ForumtrådHur kan man se sina betyg?

« Gå tillbaka till trådöversikten

TrentWalker
Hej
Finns det något sätt att se sina satta betyg (annat än sida efter sida med "senast satta betyg")? Skulle verkligen vilja kunna se alla mina sedda filmer med ett visst betyg etc.
2019-09-20
Nej, det går inte på Filmtipset. Inte ännu iaf. Om man har Letterboxd kan man göra såna urval via "Films" eller "Diary".
_mirjam_
2019-09-20
önskar också att detta fanns, även att se sina vänners betyg på filmer.
TrentWalker
2019-09-20
Ok, tack. Då har jag inte missat något i alla fall. Vi får hoppas att funktionen kommer tillbaka.
2019-09-20
För att inte tala om att kunna se andras betyg (då inte alla kommenterar), hur många som har betygsatt en film, sina egna kommentarer samlade och möjligheten att korrigera fel.
zonk
2019-09-20
Håller med ovanstående talare. Saknar alla kul sätt att kolla betyg som fanns på gamla filmtipset. Saknar att se staplarna direkt. Saknar färgerna. Saknar att kunna kolla in alla kompisarnas betyg på en film.

Men det har dykt upp mer grejer. Håller tummarna för att det blir asgött igen!
Stan
2019-09-20
och de är inte ens ordnade efter titel eller "senast betygsatt"
Ima_Tree
2019-09-21
Mmm, känner också att det var upplägget på förra sajten som var grejen för mig. Kul att filmtipset tuffar på, men kommer inte fler ”nördfunktioner” tillbaka så är inte det nya upplägget för mig. Jag kan förstå om en förenkling var nödvändig för att det skulle bli gångbart, men om det stannar här är jag fel typ av användare.
Manko
2019-09-21
Ett av mina favoritsätt att se mina betyg var att kolla nån skådespelare/regissör, få listan på deras filmer och se hur jag betygsatt dess filmer. Nu verkar det som man bara kan se snittbetygen från andra användare, vilket i min mening är ganska ointressant.

För övrigt tycker jag den nya sajten verkar rätt lovande. Hoppas bara något av de gamla sätten att se sina betyg kommer tillbaka.
GinNTonic
2019-09-21
Håller helt med Manko, jag vill kunna se direkt vid varje filmtitel i en lista om jag har sett filmen och vilket betyg jag har gett, utan att behöva gå in på filmen. De gamla betygsfärgerna på gamla filmtipset var perfekta. Denna funktion var en av de få USParna Filmtipset fortfarande hade kvar för mig. Jag har för ett par år sedan gått över till Letterboxd, som fyller de flesta av mina filmsajtbehov, men inte heller där finns denna simpla men viktiga funktion att i alla listor på sajten se sitt eget satta betyg på varje film.
2019-09-21
Ett förtydligande, så ingen missuppfattar det: Det går att se både vilka filmer man har betygsatt och vilket betyg man har satt på filmer i en lista på Letterboxd. Skillnaden är dock att där måste man först göra ett aktivt val. För att se om man betygsatt en film behöver man peka på omslaget eller göra ett val i menyn (ögat). För att se vilket betyg man har satt på en film behöver man peka på omslaget och klicka på prickarna. I personliga listor går det att sortera listan utifrån sina satta betyg där.
LucaCanali
2019-09-21
Letterboxd har betydligt fler filtreringsmöjligheter när man är i en lista än vad Filmtipset någonsin har haft.
Åtminstone har jag det... kanske har några av filtren tillkommit som Pro?
Med undantag för att jag inte kan se mitt betyg när jag är i en annan användares lista (men jag kan sortera listan utifrån mina betyg)
Det enda som Filmtipset var vassare på när det gäller databasen var den avancerade söken så där fanns det några filtreringsmöjligheter som LB saknar. Den mest uppenbara bristen på LB är avsaknaden av filtrering på land. Den funktionen har å andra sidan Criticker.com som har precis allting när det kommer till sortering,filtrering och prediktioner av film/betyg.
2019-09-21
Ja, det är fler sorteringsmöjligheter för alla på LB. Man kan som sagt se sitt betyg på filmer i någon annans lista (oavsett om man är betalande eller inte) men man måste klicka på de tre prickarna på respektive omslag, medan det räcker med att peka på omslaget för att se listskaparens betyg. Letterboxd saknar en del sökmöjligheter som Filmtipset hade och har valt en annan modell med desto fler sorterings- och urvalsmöjligheter istället. Deras sökmotor är jag faktiskt inte alls nöjd med. Ibland får jag inte önskad träff på en kort titel, trots att jag stavat rätt, och andra gånger får jag upp många likvärdiga och då visas inte bästa matchning överst. Då blir det enklare att söka på person istället och klicka sig vidare till önskad film.
LucaCanali
2019-09-21
ja via prickarna kan man sätta betyg eller se sitt betyg.  Prickarna är mycket effektiva när man vill lägga till filmer i egna listor.
Även här låg gamla FT i lä. Här, om jag minns rätt (längesen jag var aktiv på FT med listor), var man tvungen att gå in på filmens egen sida och sen därifrån välja vilken lista man ville lägga till filmen i. Letterboxd har en hel del sådana här snygga lösningar under sin flashiga yta.
2019-09-21
Man kunde även lägga till filmer i listor med sökfunktionen vid listinställningarna. Den sökfunktionen var dock ganska förenklad, då man bara kunde se en titel och årtal på filmerna. Blev ofta att jag använde båda metoderna. Men för att klona/kopiera någons lista på LB måste man vara betalande medlem, medan det gick för alla på FT.
ami86
2019-09-24
Håller med flertalet ovanstående talare och personligen saknar jag också att kunna läsa gamla kommentarer, både mina egna och andras. Vi får hoppas att sidan är en "work in progress" och att fler funktioner läggs till.
setterwall
2019-10-02
Katastrof att man inte kna se sina historiska betyg. Det här måste åtgärdas, vad har man annars ett personligt arkiv med sina betyg för? Jag vill kunna ase hur många filmer rjag betygsatt, hur många som har 1, 2, 3, 4, 5 i betyg osv. Vill också kunna se snittbetyg..

Katastrof ända tills det åtgärdas.
2019-10-05
setterwall: Du kan se dina tidigare betyg, hur många filmer du har betygsatt, snitt och lite annat grundläggande på din medlemssida genom klicka på ditt användarnamn. För att lista alla dina betyg behöver du klicka på "Visa alla" eller "Mina filmbetyg" (i snabbmenyn där). I nuläget går det däremot inte att välja sorteringsordning eller göra urval som att visa alla femmor osv.
2019-10-05
setterwall: Och om betygsantalet är felaktigt kan det bero på att admin ännu inte har sorterat bort dubbletter. Det arbetet är beräknat att pågå under några veckor.

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »