ForumtrådSökfunktionen

« Gå tillbaka till trådöversikten

amam
2020-01-12
Så idag försökte jag söka efter Mission Impossible för att se vilka av filmerna jag betygsatt och vilka jag har kvar att se. Tänkte att det skulle vara som på den gamla sidan, eller på vilken sida som helst, där man får en lista med sökresultat.

Men tydligen så fungerar inte sökfunktionen alls här på ft om man inte skriver in exakt titeln på filmen man söker efter och om man redan vet det så får man ändå bara upp den sidan.

Att fixa sökfunktionen borde vara prio ett för filmtipset i nuläget. En databas blir i stort sett värdelös utan förmågan att kunna söka i den på riktigt.
wkb
2020-01-12
Apropå sortering, vore välkommet om man kunde välja alfabetisk sortering istället för att den av default fastnat på datumsortering.
2020-01-12
amam: Ja, man måste alltid stava rätt och använda samma skiljetecken och specialtecken som filmen har på Filmtipset. Dessutom tror jag att vissa tecken ersattes av andra vid överföringen till nya sajten. Om det nu var tankstreck (långa streck) som ersattes av frågetecken i filmtitlar och filmbeskrivningar. Att man måste stava exakt i sökmotorn har påtalats tidigare och admin har svarat att det på grund av tekniska orsaker inte finns någon enkel lösning, men att målet är det ska åtgärdas på något vis. Det är bra att du uppmärksammar det på nytt. I ditt fall beror det på att filmerna heter "Mission: Impossible". Det går att söka på tills vidare.
2020-01-13
Är det inte just det som skett och sker? Det har inte varit segt eller tillfälliga avbrott för mig iaf. Och att programmera en community från grunden tar tid för ett litet företag. Enligt grundarna grundades Filmtipset 1999, lanserades våren 2000 och fick sin prägel först hösten 2001. Då får man även ha i åtanke att det var mycket färre användare och funktioner på den tiden.

Att det är halvfärdigt och finns buggar hör till uppbyggnadsfasen. Men så länge de inte har kastat in handduken finns det väl inget konkret som säger att de inte kan får ordning på det. Jag tycker också mycket om att de tar emot önskemål och diskuterar med oss medlemmar mellan varven. Det är inte en självklarhet på alla webbplatser. I min mening hade det dock varit bättre att låta användarna köra vidare på den gamla plattformen under uppbyggnadsfasen, men det är inget att göra åt nu. I marknadsföringen av den nya sajten lät det som att den skulle vara buggfri och mer eller mindre färdig, så det är väl mycket därför som besvikelsen var/är stor hos medlemmar.
Druqks
2020-01-19
Lite grinigt också att man endast verkar få resultat på den Svenska  titeln, kanske inte gäller alla filmer, men ett exempel är Det: Kapitel 2, jag söker i regel på orginaltitel, så blev lite förvånad över att inte få något resultat. Blir ju lite extra omständigt när man inte ens vet vad filmen kallades i Sverige,
vad heter The Barefoot Executive på Svenska tex.?
karlmats
2020-01-19
The Barefoot Executive heter "Tappa inte sugen fastän du är luden" på svenska.

Men det kanske inte är så lätt att veta om man inte har nördat ner sig fullständigt i djurfilmsträsket...
Druqks
2020-01-20
Ja, det var mest tänkt som en retorisk fråga, skulle ju påverka rätt många filmer där titeln har ändats rejält från originalet i det scenariot, men nu visade det sej att min upplevelse av problemet inte stämde med verkligheten, det går alldeles utmärkt att söka på originaltitel, problemet var snarare det samma som beskrivits tidigare i tråden, kolon som ställer till det, jag visste inte att IT: Chapter Two var inlagd med kolon, den är inte det på IMDB, så tänkte inte på det helt enkelt. Påverkar väl mest titlar som har ett inledningsord på mindre än tre tecken och sen nått oväntat direkt efter.. så borde vara ganska begränsat. Och jag ska se till att dricka klart morgonkaffet innan jag ge mej på att betygsätta nånting i fortsättningen.
2020-01-20
Tänk på att man kan söka på valfria delar av en titel och klicka enter för att få upp en fullständig lista. Söker man på exempelvis "It" listar den alla filmer som har en titel som innehåller "it" utifrån nyast först, vilket som väntat är väldigt många. Det: Kapitel 2 hamnar därför först på sida två, trots att den är ny. I det fallet är det bättre att söka på enbart "Chapter Two". Då hamnar den nämligen först i sökresultatet, samtidigt som träffarna blir avsevärt färre.

Om man inte får träff eller om det är en vanlig titel är mitt tips att söka på person istället och spåra filmen via personlistan. Trots att det är krångligt brukar det ändå gå att hitta en film på något vis.
bitbrain
2020-01-31
Jag skulle vilja att man viktar in antal betyg i sorteringen av sökresultat. För att få bättre relevans i träffarna. Som det är idag, med datumsortering, så får man inte ens upp klassiska filmer som Metropolis eller Stalker bland toppresultatet om man söker på de titlarna.
fridenpaden
2020-02-10
Hade tänkt att man kanske hamnar i en Oscars-diskussion på jobbet idag. Då skulle det vara trevligt att göra en sökning på hur många filmer jag sett från 2019. Vet att det tjatas om sökningsfunktionen. Men jag tror inte att ni svarat någon gång. Finns det planer på att utveckla sökfunktionen i framtiden?
2020-02-16
"Sajten skulle byggas om från grunden med en stabil och bra bas. Tyvärr verkar det som att det inte har skett. Basala funktioner saknas och allt verkar enligt Admin vara jobbigt att fixa pga "tekniska detaljer". Jag känner mig, och har känt mig ända sedan nylanseringen, orolig."

Inget har hänt. Jag är fortfarande orolig. Mest oroande är väl kanske det här med att det verkar vara väldigt svårt att få fram statistik, och sökresultat, baserat på årtal, land, regissör, skådis. Kan det vara så illa att databasen bara är baserat på ren textsträngsökning? Och att man helt enkelt inte kan lista t ex Ben Affleck som regissör eller skådis utan får fram alla filmer han varit inblandat i nån roll?

En avancerad sökfunktion väntar vi också på. Nu skulle jag t ex lista mina favoritfilmer från 1971 men det går ju inte alls. Allt det som jag använt Filmtipset har försvunnit, och tyvärr verkar det som att det aldrig kommer tillbaka.

Och sen har vi ju inte ens nämna all spam...
2020-02-16
Det är väldigt mycket felaktigheter här. Admin har aldrig sagt att det är jobbigt att fixa pga "tekniska detaljer". Bara att det inte finns någon enkel lösning. De har arbetat i över ett halvår med sajten och medlemmar säger att inget har hänt. Hur kul är det då att fortsätta? Det efterlystes åsikter om sökfunktionen i en egen tråd i höstas, men många var inte aktiva i den utan kom och klagade senare när förändringar var genomförda. Nyligen har de även efterlyst frivilliga medlemmar som vill moderera forumet, men jag vet inte ens om det är någon som har nappat på det. Vet bara att medlemmar valt att avstå, och då får det förstås konsekvenser.
2020-02-17
Håller inte med. Det är bara att (för mig) att konstatera att man har släppt ut en ofärdig sajt. Tyvärr. Jag önskar att det inte vore så, men det är så jag upplever det. Tekniska detaljer = Ingen enkel lösning, skulle jag säga. Men, men. Jag ger inte upp hoppet utan hoppar in och kollar lite då och då.
2020-02-18
Ofärdig, ja. Det håller jag med om, men det har ju varit känt sedan nylanseringen i höstas och går inte att göra ogjort. Det är kanske en tolkningsfråga. Jag tycker snarare att formuleringen "jobbigt att fixa" låter som att det är fråga om lathet, inte som tekniska hinder. Som jag uppfattat det har de inte arbetat klart med en funktion och gått vidare till nästa, utan arbetat till och från med flera olika. Därför finns det knappt någon funktion som är komplett eller buggfri. Så länge det inte finns en exportfunktion får man också vara medveten om att alla personliga data försvinner om sajten läggs ned. Om de fortsätter arbeta med sajten lär det märkas resultat på längre sikt, som månader och år. Vill vi ha kvar Filmtipset är det viktigt att inte ge upp, men även att stötta och respektera ansvariga och ha tålamod när det pågår arbete, även om det kanske inte är just den personliga favoritfunktionen det arbetas med för stunden.
Admin
2020-03-10
Ja vad är forum till för, om inte till att spekulera vilt =)

Gamla sidan hade byggts upp under 20 års tid. Nuvarande har det arbetats på från och till i cirka 6 månader. Arbetet sker agilt och funktioner förbättras och testas löpande. Jag har aldrig stött på ett nybyggt system eller sajt av denna storlek som varit helt buggfritt, men det åtgärdas efter hand.

Som KyLLo säger så kan jag inte minnas mig säga att allt med sajten är jobbigt att fixa. Möjligen att det nämnts i relation till någon specifik funktion som kan vara väldigt invecklad att bygga. Det är helt och hållet en tids och kostnadsfråga, men vi är just nu uppe i en ny omgång med förbättringar - varav sökfunktionen är en av dessa...

1. Sökfältet längst upp ska ignorera specialtecken som bindestreck eller kolon.
2. Ett avancerat sökformulär läggs till (som man når genom att trycka retur efter man skrivit något i sökrutan) med fler alternativ för att välja årtal, genre etc ungefär som på gamla sajten

Om ni har fler förslag kring det hela tar vi tacksamt emot det i denna tråden.
2020-03-10
Äntligen lite goda nyheter i dessa mexikanska öl-tider! Låter bra, Admin. Ingen blir gladare än jag om dessa förbättringar genomförs. :)

(Och Obs! KyLLo, med "jobbigt" menade jag tekniskt komplicerat. Syftade inte alls på nån lathet.)
svålmannen
2020-10-11
Admin: Hur kan man söka på titel + årtal, genre etc? Om jag t.ex. skriver Red i sökfältet och trycker på retur så är det omöjligt att hitta rätt film. Jag kan se årtalen på de första filmerna men hur väljer jag att bara söka på ett visst år? Jag ser knapparna med genre till höger men det listar ju t.ex. alla actionfilmer, inte bara de med sökordet som titel.

Några förslag:
1. Ta bort de breda sökningarna. Skriver man "Red" borde just det visas istället för "*red*"
2. Tillåt sökning på titel och år
3. Tillåt sökning på IMDb id
svålmannen
2020-10-11
4. Sortera sökresultaten efter popularitet eller antal röster istället för år. Troligen är de flesta sökningarna ute efter de vanligaste filmerna. De fåtal gånger man vill hitta en obskyr film kan man bläddra i sidorna bland sökresultaten istället för tvärtom som nu.
zonk
2020-10-12
Bra förslag! Även att prioritera exakt "red" högre än "*red*" hade ju kunnat vara en tanke?
zonk
2021-05-20
Hallå hallå! Hur går det med den förbättrade sökfunktionen?
Nästa sida »

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »