Alla kommentarer avAndreas_

A Man Apart2021-01-21
Mediokert skräp är ett bra ord för denna film, kanske är det en av Vin Diesels bättre filmroller och filmer men det säger inte mycket, såg om denna film häromdagen och oj vad besviken jag var, hade inget minne att jag tyckte denna var så dålig när den kom ut 2003 men nu 2021 så är den skrämmande dålig, kass CGI, fånigt manus, oerhört kassa skådisar, inklusive Vin Diesel och värdelösa actionscener...regissören är ju ett skämt även om han gjort andra filmer som varit hyfsade...denna är då inte ens hyfsad utan ett skämt...bad boy från gatorna där han hängt med coola hipster svarta trots att han är mer vit än någon annan man i hela Amerika och sedan blivit stenhård narkotika snut...kan varenda gang banger i USA bli snut när dom vill? då förstår jag varför folk blir skjutna och kvävda hela tiden där borta...hursomhelst, han har t.o.m kvar sina gamla gang banger vänner och på sina grillsöndagar så samlas hans hus av både narkotika snutar och gang banger langare...bara där är det så patetiskt att man hellre vill sova än titta vidare, men jag ger aldrig upp för att kunna ge en rättvis bedömning efteråt, så jag ser klart och är besviken av att ha förlorat två timmar av mitt liv som jag aldrig får tillbaka...Vin Diesel har gjort tre bra roller i sitt liv och det är dom som Riddick i pitch black och första FF filmen och senaste Bloodshot, resten är lika patetiska filmer som denna och Vin Diesel kommer nog aldrig kunna ta över efter Stallone...men visst, denna är kanske bättre än skräpet XXX och senaste FF filmerna och betyget blir inte totalt sågat, utan det får bli en oerhört svag 2:a men 1:an är inte långt borta, kan tyvärr inte rekommendera denna när inte ens actionscenerna är snyggt filmade eller cool längre, inte ens en bakis söndag i soffan...

Gone Baby Gone2021-01-21
Fantastisk film av skådisen Ben Affleck som är en mästerlig regissör nuförtiden, visst är han en bra skådis men han är rent ut sagt mästerlig som regissör och han har bara gjort bra eller mästerverk till filmer...detta är ett av hans mästerverk när han tacklar en deckarbok av Denis Lehane, som jag dock inte läst, utan mitt betyg är endast för att ha sett filmen utan jämförelse, däremot så är detta andra gången jag ser filmen, många år senare och kommer ihåg att jag älskade filmen första gången jag såg den och inte visste vad som skulle komma eller hända eller hur allt skulle spela ut, men nu när man vet hela storyn så sjunker tyvärr betyget lite och spänningen är inte riktigt densamma, detta är en film man bara ska se en gång och hålla fast vid den upplevelsen, hursomhelst så är det så sjukt välgjort och Ben Affleck får verkligen varenda skådis i filmen att agera ut sitt bästa framför kameran, oscarnomineringar borde ha haglat över allihop...speciellt hans bror Casey Affleck som gör sitt livs roll i denna film, övriga stora hollywood namn som Michelle Monaghan, Morgan Freeman, Ed Harris, Titus Welliver och Michael K Williams för att nämna några gör suveräna biroller och detta är så välspelat att man även om man vet storyn sugs med ändå, det är så realistiskt att man kan som inte slita sig från filmen eller dialogerna eller karaktärerna i filmen...kan inte annat än att säga att detta är ett mindre mästerverk på film och hade jag inte vetat om storyn så hade blivit högsta betyg, rekommenderar denna starkt...måste ses utan tvekan, speciellt om man aldrig sett den förut...betyget blir en väldigt stark 4:a och 5:an är inte långt bort även vid en andra titt, missa ej om ni får chansen att se denna och vill sen en välspelad, realistisk och mörk thriller.

Taken 22021-01-20
Riktigt kass uppföljare till succén Taken med Liam Neeson, här fortsätter "äventyret" med samma rollbesättning och karaktärer, men där första filmen hade en bra regissör och manusförfattare så har inte del 2 något av dessa, regissören är en total katastrof och har aldrig i sitt liv gjort en bra film eller en film ens värd att nämna och action är verkligen inte hans grej, man ser inte ens vad som händer i dom få actionscener som finns med, det blir aldrig spännande som i första filmen heller, utan mer ett sömnpiller och även om Liam Neeson aldrig är dålig framför kameran så har han tyvärr inte mycket att jobba med här och alla detaljmissar som att man t.ex kan springa omkring att slänga granater i Istanbul utan att någon reagerar eller att man utan körkort kan köra bil bättre än Statham i transporter filmerna gör inte saken bättre...detta är några av dom många värdelösa detaljmissar i denna film som jag rekommenderar att endast se om man verkligen älskar Neeson eller verkligen inte har något bättre att se för tillfället...för det är riktigt dåligt, som sagt, inte ens effekterna eller actionscenerna är bra i denna...men den får ändå en oerhört svag 2:a i betyg för att Neeson är Neeson, härligt stenhård som vanligt och att den är faktiskt snäppet bättre än den horribla tredje delen som kom några år senare, så tråkigt, inte spännande och oerhört fånigt filmen igenom och med massor av missar i detaljerna...betyget blir en mycket svag 2:a...1:an är väldigt nära faktiskt...se på egen risk.

The Others2021-01-20
Väldigt bra thriller faktiskt, när man såg den första gången för många år sedan så var det en av dom bästa thriller filmer jag sett, när man vet hur det ska sluta så försvinner såklart mycket spänning och mystik och det drar tyvärr ner betyget en aning, men har man inte sett denna så rekommenderar jag den starkt och jag skriver thriller trots att den klassas som en skräckfilm, när man sett den så förstår man varför den passar bättre under thriller genren. Snyggt filmad, snygga kulisser, bra skådisar, speciellt Kidman som borde ha fått en oscar för denna film, storyn är riktigt smart, med en härlig aha twist i slutet, helt klart imponerande och sevärd och håller faktiskt riktigt bra än idag trots att den kom för cirka 20 år sedan, väldigt bra som sagt och rekommenderas varmt om man aldrig sett den och inte vet hur det kommer att sluta. Betyget blir en svag 4:a denna gång, första gång jag såg den så var 5:an väldigt nära, synd att jag inte betygsatte den redan då.

Killer Elite2021-01-16
Helt okej actionthriller med actionikonen Jason Statham, en film av en helt okänd regissör faktiskt som lyckats få till en stabil birollslista av bra skådisar för att vara en Statham film. Det är baserat på en bok skriven av en föredetta SAS elitsoldat och sägs alltså vara baserad på verkliga händelser och det ger väl filmen lite mer tyngd vare sig det stämmer eller ej, utspelas runt 80-81 och det gör väl saken ännu bättre, känns lite mer realistiskt på något vis. Statham spelar som vanligt en stenhård gammal elitsoldat som nu gör jobb för pengar och med sig har han sin partner och mentor De Niro men efter ett sista jobb som går fel så vill han ut ur sitt yrke och bara slå sig till ro, det går väl bra fram tills hans mentor blir kidnappad av en rik shejk som tvingar honom att göra ett sista omöjligt uppdrag. Storyn är intressant och spännande och Clive Owen som en nuvarande SAS elitsoldat som börjar spåra upp Statham och hans gäng för att stoppa dom från att utföra sitt uppdrag är riktigt bra och ger filmen lite extra tyngd, så en helt okej spännande actionthriller och absolut en av Stathams bättre filmer är det och betyget blir en stark 3:a

Underwater2021-01-16
Cool idé men tyvärr dåligt utfört och alldeles för kort och för snabbspolat och för mycket mörkt filmat för att bli riktigt spännande eller bra, som sagt idén är inte dum, lite som gamla klassiker deep star six eller the abyss i mer Alien liknande format av film och jag får säga att undervattensfilmer har mycket potential till spänning och klaustrofobi men denna är alldeles för snabbspolad för att man ens ska hinna känna av någon spännning, ingen karaktärsutveckling av karaktärerna utan man blir inkastad i action och fullt ös direkt utan någon förklaring och när man inte får lära känna karaktärerna så bryr man sig inte heller vad som kommer hända dom, så bara där försvinner en hel del spänning och sedan att skådisarna är rätt kassa, speciellt Kristen Stewart som inte ens kan agera framför kameran utan är lika kass som i twilight filmerna och TJ Millers lama försök till att vara rolig är bara patetiskt, så filmens behållning är att det är ganska välgjord när det kommer till CGI och effekter och att idén är som sagt bra, Alien möter The Abyss hade kunnat bli så sjukt bra med en bättre regissör och manusförfattare och byggt upp spänningen bättre från start, precis som Alien där det fungerade så effektivt, men visst filmen är okej en bakis söndag i soffan och man inte har något annat att se, betyget blir en mycket svag 3:a och 2:an är väldigt nära.

El Camino: A Breaking Bad Movie2021-01-14
Som ett längre avsnitt av Breaking Bad, känslan är densamma och det beror nog på att det är samma skapare till serien som gjort filmen för Netflix räkning...och jag var skeptisk för jag älskade verkligen serien som inte var Netflix producerad även om dom köpt upp rättigheterna nu, så var den mer kvalitet än om den hade varit Netflix producerad, för det mesta som Netflix själva producerar är sällan bra, utan mediokert till riktigt kasst, men denna var lite över genomsnittet och helt okej faktiskt, Aaron Paul som Jesse gör det riktigt bra och ger hans story ett bra slut, Jesse Plemons i biroll är en bra skådis men han känns verkligen inte som Todd från serien, han har inte ens orkat bry sig om att försöka se ut som han gjorde i serien och därför känns det som att hans och Jesses story inte riktigt passar då den ska utspela sig någonstans samtidigt som säsong 5 av serien, för han har verkligen inte åldrats väl...men filmen är okej som sagt och älskade man serien så är det klart att man även måste se denna, tar vid exakt där serien slutar och med många flashbacks såklart. betyget blir ändå en stark 3:a även om serien var en klar 5:a

Cold Pursuit2021-01-14
Nja, ingen vidare Neeson film som brukar göra rätt välgjorda actionfilmer ändå, denna en remake av en Norsk film som tydligen ska vara mycket bättre, har inte sett den själv men har sett Hollywood versionen av samma Norske regissör men blev inte impad, visst är Neeson bra, Dern och Forsythe likaså i mindre roller men Bateman var ju bara patetiskt överspelande i en historia som är så fånig att man börjar känna att detta är ett slöseri av tid, visst har den några härliga scener med svart härlig humor men det räcker tyvärr inte, mestadels är den bara urfånig och helt jäkla befängd och Neeson spelar väl den tråkigaste karaktären jag sett han göra på många år, sen är det otroligt hur en sörjande far av en död son övergår så snabbt, ungefär som att det aldrig hade hänt...nä jag köper inte karaktärerna eller historien och den är inte så jävla rolig som den försöker vara, har dock hört att originalet är mycket bättre på alla sätt och vis, så detta blir bara en riktigt svag 2:a, 1:an är nära.

Joker2021-01-10
Fantastisk film på många sätt men lite överhypad har den nog tyvärr blivit, den är jäkligt snyggt regisserad av tro det eller ej...baksmällan filmernas regissör Todd Phillips som här gör en riktigt mörk drama om självaste Jokern från DC comics, Batmans ärkefiende men en bakgrundshistoria som är riktigt hemsk, tragisk och mäktig på samma gång och herregud om skådespeleriet är utom denna jord, men så är det ju självaste Joaquin Phoenix som gör huvudrollen dessutom, så man kanske inte ska bli så överraskad av att den är välspelad men alla övriga biroller är fantastiskt bra också, speciellt De Niro som har en liten men viktig roll. Gillar filmen helt klart och jag är laddad för en del 2 och fortsättning och det är även oerhört intressant att se hur Jokern blev just den kriminella Jokern som Batman så många gånger bekämpat, nu är denna inte sammanbunden med övriga DC filmer, där Jared Leto spelar sin version av Jokern utan helt egen och det är nog lika bra det, detta är för tungt och mörkt för att blanda in superhjältar. Jag är som sagt impad av både regi och skådespeleri men samtidigt så hade jag kanske lite för höga förväntningar, för när filmen är slut så är jag inte så impad att jag skulle kalla detta ett mästerverk, men en riktigt jäkla bra film utan tvekan och jag kan rekommendera den även om man inte ens vet vem Joker karaktären från serietidningarna är, detta är helt eget ändå och kan passa alla som gillar mörka drama filmer eller en som vanligt suverän Joaquin Phoenix. Betyget blir helt klart en stark 4:a och 5:a är inte långt bort.

Daylight2021-01-10
Stallone gör katastrof film och det är spännande hela vägen igenom, bra tempo och blir aldrig långtråkigt på något sätt och jag måste nog säga att detta är en av Stallones bästa rollprestationer faktiskt. Gillar man katastrof filmer så ska man helt klart inte missa denna, inte heller om man är ett fan av Stallone, övrigt så får man nog inte så mycket av denna, inte idag iallafall, när den kom ut på bio 96 och effekterna var fräscha för sin tid så klart och med ljudet i en biosalong så blev detta en riktig höjdare och likaså betyget men nu när man ser om den 25 år senare på en visserligen ganska stor tv hemma, så håller den inte riktigt lika bra, effekterna är ingenting mot dagens filmer, Stallone fortfarande bra såklart men denna gång så blev det inte lika spännande eller mäktigt tyvärr och man märker även att dom flesta biroller är spelade av B-skådisar av en högre rang, utom möjligtvis Viggo Mortensen. Så tyvärr måste jag nu sänka betyget och mitt minne av hur bra den var blev lite besudlat men dåligt eller tråkigt blir det ändå aldrig, utan lite smått spännande och underhållande är det fortfarande. Betyget blir en stark 3:a ändå och har man inte sett den tidigare så kanske den ändå inte är så tokig, jag tycker inte att alla 2:or och 1:or här nedanför är rättvisa på något sätt, utan en 3:a är definitivt rättvist.

Kickboxer2021-01-06
En klassiker inom kampsportsfilmer kan man utan tvekan säga, kom helt rätt i tiden också när kampsporter var som störst och innan MMA ens hade uppfunnits, JCVD i en av sina bästa filmer och roller utan tvekan, på den tiden han gjorde kvalitetsactionfilm. Storyn är simpel dock, lite samma som Karate kid men där Karate kid var för barn, så är denna för vuxna och även om det är en simpel story så fungerar det, ganska bra skådisar i övriga roller också, även om dom alla är mer eller mindre B skådisar, roligt med miljöer från Thailand och en riktigt ond bad guy. Jag får säga att jag älskade denna film när den kom och man var yngre men den håller faktiskt bra än idag, 30 år senare nästan, fortfarande en av dom snyggaste kampsportsfilmer jag sett, JCVD är fantastiskt duktig på koreografi får jag säga och han är ingen dålig skådis heller trots att han tyvärr som Steven Seagal och Dolph Lundgren hamnat i något B films fack idag. Jag får ändå rekommendera denna klassiska pärla även om den är riktigt gammal idag och betyget något mer blygsamt än när man var yngre. Betyget blir en stark 3:a men 4:an är nära ska tilläggas trots sin ålder.

San Andreas2021-01-06
Nja, ingen vidare film, några spännande scener men hela manuset känns väldigt patetiskt många gånger, The Rock spelar en superstjärna på räddningstjänsten i Kalifornien såklart och får sticka iväg med en helikopter på ett solo uppdrag för att rädda sin familj när jordbävningen deluxe slår till...några snygga och spännande scener och huvudrollerna av The Rock, Carla Gugino samt Paul Giamatti är okej utförda men övriga skådisar i denna katastrof soppa är inget vidare...hade kanske varit mer spännande att se på en stor bioduk än hemma på tvn men förutom effekterna och några spännande scener så är jag inte impad, betyget blir en svag 2:a

Hard Target2021-01-02
En av JCVD bästa actionrullar utan tvekan, mycket tack vare regissören John Woo som verkligen vet hur en actionfilm ska göras, älskade denna rulle när den kom och perfekt för 90talet men idag håller den inte riktigt lika bra tyvärr, manuset är lite tunt och allt är lite för otroligt men klassiker trots allt och en av JCVDs bästa rollprestationer när det kommer till en actionfilm, riktigt snyggt filmad dessutom och starka biroller av framförallt Lance Henriksen men även Arnold Vosloo, så när man ser om denna nästan 20 år senare så håller den faktiskt helt okej, som sagt actionscenerna är riktigt snygga men storyn är inte den bästa direkt men för en bakis söndag i soffan då man är sugen på lite action att slötitta på så duger denna utmärkt än idag, betyget blir en medel 3:a

The Mechanic2021-01-02
Stabil Statham actionrulle...mycket mer än så är det inte men gillar man en actionfilm som ändå kan underhålla för 90min eller har Mr Statham som idol så är detta klart sevärt, Är nog inget fan av Statham men är jag sugen på en actionrulle så brukar han oftast leverera ändå och det gör han här, sen att han har bra kemi med den suveräna skådisen Ben Foster gör inte filmen sämre heller, dom har faktiskt riktigt bra kemi även om Foster nästan övertar filmen med sin briljans. Detta är en nyinspelning på en gammal action klassiker med självaste Charles Bronson, kanske hade sågat denna nyinspelning om jag kom ihåg den gamla filmen, men nu gör jag inte det, så då funkar detta helt okej, snyggt filmad action, blir aldrig tråkigt och en riktigt bra Ben Foster gör att jag får nästan kalla detta en av Stathams bättre filmer faktiskt och betyget blir en stabil 3:a, det kom en uppföljare några år senare men oj, den var riktigt kass...men denna kan man se och sen försöka glömma att det ens kom en uppföljare.

Contraband2021-01-01
Helt okej action rulle med alltid bra Mark Wahlberg av den isländske regissören Baltasar Kormákur som här gjort en nyversion av sin isländska film (som jag inte sett) i Hollywood tappning, bra skådisar i övriga roller, Kate Beckinsale, Caleb Landry Jones, Ben Foster, Giovanni Ribisi, Diego Luna och den alltid lysande J.K Simmons. Brukar inte förespråka filmer som ska försköna brott till något bra eller få det att se ut som något hjältedåd men köper det ändå, för det är välgjort och välspelat även om det känns lite för snabbspolat ibland och lite för kaotiskt och orealistiskt många gånger, så är det ändå ganska spännande och alla bra skådespelare höjer filmen ett snäpp och slutet är smart och bra, så vill man ha lite snabb action och spännande kuppfilm i typ samma andra som gone in 60 seconds eller the italian job så är detta något att sikta in sig på, betyget blir en stabil 3:a

Serenity2021-01-01
Besviken på ett sätt, fascinerad på ett annat, snyggt gjord film av Steven Knight som även gjorde bland annat Locke med Tom Hardy som är väldigt speciell på sitt eget sätt och här har han verkligen fått ihop ett gäng av riktigt bra skådespelare som inte gör någon besviken iallafall och det är väl tack vare dom som filmen klarar sig relativt bra, Matthew McConaughey som vanligt helt jäkla suverän, en av Hollywoods absolut bästa skådespelare som kan bära upp och höja vilken film som helst några snäpp, övriga även dom riktigt bra, Anne Hathaway, Diane Lane, Jason Clarke, Djimon Hounsou t.ex och även storyn eller manuset börjar riktigt bra, man får känslan av en sån där härlig gammal 90tals noir thriller men ungefär halvvägs i filmen när den tar en helt annan vändning och man ser en såkallad twist komma lång väg, så blir det snabbt rätt meningslöst och tråkigt och det drar ner betyget något och sen kommer slutet som åtminstone jag, blev oerhört besviken på och twisten är bland det fånigaste jag varit med om och jag önskar att Hollywood i detta fall inte försökt vara smarta och hitta på något originellt för dom skjuter sig bara i foten och det blir lite pannkaka av alltihop, filmen hade varit så mycket bättre om det bara var en vanlig thriller...men tack vare skådespelarna så är jag ändå inne i filmen hela vägen till slutet men detta hade lika gärna kunnat vara ett avsnitt från serien twilight zone istället. Betyget landar på en mycket svag 3:a och 2:an är nära, men gillar man Matthew McConaughey som skådespelare så kan jag ändå rekommendera denna, för han är som vanligt grym.

The Book of Eli2020-12-26
Bra framtidsaction i sann Mad Max anda med en laddad och stenhård Denzel Washington som här gör en av sina bästa roller som en typ svart Mad Max, hade gärna sett uppföljare till denna, lite som Mad Max har fått men tyvärr så lägger Hughs Bröderna in ett kristet budskap i filmen som är tråden rakt igenom kan man säga och det behöver vi inte mer än en film av, gillar inte när religion ska vara grunden till en story även om det skulle kunna utspela sig på detta sätt under en apokalyptisk framtid, Skurkarna är bra spelade av Gary Oldman som aldrig gör någon besviken och även en mindre roll av den underskattade Ray Stevenson som alltid är bra i dom få roller han får, sen har vi även Mila Kunis som även hon är bra i en seriös roll för en gångs skull. Som sagt, storyn hade kunnat vara bättre även med det religiösa budskapet och detta hade kunnat bygga upp till en ny Mad Max trilogi men det stannar vid en film och vi får vara nöjda med det vi får, tyckte dock att filmen hade tappat lite efter 10 år men höll ändå så pass att betyget blir en stark 3:a och det är mycket tack vare Denzel i huvudrollen.

Legend2020-12-13
Bra film om Bröderna Kray som i stort sett kontrollerar och styr London på 50 och 60 talet, tvillingar som båda spelas av Tom Hardy som här gör sitt livs roller och det är så bra gjort att man knappt kan tro att han verkligen bara är en person som spelar två olika bröder, filmen i sig är kanske inte riktigt vad man förväntar sig, det är lite mer gjord ur en brodern Krays filckvän eller fästmös syn på det hela och hur hon uppfattar saker och ting än ur Kray brödernas egna men det är välspelat på alla fronter även av kändisar i mindre bi-roller, men jag tror att det hade blivit en bättre och mer intensiv film om filmen varit gjord ur Kray brödernas synvinkel men det är som sagt oerhört välspelat och tidsskildringen är fantastiskt välgjord och imponerande, så betyget blir en stark 3:a

Faster2020-12-13
Inte uruselt men nära inpå, storyn är så lam och dålig att man kan få hjärncancer för mindre...och jag kan inte ens förstå varför denna film heter faster? den borde heta slowmo eller nåt liknande med det sega tempo den har trots att filmen bara är typ 90 min lång...The rock är dock väldigt bra i filmen, trovärdig och stenhård, gillar han i såna här roller men tyvärr är manuset kasst, många bra birolls skådisar men även många dåliga, billy bob som knarkande snut är bra, samma med Carla Gugino men utöver dessa, så är det mest bara billiga B skådisar med och som sagt, titeln har inget med filmen alls att göra, tack vare att The Rock är bra så får filmen ändå en medel 2:a men ska man gå efter manuset endast så hade det blivit en mycket svag 1:a

The Foreigner2020-12-06
Väldigt bra action/drama av mästerlige regissören Martin Campbell som alltid gör underhållande action filmer, som t.ex Goldeneye, Casino Royale, Zorro filmerna för att nämna några, han har då aldrig gjort mig besviken, hans filmer har alltid ett djup utöver cool action som gör att det inte bara blir massa pang pang och sen slut, utan att man får alltid bra dialoger, skådis insatser, välgjorda historier osv och inget undantag här heller, Jackie Chans bästa film utan tvekan där han äntligen får göra en riktigt seriös roll men ändå använda sig av sina egna stunts och fighting kunskaper och trots att han har lite problem med engelskan så gör inte det mycket då han verkligen visar att han kan agera med mycket bra kroppsspråk och ansiktsuttryck...jag är mäkta imponerad här, av både regissören och Jackie Chan, sen har vi självaste gamlingen Pierce Brosnan med i en bi-roll som även han som vanligt gör bra och jag tycker att han har bra kemi med Chan. I mitt tycke så är detta den bästa actionrulle som gjorts senaste åren, inte överdrivet utan helt lagom dos av välgjord action och mörk drama, betyget blir en mycket stark 4:a och rekommenderas till alla som gillar actionfilmer med substans, alltså transformers älskarna kommer nog inte gilla detta tyvärr.

Transporter 32020-12-06
Riktigt kass rulle med Jason Statham och gjord av Ollivier Megaton som inte har gjort en bra film någonsin...så hade väl inga direkta förväntningar på denna och med all rätt, detta var skräp även om Jason Statham alltid är en cool hårding och en bra skådis, tyckte även skurken från serien Prison Break, Robert Knepper gjorde det bra, underskattad skådis helt klart, men manuset och filmen i sig är riktigt dålig, tråkig rent av trots att det är fullt ös mest hela tiden, fighting scenerna är dåligt filmade och att jason Statham ska köra en strip show medans han ska fightas gör inte saken bättre och inte heller den irriterande dåliga skådespelerskan som ska vara Stathams så kallade uppdrag...längesen jag såg första och andra filmen men har för mig att dom var betydligt bättre iallafall, men detta är riktigt uruselt, det blir ändå en stabil 1:a bara för att Statham är en riktigt bra och underhållande action skådis.

21 Bridges2020-11-30
Riktigt bra actionrulle faktiskt, eller kriminalthriller/action passar sig bättre, inget direkt nytt under solen här utan denna typ av story har vi fått se många gånger men denna är producerad av bröderna bakom avengers infinity war och endgame, så det är riktigt välgjort och påkostat allting vilket höjer ribban en aning extra, sen många bra skådisar är med, Boseman framförallt men JK Simmons, Sienna Miller och Taylor Kitsch gör alla suveräna biroller, det enda tråkiga med denna film är att det i princip är Bosemans sista innan han gick bort, mycket synd för han är en riktigt bra skådespelare och kommer vara mycket saknad. Regissören är någon ny orutinerad regissör men filmar snyggt så att man känner intensiteten och allt flyter på i ett bra tempo och blir aldrig tråkigt, så är man sugen på en välgjord actionrulle så kan jag rekommendera denna men som sagt, storyn har nog inte mycket nytt att tillföra, därav endast den starka 3:an

The Other Guys2020-11-30
RIktigt rolig, en av Will Ferrells bästa komedier helt klart, tyckte att den var bättre första gången jag såg den när man inte visste vad man hade att förvänta sig men ändå riktigt rolig en andra gång 10 år senare, Ferrell och Wahlberg har en härlig kemi som komiskt radarpar också och man kan väl kalla detta en parodi på alla dessa buddy cop filmer som dök upp som svampar i marken under 80 talet, så detta är en av dom bättre och roligare komedier jag sett faktiskt men som alltid med Will Ferrell så är det ganska överdrivet och som sagt, en andra omgång så är det inte riktigt lika roligt så denna recension är efter en andra titt, många kända stora skådespelare i mindre roller eller t.o.m cameo roller som förstärker det hela lite extra, förr var detta en klar 4:a, en andra titt så hoppar betyget ner lite till en stark 3:a men fortfarande helt klart värd att se om och framförallt rekommenderad att se en första gång om man aldrig sett den tidigare och är sugen på en komedi.

Bloodshot2020-11-08
Helt okej sci-fi action rulle baserad på en serietidning och det är snygga effekter, snyggt filmat och ganska underhållande, det bästa jag sett med Vin Diesel utöver pitch black och Riddick, Så gillar man både sci-fi och action eller överdriven serietidningsaction rättare sagt så kommer man nog gilla detta, kan absolut tänka mig att se en uppföljare om det kommer, betyget blir en svag 3:a och helt okej actionrulle faktiskt.

Here Comes the Boom2020-11-08
Nja...överhypad komedi med gapige Kevin James, visst är det lite småkul emellanåt men i det stora hela så är det ganska torrt faktiskt, storyn är väl ok för en komedi, det gör att man kan köpa konceptet och lite "feel good" känsla är det väl över det hela men någon bra film eller komedi tyckte jag dock inte att det var, men funkar att se i brist på något annat en slö söndagskväll t.ex, åtminstone bättre än dom flesta Adam Sandler filmer som Netflix spottar ur sig nuförtiden. Betyget blir en svag 2:a

Ad Astra2020-11-08
ojoj så dåligt, en av 2019 sämsta filmer om man tänker på alla brister och det kassa manuset men den får ändå en stark 2:a endast för att det är en riktigt vacker film, riktigt snyggt filmad men ack så tråkigt och en medioker Brad Pitt och en för gammal och färdig Tommy Lee Jones, han borde verkligen pensionera sig nu...hans glansdagar från Jagad är som bortblåst...James Gray brukar kunna göra rätt bra lågmälda drama filmer men detta är ju bara patetiskt, förvänta dig inte en spännande eller underhållande sci-fi utan mer ett fånigt drama i rymden med pirater på månen, manluckor på mars, simning i rymddräkt, klättra uppför stegar med rymddräkt på 10 sek och köttätande babianer i rymden...nästan som man inte vet om man ska skratta eller gråta men det blir nåt däremellan...så detta rekommenderar jag endast om något ovan lät spännande, som sagt, inte ens Brad Pitt är bra och man får ingen medkänsla för någon av karaktärerna...jag tipsar om att se eller se om The Martian som är en hundra gånger bättre sci-fi drama än detta dravel och t.o.m star trek har mer verklighetstrogna händelser än denna, men för all del, gillar man snyggt visuella filmer så ska man helt klart se denna, för snyggt filmad är den verkligen.

Terminator: Dark Fate2020-11-08
Betyget är en riktigt svag 3:a så inga missförstånd görs, detta är inte bra, inget mästerverk, knappt godkänt och ribban inom terminator franschisen är så låg idag att man kan ändå säga att detta är bästa filmen efter T2 och tydligen så ska denna film ta bort terminator 3 och även den senaste Genisys, vilket är bra för dom två filmerna var riktigt dåliga men denna levererar inte heller, utan det är endast för den underbara känslan nostalgi som gör att man kan se denna, för Linda Hamilton är tillbaka, utöver det så är den inte bättre än tidigare försök, men Miller filmar åtminstone snygg action, fast i fortsättningen så dissar jag nu denna franschise och håller mig till T1 och T2, enda filmerna som är värda att se i denna serie, lite samma som Alien franschisen, det går inte att återskapa magin längre och ingen verkar kunna tänka utanför boxen heller, utan allt är precis likadant som alla andra filmer eller sämre, är väl bara lite mer fånig feminism inkört som Hollywood bara älskar att mata oss med idag...hur som helst, Arnold + Linda Hamilton gör att betyget blir strax över 2:an och hamnar på den oerhört svaga 3:an

Tenet2020-10-25
Som actionfilm så är jag oerhört besviken, som sci-fi film så är denna helt okej, men trots att betyget då faller mer som helt okej, så är jag är jag besviken på Nolan, för han kan bättre än så här, är ett stort fan av hans filmer då jag verkligen älskar dom flesta och har gett toppbetyg till alla hans filmer utom möjligtvis Dunkirk. Hade dock skyhöga förväntningar pga att det just är en ny Nolan film och trailern såg oerhört bra ut men actionscenerna är bland det tråkigaste jag sett i filmväg, action är verkligen inte Nolans gebit och då återlämnas det smarta och all finess som han brukar briljera med, men inte här, förstod hela filmen utan problem och allt blir glasklart i slutet men vägen dit är rent av tråkig, aldrig spännande, aldrig riktigt intressant och oerhört tråkiga karaktärer som man inte bryr sig ett dugg om, tycker att både Pattinson och nya stjärnskottet john David Washington är bra skådisar men ingen av dom känns rätt i denna, dom känns helt malplacerade i en sådan här film tyvärr och ingen av dom gör någon briljant insats med sina roller, så detta får jag tyvärr klassa som mediokert från både skådisar och framförallt en sådan bra regissör som Nolan egentligen är, vad hände undrar jag, nej detta kommer jag ha glömt bort inom ett år, medan hans övriga filmer har lyckats etsa sig fast i bakhuvudet som bland det bästa man sett, kanske att man behöver se om denna film en gång till för att uppskatta den, men tråkigt om det ska behöva vara så, har aldrig behövt se om en Nolan film för att uppskatta den men någon gång ska väl vara den första för allting, betyget blir ändå en stark 3:a trots denna lite negativa kommentar, kan inte rekommendera att slösa tid och pengar på bio iallafall, för detta är inget som måste upplevas på bio som man fick tron om.

Angel Has Fallen2020-10-04
Tredje filmen om agenten Mike Banning som ännu en gång ska rädda presidenten från ännu ett attentat och det är tjatigare än någonsin och mer överdrivet och mer fånigt än någonsin...så synd att se några bra skådespelare fastna i sådan här dynga till film, för Gerard Butler och Morgan Freeman, Nick Nolte samt även Danny Huston gör riktigt bra insatser som vanligt men förstår inte varför dom vill ställa upp på sånt här skräp...deras förtjänst är att denna film får en stark 2:a för manuset är katastrof, Effekterna är inget vidare och visst, här blir det mer personligt för Butlers karaktär och man får även träffa på hans far, spelad av Nick Nolte som ser ut som att han har en fot i graven men kan fortfarande ge en bra insats framför kameran, kommer knappt ihåg dom två första mer än att andra utspelade sig i London och första i USA med en annan president, men dessa filmer är så dåliga att man glömt handlingen redan efter att man sett klart filmen...jag säger så här, undvik till varje pris om ingen av dessa skådisar är någon slags idol eller favorit, för då kan den vara värd att se, men vill man se en bra och spännande actionfilm som inte är ett tråkigt överdrivet sömnpiller så ska man leta vidare, betyget blir en stark 2:a tack vare bra skådespelarinsatser och inget annat.

Gemini Man2020-09-27
Förra årets sämsta film kan man nästan säga, eller åtminstone actionfilm, oerhört fånigt och tråkigt, inte ens snygga actionsecener kan rädda detta fiasko...kan inte ens tro att Ang Lee, den mästerlige regissören som gjort bland annat Life of Pi och crouching tiger, hidden dragon har gjort denna film, för den är så oerhört dålig att man blir mörkrädd, känns som en riktig B film i en lite smått snygg förpackning, men vad kan man vänta sig när den horribla manusförfattaren David Benioff ligger bakom manuset...mannen som på egen hand sänkte hela game of thrones serien på slutet...här spelar Will Smith som alltid är medioker och spelar i princip sig själv i varenda film, dubbelt upp och det blir dubbelt så dåligt, CGIn för att få Will Smith att se yngre ut är väl ok men manuset är så tråkigt och dåligt att man tappar intresset fort och med mediokra skådis insatser dessutom, där man inte fastnar för någon karaktär så blir det snabbt ännu tråkigare, inte ens Clive Owen som ofta är så lysande gör en bra insats här, så detta kan vara bland det sämsta skräp jag har sett, definitivt den sämsta actionfilmen jag sett...ingen känsla, ingen själ, ingenting...betyget blir det lägsta, en minus 1 och jag har slösat 2 timmar av mitt liv som jag aldrig kommer att få tillbaka igen, så denna rekommenderar jag att hålla sig undan faktiskt.

Nästa sida »