ForumtrådÄr det någon...

« Gå tillbaka till trådöversikten

2021-07-20
...som orkar leta reda på och plocka fram statistik på hur mycket filmtipset har tappat i aktiva medlemmar och i medlemsaktivitet sedan de nya ägarna våldtog sidan och sedan lämnade den förnedrad vind för våg?

Inget har blivit bättre. Alla förändringar har blivit till det sämre. Och admin är mer passiv än Gandhis motståndsfilosofi. Det är så satans tragiskt att de "nya ägarna" fullkomligt skiter i tusentals aktiva medlemmar, uppenbarligen enbart med ambitionen att håva in lite snabba cash på moraliskt tveksam reklam.

Min förhoppning är att sidan snart har dalat till den nivån att de nya ägarna kan skänka bort den till driftiga medlemmar som kan driva filmtipset ur ett användarvänligt perspektiv och utan profit i sinnet.

Någon som är av annan åsikt?
2021-07-20
Medlemsstatistik tror jag inte går att få fram nu när Filmtipsets interna statistik inte finns kvar. Alexa-rankingen brukar innehålla en del rankning och jämförbar statistik, men de har börjat ta betalt för merparten av statistiken. Man kan utläsa att när det handlar om länkar från andra sajter, ligger Filmtipset sämre till än Svensk Filmdatabas och Moviezine, men bättre till än Kritiker.se. Enligt annan uppgift har Filmtipset nästan 2000 unika besökare per dag och över 11000 sidvisningar per dag. Jag hittar ingen äldre statistik där. Man får då ha i åtanke att många hamnar på Filmtipset via Google-sökningar.

Veckorna innan flytten i september 2019 hade Filmtipset runt 4000 besökare om dagen. Inte säker på om det är unika eller kanske enbart inloggade,. Därför bör det inte jämföras med ovanstående siffror. Däremot kan det jämföras med motsvarande antal samma månad föregående år:
2018: ca 3000
2017: över 4000
2016: nästan 8000

Minns ju att många lämnade Filmtipset redan långt innan flytten (nylanseringen), när det buggade och framtiden var osäker.

Jag tycker inte att precis allt har blivit sämre från gamla Filmtipset. Att kunna redigera filmkommentarer tycker jag är en användbar funktion. Tanken med sökmotorn är bra. Jag syftar på att man får upp förslag direkt och kan söka på personer i samma sökmotor utan särskilda tillägg. Forumet är visserligen segt, men annars flyter det ofta på helt okej. Vad jag vet har det inte varit några driftstopp på senare tid. Men det har väl aldrig varit realistiskt att tro att allt på Filmtipset ska finnas kvar i all evighet och att Filmtipset ska bli bättre än det någonsin varit.
2021-07-20
Folk verkar ju ganska så lata och tröttnar fort på att sätta betyg,  för många kanske det krävs en megabra sida för att hålla intresset vid liv, sen är jag lite nyfiken på om det kan ha att göra med artighet också? Att folk kanske inte känner sig bekväma att sätta lågt betyg när tillexempel en vän tipsat om en film, och ljuger man vid betygsättningen för artighetens skull faller ju vitsen med det hela. det andra alternativet, att ha en hemlig filmtipset-sida kanske inte heller känns så lockande. Även om gamla filmtipset var bättre så tycker jag nog ändå att nya filmtipset  är väldigt bra och  något bättre än liknande engelskspråkiga sidor.
2021-07-21
Själv var jag inne på filmtipset för första gången 2004, sedan dess har det varit lika självklart att sätta betyg efter man kollat film som att borsta tänderna innan man lägger sig, ser det som ett perfekt sätt att hålla koll på vilka filmer man sett, vilka man gillar och kan rekommende till andra, och vilka man absolut inte bör se om.  Det som jag tycker är jobbigt med nya filmtipset är hur fillmer listas med för lite relevant information, (som jag tog upp i ett annat inlägg på forumet om hur sidan skulle kunna förbättras) och att funktionen "visa vänners betyg" inte längre finns kvar innebär ju att om man vill veta vad en specifik användare tycker om en  specifik film så riskerarar man att få leta i tiotals minuter istället för ett enkelt klick. Det allra viktigaste  finns dock kvar tycker jag, det vill säga kommentarerna, betygen samt filmerna och dess handling.
2021-07-22
KyLLo: Vad tanken är är väl irrelevant när resultatet inte levererar? Sök en film som inte kom de senaste fem åren, så får du grotta ner dig rejält. Men okej, att kunna redigera filmkommentarer må vara bättre. Men det uppväger i princip ingenting. Sååå mycket som har gått förlorat...

Powha
2021-07-23
Är det någon som har provat att maila Adhype AB? Jag har mailat ett par gånger och frågat hur det går, förslag på förbättringar m.m. Aldrig fått något svar.
daggeg
2021-07-24
Det mest störande med den nya sidan är dock funktionen ”filmtips”. Den ger numera så otroligt dåliga tips att man inte längre ser kopplingen mellan den och sajtens namn. Tragiskt var ordet.
2021-07-25
apelsin, Gordyal: Funktionerna är helt klart olika prioriterade och vilka man använder ligger nog till grund för om man har någon nytta av Filmtipset eller inte. Funktionerna kopplade till kommentarer är ganska bra, även om det kan bli bättre. Sökfunktionen i sig är bra, även om presentationen av resultatet är dålig. Listor går väl fortfarande inte att exportera. Dessutom är sorteringsfunktionerna lite magra.

Powha: Ägaren är väl verksam i flera företag och ägare till många webbplatser, samtidigt som inget som tyder på att det är fullt med delägare eller anställda heller. Då blir det mer förståeligt att det inte händer så mycket här, även om man skulle önska det.

daggeg: Även om sajten heter Filmtipset har jag aldrig sett konkreta filmtips som något prioriterat vare sig på gamla sajten eller den här. Istället tycker jag snarare att det är uträknade personliga betyg som varit något av gamla sajtens frontfunktion, något som Filmtipset sålts in med. Jag tänker även att filmtips kan avse mycket annat, exempelvis filmtips för vänner som ska gå på bio, tips på filmer att köpa eller hyra och tips på filmer som går på tv som fanns på gamla sajten. Men om filmtips finns som alternativ i huvudmenyn kan man tycka att den sidan borde hålla hög klass. Intressant tycker jag ändå är att medlemmarna uppskattar så olika funktioner. För någon är filmtipsfunktionen jätteviktig, för någon annan är statistik jätteviktigt, för en tredje är vänfunktioner jätteviktigt, för en fjärde är mobilapp jätteviktigt osv.
2021-07-25
Angående funktionen med uträknade personliga betyg, tycker ni att den fungerar så mycket sämre på nya filmtipset?  Själv inbillar jag mig att det är en värdefull funktion och  låter mig till viss del påverkas när jag väljer film precis som jag gjorde på gamla filmtipset. Jag inbillar mig att den håller en liknande nivå, vad säger ni?
2021-07-25
apelsin: Fungerar uselt och känns väldigt opersonligt. Enligt admin behöver funktionen tid för att stabiliseras, och det sker successivt för medlemmarna. Går snabbare för medlemmar som har få betyg. Men efter ett år, eller vad det nu kan vara, har den inte blivit mer träffsäker för mig. Och när den inte är aktiverad visar den bara snittbetyget på en film. Den gamla levde däremot upp till den träffsäkerhet som utlovades på sajten. Det var väl någonstans kring 70 procent fullträffar och 90 procent med högst ett betygs felmarginal.
2021-07-25
KyLLo: Efter att ha forskat lite måste jag säga att funktionen fungerar lika uselt för mig, kollade mina 10 senaste betyg och det var inte ett enda rätt, 4 av dom hade inte ens den närmaste betygssiffran. Samtidigt som samtliga förväntade betyg stämmer överens med  genomsnittligt betyg.

Alltså, om jag uppfattar det rätt, så har funktionen egentligen aldrig funnits på nya filmtipset, utan bara en fejkfuntkion som var tänkt att bli en fungerande funktion i framtiden. eller finns det nån ny användare här som har en fungerande funktion som inte bara visar genomsnittsbetyg?

2021-07-27
Jag får upp unikt AI-betyg på en hel del, men från att funktionen tillkom tog det nog några månader innan jag såg något bevis på att den var aktiverad. Filmtipsets betyg har alltid eller praktiskt taget alltid legat närmare än AI-betyget. Jag skulle önska att det gick att avaktivera.

Att AI-betyg är samma betyg som Filmtipsets kan tyda på att det inte är aktiverat på den filmen ännu, men admin har inte sagt något om det. Du kan också veta att det är aktiverat när det står exempelvis "3+". Om det nu ska utläsas som uträknad stark trea.
2021-07-28
Ja, efter att ha letat lite till så hittade jag ett par filmer där mitt AI-betyg inte bara var genomsnittsbetyg avrundat till närmaste helsiffra, "Korpen flyger" mitt betyg: 2, genomsnittligt betyg: 3,1, AI-betyg: 4. Samt "Mumien" AI:4+, filmtipsets betyg: 2,6, mitt betyg: 2.
zonk
2021-08-20
Ja det är för sorgligt att det känns som ambitionerna är noll för närvarande. Ingen aktivitet, inga förbättringar. Massor av saker som man saknar med gamla filmtipset (betyg för mig och mina vänner, avancerad sökning, visa när jag satt betyg direkt under filminfo, osv osv), och inget verkar hända.

Får erkänna att jag lite gett upp hoppet och det känns synd, för det känns som det var något särskilt med filmtipset!
simonm
2021-08-26
Jag skrev ihop en lista strax efter nya sidan lanserades med saker jag direkt märkte fattades. Tanken var att kolla hur mycket som som fixats för att kunna se lite hur mycket som hände och vad som prioriterades. Men jag hade tappat intresset lite och var sällan inne på sidan så listan har blivit liggande. Tänker att jag delar med mig av den nu istället, så kan jag kasta den sen.

- Forumet
Detta kändes för mig som den viktigaste delan av sidan. Trådat forum med mycket bra funktioner. Man kunde se vilka trådar man läst, var man fått svar, enkelt att söka etc. Dagens forum är en mardröm. Jag hade massa trevliga trådar sparade som är omöjliga att hitta nu. Det som importerats är i princip oläsbart, det finns ingen struktur och url-taggar och annat avkodas inte korrekt. Känns otroligt ledsamt att massa fina listtrådar och resultat i tävlingar i princip gått förlorade nu. De finns säkert men skulle ta evigheter att hitta.

- Avancerad sök
Min mest använda funktion efter forumet. Så användbart och enkelt att kunna söka på till exempel "mina osedda filmer från 2010 med mer än 1000 betyg" eller "mina betygsatta filmen från 1980-1989 med 4 i betyg". Lätt enkelt att fixa faktiskt, mappar direkt mot databas-queries.

- Längd på film
Går inte att söka eller sortera efter längd någonstans. För mig är det väldigt ofta intressant att veta, mycket viktigare än årtal (som också är viktigt) eller uträknat betyg.

- Sätta om betyg sätter nytt datum
Detta verkar vara löst! I början fick betygsättningen nytt datum om man ändrade betyg. Jag sätter ofta betyg samma dag jag ser filmen för att liksom dokumentera när jag såg den. Men inte sällan ändrar jag efter ett litet tag. Eller efter en omtitt några månader senare. Det har jag inte kunnat göra, datum är viktigare för mig än rätt betyg.

- Datum för betygsättning
Detta finns på min sida bland mina betyg, men om jag klickar in på en film kan jag inte se vilket datum jag betygsatte. Vilken gör det väldigt krångligt att hitta.

- Söken
Verkar som det är lite förbättringar, var helt oanvändbar i början. Mission Impossible gav ingen träff eftersom : efter Mission saknades. Fortfarande usel dock. Söker jag på Seven kommer enda filmen som heter Seven upp först på sida 6. Filmen med korta titlar där orden ofta förekommer i andra filmtitlar är en mardröm, som The Road/Vägen.

- Infosidor uppdelat på skådespelare, regissör, manus etc
Jag får allt en person medverkat i huller om buller. Det blir meningslöst för mig, jag vill ha en lista med filmer personen regisserat eller en lista där personen varit med som skådespelare.

- Statistik, regissörsstatistik etc. Flest sedda, högst snittbetyg...
Detta saknas helt. Den statistik som finns är helt meningslös (antal filmer per genre eller land).

- Filmkommentarar. Hur se alla? Hur se vänners?
Detta verkar ha fixats. Bra!

- Visa/Senaste betygsättare etc
Väldigt trevlig funktion. Inte superviktig dock, men kul att se när en smal film senast betygsattes och av vem. Fanns mycket sånt här smått på gamla sidan som helt försvunnit.

- Sortera på antal betyg, årtal, längd etc
Årtal verkar fixat, men antal betyg uppskattade jag mycket då det gav en bra indikation om det var en storfilm eller en smal film.

- Export/Import av betyg
Man blir mindre sugen på att använda sidan när man inte kan exportera betygen. Vill jag ha mina sedda filmer sparade i ett hållbart format måste jag göra dubbeljobb nu.

- Se betygsatta filmer och mitt betyg i listor
Verkar också löst. Sen är det mycket svårare att få överblick när det är svarta stjärnor istället för olika färger. En annan trevlig funktion som fanns tidigare var att man bara kunde visa sedda eller osedda.

I princip har inget gjorts på snart 2 år och det som har fixats är antingen inte det viktigaste eller inte ordentligt gjort. Jag har sedan länge gett upp hoppet men använder sidan ändå av gammal vana. Ser inte så mycket film längre och har inte orkat exportera till någon annan sida. Men forumet saknar jag! Om någon har tips på ett levande filmforum så säg till.
2021-08-26
Man kan exportera sina betyg, filmkommentarer och recensioner via inställningarna på sin sida, men all filminfo som sparades ned på gamla FT följer inte med. Vill du ha ett annat format lär det gå att exportera i kalkylprogrammet.

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »