ForumtrådFRANSKA FILMRULLAR?

« Gå tillbaka till trådöversikten

2019-09-05
söker tips på era favoriter när det kommer till franska filmer, alla typer av genre, gamla som nya. merci !
2019-09-05
Judex av Louis Feuillade från 1916 Paris sover (Paris qui dort) av René Clair från 1924 L'Atalante av Jean Vigo från 1934 Pépé från Marseille (Pépé le moko) av Julien Duvivier från 1936 Spelets regler (La règle du jeu) av Jean Renoir från 1939 Dagen gryr (Le jour se lève) av Marcel Carné från 1939 Den glade brevbäraren (Jour de fête) av Jacques Tati från 1949 De bestialiska (Les yeux sans visage) av Georges Franju från 1959 Het sol (Plein soleil) av René Clément från 1960 I fjol i Marienbad (L'année dernière à Marienbad) av Alain Resnais från 1961 Andra andningen (Le deuxième souffle) av Jean-Pierre Melville från 1966 Utflykt i det röda (Weekend) av Jean-Luc Godard från 1967 Série noire av Alain Corneau från 1979 Den sista striden (Le dernier combat) av Luc Besson från 1983 Shoah av Claude Lanzmann från 1985 Delicatessen av Jean-Pierre Jeunet och Marc Caro från 1991 Medan vi faller (La haine) av Mathieu Kassovitz från 1995 Trion från Belleville (Les triplettes de Belleville) av Sylvain Chomet från 2003 J'ai vu tuer Ben Barka av Serge Le Péron och Saïd Smihi från 2005 Svinen (Les salauds) av Claire Denis från 2013 Allt för min son (Jusqu'à la garde) av Xavier Legrand från 2017 Climax av Gaspar Noé från 2018
foppa99
2019-09-05
Här är mina absoluta favoriter (betyg 5): Les quatre cents coups Intouchables Le scaphandre et le papillon Le salaire de la peur Le mépris Jeux interdits Jules et Jim Il postino Léon Incendies (räknas kanske mest som Kanadensisk) Les parapluies de Cherbourg Nikita A bout de souffle Pierrot le fou Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain har måååånga satta betygs-4or på franska filmer, så säg till om du vill att jag räknar upp de jag gillar bäst av dem
2019-09-05
Bara för att förtydliga; du menar genrer, inte arvsanlag, eller hur?
jlam
2019-09-05
Amour (Haneke) En dödsdömd har rymt (Bresson) Svart Venus (Kechiche) Under sanden (Ozon) Lemming (Moll) Pianisten (Haneke) Napoleon (Gance) Paradisets barn (Carné) Swimming pool (Ozon) Irreversible (Noe) Flickan och odjuret (Cocteau) Änglars drömliv (Zonca) Le serpent (Barbier) Allt för henne (Cavayé) Blev visst 14 ytterligare onämnda, lite intressant.
goeran
2019-09-05
Mina franska favoriter (femma i betyg) i kronologisk ordning: Styvbarn (Jacques Feyder, 1925) Salig Mathias Pascal (Marcel L?Herbier, 1926) Napoleon (Abel Gance, 1927) En kvinnas martyrium (Carl Theodor Dreyer, 1928) Vampyr (Carl Theodor Dreyer, 1932) L?Atalante (Jean Vigo, 1934) Legionärer, Spanien har lejt er att dö! (Julien Duvivier, 1935) Hertigen önskar nattkvarter (Jacques Feyder, 1935) Den stora illusionen (Jean Renoir, 1937) Dimmornas kaj (Marcel Carné, 1938) Spelets regler (Jean Renoir, 1939) Nattens gäster (Marcel Carné, 1942) Korpen (Henri-Georges Clouzot, 1943) Paradisets barn (Marcel Carné, 1945) Damerna i Boulognerskogen (Robert Bresson, 1945) Polishuset (Henri-Georges Clouzot, 1947) Dubbelörnen (Jean Cocteau, 1948) Orphée (Jean Cocteau, 1950) Prästmans dagbok (Robert Bresson, 1951) Kärlekens fröjder (Max Ophüls, 1952) Möte under stjärnorna (Jacques Becker, 1952) Fruktans lön (Henri-Georges Clouzot, 1953) Bröllopsgåvan (Max Ophüls, 1953) De djävulska (Henri-Georges Clouzot, 1955) Lola Montez ? kurtisanen (Max Ophüls, 1955) Veronicas dubbelliv (Krzysztof Kieslowski, 1991)
jlam
2019-09-05
Le Trou och Den sköna satmaran också, såklart. Inte glömma.
haha! woopsi, genre förstås;))) MERCI FÖR TIPS! ska kolla igenom
2019-09-05
å fab! merci! :)))))))) ja, vilka är dina absoluta topp-favoriter av dessa?
2019-09-05
oh! så nice! like!!! merci beaucoup! x
2019-09-05
BIG LIKE! merci beaucoup!
De rien!
2019-09-05
Mina franska fyror och femmor: [url]B13 - 13th District|http://www.filmtipset.se/film/13th-district.html[/url] [url]Betty Blue - 37,2 på morgonen|http://www.filmtipset.se/film/betty-blue---372-pa-morgonen.html[/url] [url]De blodröda floderna|http://www.filmtipset.se/film/de-blodroda-floderna.html[/url] [url]De förlorade barnens stad|http://www.filmtipset.se/film/de-forlorade-barnens-stad.html[/url] [url]Den lugna staden|http://www.filmtipset.se/film/den-lugna-staden.html[/url] [url]Det stora blå|http://www.filmtipset.se/film/det-stora-bla.html[/url] [url]Flickan på bron|http://www.filmtipset.se/film/flickan-pa-bron.html[/url] [url]Fruktans lön|http://www.filmtipset.se/film/fruktans-lon.html[/url] [url]Gosskören|http://www.filmtipset.se/film/gosskoren.html[/url] [url]Grabben från Chaâba|http://www.filmtipset.se/film/grabben-fran-chaaba.html[/url] [url]Harrison's Flowers|http://www.filmtipset.se/film/harrisons-flowers.html[/url] [url]How Much Do You Love Me?|http://www.filmtipset.se/film/how-much-do-you-love-me.html[/url] [url]Irreversible|http://www.filmtipset.se/film/irreversible.html[/url] [url]Martyrs|http://www.filmtipset.se/film/martyrs.html[/url] [url]Nikita|http://www.filmtipset.se/film/nikita.html[/url] [url]Pianisten|http://www.filmtipset.se/film/pianisten-2.html[/url] [url]Switchblade Romance|http://www.filmtipset.se/film/haute-tension.html[/url] [url]Total Action|http://www.filmtipset.se/film/total-action.html[/url]
foppa99
2019-09-05
kul att du gillar o blir glad;D oj oj vad bra tips du fått!! (av andra användare, så du inte tror jag berömmer mig själv) mina favvo-4or: Belle de jour Le charme discret de la bourgeoisie Un Flic *Delicatessen *La grande illusion *Le grand bleu Le journal d'une femme de chambre Peau d'âne Les demoiselles de Rochefort *Trois couleurs: Bleu *Bande de filles Le trou Jean de Florette Manon des sources *The Salt of the Earth Lila dit ça Entre les murs Au hasard Balthazar Ma vie en rose L'enfance nue Nuit et brouillard Océans Polisse Le samoura Du rififi chez les hommes *Shoah La Dentellière Une affaire de femmes *The Artist Une femme douce *= stark 4a vilka är dina franska favoriter??
andersg
2019-09-05
http://www.filmtipset.se/film/foutaises.html - Jeunet Delicatessen - Jeunet La Haine - Mathieu Kassovitz http://www.filmtipset.se/film/rififi.html - Dassin http://www.filmtipset.se/film/the-world-is-yours.html - Romain Gavras, Karim Boukercha
atroxa
2019-09-16
Mina absoluta favoriter;

Intouchables (2011)
Ne le dis à personne (2006)
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (2001)
La haine (1995)
Cet obscur objet du désir (1977)
Un flic (1972)
Le cercle rouge (1970)
L'armée des ombres (1969)
Z (1969)
Le samouraï (1967)
Belle de jour (1967)
Le doulos (1962)
Du rififi chez les hommes (1955)
Le salaire de la peur (1953)
Le silence de la mer (1949)
La grande illusion (1937)

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »