ForumtrådDecember: Månaden för julfilm

« Gå tillbaka till trådöversikten

Asmorod
2020-12-03
Yes, jag knarkar julfilmer 1- 24 december, år efter år. Gissningsvis är jag inte ensam.

Hit med up med era bästa tips och diskutera fritt. Julfilmer är förfärliga, men jag kan inte avstå.
zonk
2020-12-04
Oj, jag pallar knappt se dem ens precis runt jul, än mindre under andra delar av december, eller (huvaligen) av året. Utom Nightmare before Xmas, men den är ju halloween + jul i ett. Så den räknas väl inte rikigt.

Möjligen hade jag slängt in Raka Spåret till Chicago någon decemberdag, om jag känt för något med lite holiday feel. Jag är nog immun mot amerikanska högtider vid fel tid på året.
InzZzomnia
2020-12-05
Nån som har tips på film om misär-jul?
Helst utan nått snuttefiltslyckligt slut, alltså film om hur julen på riktigt utspelar sig för allt för många olyckliga själar varje år.
zonk
2020-12-05
Asmorod, Fatman från 2020 låter ju som en given addition till din lista.

Khimaira
2020-12-07
Misär-jul? Bland de lättillgängliga julfilmerna via streamingtjänster, så måste väl Bad Santa (2003) vara ett självklart val. Den lär ju också dyka upp på någon sketen jävla reklamkanal under helgdagarna. Ombytta roller (Trading Places, 1983) handlar om rikedom visavi fattigdom och utspelar sig till stor del runt jul, har jag för mig. Båda filmerna slutar lyckligt, dock. Silent Night, Deadly Night, originalfilmen från 1984, är en slasher med jultomten som psykopatisk yxmördare. Den slutar också lyckligt så till vida att tomtekräket avlivas i sedvanlig ordning, men vad fan hjälper det när han sedan envisas med att återuppstå i en massa tveksamma uppföljare?
För den som inget hellre vill än att se en film som delvis utspelar sig i den kanadensiska julhandeln, kan jag varmt rekommendera Hämndens ögon (The Silent Partner, 1978) vilken i sin tur baserar sig på en dansk litterär förlaga som också blev till film i hemlandet (Tänk på ett tal, 1969).
Powha
2020-12-09
KyLLo
2021-01-07
Jag gillar de som är lite originella och innehåller svart humor eller skräck. Jag har lärt mig hur man med några kriterier känner igen en amerikansk budget-julfilm enbart utifrån omslaget.

1. Det är en man och en kvinna i förgrunden.
2. De är varken gamla eller ungdomar.
3. Kläderna ser ofta nya ut, som i en klädkatalog.
4. Mycket färger på omslaget, särskilt färger som grönt, rött, svart, vitt eller blått.
5. De står nära varandra, ibland håller de även om varandra lätt.
6. Deras blickar är fixerade.
7. De bär fejkade leenden.
8. Bakgrunden har jul- eller vintertema och ser ut att vara ett montage.
9. Filmen har en titel med anknytning till julen.

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »