Kom ihåg mig
Glömt lösenord Logga in
Ange din e-postadress så skickas du en länk där du kan återställa ditt lösenord...
Inloggning Skicka

Forumtrådhjälp med hemmabiosystem/ljud

« Gå tillbaka till trådöversikten

arvidsollenby
2019-09-05
Hej, jag är en total nybörjare på hemmabio/förstärkare/ljud m.m. och undrar om någon kan hjälpa mig med några frågor. min set up ser ut såhär. samsung hdtv med ett par år på nacken. * digitalbox * blu-ray-spelare reg a * blu-ray-spelare reg b * raspbery pi som kör xbmc är ingen audiofil och har kört på tvns ljud i de 5 år jag ägt tvn hittills och främsta anledningen till att jag funderar på att skaffa något system är att raspberry pin skall få lite hjälp med avkodningen av DD/dts-ljud och att en av tvns hdmi-kontakter slutat funka, så jag måste köra med en halvkass hdmi-switch bakom tvn. att jag sen får bättre ljud är ju givetvis ett plus. om jag köper detta system: http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter/paket-hgtalare--receiver/2_1-system kan jag då dundra in hdmi-kablarna till alla mina apparater in i förstärkaren och därifrån dra en hdmi till tvn och det funkar fint att köra alla mina apparater och få avkodat ljud och bild på tvn? det här systemet: http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hembio/med-blu-ray/21-system/pioneer-mcs-fs131/191098.7017/ är det här en inbyggd förstärkare i blu-ray-spelaren eller hur funkar det. kan jag göra som ovan men minus reg b blu-ray spelaren då? annat att tänka på? andra bättre system i någorlunda samma prisklass ni kan rekommendera? känns som att 2.1 räcker fint för mig, främst för att jag inte vill ha fula sladdar kors över hela rummet...
Anonym_user_1
2019-09-05
Det första paketet du länkar åt kommer fungera bra som HDMI-växlare men jag är osäker på hur pass bra förstärkaren är. Det som är bra att kolla upp när du köper högtalarsystem är följande: Signal-brusförhållandet på förstärkaren Högtalarnas frekvensområden Förstärkarens effekt Kompatibla ljudformat (har du Blu-Ray eller HD-DVD kan det vara ett plus med DTS-HD MA eller Dolby TrueHD) Ljudingångar (HDMI, koaxial, TOSLINK och RCA är att rekommendera) Om du även har VHS eller LD kan det vara bra med en förstärkare som har ett bra kamfilter (reducering av brus vid separation av krominans och luminans i kompositsignalen). Och för Guds skull, satsa på bra kablar och kalibrera både TV:n och förstärkaren med professionella hjälpmedel (DVE exempelvis) när du har uppdaterat anläggningen!
arvidsollenby
2019-09-05
du tror inte att det andra systemet funkar på liknande vis?
Anonym_user_1
2019-09-05
Delvis då den har HDMI-växlare men när jag kollar igenom specifikationerna så tvekar jag på att den skulle duga för min egna del. Dessutom brukar brukar gå efter tumregeln att ha så mycket dedikerad utrustning som möjligt. Anledningen till det är för att det är exempelvis enklare att hitta en bra förstärkare och en bra Blu-Rayspelare till bra pris än att hitta en bra kombo för bra pris. Pioneer är förstås ett bra märke, men i regel avråder jag folk från att införskaffa budget-hemmabio från elektronikbutiker och dyl. då det alltid finns bättre alternativ. Den första förstärkaren verkar vara ett bra alternativ exempelvis även om jag är tveksam angående högtalarna.

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »