ForumtrådVad är grejen med att dom tänder lamporna före filmen är slut på bio?

« Gå tillbaka till trådöversikten

SvenMelander
2019-10-01
Och vad är grejen med att folk pratar under filmen?
Jaganatha
2019-10-04
Det där med att lamporna tänds i förtid kan ha något att göra med att de flesta biografer i Sverige drivs av starkt kommersiella intressen som helst ser att biopubliken lydigt strömmar in och ut ur biosalongerna på givna signaler för att möjliggöra ex. städning mellan varje ny föreställning. Vad är förresten grejen med att lämna en massa skräp (popcorn och annan skit) efter sig där man satt i biosalongen?
Den som pratar under en filmvisning förtjänar att avtjäna en livstid i kloster med avgivet tystnadslöfte, igensydd mun och bakbundna händer...
KyLLo
2019-10-04
Jag har inget minne av att jag har stört mig på lamporna, men är ingen trogen biobesökare heller. Däremot stör jag mig på playtjänster där en stor reklamblaffa kommer upp flera sekunder innan videon är slut, så att man kanske missar cliffhanger-slutet, avslutningsskämtet eller inte ser de sista undertexterna. Eller när man pausar en film och får upp en fråga om vad man tyckte om filmen.

Det skulle kunna vara någon teknisk förklaring till lamporna, som att det är tidsinställt och därför medför en felmarginal sett till filmen. Annars tänker jag spontant att många biobesökare går precis när eftertexterna börjar rulla, och att det är för att folk ska hinna vänja sig vid ljuset, samla ihop sina saker och sträcka på sig först. En gång stannade jag kvar med dåvarande tjejen en stund under eftertexterna. Det var som om brandlarmet hade gått. Redan någon minut efter att eftertexterna börjat rulla var vi helt ensamma kvar i salongen. Sedan kändes det som att det skulle komma in någon städare, men det gjorde det inte.

Att folk pratar på bion tror jag handlar om att de känner sig som hemma, i kombination med att många inte är medvetna om hur väl det hörs när de pratar. Jag tänker att även när man ser på film med andra på en tv är det olika hur folk ser på det. Vissa kan tycka att det ska vara knäpptyst under hela filmen (även när det är tyst i filmen), andra kan tycka att det är okej att småprata under väl valda delar när det inte händer så mycket och en del kan tycka om att kommentera allt som händer i filmen. Jag ser inte att det finns något rätt eller fel, eller att man måste tillhöra en specifik kategori, utan det är väl mer att jag anpassar mig efter sällskapet.
SvenMelander
2019-10-06
Jaganatha, du har nog rätt, det är lite som reklam under tv-programmet och inte bara i reklamavbrotten. Alla som kutar ut och lämnar sitt skräp på stolarna, varför har dom så bråttom? Jag tror knappast att dom missar ett viktigt möte om dom skulle sitta fem minuter till och se eftertexterna och lyssna på musiken.
Zarquon
2019-10-22
För att de flesta vill gå ut då, och inte vill famla efter sina saker eller snubbla omkring? Varför skulle man INTE gå när eftertexterna börjar rulla? Kanske för några som är speciellt roliga då, t.ex. brukade ju animerade filmer köra fejk-bloopers i eftertexterna.
Zarquon
2019-10-22
Eller jaha. Menar TS att lamporna tänds INNAN eftertexterna börjat? Ja det är ju bara hål i huvvet av bion, det håller jag verkligen med om isf.
Howler19
2019-10-24
Detta är något som stör mig också. Filmen är ju inte slut samma sekund som eftertexterna börjar rulla. Jag och många andra med mig sitter gärna åtminstone någon minut och reflekterar i stillhet under denna tid, men det senaste decenniet har det skett en förändring där 90 procent av biobesökarna skjuter upp ur stolen som en katapult så fort eftertexterna börjar. Min uppfattning är att det handlar om en kulturell förändring där biograferna har anpassat sig till hur folk beter sig och helt enkelt tänder för att de flesta vill det. Det är stressigt och går definitivt ut över hur man smälter en filmupplevelse. Det är inte lika illa hos Folkets Bio eftersom det mestadels är Marvel-pöbeln som har drivit denna förändring, vilket jag säger som någon som själv ser mycket mainstreamfilm.

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »