3.5

Zorba

En pryd engelsman ärver en kolgruva på Kreta. På väg dit möter han livsnjutaren Zorba, och de slår följe till Kreta.

Originaltitel Alexis Zorbas
Alternativ titel Alexez Zormpaz, Zorba the Greek
Regissör Michael Cacoyannis
Manus Michael Cacoyannis
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Lila Kedrova, Alan Bates, Anthony Quinn, Irene Papas

hsimpson
2019-06-16
En fruktansvärd film. Karaktärerna är bedrövliga (och värst av alla är Zorba the pig), och handlingen är inte mycket att hänga i granen heller. Usch!
mattarello
2017-04-06
Fullständigt fantastisk film, jag upprepar FANTASTISK! Jag vet inte var jag ska börja men en start är väl att regissören lyckades föra över Nikos Kazantzakis mästerverk till bok till vita duken. Sedan fullträffen med rollbesättningen (Quinn, Bates, Papas och Kedrova). Och slutligen musiken som stavas Mikis Theodorakis. Underbar!
RustyFilm
2016-12-11
Mikis Theodorakis musik är nog det mest positiva med den här filmen. Men det finns ju smartare sätt än att ta till sig den än att se denna över två timmar långa tokrulle. Visst finns en del muntra episoder i det här men som helhet går Zorba inte in på min topplista detta trots alla sina Oscarsutmärkelser 1965
2015-01-03
Här finner jag ytterst lite som talar till mig. Faktum är att jag under vissa delar klamrar mig fast vid Anthony Quinns underbara och energiska prestation i titelrollen. Gissa om jag blev förvånad när jag efter filmen insåg att han inte tog hem Oscarstatyetten för sin roll. Annars så är detta en godkänd film som inte bjuder på något extra utöver det. Quinns prestation är nämligen det som lyfter den till godkänt. Filmen känns lång och utdragen och med en handling som går mig förbi väldigt lätt. 2+
zonk
2012-09-09
Det är ett par scener som får mig att vilja spy, och en hel massa som drar åt buskis-hållet. Sammantaget, vilken jävla skit.
Ful_fisk
2012-02-20
Riktigt bra film! Dessvärre förstörs helheten av skildringen av de vidriga och otrovärdiga byinvånarna. Melodramatiskt och makes no sense.
JohanHelenius
2011-10-11
Wow!
Sznax
2011-07-09
Välspelad och snyggt gjord. Filmen lever nästan uteslutande på Quinns skådespelaeri. Tillsammans med Bates och Kedrova bildar de en riktigt bra trio. Fotot är perfekt, inte överdådigt utan precis rätt. Tillsammans med den ikoniska (och mycket bra) musiken så är de filmens höjdpunkter. Tyvärr är filmen alldeles för lång, den kunde varit nästan en halvtimme kortare. De har också misslyckats med att hitta rätt i filmens stämning. Skall den vara positiv eller negativ? Även om den försöker vara bägge så klarar den inte riktigt av det (mycket eftersom att scener av samma karaktär ligger efter varandra). Dessutom är filmen inte lite nedvärderande av landsortsbefolkning. Betyg 6.7
Lars-O
2009-07-16
Såg nu filmen efter att först ha läst boken och måste säga att Quinns rolltolkning inte är särskilt överdramatiserad. Snarare är det karaktären (såsom gestaltad av författaren), liksom bitvis andra karaktärer och scener, som är smått hysteriska.
apfigur
2008-09-01
Tippad 3a enligt Filmtipset, så jag blev ju oerhört positivt överraskad av den här. Riktigt riktigt bra när båten gungade, och det tappades tallrikar och dylikt. Anthony Quinn tar det här med att spela över till en ny nivå, och jag kände nån slags hatkärlek till karaktären. Ibland var den ju sjukt tragisk och sorglig också, och det funkar ju i sin absurditet. Feel good och feel bad omvartannat. Väldigt mänsklig och sevärd.