ForumtrådPlocka ut sina betyg?

« Gå tillbaka till trådöversikten

CharlieGeorge
Hej!
Använt Filmtipset i över 15 år och det är sorgligt att allt bara stannat av. Hittar inte direkt något vettigt alternativ heller tyvärr. Men men man får väl ta ut sin betygslista och se sig omkring lite mer.

Min fråga: hur exporterar man sina betygs? Fanns en snabb knapp innan som exporterade till en excel-fil.

CharlieGeorge
2021-04-07
och som vanligt hittar man svaren själv om man bara har lite tålamod och letar :)
KyLLo
2021-04-07
Om någon annan också undrar så klickar man på sitt användarnamn och sedan "Inställningar" för att komma dit. Det går att exportera betyg, kommentarer och recensioner. Dock är det inte lika mycket filminfo som följer med när man exporterar. Det finns knappast någon svensk sajt som liknar Filmtipset och har en gedigen filmdatabas. De engelskspråkiga har sina respektive för- och nackdelar, så man får välja utifrån viktigaste egenskaper eller använda flera.
2021-04-09
Tyvärr har RatS inte stöd för import/export av datum än, dvs datum då ett betyg sattes.
Datum går till exempel att importera i tex TMDb, vilken är den tjänst jag själv överväger att byta till.
skorpion701
2021-04-10
Vill man ha allt det som gamla filmtipset hade att erbjuda i form av statistik, sortering och betygsprognoser,  så är Criticker.com det givna valet.
+ att criticker har ytterligare en drös bra funktioner som aldrig funnits på ft.
Givetvis finns det möjlighet till import av alla satta betyg. Enklast via imdb men med lite klipp o klistra går det att använda även filmtipset exportdata.
(datum blir dock importdagen om jag minns rätt)
2021-04-12
Ledsen, men min första magkänsla av Criticker.com är att den redan känns förlegad. Varför har man inte satsat på UX? Blir lite samma sits som filmtipset är i, kommer den ens finnas kvar om 5 år? Klart om man orkar hoppa mellan sjunkade skepp. Eller har jag fel?

skorpion701
2021-04-14
Den eviga frågan yta eller innehåll!
jag har finkammat filmsajterna på nätet och hittar tyvärr ingen som lyckas kombinera de två, och det går skrämmande snabbt, iaf för en gammal stöt som jag, mot att allt numera handlar om yta och förenkling. Finns det inte en app för att kunna hjärta det senaste avsnittet av tv-serien så är det ointressant.
Kommer Criticker.com finnas kvar om fem år? omöjligt att veta men iaf mycket större chans än ft.  Dagens 10-20 åringar med ett måttligt intresse för film springer knappast benen av sig för att signa upp... men sajten är den sista utposten för oss som vill ha en sida som har ett riktigt starkt innehåll,  bra statistik, bra och transparent prognossystem, bästa sorteringssystemen, bra avancerad sök, roligt listsystem, forum pm o.s.v , kan inte på rak arm nämna mer än en* funktion som fanns i gamla filmtipset men som inte finns på Criticker.
och kanske viktigast av allt en mycket aktiv ägare- programmerare som hela tiden fixar och förbättrar. dock inte ytan ;)
tack å lov! skojar delvis men många filmsajter har försämrats med renoveringsivern .  Men gillar även Letterboxd som är den sida jag hänger allra mest på nuförtiden så lite modern är jag...
Det bästa med TMDB är tveklöst ägaren-programmeraren som är grym på att få saker att hända men det är en databas+forum och inte mycket mer. Men sen finns det ju massor av olika sajter och appar som använder sig av deras fria API med varierande grad av vild flashig app-anpassad grafik (läs trakt.tv  t.ex.)

* möjligheten på gamla ft att i forumet länka till en lista och få de enskilda filmerna också länkade i en sorterad lista är jag osäker på om Criticker har (en guldfunktion!)  fyfan va bra Filmtipset var en gång i tiden! och fyfan va den suger nu :(
2021-04-15
skorpion701 tack för att du delar med dig, bra analys
fhein
2021-05-01
Jag slängde ihop ett python-script för att konvertera filmtipset exporterad data till något som ser ut som imdbs csv-format. Fick fejka några fält t.ex. filmens regissör och året den kom, men sånt används ändå inte när man importerar betyg på t.ex criticker. Var också lite lat så man måste döpa om den exporterade filen till "film.csv" men scriptet kanske sparar någon ett par minuter

Gamla filmtipset gav alltid grymma rekommendationer till mig, men jag tycker både nya filmtipset och criticker ger mig filmer som verkar jättetråkiga - samt förutspår helt andra betyg jämfört än de jag sätter - trots att de har samma data att arbeta med..

uppdatering: Jag hade inte fattat att på criticker så måste man säga åt den att generera individuella betyg (PSI) för filmer. Man kan betala $1.50 för en automatisk generering av PSI för hela deras databas, annars kan man göra det för en sökning (t.ex. sci-fi från 2005-2010). Efter man genererat PSI så blir det bättre rekommendationer där
Snah
2021-07-10
Hur kör en scriptet om en inte kan python?
fhein
2021-07-17
1. Spara scriptet från github till en fil som heter conv.py
2. Spara filen med betyg som du exporterat från filmtipset som film.csv i samma katalog som conv.py
Det är viktigt att båda filerna ligger i samma katalog och har exakt dom namnen :)
3. Installera Python 3 från https://www.python.org/downloads/

4a. Testa om det funkar att bara dubbelklicka på conv.py. Har du tur så körs den av Python och hittar data-filen. Funkar det så skapar den en ny fil som heter imdb.csv i samma katalog.

4b. Funkade inte ovanstående så öppna en terminal (cmd.exe i Windows) och gå till katalogen som innehåller de två filerna. Skriv sedan "python3 conv.py" och tryck enter. Detta borde funka på alla operativsystem, förutsatt att Python är installerat och du står i rätt katalog. Om det fortfarande inte fungerar, kopiera all text från terminalen och skriv en kommentar på github-sidan, då ser jag det snabbare än om du skriver här.
KyLLo
2021-07-19
fhein: Criticker är lite speciellt eftersom det kräver att filmen först finns på IMDb. Men för många andra sajter antar jag att varje uppgift kan ha betydelse för att lokalisera filmen.

Filmtipset har fel IMDb-nummer för filmer. Vanligen för många nollor i början av sifferkombinationen. Dessutom är det filmer som saknar IMDb-nummer trots att IMDb har en sida (troligtvis för att den lagts in senare på IMDb). Någon gång har jag varit med om att det varit fel IMDb-nummer och ett par gånger att det varit ogiltigt. Exempelvis på Letterboxd verkar extranollor resultera i att helt fel film registreras, utifrån medlemmar som haft problem med det. TMDb godtar inte ett IMDb-nummer med för många nollor. På IMDb går det däremot att visa filmsidor fastän det är för många nollor.

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »