Kom ihåg mig
Glömt lösenord Logga in
Ange din e-postadress så skickas du en länk där du kan återställa ditt lösenord...
Inloggning Skicka

ForumtrådHemmabioduk 2.35:1 ?

« Gå tillbaka till trådöversikten

swampblues
2019-09-05
Hej Filmnördar. Jag har slagit ut väggen mellan 2 rum och håller på att bygga ett Filmrum. Nu har jag bara Projektor och Filmduk kvar att införskaffa.När jag tittat på andras Hemmabiodukar har jag noterat att på en 16:9 duk blir en film i 2.35:1 väldigt liten. Eftersom 2.35:1 verkar vara det vanligaste formatet på film,så funderar jag på att skaffa en Filmduk i det formatet istället.Funderade på en 120" som är ca 119cm hög och 280cm bred. Vad jag undrar är 1. Hur blir det med texten ? Texten brukar ju ligga nedanför bilden när man kör en 2.35:1 film på en 16:9 duk.Kan man få upp texten på bilden ? Eller är det olika vad man har för projektor ? 2. Hur blir det när man kör en 16:9 eller en 4:3 film på 2.35:1 duken ? Då borde ju bilden komma utanför duken uppe och nere.Går det att reglera genom att zooma ut ? eller beror det också på vilken projektor man har ? Har funderat på en OPTOMA HD230X. Men har inte bestämt mig än. Finns det nån som har erfarenhet från filmdukar med 2.35:1 format ? Tacksam för svar.
arvidsollenby
2019-09-05
Nu äger jag visserligen projektor eller duk, men jag skulle ALDRIG köpa en duk i 2.35:1, för som Eisenstein en gång sa, det enda man kan filma i widescreen är ormar som ringlar. Gjorde även en snabb koll på biosidan här genom att ta de 10 översta filmerna och där var det precis 5-5 mellan 1.85:1 och 2.35:1. Sen beror det ju på vad man ser för film, personligen ser jag betydligt mer äldre film än ny film och jag tror att jag ser mer 1.33:1 material än jag ser 2.35:1. och om du någon gång ser på 1.33:1 material så kommer du ju på den duken få en bild på ca 158*119 cm. och med andra ord svarta kanter på över en halvmeter på varje sida (61cm). men för att svara på dina frågor: 1. Vissa dvd/bluray-spelare kan man anpassa var texten skall ligga, men går inte det så kan det bli problem då de generellt är anpassade till 16:9-tvs. 2. Det bör gå att zooma ut på de allra flesta projektorer
unseen
2019-09-05
Var det inte Lang (i typ Le Mepris?) Eller har de båda sagt det?
swampblues
2019-09-05
Jag är mycket intresserad av biofilmer med ormar som ringlar =) Även Jag ser ju mycket på äldre film.Men även en hel del av dom, har ju 2.35:1 i format. Personligen har jag hellre svarta kanter på sidorna istället för under och över filmen.Jag har satt upp en ridå' i vinrött gardintyg som jag kan dra för. Men ok.det är så klart blurayspelaren jag måste kolla opp isf. Om jag ser på film från en Tv-kanal går det väl förmodligen inte att ändra texten då ? Det är lita att fundera på
arvidsollenby
2019-09-05
Jag tror att det var Eisenstein som sa det först och att Lang refererar till det i Föraktet. (försöker hitta det exakta citatet från Eisenstein utan resultat...)
Dan
2019-09-05
Fast 16:9 är ju standard på så många andra sätt. 2.35 :1 är ju enormt smalt. Jag har 99" (rumsbegränsning) 16:9 i full HD och kör dator där för itunes och tvserier(i sämre upplösning) samt separat blueray. Sitter på 3,3 meters avstånd. förut körde vi PS2 på den med singstar, dansmattor och sånt. Akta så att din lösning inte blir för "smal" bara...
swampblues
2019-09-05
Efter mycket funderande köpte jag en Projektor ( EPSON EH-TW3200) satt opp ett lakan först för att testa olika format.Det funkade som jag tänkt mig så jag köpte en duk på metervara och byggde en egen ram till.Måtten är 280cm X 130cm.Då fyller bilden ut hela duken vid full zoom på 4 meters avstånd i 2.35:1 format. När sen bilden är i 9:16 format,då zoomar jag ut tills höjden är 130 cm.Då får jag svarta fält på höger och vänster sida om duken på vardera ca 20 cm.Då drar jag för gardinerna för fälten så dom inte syns.Fick tag på en billig (ca 600)Blurayspelare som jag kan flytta undertexterna med också.Enda nackdelen är att jag måste zooma om bilden när jag ska byta format.Det gör jag manuellt på projektorn och det går på några sekunder,så jag är helnöjd.

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »