ForumtrådTrådlöst hemmabiosystem

« Gå tillbaka till trådöversikten

2019-09-05
Det här med trådlösa hemmabiosystem. Eller rättare sagt, trådlös överföring till högtalarna. Är det någon som har någon erfarenhet av sådana system? Och är det någon annan än Sony som gör dem?
2019-09-05
Har också funderat lite över hur det fungerar. Vad det gäller tillverkare av trådlösa hembiosystem så har jag sett system av Panasonic, Samsung, Sony, Pioneer och Kef. Så det verkar ju vara nåt som är på gång iaf. Men det jag inte kan förstå riktigt är hur högtalarna drivs. Den trådlösa överföring är ju bara för själva signalen och det är jag helt med på att den kan skickas antingen via radiovågor eller infraröd, precis som trådlösa hörlurar. Sen hur bra det låter med trådlös överföring är en annan sak... Men hur spänningsätts högtalarna? Dom måste vara aktiva så det är batteri eller spänningsmatning från vägguttag som gäller, vad annars? Ett par batteridrivna högtalare som måste laddas kan inte jag se som en storsäljare direkt, har nog med prylar som måste laddas och högtalare drar en ganska hög effekt så det skulle bli mycket laddande. Och om dom drivs av vägguttaget så så faller hela syftet. Då blir det ju en sladd till varje högtalare ändå, som dessutom vanligtvis är tjockare än en vanlig högtalarsladd.
2019-09-05
Nej jag utgår från att de ska kopplas in i vägguttag. Men för mig skulle vinsten vara att slippa ha en kabel från receivern och så runt hela rummet till bakhögtalarna.
2019-09-05
Har du lyssnat på nåt trådlöst system? Inte gjort det själv men lyssnat på en hel del trådlösa hörlurar och tycker att det blir en ganska stor ljudförsämring när signalen skickas trådlöst. Den modellen jag lyssnade senast på är nu iofs ett par år gammal och tekniken har kanske utvecklats. Men skulle inte köpa ett trådlös system utan att lyssna på det först.
2019-09-05
Nej det har jag aldrig gjort, därav frågan egentligen. Det borde inte vara omöjligt att få till en bra överföring, ett vanligt trådlöst nätverk skulle ju fixa bandbredden för att överföra signalen digitalt. Fast vänta nu, det är kanske inte det man vill... äh, jag vet inte.
2019-09-05
Känner att kan för lite om tekniken för att säga nåt egentligen, så jag håller käft ett tag och hoppas att någon med bättre koll kikar in på den här tråden :)

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »