Alla kommentarer avAlfredPrufrock

Lars and the Real Girl2012-03-19
Lars and the Real Girl överraskar med sin medkänsla och med sina insikter om människans bräckliga psyke. Riktigt bra!

The Baader Meinhof Complex2009-06-23
Jag uppskattar verkligen att fokus har förlagts till de enskilda personernas psykologi och gradvisa andliga förfall snarare än till något slags schablonmässig översikt över RAF:s politiska program – ett program som i ärlighetens namn bestod av ett urvattnat hopplock av impulser och idéer som existerade i betydligt mer sofistikerad och genomtänkt form annorstädes. En tät, välberättad historia. Inget mer.

Drag Me to Hell2009-06-23
Har definitivt ett underhållningsvärde som motsvarar biljettpriset. Däremot var den inte speciellt läskig.

Ställd mot väggen2008-09-05
Filmtekniskt ganska imponerande men med en berättelse som tyvärr lämnar mycket att önska. Inledningssekvensen är makalöst snygg och väldigt suggestiv!

Paranoid Park2008-07-25
Intressant snarare än bra. Det är förvisso skönt att van Zandt har lämnat sitt Bela Tarr-komplex bakom sig och att han istället försöker formulera ett eget filmspråk. Tyvärr är detta språk fortfarande obestämt och ofokuserat. Men det bådar onekligen gott inför framtiden!

D.E.B.S.2008-06-18
Haha, vad skall man säga...

Imagine Me and You2008-06-06
Lätt att tycka om. Lika lätt att avsky.

Du levande2008-04-13
Inte lika stringent och genomtänkt som Sånger…, men med en rad häpnadsväckande inslag som gör den minst lika intressant och sevärd.

I'm Not There2008-02-16
Personligen anser jag att filmen säger väldigt lite om Bob Dylan. Däremot säger den väldigt mycket om det senmodernas ego-svaga, splittrade, hemlösa och schizofrena personlighetstyp. Men det kanske är samma sak, vad vet jag…?

Letters from Iwo Jima2008-02-16
Jag uppskattade verkligen perspektivomkastningen och de nyanserade karaktärsskildringarna. Däremot tycker jag att ”Flags” driver en intressantare tes och att den, på det hela taget, är en mycket bättre film.

I Am Legend2008-02-05
Jag finner det väldigt intressant och naturligtvis paradoxalt att I am legend, en i många avseenden banal actionfilm, säger mer om den moderna tillvarons ensamhet och emotionella utsatthet än många av de verk (t.ex. Shortbus) som medvetet försöker explicitgöra samma problematik. Klart godkänd.

Undergångens arkitektur2008-01-09
Intressant, analytiskt konsekvent och välgjort, men inte speciellt djuplodat.

Heartbreak Kid2008-01-07
Detta var bara plågsamt.

Herr Satan själv2008-01-07
Med tanke på alla versioner av Mr Arkadin som har flutit omkring över åren så är filmen nästan helt omöjlig att betygsätta, åtminstone på ett meningsfullt sätt. Jag har tyvärr bara lyckats se en version, och den var inte speciellt bra.

Playtime2008-01-07
En radikal omformulering av filmmediets berättar- och kompositionstekniska potential. Min absoluta favoritfilm!

Darjeeling Limited2008-01-07
Det enda jag verkligen uppskattade var att Wes Anderson tycks ha övergivit den formaliserade stilistik som han använde sig av i Royal Tennenbaums (och som enligt mitt förmenande var helt meningslös) till förmån för en friare och plottrigare uttrycksform – en uttrycksform som bättre överensstämmer med hans ganska banala observationer och insikter. I övrigt finns det inte speciellt mycket positivt att säga om filmen.

Clint Eastwood: Out of the Shadows2008-01-02
En film som onekligen var fascinerande, men av helt fel anledning. Med förträfflig systematik lyckades den nämligen negligera allt som kan tänkas vara intressant i en dokumentär av den här typen.

Lucas2007-11-07
Oerhört sympatisk och rolig film som är nästan helt skonad från genrens schabloner och klichéer. Jättebra, verkligen!

Kikis expressbud2007-10-28
Inte alls lika bra som regissörens senare filmer, men definitivt sevärd. Ett oemotståndligt litet alster.

Darling2007-10-28
En oerhört uppriktig film, osminkad trots den estetiskt välpolerade ytan. En passande liknelse vore: den är som ett knytnävsslag i solar plexus.

Disturbia2007-10-28
Vad skall man säga, den är naturligtvis underlägsen originalet på alla sätt men äger trots det en viss charm. Jag fastnade framför allt för Sara Roemer. Hon är verkligen uppkäftigt sexig i Grace Kellys gamla roll.

Ljus i skymningen2007-10-28
Så där underbart idiosynkratiskt och tragikomiskt som det brukar vara i Aki Kaurismäkis verk! Ingen regissör kan skildra den sociala verklighetens osynliga andra sida på ett bättre sätt.

14082007-10-28
Tråkigt att filmbolagen slentrianmässigt matar ut filmer av den här typen. Minns inte när jag såg en skräckfilm senast som gjorde ett bestående intryck och detta är sannerligen inget undantag - filmen är förutsägbar och lam.

Se upp för dårarna2007-10-24
Vilken obehagligt tillrättalagd liten skitfilm, för att uttrycka det krasst. Värsta jag sett på länge.

Vänner för livet2007-10-22
En ganska fin, bitterljuv berättelse

Den innersta kretsen2007-10-16
Filmen är spännande men tematiskt väldigt platt. Problemet kan säkerligen härledas både till manuset och till regin, men framförallt verkar regissören oförmögen att utveckla karaktärernas själsliv till något mer än en pappfigurens psykologiska tillstånd.

Sunshine2007-10-16
Filmen är bra, men väldigt schizofren. Den första halvan är lågmäld och vårdad, den andra halvan förvirrad och kluven.

Zodiac2007-10-10
Årets överlägset bästa film.

Interview2007-10-10
Splittrad både vad gäller avsikten och utförandet.

Mannen utan öde2007-08-26
Är det bara jag som tröttnat på alla dessa filmer som väljer att paketera förintelsen i välbekanta (och därmed behagliga) dramaturgiska konventioner och ett överestetiserat yttre - istället för att säga något faktiskt, något intressant, om illdådens egentliga väsen.

Nästa sida »