1.9

Operation Ragnarök

En U-båt lastad med ett hemligt virus kraschar utanför Landskrona och utlöser en smitta som förvandlar folk till aggressiva monster. Smittan sprider sig blixtsnabbt och militären sätter staden i karantän. Två familjer - en med utländsk och en med svensk härkomst - har, av någon anledning, inte smittats, och försöker överleva i den hemstad som nu har förvandlats till en dödlig stridszon. Det har förskansats sig i det gamla Citadellet i ett försök att komma undan, men en splittring inom gruppen hotar ordningen även på insidan.

Originaltitel Operation Ragnarök
Alternativ titel Zone 261 - Operation Ragnarok
Regissör Fredrik Hiller
Manus Fredrik Hiller
Genre 2010-tal, Action, Drama, Skräck, Krig
Skådespelare Jonas Malmsjö, Per Ragnar, Peter Eggers, Malin Arvidsson, Zardasht Rad, Elin Lanto, Mia Poppe, Jarmo Mäkinen, Carlos Paulsson, Niklas Falk, Fredrik Dolk, Sara Zommorodi, Björn Bengtsson, Mattias Linderoth, Kalle Rydberg, Eva Rydberg, Rafael Edholm

2019-04-23
När jag visade trailern så fick jag frågan om det var en parodi eller om det var på riktigt. När man ser filmen så blir det lite samma känsla. Den är så parodiskt usel på alla sätt och vis. Det är dessutom jätteofta som ljudsynkningen är så dålig att det ser ut som filmen är dåligt dubbad. Dess allra största problem är dock att den tar sig på alldeles för stort allvar. Filmen verkar ha ett uns självdistans vilket att en inte ens kan roas av filmen på B-films vis utan det är bara plågsamt. En av dom sämsta filmer jag sett på mycket länge. Annars är ju själva grejen något som jag känner vissa sympatier för, kul att göra svensk zombiefilm med samhällskommentarer inbakat. Men herrejösses.
final_cut
2018-12-10
Tekniskt sett helt acceptabel actionfilm, sen att det brister i manusarbetet och de mer dramatiska scenerna hör ju till. Lustigt hur folk beklagar sig över specialeffekterna, samma folk som sedan går och ser nästa bästa Hollywoodfyverkeri och berömmer specialeffekterna som i de allra flesta fall ser ännu plastigare ut än här.
Johan685
2018-12-09
Saknar ord för vilket skräp detta var. Manuset var kasst, skådespelet var en parodi. Andra kanske förutsåg det för det är inte ofta det bara sitter fyra pers på en premiärvisning. Hur som helst, ord saknas för att kunna förklara vad jag precis sett.
Jaganatha
2018-12-07
Fan, detta var på något sätt både så dåligt och så underhållande att det blev svårt att sätta betyg. Budgeten är inte skyhög och alla effekter ser inte helt övertygande ut. Alltför mycket förblir dessutom oförklarat, som t.ex. den isländska polisens (lögreglan) närvaro i Landskrona. Per Ragnar spelar över på sin bredaste malmöitiska, men skådespeleriet är faktiskt bättre än förväntat. Slutet är lite inspirerat av amerikanska zombiefilmer som Return of the Living Dead och det är ju inte helt fel. Som skåning med släkt i Landskronatrakten ställer jag mig dock lite frågande till utbredningen av ordet "balubas" som dialektal beteckning på invandrare från länder som Iran.