ForumtrådLåt oss betygsätta overifierade filmer igen

« Gå tillbaka till trådöversikten

amam
2021-07-16
I det gamla filmtipset så var overifierade filmer fortfarande sökbara och man kunde sätta betyg. Enda skillnaden var att det fanns en stor röd text som sa att det var en overifierad film så man visste att den kanske blev raderad och man skulle bli tvungen att sätta om betyget.

Att vi inte kan göra det längre är en REJÄL försämring då det leder till att nya filmer ligger i verifieringskö ganska länge (jag har overifierade filmer inlagda från 2019 t.ex och de nya Netflix filmerna Fear Street är fortfarande overifierade osv).

Det här är inte kritik riktad mot verifierarna som gör ett jättebra jobb som volontärer på sidan utan att ett återkommande problem som lätt kan åtgärdas enkelt med samma lösning som fanns tidigare.

Filmtipset är som sida helt beroende på att nya filmer läggs in, utan den funktionen är sidan död. Användarna måste kunna sätta betyg, det är sidans grundfunktion.
karlmats
2021-07-16
+1 på denna om inte verifieringarna kan komma upp i ljusets (typ) hastighet. Men görs det något på denna sida längre? Läser någon detta? Hur många har lagt in F9 vid det här laget utan att den har blivit verifierad? Så här gick det aldrig till back in the day? Hur blir man verifierare och kan dra sitt strå till stacken?
Så många frågor.
niebaotan
2021-07-17

Undrar också hur man kan bli verifierare.

Verifieringskön funkar inte alls som den ska just nu. Hade varit nödvändigt att vi kan se alla overifierade filmer.

Såg nu också att det finns 2 st fear Street part 1 att betygsätta.
2021-07-18
Tyvärr är admin inte direkt aktiva och det finns ingen med faktisk makt som bryr sig om sidan.

Som verifierare så är det svårt att lägga tid och energi när det sköts så dåligt av dom som faktiskt har makten över sidan.
niebaotan
2021-07-18
Ni verifierare gör ett bra jobb, absolut. Det är synd att de med makt inte bryr sig som sagt. För jävla tråkigt.
2021-07-19
Inget ont om tråden eller trådskaparen, men rubriken i tråden är missvisande. Det går, och har så långt jag känner till, alltid gått att betygsätta overifierade filmer. Huvudproblemet är att overifierade filmer inte längre är sökbara för användare som inte är verifierare.

Jag hade gärna sett någon form av autoverifiering eller kollektiv medlemsverifiering i grunden (där alla inloggade kan redigera filminfo). Det kombineras med en rapporteringsfunktion för större åtgärder och medlemmar som inte törs eller förstår hur man ändrar något. Även om det inte är 100-procentigt ligger det rätt i tiden och löser många problem. Filmtipset har aldrig marknadsförts som en komplett filmdatabas. Och även om man sneglar på IMDb, som framstår som den mest kompletta filmdatabasen, så finns det en hel del filmer med långt ifrån komplett info där. Men oavsett hur mycket som användarna själva löser behövs det någon aktiv admin på sidan.

Det gamla verifieringssystemet hade också brister, även om alla inte märkte av det. Lade man in en ny och känd film som fanns på IMDb gick verifieringen förvisso snabbt och problemfritt, men för andra filmer kunde det vara rena mardrömmen. En film kunde ligga overifierad i ett år och sedan plötsligt bli raderad enbart för att en verifierare missuppfattade vad det var för typ av film och trodde att den inte platsade, eller för att källänkar hade blivit inaktuella. Det efter att man hade slitit i många timmar med att hitta källor och fylla i alla fält. Man fick förvisso möjlighet att lägga in den igen, men hur kul är det att börja om?

Det kändes också som att filmer som legat overifierade länge väckte misstanke i sig och att man kunde bli förväxlad med slarviga och oengagerade inläggare trots att man fyllt i alla fält och extrafältet med meddelande till verifieraren (som ingen verkade läsa). Det kunde också vara extremt strikt med att fält skulle fyllas i, trots att någon uppgift inte var offentliggjord. Exempelvis förväntades man skriva en lång handlingsbeskrivning trots att det inte fanns något att utgå ifrån och trots att det kanske var en dansfilm eller experimentell film där det blir subjektivt om man skriver 30 eller 50 ord. Och så fick man diskutera samma sak med olika verifierare som inte kunde göra något. Ibland var det också en verifierare som sa en sak och en annan som sa motsatsen.

Till råga på allt har filmer som lades in på gamla sajten fått buggiga filmsidor, förlorat eventuell omslagsbild och eventuella extrauppgifter som man fyllde i.  Det känns bara som att man måste göra om allt som man redan har gjort eller gå miste om filmerna som man en gång i tiden lagt ner mycket tid och engagemang på att lägga in. Att det ska vara så krångligt och omständligt mest hela tiden. Jag tycker inte ens om att lägga in film och vill inte lägga all fritid på verifieringsrelaterat. Jag lägger bara in en film när det är nödvändigt för att kunna betygsätta och kommentera den eller lägga in den i en lista.
Blink182
2021-08-09
Jag vill också bli verifierare!
2021-08-09
Det är bara Admin och Redaktionen som kan dela ut rättigheter.
2021-08-20
Ett tips är att söka på filmnamnet och filmtipset, då hittar ni filmen och kan betygsätta den på så vis!

Dock kan filmen tas bort om den lagts in flera gånger men då får en ju ett meddelande om det och kan betygsätta den versionen som blev godkänd istället.
zonk
2021-08-20
Bra tips där Barneyk!

Håller fullständigt med om att overifierade filmer behöver bli sökbara igen  - om inte annat för att man ska slippa att samma film läggs in flera gånger.. ett helt onödigt merarbete för verifierare och användare
2021-08-25
Det fungerar inte.

Ja, man kan betygsätta den som blivit godkänd, men man får fel datum (om det inte är samma dag) och eventuell kommentar måste man skriva igen.
jack_jack_jack
2021-09-01
Barneyk, hur gör man för att bli verifierare? Jag hjälper gärna till.
2021-09-02
Man måste kontakta Admin eller Redaktionen, men eftersom de lyst med sin frånvaro de senaste månaderna kan det bli svårt.

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »