ForumtrådFörväntat betyg på ej sedd film

« Gå tillbaka till trådöversikten

yeanette
2019-10-19
Jag saknar funktionen som fanns tidigare där Filmtipset sa vad man troligtvis kommer sätta för betyg på en film. Kommer det tillbaka?
2019-10-19
Ja, det var en utmärkt funktion! Ett generellt snittbetyg på filmen säger mig ingenting eftersom det inte är anpassat efter min smak. Men ett betyg baserat på mina likasinnades betygsättning - det var guld värt och fungerade riktigt bra, tycker jag. Denna funktion, och att i filmografier kunna se mina egna betygsättningar i pedagogisk färgkodning - är de två funktioner jag saknar mest!
zonk
2019-10-19
Håller med, saknar det! Det är en av filmtipsets grundpelare, hade jag sagt!
myslas
2019-10-19
De kommenterade detta innan den nya sidan var klar och koden till den funktionen tog väldigt mycket kraft och var den stora anledningen till att den förra sidan var så slö. Det plus att den var ett enda virrvarr gjorde att den var omöjlig att porta till den nya sidan. Så den exakta uträkningen kommer inte tillbaka, men det diskuterades om att någon annan form av uträkning kanske kunde implementeras vid ett senare tillfälle.
2019-10-19
Okej, jag förstår. Men trots detta finns i nuläget funktionen ”filmtips för dig: personligt utvalda filmtips”, där jag idag rekommenderats både en Pixar-film och ”Titanic”. Det är inte utan att jag undrar hur min vurm för kompromisslös socialrealism har fått systemet att tro att jag kommer att uppskatta dessa filmer.
2019-10-19
Den personliga tipsfunktionen verkar spontant baseras på vad vännerna har sett. Troligtvis har du en vän på Filmtipset som har sett Titanic och Pixar-filmen.
2019-10-21
Aha! Då får man akta sig för vem man blir vän med! Om man som jag bara är vän med människor jag verkligen känner, vars filmsmak inte nödvändigtvis liknar min egen, blir ju filmtipsen helt missvisande (och kan lika gärna inhämtas muntligen).
Instämmer!
aoana
2019-10-21
Detta är utan tvekan den funktion som jag saknar mest. Jag använde funktionem väldigt ofta för att hitta tex:
- En bra film i en speciell genre
- En bra film av en speciell regissör
- osv.

Jag håller med att den nuvarande "filmtips för dig" är helt irrelevant. Den innehåller även filmer som jag har betygsatt.

Jag hoppas att algoritmen går att skriva om så att den inte äter upp all kraft på servrarna och att filmtipset kan fortsätta att ge mig...filmtips.

Tarik
2019-10-22
En till som saknar "estimat" som var ju det bästa med gamla FT. Estimatet avgjorde ju om man skulle titta på en film eller ej!
Fladvad
2019-10-24
Helt klart den funktion jag saknar mest på filmtipset. Utan den känns sidan rätt värdelös.
so
2019-11-07
Men vad är det här nu då?! Jag tänkte gå på filmfestival och hoppades att det skulle finnas en lista med årets filmer, men inte nog med att det inte finns någon färdig lista, jag kommer inte att få veta om filmen passar mig ens om jag gör en sökning! Det här liknar ju ingenting; det är dags att någon lanserar en konkurrent till filmtipset. Det var ju enda sättet man kunde få tillförlitlig info om okända filmer som ingen har sett! Nu måste vi gå tillbaka till stenåldern: läsa recensioner, försöka hitta en recensent med liknande filmsmak och hoppas att just den recenserar just de filmer som jag vill läsa om. Att försöka sammanställa den informationen i en lista är lönlöst, det hinner bli dags för nästa års lista innan årets blir klar. Då återstår bara att gå på magkänsla, på gott och ont.
2019-11-07
Det finns många sätt för att avgöra om en film verkar intressant och alla kan ha sina olika metoder. Man kan ta hjälp av titel, omslagsbild, handling, genrer, filmskapare, filmbolag, medverkande, kommentarer, recensioner, andras betyg, trailrar och mycket annat. Jag använder olika informationskällor, men tar sällan del av recensioner och trailer innan jag ser filmen, eftersom jag inte vill riskera att få den spoilad eller ha andras tankar istället för mina när jag ser filmen. Jag skulle aldrig lita blint på enbart ett uträknat personligt betyg, inte ens på Filmtipsets som var ganska pricksäkert. Var det en film som i övrigt verkade dålig var den oftast det, även om det uträknade betyget sa något annat. Den kunde inte avgöra om en film var "passande", då den inte kunde utläsa intressen eller vad jag letade efter och inte påverkades av betyg man satt på liknande filmer. Men jag kan tänka mig att många som var väldigt beroende av funktionen faktiskt påverkades medvetet eller omedvetet av den även vid betygsättning. Jag vill kunna tänka själv och sätta självständiga betyg, utan att påverkas av vare sig andra eller maskiner, men jag köper inte grisen i säcken för det. Sedan ser jag inte bara filmer som verkar vara bra betygsmässigt, utan sämre filmer kan också vara intressanta att se av olika anledningar. Jag tyckte om funktionen som ett tillägg till annan filminformation och den var underhållande, men den var inte allt.
Fetjocke
2019-11-07
Det Förväntade betyget var själva idén till gamla Filmtipset, den funktion som hela sajten gick ut på och anledningen till att sajten startades. Alla andra funktioner som tillkom senare var "extra lull-lull" som las till för att det var trevligt. Algoritmen som gjorde matchningarna som låg till grund för betygsskattningarna innehöll ganska avancerad matte, med optimeringsproblem i n-dimensionella rum, med störningsräkning osv (om man inte vet vad det betyder så innebär det rätt tunga beräkningar). Bland annat låg ett exjobb från KTH till grund för matchningsalgoritmen. Att uträkningarna tog datorkraft är rätt självklart, numeriska beräkningar gör det (det är därför man låter datorer göra dem), men att de skulle vara "ett virrvarr" tror jag ärligt talat inte stämmer. Däremot är de nog svåra att följa om man inte är insatt i matten bakom, och att en random webbutvecklare skulle kunna optimera dem ser jag som uteslutet. Algoritmen är nära nog så effektiv den kan vara, skulle jag säga.
Så kontentan är: om man vill ha förväntade betyg, som var själva huvudfunktionen hos sajten, så behöver man datorkraft. Tycker man det är för dyrt, så får man acceptera att Filmtipset är något helt annat, typ en sajt där man kan publicera för sina kompisar vilka filmer man sett eller liknande. Att få hjälp att hitta filmer man gillar kommer tyvärr inte fungera särskilt bra. Plockar man bort den funktionen förstår jag ärligt talat inte vad man ska med Filmtipset till.
Drömmen vore ju om de nya ägarna insåg vad som var poängen med Filmtipset och återinförde de personliga skattningarna av betyg. Och accepterade att algoritmen som gör det drar kraft.
2019-11-07
Att den var avancerad sett till algoritm och programmering råder det nog ingen tvekan om. Men för att Filmtipsets funktion skulle vara till störst nytta var man tvungen att även tänka själv och väga in det.  Den var ju inte smartare än en mänsklig person som är självtänkande, så om jag tävlade mot den i att bäst förutspå mina betyg hade jag vunnit utan tvekan. Det den hade vunnit på är snabbheten. Exempelvis att man kunde göra grovsorteringar på nolltid med kanske 85 procents säkerhet med hjälp av den. Nu finns AI som är bättre, men jag tror inte att folk vill lägga en massa pengar och arbete på investeringar i sammanhanget. Men då hade den kunnat lära av sina misstag och bli pricksäkrare med tiden. Ett annat alternativ som också hade varit bättre är manuella inställningar för funktionen, där medlemmar kan tala om vad de är intresserade av och ointresserade av. Och att den programmerades att även ta hänsyn till tidigare satta betyg på liknande filmer. Den var nog mer pålitlig när det kom till att avgöra om man skulle tycka bättre eller sämre om filmen än den stora massan än att pricka in exakta betyg. Om en film inte verkade bra på förhand, de flesta hade satt fyra på filmen och det uträknade förväntade betyget var tre, var ofta det faktiska betyget två. Så visst gick det att lära sig av felen, men hade jag förlitat mig bara på det förväntade betyget hade jag ju tagit filmen för en trea och sedan blivit besviken.
Gottschlich
2019-11-07
Detta är en funktion som jag också verkligen saknar och hoppas kommer tillbaka.
Tillika även en app för smartphone. <3
goeran
2019-11-09
Jag tyckte att de s k förväntade betygen var en skäligen ointressant funktion som inte gav någon användbar information (amazon är typ bättre på att gissa vilka filmer som jag kan vara intresserad av). Det jag däremot ofta kollade var vänners betyg och kommentarer; eftersom jag till stor del valt ut vänner utifrån att deras filmsmak och bedömningar liknar min fungerade det bra som grovgallring. Så det jag saknar mest just nu (och skulle vilja ha tillbaka) är den tidigare möjligheten att med ett snabbt knapptryck se samtliga vänners betyg på en viss film och alla deras kommentarer om filmen.
2019-11-09
Det behöver dock inte ha berott på funktionen i sig var dålig, utan kan ha varit att det fanns för få personliga matchningar på Filmtipset.
pallekuling
2019-11-10
Jag trodde att funktionen "bara" fann andra medlemmar som hade satt samma betyg som mig och genom att se på dessa medlemmars betyg kunde anta att jag tyckte likadant på filmer som jag inte sett men som medlemmar med "samma smak" hade sett. Sätter jag samma betyg på 200 filmer som nån annan så är det ju stor sannolikhet att vi tycker ungefär lika på film nr 201 också. Ju större  statistiskt grundlag ju mer precist blir det (till en viss gräns). Men det var kanske lite mer komplicerat låter det som. Jag upplevde att denna funktion fungerade oerhört bra med få undantag. Hittade massor av bra filmer på det sättet utan att behöva läsa recensioner, se trailers eller annat. Upplevde bara ett fåtal gånger att det förutsagda betyget och mitt satta betyg skiljde sig mer än ett steg på skalan. Utan den funktionen finns det inga skäl för mig att använda FT längre.
2019-11-11
Snarare är det väl att den matchar mot andra som tycker ungefär som du. Ju fler den hittar, desto träffsäkrare resultat. Sen finns det olika orsaker till att den inte kan hitta bra matchningar, som att man har satt för få betyg, att man sätter oärliga betyg eller att man tycker väldigt annorlunda. Men de som är erfarna betygssättare och lite smarta räknar ut de förväntade betygen själva, men med högre pricksäkerhet. Det är kanske att jämföra med någon som är dålig på engelska och måste ha textning på svenska för att förstå en film. Den blir väldigt beroende av att textningen fungerar och att textaren har gjort ett bra jobb. Medan någon som är säker på engelska både kan förbättra översättningarna och klara sig väl utan textningen.
emmycaution
2019-11-11
Jag håller med goeran. Att se vänners betyg och kommentarer saknar jag mycket.
Nästa sida »

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »