ForumtrådDiskussionstråd för verifierare

« Gå tillbaka till trådöversikten

2019-11-02
I brist på ett särskilt forum för oss, som på gamla FT, tänkte jag att vi kunde använda det vanliga forumet tills vidare. Vi kanske inte kan diskutera allt, men det övergripande.

Jag börjar. :) Är det någon av er som har sparat reglerna för att en film ska platsa på FT? Instruktionerna för verifierare?
2019-11-03
Jag var ju betatestare för nya verifieringssystemet och efterlyste de gamla reglerna (främst de kring transkribering av ryska och asiatiska namn) men fick dessvärre inget gehör.

Bra initiativ med diskussionstråden för övrigt!
2019-11-04
Ja, de där transkriberingarna vågade jag min knappt på ens med instruktioner. :)

Det saknas ju både reglerna/instruktionerna för oss och för den som lägger in film. Redan nekat några TV-serier, men kanske de ska börja godkännas nu? Hur som får vi hoppas att någon var smart nog att ta kopia av dem, annars får väl backup nyttjas. Vi skulle iofs kunna börja skriva ner vad vi minns.
Howler19
2019-11-05
Jag kan nog i princip allt i huvudet och det är det säkert fler av oss som gör, så det ska nog inte vara allt för svårt att skriva ihop det igen. Den där extraguiden som jag skrev borde rimligtvis finnas sparad på någon dator så ska se om jag kan hitta den. Själva policyn har jag dock inte sparat ner.
2019-11-05
Ett nytt verifierarforum vore önskvärt.
zonk
2019-11-06
Försökte hitta reglerna via archive.org men det var klurigare än jag trodde!  https://web.archive.org/web/20170603013318/http://www.filmtipset.se/

Man kom ju till dem via söken och archive.org har ju inte sparat resultatet av olika sökningar..
2019-11-07
Själva inläggningsformuläret går inte att klicka fram via webbarkivet eftersom det krävde att man var inloggad.
Guld, KyLLo! Tack!
2019-11-09
Varsågoda! Jag antar att det är många som kan ha användning av det.
2019-11-09
Jag har precis börjat granska mina första filmer sedan sidans omvandling. Det är inte jättebra hur vi endast raderar filmerna med en knapp, utan att kunna vara tydliga med varför. Också när medlemmar lägger in filmer för granskning saknas listan med produktionsländer och folk får skriva in fritt, det här kommer ställa till med massor av problem.

Det här är bara ett par saker, men finns tyvärr mer att plocka av som gjorde verifierarlivet svårare. Jag kan erkänna att jag sedan en tid tillbaka inte är lika aktiv på sidan och inte hängt med i diskussionerna, men vet någon om dessa och andra frågor som rör oss verifierare har tagits upp?
2019-11-09
Märkte nu också att vi inte ens kan redigera godkända filmer... Eller har jag missat nåt?

2019-11-09
escaperel Det går inte att redigera godkända filmer. Jag har fått veta att funktionen ska komma längre fram, men sen har det inte hänt något mer sen dess.
2019-11-10
Asmorod, tack för svar! Vet du mer om vilka funktioner som ska komma? En annan grej är ju att det inte går att hitta overifierade filmer i söken eller se liknande titlar när man lägger in en film.

Det gamla systemet var inte perfekt, men det funkade bra enligt mig och det fanns en rätt bra tydlighet både i funktion och utseende. Personligen skulle jag se att så många delar som möjligt i hur vi verifierar/redigerar filmer, samt ser overifierade filmer, förs över från den gamla till den nya sidan.

2019-11-10
Sorry, nu är jag tjatig men märker nya saker konstant. Antalet dubbletter har ökat avsevärt. Nu fick jag precis slänga "Ida" från 2013 som någon lagt in på nytt, möjligtvis för att söken och sökförslagen inte fungerar alls som de ska. Finns ytterligare ett antal bara från Sthlms Filmfestival den här veckan som lagts in dubbelt. Det måste bli tydligare både för oss verifierare och för övriga medlemmar.
goeran
2019-11-10
Stämmer det verkligen att man inte kan hitta overifierade filmer när man använder sökfunktionen? Om så är fallet är det ju en katastrofal defekt som måste rättas omedelbart! Annars kommer det att drösa in dubbla och kanske också tre- och fyrdubbla inläggningar av filmer.
2019-11-11
Inte om verifiering men sökning... Ett tips om man ska söka efter filmer med korta och vanliga titlar är att söka på regissör eller skådespelare istället för titel (samma sökmotor) och sedan gå till filmen via den listan. Det går oftast snabbare. Annars kan man få bläddra igenom många sidor. Tror att jag fick bläddra åtta sidor eller liknande för att hitta en film med kort titel. Dessutom kan det finnas flera olika filmer med samma titel och i vissa fall även samma år.
2019-11-12
escaperel Nej, det är tyvärr den enda funktionen som jag fick info om.

Även jag saknar att bara kunna söka och få fram en lista. Systemet nu med rull-listan som kommer täcker verkligen inte alls och det finns många filmer i databasen med samma titel. Att det heller inte går att söka fram overifierade filmer är bara märkligt.
2019-11-12
Långa listor tar tid att visa. Ett alternativ är listorna som vecklar ut sig när man skrollar, som Googles bildsök. Men ibland tycker jag såna också är sega. Dock bör relevanta sökresultat hamna tidigt, oavsett om de är populära, nya eller inte. Möjlighet att avgränsa sökresultat kan också fungera.
2019-11-13
Tack KyLLo för riktlinjerna! De borde vi få sajtens nya utvecklare att lägga in på inläggningssidan för nya filmer. Kan inte säga att jag verifierat mycket efter omgörningen (gav upp lite pga bla de problem ni nämner), men hittade ett par TV-serier direkt. Vem av oss kan ta det till dem? Asmorod, du betatestade, kan du göra't? Jag får inga svar på mina självklart utsökta mess. :) (Skrev även till dem när jag drog igång tråden.)

Kan vi börja sammanställa verifieringsinstruktionerna? Skapa någon extern sida med både dem och inläggningsinstruktionerna? (Antar att de inte finns på Web Archive då de inte var publika.)

Escaperel, goeran mfl: Det är väldigt begränsade verifieringsfunktioner nu. Om en verifierare tar kontakt med en inläggare för att fråga om en film kan inte inläggaren ändra informationen. För oss är det också ett helsicke att hitta filmen igen i listan över overifierade filmer utan sökfunktion. Eller har jag missat nåt?
Nästa sida »

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »