ForumtrådFörbättringar på nya filmtipset

« Gå tillbaka till trådöversikten

2020-02-29
Jag hade hellre postat detta i listforum, men något sådant finns ju inte längre...

Jag tror inte att jag är ensam om att vara väldigt glad över att filmtipset lever kvar. Men jag är nog inte heller ensam om att vara besviken på nya filmtipset. Att hitta saker som har blivit sämre är väldigt lätt,och att hålla tillbaka sitt missnöje kan ibland vara svårt. Men eftersom jag har älskat och varit hyperaktiv på filmtipset i över sjutton år så vill jag vara positiv. Därför vill jag sammanställa en lista över sådant som har blivit bättre sedan ägarbytet. Att den nya forumstrukturen är skit, att de uträknade betygen (vilka alltid har varit filmtipsets signum) saknas, och att sökfunktionen är kass vet vi redan. Men nu vill jag se förbättringarna. Vad har ni för förslag?
2020-02-29
Om jag ska jämföra hur det var precis innan ägarbytet med hur det är nu: Det är enklare att söka på person i sökmotorn (på den gamla standardsökmotorn var man tvungen att inleda sökfrasen med "r:", "m:" eller "s:") och man kan skriva in några bokstäver och få upp förslag. Det går att söka på film, filmperson och medlemmar i samma fält utan att man behöver ändra inställningar. Jag tycker även bättre om delar av inläggningsformuläret, användarsäkerheten (eller intentionen), att det flyter på något smidigare, att man kan se senaste listor direkt på medlemssidor kan nog ha fördelar, att det arbetas med att utveckla sajten och buggfixar (och att det står vad det arbetas med på huvudsidan) samt att admin/redaktionen är mer aktiva i forumet. Jag har säkert glömt något, men det är väl ungefär det.
LaszloKovacs
2020-02-29
För mej skulle paradisets portar öppnas om jag kunde se fler än 10 kommentarer på varje film. Observera! Inte på enskilda medlemmars hemsida utan på den enskilda filmens hemsida!
2020-02-29
Samma här, i kombination med möjligheten att radera sina kommentarer. Helst också möjlighet att skriva privata kommentarer och exportera kommentarer. Då kan det bli riktigt bra på den fronten.
zonk
2020-02-29
Frågan är lite om man jämför med gamla filmtipset i sina glansdagar, eller gamla filmtipset precis innan plattformsbytet? Iaf. Jag utgår från det senare.

Sidan är jäkligt mkt piggare än den var precis innan plattformsbytet, då var det bitvis helt hopplöst segt.

"Liknande filmer"-tipsen är blandad kompott: jag saknar de som medlemmar lade till själva (ofta väldigt intressanta fynd där), men det automatiska är bitvis bättre, bitvis lika galet random som det var innan. Så om man lägger till möjligheten att tipsa om liknande filmer, är det bättre. Den här funktionen var ju för övrigt fullständigt trasig innan plattformsbytet också.

Det är enklare att få överblick över de olika forumen hade jag sagt, även om jag hade velat ha trådad vy inne i själva forumen.

Det är mer transparent med betygen  - på ett sätt rätt skönt, på ett sätt en stor förändring. Innan var det Filmtipset-betyg vars grund inte var självklar, och uträknade betyg. Nu ser man medelbetygen. Det känns rätt skönt att det är straightforward, de uträknade betygen stämde väldigt sällan för mig och jag undrade alltid vad Filmtipset-betyget egentligen baserades på. Samtidigt får det en att undra, precis som på IMDB, hur saker egentligen får bra betyg  - klickar man på "skräck" så blir toppbetygen en rätt blandad kompott om man säger som så. https://www.filmtipset.se/genre/skrack-horror?sort=best
Men det är ju frågor man inte ens kunde ställa innan, för filmtipset-betyget stod där som en vägg framför vilka siffror och uträkningar som nu låg bakom.
lucius
2020-03-01
Det är ju bra att man får tips om vart man kan skaffa falska ID-handlingar om man vill fly landet t.ex. Men jag ser nu att det är en liten räkneuppgift som ska göras innan man kan posta sitt inlägg så det kanske tar slut nu.
santiago
2021-06-05
Lite trist att se hur Filmtipset har dalat under årens lopp.
2021-07-23
Det är inget tvång att stanna kvar och man kan gå in på sina inställningar för att avsluta sitt konto. Men man får också ha i åtanke hur nära det var att Filmtipset lades ned. Många hade inte ens exporterat egen filmdata, men nu får alla en andra chans. Dessutom får vi en möjlighet att säkerhetskopiera filmuppgifter från rariteter till andra filmsajter (för Filmtipset har filmuppgifter som till och med IMDb saknar). Ingen vet säkert hur länge Filmtipset kommer finnas kvar. Det kanske finns kvar i många år till eller läggs ner inom det närmaste året. Oväntade incidenter kan också snabbt vända upp och ner på en till synes trygg situation.
ShenLong
2021-09-09
jag hade gärna sett en feature att kunna söka på genrer/taggar i sina betygsatta filmer. tex klicka i dokumentärer och få upp alla dokumentärer man sett, eller dokumentärer och biografi och få upp alla med dem två taggarna
skorpion701
2021-09-25
Taggar är så användbart.
En tung USP för Letterboxd som verkligen skapat ett bra system för taggar.

Både att se ens egna taggar och att kunna filtrera filmer på tagg
kombinerat med en rad andra filtreringsmöjlighter ( genre etc).
Liksom för att kolla in andra användares taggar. Kan avslöja en hel del ;)
+ också för sökfunktion på tagg i  största allmänhet.

Ibland är Letterboxd hästlängder före Criticker!!

Här på FT kommer det dock aldrig att införas taggar.
så är det bara...

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »