ForumtrådSöka film med imdb-nummer

« Gå tillbaka till trådöversikten

Powha
2020-09-18
Hej!

Vore toppen om man kunde söka film med imdb-nummer.

Tack.

zonk
2020-09-19
Tummen upp för detta!
ekneB
2020-09-19
Alla förslag för bättring av sökfunktion får tummen upp!
2021-09-25
Återanvänder den här tråden. Nu verkar inte längre IMDb-länkar (på filmsidorna) med för många nollor fungera. Möts bara av ett felmeddelande på IMDb, även om filmen finns där. Något som kan vara bra för exempelvis verifierare att känna till.
2021-09-25
Extranollorna läggs till automatiskt av Filmtipset, inte inläggaren. Tanken var nog att det skulle lösa problem vid import till andra filmsajter. Detta orsakar dock konflikt med IMDb.
2021-09-26
Jag brukar alltid prova imdb-länkarna men kanske missar ibland, skicka gärna PM om filmer vars imdb-länkar inte funkar.
DrT
2021-09-30
Det handlar inte om enskilda länkar utan det verkar som om varenda imdb-länk är trasig, så någonting övergripande har hänt.
2021-09-30
Som sagt beror det på för många inledande nollor i IMDb-numret. Problemet är gammalt och utbrett eftersom Filmtipset automatiskt lägger till dessa extra nollor. Jag har tagit upp det förut. Skillnaden är att tidigare accepterade IMDb även dessa länkar med för många nollor, men gör det inte längre. När man klickat på länken och kommit till IMDb behöver man alltså radera en eller två nollor i webbadressen och trycka på returtangenten för att komma till rätt sida, alternativt göra en ny sökning på IMDb.
2021-09-30
Kan ni ge några exempel?
Alla filmer jag provat funkar som vanligt.
2021-09-30
Den här filmen har två nollor för mycket, men det är bara en av många. För att förtydliga det, url:en är alltså https://www.imdb.com/title/tt001872181/ när den egentligen ska vara https://www.imdb.com/title/tt1872181/ .
2021-10-01
Den IMDB länken funkar utan problem för mig.

Men nu provade jag att inte vara inloggad på IMDB i ett privat fönster och annan browser och då funkar det inte.

Och precis som du säger så är det någonting filmtipset gör automatiskt och något som utvecklarna behöver ändra för att det ska funka igen.

Gud vad irriterande.
Men om en är inloggad på IMDB och iaf om en har Contributors advanced/reference view aktivierat så funkar länkarna även med nollor fortfarande.
2021-10-03
Tack för tipset. Jag bockade för rutan och nu fungerar länkarna. Fick ny IMDb-layout på köpet. Inte den snyggaste, men är praktisk när man ska kopiera över uppgifter till en annan sajt.
goeran
2021-10-05
Jag har aldrig varit inloggad på IMDb (jag har ingen användarprofil där); skall man verkligen behöva börja med det för att IMDb-länkarna skall fungera? I så fall är det allvarlig försämring som har inträffat.
2021-10-05
Det är ett problem, men felet är ju egentligen gammalt och Filmtipsets. Hade FT inte automatiskt lagt till extranollorna hade det fungerat normalt. Att IMDb ens godtar felaktiga adresser får man se som en tjänst från deras sida, men det är ju inte alls säkert att det varar för evigt. Det är åtminstone gratis att registrera sig på IMDb och man behöver inte ta emot skräppost.
2021-10-06
IMDB har ju ändrat en hel del kring hur deras sida och APIer funkar.

Så det hade ju krävts att någon utvecklare uppdaterade hur filmtipset länkar till IMDB.

Men också svårt att veta, för vissa filmer har ju inledande nollor i sin länk. Som Pulp Fiction: https://www.imdb.com/title/tt0110912/

Så det går inte att göra ett enkelt script som bara tar bort inledande nollor. På filmtipset så har länken 2 nollor men den riktiga har bara 1. Svårt att veta hur många nollor som ska tas bort.
2021-10-06
Ska korrigera mig själv... Problemet är väl att datasystem i regel ignorerar inledande nollor såvida det inte är början på decimaltal. I det här fallet är nollorna inte bara aktuella när man länkar till IMDb, utan även när man ska importera sina filmer till andra filmsajter (då många lär gå på IMDb-nummer före titel och liknande). "110912" kan eventuellt läsas in som "110912X" istället för "0110912". Eventuellt fungerar det då bättre om det är för många nollor (exempelvis "00110912) än för få, men jag vet inte.

Jag tror att IMDb har tänkt att alla filmsidor ska ha lika många siffror och att det därför fylls på med en nolla eller nollor i början vid behov. Däremot har jag inte undersökt djupare, om det faktiskt är så.
goeran
2021-10-10
Än vad det beror på så är konsekvensen numera för flertalet besökare på Filmtipset (som inte är inloggade på IMDb) att man inte kommer till IMDb när man klickar på länken till siten; utan att man istället bara får ett felmeddelande. Det märkte jag senast häromveckan när jag såg Paolo Sorrentinos The Consequences of Love (som har lagts in för flera år sedan) och ville kolla vad som stod om filmen på IMDb; länken fungerade inte.
2021-10-11
Så är det. Det är inte alla filmer men många. Tyvärr vet jag inget annat sätt att komma runt det. Om man inte vill logga in på IMDb får man väl köra med dubbla flikar i webbläsaren, Filmtipset i den ena och IMDb i den andra.

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »