ForumtrådLägga till filmer som inte finns på imdb

« Gå tillbaka till trådöversikten

Gustavo99
Hej,

Hur lägger man egentligen in filmer i filmtipsets databas som inte finns på imdb?
Har ett par som jag lagt in som raderats och misstänker att avsaknaden av imdbnummer är skälet.
2020-08-09
Tyvärr finns det inte längre något bra sätt ange andra länkar, men du kan länka till någon annan sida där en kan bekräfta vad det är för film.
Om det inte funkar att länka i IMDB-fältet så skriv länken i handlingsbeskrivningen.

Du kan också lägga in filmen på IMDB först om du orkar det. :)

Det känns trist att radera förslag men om en ej kan bekräfta så finns det inte mycket att göra. Det är en jäkla backlog att jobba sig igenom, och obskyra kortfilmer får tyvärr väldigt låg prioritet då.
2020-08-09
Gustavo99: Du kanske först borde kontrollera att det inte var en dubbletter först, genom att söka efter dem på nytt. Vanliga användare kan inte söka filmer som ligger i verifieringskö, bara verifierade filmer. Så om någon annan lagt in samma film kan det hända att din raderas. Och meddelandet man får säger ingenting om det.
zonk
2020-08-10
Admin: gör det möjligt för vanliga användare att söka på filmer som ligger i verifieringskö! Nackdelarna med att ha dem dolda är för många. Onödigt att samma film läggs in flera gånger, bök med betyg som försvinner om så varit fallet, etc. Enkel fix? Gör dem sökbara för alla!
Gustavo99
2020-08-10
Jag förstår, får testa att lägga in filmerna igen med en någorlunda bra länk i fältet där imdbnumret ska vara.
Är den viktigaste infon att den har visats eller att speltid, land osv stämmer med det som står på ft?
2020-08-13
När man får en film nekad/raderad, oavsett orsak, får man ett meddelande med texten: "Ditt filmförslag <filmtitel> nekades av verifieraren <verifierarens användarnamn> för införande i vår databas pga felaktigheter eller brister i innehållet. Bättre lycka nästa gång!". Även om innehållet är korrekt är det nog ganska vanligt att en film raderas för att det är en dubblett. Ett annat möjligt misstag kan vara att filmen inte är transkriberad, om den är på ryska. Det finns ingen information om det och då är det väl många inläggare som inte har en tanke på det. Skulle man missa något och komma på det när filmen ligger inne för granskning, bör man kontakta en verifierare snarast. Listan över medhjälpare når man via "Information" i huvudmenyn.
jonbo
2020-08-16
Så gott som alla filmer jag nekat är på grund av dublett-orsak. Det är trist att inte kunna meddela detta mer specifikt eftersom nekandet inte har att göra med någon direkt fel av den som lagt in.
InzZzomnia
2020-08-18
@zonk .. En bättre lösning är att sökning görs mot den listan automatiskt så fort man skrivit in imdb-id i rutan eller att man måste skriva i det på en sida först innan man kommer till resten. Att bara göra det sökbart lämnar fortfarande möjligheten att skita i det.

Var hittar man ens sidan för att lägga till en film för den delen? Klickade runt vad som kändes som överallt utan att hitta något, inte ens om man söker på en film som inte finns kom alternativet att lägga till den upp.
2020-08-19
Långt ifrån alla filmer finns på IMDb, så krav bör det inte vara. Som jag tidigare påtalat har en hel del inlagda filmer för många nollor i IMDb-numret, så det är inte helt pålitligt. Men en automatisk sökning på IMDb-numret när man skrivit in det skulle åtminstone minska risken för dubbletter. Även titeln skulle vara möjlig att autosöka på, om det genererar en varning. TMDb har sådant filter. Under inläggningsprocessen får man upp olika förslag på filmer som redan finns inlagda och kan själv välja att avbryta eller gå vidare (om det inte är en dubblett).

Inläggning sker via länken "Lägg till ny film" i Snabblänksmenyn på medlemssidan.
InzZzomnia
2020-08-19
Ja det var en sån grej jag menade, att bara göra listan sökbar skulle inte plocka bort många procent av dubbletterna.

Snabblänkarna blev tydligen bortplockad av ett annonsfilter, tyckte väl det va konstigt om det skulle va så välgömt.
jp
2020-08-31
Är det någon som ens granskar filmerna man lägger in över huvudtaget? Eller är 10 års planer?
zonk
2020-09-01
Ja, det finns ett flertal verifierare, som jobbar frivilligt. Det är ofta en hel del filmer i kön.
2020-09-01
Jag tror att verifierarna fortfarande bara får upp de senast inlagda filmerna. Så om filmen inte blir verifierad snabbt är risken överhängande att det drar ut ordentligt på tiden och därmed även att någon annan lägger in en dubblett. Man kan dock kontakta en verifierare och fråga om den kan ta sig en titt på filmen. Det gamla systemet var bättre, även om verifieringen kunde ta år där med.

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »