ForumtrådVärldsläget i senaste decenniets film -politiskt och kulturellt

« Gå tillbaka till trådöversikten

pufred
2020-12-25
Om man skulle analysera decenniet (2010-19) världsmässigt, politiskt och kulturellt. Vilka skulle ledorden vara, vilka riktningar? Vilka filmer skulle kunna symbolisera decenniet och tidens tecken bäst?
Jag tänker t.ex miljö-klimatkris-katastroffilmer, Arabvåren, syrienkrig, islamisering, terrorism massmigration,# metoo, identitetspolitik, BLM, ISIS, polarisering, högerextremism, fake news, mediacensur, kina ny supermakt, streamingtjänster, lgbtq-frågor, social media, SJW, postkoloniala rörelser, diversitet, Disneymonopol, superhjältar, martyrer, bloggers, genusteori, jihadism, klan-hedersproblematik, A.I., massövervakning, nynationalism, globalism, Snowden, Wikileaks, Ukrainakris, global warming, call out och cancelculture, vilka händelser har påverkat, finns det någon propaganda i filmerna? osv.
Nyfiken på hur ni tänker och vilka filmer som skulle kunna vara aktuella?
(Det här är inte för nåt test eller uppsats eller nåt, utan jag är genuint nyfiken)
Khimaira
2020-12-25
De allra intressantaste filmerna är förmodligen sådana som inte alls avhandlar ledorden du räknar upp, skulle kanske jag säga. Men med det sagt, skulle jag också vilja se fler filmer som med ett kritiskt öga tar sig an den alldeles på tok för uppblåsta s.k. "influencer"-kulturen. Det fanns dock en amerikansk film som gjorde just det för några år sedan - Ingrid Goes West - men här i Sverige ignorerades den totalt och jag har alltid undrat varför. Kanske fanns det ingen svensk influencer som kunde tänka sig att marknadsföra den p.g.a. dess rätt mörka och negativa skildring av fenomenet.
Jag antar att "influencer" betyder ungefär detsamma som "blogger" i din uppräkning av ledord.
pufred
2020-12-26
Tack för tipset! Ja en del bloggare började väl kalla sig influencers i syfte att bättre kommersialisera sig och marknadsföra produkter. Sen finns det en del bloggare som är aktivister, eller nättroll, eller har blivit alternativmedia osv. också är osäker på om de kallar sig influencers på samma sätt?
nyord- slacktivism. T.ex folk i UK gnäller över brexit på nätet men orkade inte rösta. folk skriver om klimathotet och uppmanar till flygskam, men tänker inte på att internet är större miljöbov. Istället för att gå ut och protestera så har hashtag och emojis blivit nya sättet att visa missnöje. Annars har vi ju filmen - the social network.
KyLLo
2020-12-27
Rasism/främlingsfientlighet också. Det påverkar nog mer tittarna, som ser filmer med annat perspektiv. Generellt sett vill jag inte se filmer som handlar om aktuella nyheter eller trender. I svåra tider kan det kännas bättre med verklighetsflykt i filmer.
Khimaira
2021-03-10
Filmgudarna hör visst bön ibland och i dagarna har mycket riktigt en film på temat "influencers" svensk biopremiär - Sweat - en polsk film regisserad av svensken Magnus von Horn. Men liksom långfilmsdebuten Efterskalv finns det väl en risk att även denna film (som jag ännu inte har sett) går en bit under publikradarn och mest bara fångas upp av en halvljummen kritikerkår. Likväl vidhåller jag att fenomenet bör uppmärksammas mer.
Jordan89
2021-07-07
Yes a lot of racism and to promote homosexuality

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »