Alla kommentarer avAfflicter

Bumblebee2020-05-21
Det absolut bästa med Bumblebee är att man för första gången känner igen de flesta transformers. Soundwave är Soundwave! Shockwave, Wheeljack, t.o.m. Arcee är med på ett hörn. Filmen försöker desperat övertyga oss med musik och klichéer att det är en hederlig familjefilm, men det blir för genomskinligt. Manuset är... udda. Stundtals funkar det, men plötsligt serveras man en konstig scen eller dialog som inte känns vettig på något sätt. Inte på långa vägar en katastrof, men inte heller direkt övertygande.

Innan undergången2020-03-31
Det känns som att man har kämpat med att trycka ut den här filmen snabbt iom. pågående situation. Filmen tar dock en lite annan vändning och bjuder på några överraskningar. Kunde varit sämre, kunde varit bättre.

Nausicaä från Vindarnas dal2020-03-29
Även om den här filmen är gjord innan Studio Ghibli grundades, finns stämpeln redan där. På många sätt kan man kalla det en sci-fi-version av Mononoke Hime. Bekräftar ännu en gång att Miyazakis filmer ligger några steg ovanför andra animerade filmer.

Overlord2020-03-28
Lite över förväntan faktiskt. Bra produktionsvärden och inte alltför högtflygande övernaturliga påhitt. Man kunde ha satt lite mera tid på manuset och huvudkaraktären är ordentligt enerverande.

19172020-02-13
Bara för den triumf som är Deakins foto förtjänar 1917 stående ovationer. Det hela kräver en viss typ av handling som inte är alltför komplex. Sedan väljer förstås Mendes att stoppa in sekvenser som är mer utmanande än de behöver vara och ändå är alltsammans briljant exekverat. Det har dock kompromissats en del med fienden, för tyskarna är inget annat än svartvita skurkar. Det är sällan man utvärderar en film nästan enbart på tekniska grunder, men med 1917 känns det berättigat.

Fruktans lön2020-02-13
Elva år sedan den sågs senast och den är fortfarande mycket spännande. En hel timme med karaktärsutveckling kunde dock ha klippts ner en hel del. Visst, det blir tydligare att Jo inte är så tuff och att Mario är känslolös, men man kan inte riktigt påstå att det är en nagelbitare från start till slut. Att Clouzot tar sig tid med varje hinder på vägen är å andra sidan det som gör Fruktans lön så fruktansvärt bra.

The Commuter2020-02-11
Man får intrycket att någon kom på ett bra koncept, men valde att inte bry sig i att hitta på en trovärdig story. Ganska förutsägbar mot slutet dessutom.

Escape Plan 2: Hades2020-02-04
Hur existerar den här dyngan ens? Manuset måste bestå av fem ord på en servett och jag gissar att Steven C Miller låg och snarkade på sofflocket under hela produktionen. Fy helsike vilket avskrede.

Parasit2020-02-02
Håller sig på samma tema som Snowpiercer, men på ett mycket smidigare sätt. Det är väl sällan titeln är så passande. Som man blir varse tidigt i filmen så är ohyra svår att bli av med.

Mandy2020-01-31
Länge sedan man har sett Nic Cage i en ordentlig Nic Cage-film. Stundtals lite väl flummig, men det vägs upp av tokigheterna i senare delen av filmen.

Blinkers2020-01-25
Man bör tänka på att det här är en lokalproducerad långfilm, så budgeten är inte stor. Därför har man bl.a. valt att använda effekter i stället för att bilarnas blinkers blir sönderslagna på riktigt. Varför man inte kunde filma riktig trafik är dock oförståeligt. Annars är Blinkers väldigt tondöv. Är det en actionfilm eller en thriller eller komedi? Hade man satsat helt och hållet på komediaspekten hade det funkat bättre. I stället är det smärtsamt uppenbart hur dåligt manus, regi och skådespeleri är (Simon Strömsund är ett undantag). Filmen är också på tok för lång. Efter en timme funderar man hur handlingen ska klara av en timme till. Den gör inte det.

American Assassin2020-01-12
Egentligen bara barnslig, ungefär som en tonåring hade skrivit manuset.

Hostiles2020-01-04
En film som förstår att ta den tid den behöver för att fokusera på en man som verkligen bryr sig om sina vänner.

Röd gryning2019-12-27
Klippet och den konstant skakiga kameran framkallar illamående. Det gör också skådespeleriet för den delen.

Påtaglig fara2019-12-21
Om det finns någon av Jack Ryan-filmerna som Tom Clancy var nöjd med, så ligger Clear And Present Danger antagligen närmast. Bortsett från huvudlösa explosioner är det här den mest jordnära av filmerna. Ryan framstår som en trovärdig folkets hjälte utan att det rinner över.

Marriage Story2019-12-17
En rå analys av det sorgliga amerikanska rättssystemet. Eller vänta nu, handlar det om ett äktenskap som faller i spillror? Oberoende är det mycket välspelat och rörande.

Six Underground2019-12-14
Det här är knappt en film. 6 Underground är i stället en alltför lång och dålig musikvideo med gigantisk budget. Manuset måste vara årets dummaste, slarvigaste och stökigaste. Man har helt och hållet struntat i att förklara någonting och allt som sker (förutom våldet) verkar vara sett ur en sjuårings ögon. Den sjuåringen är Michael Bay.

Mission: Impossible - Fallout2019-12-10
Vid det här laget har man lärt sig att förvänta sig att allting är en tvist, så ingenting överraskar egentligen, men när det kommer till mängden action finns det få filmer som kan tävla med den sjätte Mission: Impossible-filmen. De sista 40 minuterna är riktigt spännande.

The Post2019-12-07
The Post är en film man förväntar sig ska leverera en viss typ av story, vilket den också gör. En väldigt relevant story.

Le Mans '662019-12-07
Sagan om skönheten Ford GT40 visar sig vara en både spännande, fin och lite sorglig historia. Välgjort på alla sätt.

Midway2019-12-04
Rent historiskt är det här en riktigt stabil krigsfilm. Det är t.o.m. rätt överraskande hur mycket av det som händer här faktiskt är historiskt korrekt. Själva manuset och dramat har dock en hel del brister. Att inleda filmen med Pearl Harbor är väl helt okej, men sedan vet man inte hur man ska fortsätta och så får vi en kort, halvtaskig sekvens om strider vid Solomonöarna, som inte har någon betydelse för handlingen. När det gäller porträttering av huvudkaraktärerna får man precis vad man kan vänta sig av Emmerich. Tråkigt, melodramatiskt och klichéartat dravel. Det varvas i alla fall med en del intressanta scener, som tjänar uppbyggnaden till slaget vid Midway. Och vilket slag det är. Verkligen spännande scener, även om varje flygräd går ut på samma sak. Det är ändå att föredra framom det många säkert hade väntat sig, dvs. överdrivna och löjliga stunts.

A Star Is Born2019-11-28
Okej, trots ett väldigt klyschigt och hackigt manus. Skulle inte stå på egna ben om det inte vore för Lady Gaga, den enda riktiga artisten här.

Blinded by the Light2019-11-26
En feelgoodfilm på alla sätt. Den blir lite väl lång och använder för många klichéer, men det hela är tillräckligt upplyftande för att det ska vara svårt att tycka illa om filmen.

Brawl in Cell Block 992019-11-17
Lite för mycket hämnd kanske. Lika kall som Bone Tomahawk med lite för lättförstörda karaktärer.

Dolemite Is My Name2019-11-12
Det är riktigt trevlit att se Eddie Murphy tillbaka i form. Det här är nästan en feelgood-film, som det är svårt att inte tycka om.

Terminator: Dark Fate2019-11-12
Det är i princip tvåan igen. Det funkar i alla fall någorlunda. Hamilton är lite underanvänd, även om hon ska vara huvudpersonen. Den nya terminatorn lyckas vara tillräckligt annorlunda för att inte vara en T-1000-kopia och sedan är det svårt att tycka illa om Mackenzie Davis. Det är väl lite si och så med storyn man har hittat på åt allas vår T-800, men det får väl duga. Filmen spelar väldigt mycket på aktuella händelser, speciellt flyktingkriser, men det stör inte direkt. Slutet kunde man haft lite mer fantasi med.

Black Panther2019-07-14
Jag försår inte varför den här filmen har blivit så kritierrosad. Precis som jag befarade är den mest tråkig och tillför inget nytt till superhjältegenren. Visst, skurken har intressant motivation och så har vi det där uppenbara temat som gäller öppenhet mellan nationer, men presentationen är bara så förbannat uttjatad.

Downsizing2019-07-12
Det här är inte en av Alexander Paynes bättre filmer. I en annan regissörs händer hade det här handlat mycket mer om problemen med att vara pytteliten, men Payne väljer att använda konceptet som en metafor i stället. Det blir rörigt, rent av bisarrt innan Paul Safranek sluter cirkeln.

Tank 4322019-06-01
Vad i helsike ska det här föreställa? Det finns absolut ingen substans och karaktärerna är tomma hål. Endera är regissören en komplett idiot eller en hippie, som tror han gör konst. Har sällan varit så nära att stänga av en film som den här.

Godzilla II: King of the Monsters2019-05-31
Blir för stökig för sitt eget bästa. Bigger is not always better visar det sig.

Nästa sida »