Forumtråd2010-talets bästa film - om du själv får välja endast en!

« Gå tillbaka till trådöversikten

Jaganatha
2020-01-08
Själv väljer jag den animerade långfilmen The Red Turtle från 2016 i regi av nederländske Michaël Dudok de Wit.

På samma sätt som filmen saknar ord, saknar jag ord för att beskriva upplevelsen av att ha sett den.
Blymchenfan
2020-02-23
Enligt Filmtipsets egna betygslistor är 2010-talets bästa film Inception (Christopher Nolan, 2010) med betyget 4,0.
2020-02-23
Jag trodde du menade att det var medlemmarnas favorit från 2010-talet, men det lär det nog inte vara eftersom det finns filmer från 2010-talet med högre samlat betyg än så.
Blymchenfan
2020-02-24
Men vad betyder det då att det finns en lista över "2010-talets bästa filmer" som går att sortera efter högsta betyg? Andra faktorer än medlemmarnas betyg spelar alltså in för vilka filmer som hamnar där?
2020-02-24
Urvalet till listor verkar onekligen något speciellt. 50 bästa amatörfilmerna innehåller t.ex. en hel del med inte alltför höga betyg..  https://www.filmtipset.se/filmlista/125
2020-02-24
Apropå 2010-talets bästa film så har jag inte sett så förbaskat mkt från detta årtionde. The act of killing är nog min #1 men fan om inte The skin I live in är förbannat nära. Det känns som en humör-grej.
2020-02-25
En oväntad vänskap har 4,2 och den är från 2011. Det finns många möjliga teorier. En del av topplistorna baserades på det gamla samlade FT-betyget, som inte finns kvar längre. Samlade betyg förändras också med tiden, så man kan även misstänka att listorna inte uppdaterats. Jag noterar att flera av topplistorna saknar filmer från de senaste 10-15 åren. Åtminstone någon borde väl ha kvalificerat sig.

Personligen kan jag inte välja ut en film av många, men vågar nog säga så mycket som att jag inte håller med den breda massan.
2020-02-28
Ja det måste väl vara så att urvalet gjorts på något sådant sätt, det samlade betyget är väl en rimlig gissning. Sen kanske det inte finns så våldsamt mkt att ösa ur i vissa genrer, typ amatörfilm. Frågan är vad som är rätt att göra här framöver.
2020-02-29
@zonk: Huvudsaken är att Pack! ligger på listan över bästa amatörfilmerna. Se den!
2020-02-29
Nä, just antalet amatörfilmer kan nog vara ganska begränsat, samtidigt som medlemmar som jämför amatörfilmer rakt av med professionella filmer säkerligen ofta blir besvikna. Listorna fördes över från den gamla sajten på medlemmarnas begäran, medan FT-betyget ersattes med ett nytt samlat betyg. Om man ska ha kvar listorna som aktiva topplistor bör listbeskrivningarna uppdateras. Alternativet är kanske att ha kvar listorna enbart av nostalgiska skäl och inte uppdatera dem. Då bör det läggas till en notis om det i beskrivningarna. Inte bra om medlemmar tar listorna på största allvar och inte inser att det finns felaktigheter eller stora frågetecken.
2020-03-01
Hmmmm.. nu undrar man vad som triggar Gordy att tipsa om Pack! Blir det geggiga explo-scener av högsta kaliber längs vägen? Skitigt, rått våld? Lite nyfiken blir man faktiskt..!
2020-08-07
En andra chans.
hanmedbilen
2021-02-24
Utan någon som helst tvekan Django Unchained.
lucius
2021-02-26
Hanagatami

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »