ForumtrådNågon mer som har blivit mindre generös med betygsfemmor?

« Gå tillbaka till trådöversikten

BarryHero
2019-10-28
Tjena.

Tack vare den nya funktionen med betygsstaplar kunde jag kolla igenom vilka femmor genom åren och när jag har satt dem. Det slog mig att jag satte 20 (!) stycken femmor under filmåret 2009. Jag har sedan dess blivit mindre generös med dessa femor. Sedan 2010 (vilket snart är tio år sedan) har jag bara satt 6 stycken femmor. Sedan 2013 (de senaste 6 åren) har jag bara satt en enda femma (Quentin Tarantinos "Once Upon a Time in Hollywood")

Är det någon mer som har blivit lika cynisk som jag?
arvidsollenby
2019-10-29
Det kan man nog säga... Satte min senaste 2015 och har efter 2008 satt 3st. Totalt har jag 78 femmor, det betyder att jag satte ganska många per år mellan 2004-2008.

Jag ser ju dock på väldigt mycket mindre film idag om man jämför med när jag såg som mest kanske vid 2005-2007.
santiago
2019-11-08
Jag sätter knappt fyror på filmer numera. Vet inte om det handlar om att vara cyniker eller något annat.
Taliah
2019-12-12
Det kan inte vara så att ni har blivit sämre på att botanisera bland nya filmer? ;) Alltså att det cyniska redan ligger i premissen av ert filmtittande.
Jag kollar på mer och mer nya filmer och blir mer och mer uppmuntrad kring vad filmkonsten har att erbjuda. Det handlar bara om att sålla bland skiten, som ju är omfattande eftersom distributionsmöjligheterna är så pass större (på gott och ont).
aoana
2019-12-26
Intressant tanke och det verkar stämma bra på mig. Jag har satt 1(!) 5a på de senaste 10 åren.

Tror det mer beror på film urvalet (som @Taliah var inne på) än på cynism.
För 10-12 år sen var jag på jakt efter att se mycket klassiker, nu är jag mer inne på popcorn rullar.

Å andra sidan, när jag läser min 5-lista idag så är det en del filmer som inte skulle fått en 5a om jag såg den nu...
ekneB
2020-01-04
Jag har alltid varit snål med 5:or, men av förklarliga skäl så blev det fler 5:or som registrerades när jag själv registrerade mig på hemsidan.
Men kollar jag tillbaka har jag nog av mina 26 fullpottare eventuellt 5 som jag inte skulle sätta som mästervärk idag.

HerrNenne
2020-01-11
Jag hade identifierat det här hos mig också,  och tänker på det ständigt nu för tiden och försöker vara givmildare med betygen för att få in fler filmer som femmor nu. Har märkt att jag absolut inte tjänar på att vara så kritisk i mitt filmtittande: man känner sig lite finare och von oben men samtidigt får man sammanlagt mindre ut ur sitt filmtittande. Minns för tio år sen eller något när jag tittade på folk som hade 200 femmor och tänkte att haha, dom har ju ingen smak överhuvudtaget. Jag däremot satt med mina 30 väl utvalda filmer, best of the best.
Nästa realisation var ju att personen jag såg ner på hade känt känslan av att "wow, den här filmen är fan fantastisk på alla vis, jag älskar den" över 200 gånger, medan jag känt den 30 gånger. Insåg att jag nog snarare blev en förlorare med det synsättet, så har försökt öppna upp mitt filmtittande sen dess, med varierat resultat.
zonk
2020-02-22
Jag kände lite att det blev så, och sen så satte jag mig precis som HerrNenne och försökte vara mer generös med betygen. Kändes som det blev roligare att se film, även om det inte är samma som det var när man var yngre.
KyLLo
2020-02-22
Om jag ska ge ett analytiskt svar... Att det blir något färre nya femmor med åren är naturligt om man ser mycket film, varierat och tycker om att bli överraskad. Det innebär hårdare letande och mer tur för varje år när det kommer till att hitta riktigt bra filmer. Tittarmönstret spelar förstås in också. Man kan ju exempelvis medvetet välja se halvdåliga filmer av olika anledningar. Sociala koder och fördomar leder troligtvis till att många inte sätter självständiga och rättvisa betyg. Det kan vara exempelvis trender, politiska skäl, rykten, bristande logik eller rädsla för vad andra ska tycka. En fördom är om man tror att man borde sätta femma regelbundet, att man är okunnig om man sätter ett betyg som avviker från mängden, eller att antalet femmor är ett mått på hur filmkunnig eller filmintresserad man är. Det finns ingen vidare logik i det. Jag försöker alltid att inte påverkas av andra och annat är mig själv och filmen.

Det finns olika tendenser till att man påverkas av andra eller betygsätter filmer utifrån olika grunder: Om man skäms över äldre betyg, om man ofta ändrar betyg, om man ser ett mönster under en längre tid som inte har med filmerna i sig att göra (att man nästan alltid/aldrig följer samlade betyg eller vänner, att man regelbundet sätter ett visst betyg eller vad det nu kan vara). Jag tycker praktiskt taget aldrig att en film blir lika bra vid andra titten, därför betygsätter jag första titten såvida inget är oklart då. Jag brukar tänka att betyget inte ska behöva ändras med tiden. En femma ska vara riktigt bra som helhet och ännu bättre i sitt slag. Ser jag en liknande film som är lika bra eller bättre ska den också ha en femma, utan tvekan. Ärliga och självständiga betyg leder vanligtvis till variationer i tid. I teorin kan det gå år utan någon femma, men även bli flera femmor samma månad.
KyLLo
2020-02-22
Jag glömde en sak. Många filmtipsare verkar börja med att betygsätta sina favoritfilmer. Själv förde jag över en hel del betyg från ett annat filmregister, vilket också resulterade i många femmor på samma gång. Det får man väl ha lite i baktanke när man tittar tillbaka på femmor.
zonk
2020-03-01
Absolut  - jag satte en hel bunte femmor direkt 2003. Men även 2004 var ett guldår för femmor, 2005 gick det lite neråt, osv fram tills 2011 när jag hade som uttalad ambition att se minst 15 filmer i månaden, vilket  - möjligen tillsammans med lite mer avslappnat betygssättande  - definitivt gav utslag.
sodomiten
2020-04-04
Jag kollar mest på ytliga action/thriller så då blir det ettor i betyg ganska ofta.
Att få dela ut en etta till en riktig skitfilm är väldigt tillfredsställande ?
ShenLong
2020-11-02
jag har blivit extremt dålig på att sätta femmor. jag finner mig också med att väldigt sällan bli riktigt betagen av en film. det känns som att det var många år sedan något riktigt bra kom.

ska förövrigt sägas att jag sällan/aldrig ser "klassiker" eller rekommenderade femmor, utan bara nya filmer eller 90tals action. Får för mig att det inte görs bra filmer längre, alternativt att det inte görs filmer för mig längre.

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »