ForumtrådHämnarens Resa - Sympathy for mr vengeance - Föregångaren till Oldboy och Lady Vengeance

« Gå tillbaka till trådöversikten

2021-07-27
Varför är denna pärla så extremt underskattad? I mitt tycke är den näst bäst i Chan Wook Parks hämndtrilogi (Oldboy är bäst och LV den som är minst bra, dock fortfarande en värdig avslutning.) Kan det ha att göra med att den är rätt långsam och ingen direkt action? Med tanke på att iaf. Oldboy har ju lyckats bli så pass populär och även kommit med på IMDBs lista över de 250 bästa filmerna.

Vad tror ni?
Khimaira
2021-07-27
Den är kanske för obehaglig på sina ställen och har protagonister som är svåra att relatera till, en av dem är väl stum har jag för mig. Dessutom existerar det en språklig och kulturell barriär mellan européer och koreaner och andra asiater som gör saker svårbegripliga, t.ex. avsiktlig humor/oavsiktlig humor. Det finns flera scener i koreanska filmer som avgjort är avsedda att framkalla skratt hos en inhemsk publik, men som inte gjorde det hos mig. Vid närmare eftertanke är detta minst lika vanligt i svenska och europeiska filmer och därmed knappast giltigt som klagomål.
2021-07-27
Det stämmer att huvudpersonen i Mr Vengeance är dövstum, ja.

Jag tror du är något på spåren i det du skriver här ovanför dock, jag har svårt att se att t.ex. scenen med den förståndshandikappade (någon skrev en gång i sin recension av filmen att uppenbarligen är den scenen avsedd att vara rolig) skulle vara något som de flesta västerländska filmskapare skulle våga sig på att ha med i sin film. Och sen hela storyn med att det finns verkligen inget hopp, allt är bara ett totalt mörker. Den enda europeiska film jag sett som jag kan komma på är lika mörk, även om den handlar om nazisternas härjningar, är The Painted Bird. Min poäng är, kanske är det så att vi i väst måste ha någon anledning till att en film ska vara så bottenlöst mörk, som t.ex. TPB har, med förintelsen och andra världskriget som tema?

När jag ändå är i farten, vet du hur Oldboy egentligen har kunnat bli så populär? Den är ju helt klart rätt speciell den med och absolut inte för alla.
Khimaira
2021-07-27
Ibland har kritikerkåren och uppmärksamhet vid filmfestivaler som den i Cannes stor betydelse för filmers öde. Hämnarens resa var den första filmen i trilogin, när andra delen (Oldboy) dök upp fanns det kanske en marknadsföringsstrategi på plats som inte hade funnits tidigare. Det tar ofta tid för filmer från avlägsna länder att bygga upp publikt momentum utan hjälp från reklamkampanjer. Det finns ju flera koreanska filmer som hade förtjänat mer internationell uppmärksamhet tidigare än de fick det, t.ex. Memories of Murder av Bong Joon-ho från 2003. MoM är ett slags föregångare till David Finchers film Zodiac från 2007 om en utdragen och misslyckad mordutredning med verklighetsbakgrund, men jag hörde naturligtvis inte talas om den förrän något år efter Zodiac.
2021-07-28
Så är det nog, drama från Sydkorea är svårt att få svenskar att gå och se på bio. Asiatisk film öht. är svårt att sälja in här i Sverige, om det inte är Jackie Chan, och möjligen John Woo's tidiga filmer. som The Killer och Hard Boiled.

Endast inloggade medlemmar kan diskutera i forumet. Bli medlem »