3.6

Zootropolis

Den moderna däggdjursmetropolen Zootropolis är en stad som inte liknar någon annan. En smältdegel där världens djur, från den största elefanten till den minsta näbbmusen, lever tillsammans i stadsdelar som eleganta Sahara Square och kyliga Tundratown. Men när den alltid lika positiva poliskonstapeln Judy Hopps anländer till Zootropolis, upptäcker hon att det inte är så lätt att vara den första kaninen bland de stora och tuffa djuren i stadens polisstyrka. Fast besluten att bevisa vad hon går för bestämmer hon sig för att knäcka ett knepigt fall, trots att hon måste jobba med den snabbpratande och luriga räven Nick Wilde för att lösa mysteriet.

Originaltitel Zootopia
Regissör Jared Bush, Byron Howard, Rich Moore
Manus Jared Bush, Phil Johnston
Genre Familjefilm, Komedi, Kriminalare, Mysterium, Animerad, 2010-tal
Skådespelare Ginnifer Goodwin (röst), Jason Bateman (röst), Idris Elba (röst), Jenny Slate (röst), Nate Torrence (röst), Bonnie Hunt (röst), Don Lake (röst), Tommy Chong (röst), J K Simmons (röst), Octavia Spencer (röst), Alan Tudyk (röst), Shakira (röst)
Filmnummer 120103

Javel
2019-08-09
Snortajt och oavbrutet underhållande. Nästan omöjligt att ha tråkigt här. Trots tempot så undviker den att bli så skränig och överspänd som den typiska Pixar-filmen från början av 2000-talet. Vi slipper den snacksaliga komiska sidekicken (tack!) och all överdriven sentimentalitet. Samtidsobservationerna funkar och politiskt uppfattar jag den som ganska elastiskt.
92axha10
2019-06-19
Många nyanser här. Kul att se Disneydjur igen
Redwood
2019-01-20
Märkte ni alla blinkningar härs och tvärs till andra disneyfilmer? Ni får nog se den en gång till. Håll ögon och öron öppna!!
Maggan04
2018-09-23
Bra och välgjord film med en viktig story. Bästa på länge från Disney. För en gångs skull så hoppas jag på en uppföljare från denna värld. Inte nödvändigtvis utifrån Hopps och hennes gäng. Man kan nog hitta nya vinklingar och bra stories i Zootropolis.
Supernaut
2018-08-18
Typisk sentimental film som följer vana mönster utan att överraska. Godkänd men inte särskilt minnesvärd.
stoked87
2018-07-15
den var väldigt bra denna film var alltid sugen att se den och är mycket nöjd med hur den slutade!
2018-03-26
Disneys mest angelägna film sedan Bambi (och den bästa sedan Lejonkungen). Rolig humor, effektiv popcorn-spänning och skitsnygg animering. Fast allra skönast är att filmen saknar de sedvanligt skrikiga och enerverande comic sidekick-karaktärerna och det lika sedvanliga Disney-slisket. En frisk fläkt som jag ger en fyra av bara farten. (10-/15)
gjoob
2018-03-17
Förutom den briljanta sengångarscenen är det en ganska ordinär modern Disney-film - störande, PK, halvrolig, enerverande karaktärer och fult animerad.
BarryHero
2018-02-09
Lite val enkla PK-metaforer da och da men ratt intressant historia och fint animerat. Sag den med svenska roster, ar sakert battre med de amerikanska originalrosterna dar man ser flera stora namn.
2017-12-30
Det som sticker ut med denna film är att man berättar en väldigt stark historia i animerad form utan att sänka sig till att leverera enkla eller fåniga skämt. Redan från start har man bestämt sig för att respektera och lita på tittarens förmåga att förstå och samtidigt kunna bli underhållen, oavsett ålder. Många starka budskap framförda på ett mycket skicklig sätt utan att försaka charm, spänning eller underhållningsvärde.