2.7

Zorro - Den maskerade hämnaren

Det har gått tjugo år sedan Don Diego De La Vega i egenskap av den legendariska maskerade hjälten Zorro framgångsrikt bekämpat de spanska förtryckarna i Alta California. Don Diego fick emellertid betala ett mycket högt pris för sin kamp. Hans hustru Esperanza dödades, dottern Elena blev bortrövad och själv hamnade han i en mörk fängelsehåla. Mannen bakom allt detta var den grymme spanske guvernören Don Rafael Montero. Don Rafael planerar nu att förvärva Alta California från Mexicos president, general Santa Anna. Detta skall ske med hjälp av stora mängder guld, som utvunnits av slavarbete i en hemlig gruva. För att förhindra denna plan, vilken skulle leda till ett nytt förtryck, måste Don Diego hitta en ung efterträdare, som kan ikläda sig Zorros svarta mask...

Originaltitel The Mask of Zorro
Regissör Martin Campbell
Manus John Eskow, Ted Elliott, Terry Rossio
Genre Action, Romantik, Western, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Anthony Hopkins, Antonio Banderas, Catherine Zeta-Jones, Stuart Wilson, Tony Amendola, Matt Letscher, Pedro Armendáriz Jr, William Marquez, José Pérez, Maury Chaykin, L Q Jones, Julieta Rosen, José María de Tavira, Victor Rivers

Skapad 2019-12-16 av themovieguru
Efter många filmatiseringar om den gamla klassiska seriefiguren Zorro, skulle nu regissören som återupplivade James Bond igen, Martin Campbell regissera en ny filmatisering. Zorro-Den Maskerade Hä...   Läs mer »

picklessmulan
2019-07-09
En sevärd familjefilm som fängslar en bitvis
2018-01-19
Inte så bra...
Ghostface
2016-12-20
Fartfylld äventyrsfilm som gör exakt det den ska. Välspelad.
2016-10-25
Urk!
BrutusBeefcake
2015-12-09
Den var bättre än förväntat! Ett ganska skönt matinèäventyr. Men tyvärr är det för lång och det en god stund innan det blir någorlunda intressant. Lite väl töntig är den emellanåt också. Men helt klart godkänd! Nästan en trea. (6+/15)
Jockson
2014-11-15
Det tog ett tag innan jag gav mig på denna men den var bättre en väntad. Man blir verkligen förälskad i Catherine Zeta-Jones Sevärd.
Solidus
2014-11-15
Filmregissören Martin Campbell levererar mysigt matiné med skådespelare som passar utmärkt i sina roller. Sevärd äventyrsfilm.
2014-11-07
Mycket underhållande matinefilm; Humor, action, spänning och suveräna skådespelare. Antonio Banderas i en av sina bästa roller! Anthony Hopskins erfarenhet och Catherine Zeta Jones skönhet höjer filmen. De är perfekta för sina roller.. Och fotot. Mycket snyggt. 3+
Semiramis
2014-01-23
Trodde detta skulle vara en OK actionfilm men utan story, men tycker att den levererar på de flesta håll. Banderas är fantastisk, Hopkins är perfekt, och CZJ är så vacker att jag får kramp i hjärtat.
ziferN
2013-06-25
Aldrig gillat Zoro, inte ens som liten men vad jag minns så fungerande filmen att slö titta på.