Alla kommentarer avBarryHero

Lamm2023-01-28
Absurd film och koncept (som jag faktiskt inte kände till på förhand, utan det kom som en överraskning med filmens gång) som påminde en hel del om t ex Splice från 2009. Filmen byggs upp långsamt på klassiskt vis som inte är så vanligt numera och alla avslöjanden görs på snygga sätt - som t ex det oväntade slutet. Filmen är så pass unik, välgjord, och välspelad att fyra känns som ett lämpligt betyg. Dessutom underbar cinematografi där den isländska landsbygden målas upp på ett otroligt vackert sätt. Jag rekommenderar att man vet så lite som möjligt om filmen innan man ser den - jag tror den görs mest rättvsa på det sättet. Undvik t ex trailers och annat.

Henry - En massmördare2023-01-28
Riktigt imponerande lågbudgetfilm som stått osedd i min dvd-hylla ända sedan 2009. Den var betydligt bättre, råare, och mörkare än jag hade förväntat mig. Michael Rooker är fenomenal som Henry och även Tracy Arnold är bra som oskuldsfull syster till Otis. Skrämmande och unik i sin porträttering av en seriemördare. Home invasion-scenen är riktigt brutal och flera riktigt brutala scener finns med effekter som imponerar - framför allt med tanke på den låga budgeten. Denna film var en riktigt positiv överraskning.

Allt om Eva2023-01-28
Mörkare och seriösare än jag hade trott på förhand, och skådespelarinsatserna bör definitivt uppmärksammans - framför allt Bette Davis och Anne Baxter imponerar i sina respektive roller. Kul även att se en ung Marilyn Monroe skymta förbi. Dialogen är vass och porträtteringen av showbiz är knappast skönmålande. Bör definitivt se mer av "Mank".

Bullet Train2023-01-28
En film som påminner mycket om de filmer som inspirerades av Pulp Fiction efter 1994. Dialogen och karaktärerna är inte alls lika bra som i en Tarantino-film, men det är ändå ganska kul och våldsamt bristerna till trots. Kan hålla med om att Pitts karaktär blir lite för mycket i slutändan, och att det ofta känns rätt uppenbart att det är inspelat i en studio snarare än på plats i Japan. Hur som helst är det ändå en ganska skoj film som inte tar sig själv på särskilt stort allvar. Dessutom har den en hel del rätt tuffa actionsekvenser.

I'm Thinking of Ending Things2023-01-16
Många starka skådespelarprestationer i en film som de flesta troligen inte hajar så mycket av första gången man ser den. Gediget kameraarbete och flera scener är förtrollande bra och för tankarna till David Lynch. En film där man bör ägna mycket uppmärksamhet åt detaljerna - t ex kläder, frisyrer, m.m. som ger en ledtråd om vad som egentligen försiggår.

What did Jack do?2023-01-16
Kanske inte ett av Lynchs främsta verk men är skönt absurd och man bjuds in i en härlig och mörk Lynchvärld. Inte helt lätt att hänga med i alla ordspråken.

The Queen's Gambit2023-01-12
The Queen's Gambit har helt klart sina brister - det är många sidohistorier som aldrig utforskas helt och hållet och slutet blir lite väl (spoilervarning) lyckligt och positivt. Å andra sidan är det kul att se en miniserie som handlar om schack i så stor utsträckning (även om de kunnat fokusera än mer på schackdragen och hur allt fungerar - nu var det svårt att följa med i exakt vad som händer i matcherna) och Beth Harmon är redan en ikonisk rollfigur. Dock hjälper det inte att hon inte är särskilt sympatisk och ibland slutar man nästan hålla på henne pga hennes asociala och självdestruktiva beteende. I övrigt är det välgjorda 50- och 60-talsmiljöer och Anya Taylor-Joy är helt klart en stjärna. Bäst är nästan hennes relation till Mr. Scheibel. Frågan är om inte fler avsnitt hade gjort serien mer rättvisa. Då hade man kunnat visa mer av hennes bakgrund med mor och far, samt alla kärleksrelationer som inleds.

Man vs. Bee2023-01-12
Uselt. Tror man spred ut det till 9 tio-minutersavsnitt för att dölja vilken dålig långfilm det hade varit. Gillade Mr. Bean en gång i tiden, men detta var bara en tråkigare variant. Att se Rowan Atkinson försöka ha ihjäl en humla under cirka en och en halv timme blir ganska snabbt tröttsamt. Det hjälper dessutom inte att hans rollfigur är djupt osympatisk och inte verkar bry sig alls om husägarnas egendom.

UFO Sweden2023-01-09
Överraskande bra och välgjord. Definitivt en del Steven Spielberg- och Arkiv X-vibbar. Har inte sett Crazy Pictures tidigare långfilmsalster så var lite osäker på vad man kunde vänta sig och har inte heller aktivt tittat särsilt mycket på deras YouTube-kanal förutom någon enstaka sketch. Bra effekter för att vara en svensk film och mycket spännande framför allt i filmens mitt. I slutändan knyter man inte riktigt ihop säcken på ett helt tillfredsställande sätt men kanske får man fler svar i en eventuell uppföljare. Sköna karaktärer i framför allt UFO Sweden-sällskapet.

Frankensteins brud2023-01-06
Kan förstå att många ser den som till och med bättre än originalet - kul koppling till författerskan Mary Shelley och många av effekterna är fantastiska för att vara snart 90 år gamla. Vet inte om det verkligen passar att Frankensteins monster pratar, men det leder onekligen till en hel del ikoniska citat. Slutet är starkt och berör.

Medan vi faller2023-01-06
Viss dokumentärkänsla i denna franska 90-talsklassiker. Påminner hel del om situationerna i Malmö, Husby, m.m. och hade nog lika gärna kunnat utspela sig i en svensk förort, vilket känns rätt tragiskt. Huvudpersonerna är förstås gravt osympatiska vilket gör det jobbigt att följa dem under filmens gång, men man måste säga att skådisarna känns naturliga och skickliga (framför allt Vinz), vilket bidrar till dokumentärkänslan. Kul historia med mannen som faller 50 våningar - "så här långt är allt okej". Intensiteten i filmen trappas upp mot slutet och avslutningen på filmen är stark.

Glass Onion: A Knives Out Mystery2023-01-03
Börjar ganska starkt, men är i slutändan inte alls lika bra som originalfilmen. Lite väl lång återblicksscen i mitten av filmen och när mysteriet ska trappas upp mot slutet gör man istället snarare tvärtom. Sista halvtimmen eller så är lite av en besvikelse. Sen är det lite kul med coronavinklingen men i slutändan behövdes den kanske inte utan daterar endast filmen.

The Night Before2023-01-03
I mångt och mycket en typisk Seth Rogen-film. Han har bra kemi med Joseph Gordon-Levitt och Anthony Mackie och filmen är i sina stunder rätt rolig. Michael Shannon är lysande i sin lilla roll. Får i slutändan till en liten julhälsning.

Krampus2022-12-19
Hade potential, men är i slutändan ändå lite av en besvikelse. Gillade David Koechners karaktär (den som han alltid spelar) och striderna med de mindre monstrena. Däremot är filmen aldrig riktigt läskig, och PG-13-klassificeringen ger nog filmen lite för många tyglar. Det finns definitivt sevärda moment, men överlag hade jag hoppats på mer. Slutet känns tyvärr lite lamt.

Akira2022-12-19
Många underbara animeringar, actionscener, och ikoniska ögonblick (som t ex "Akira slide" Tetsuo gör med motorcykeln. Historien däremot är minst sagt svår att hänga med i och frågan om en omtitt inte vore på sin plats för att försöka hänga med i alla svängar. Kul att de förutsåg Tokyo-OS 2020.

Järnladyn2022-12-19
Meryl Streep och sminkningen är verkligen fenomenala. Streep är överlägsen Gilian Anderson i The Crown som inte känns naturlig. Att man visat så mycket av filmen från Streeps dementa synvinkel i hög ålder är lite märkligt, när det hade varit intressantare att ta del mer av hennes aktiva och yngre år. Varför filmen berättas på det sättet förklaras aldrig riktigt, mer än att det är baserat på en bok. I slutändan är det dock en stabil filmatisering av Thatchers liv som verkligen bärs upp av Streeps insats och den imponerande sminkningen.

The Queen2022-12-12
I efterhand känns detta ganska mycket som ett utdraget The Crown-avsnitt, vilket inte är så konstigt då det är just Peter Morgan som står bakom manuset. Helen Mirren briljerar som Drottning Elisabet II, Michael Sheen är gedigen som Tony Blair, och James Cromwell påminner mycket om den Phillip som man även får se i The Crown. Mycket arkivbilder, och frågan är om det inte hade varit roligare att återskapa dessa snarare än att visa riktiga bilder. På nåt sätt känns det lite slött att inte skapa en egen tolkning av dessa.

Diana2022-12-09
Märklig film. Hajar att den är baserad på en bok, men var verkligen relationen med denne pakistanske doktor verkligen så intressant? Det känns mer som en TV-film än en storslagen Diana-epic. Man slänger in lite välgörenhetsresor in i mixen men känns som att det inte riktigt hör till filmen som till 90% handlar om deras relation. Måste ha varit svårt att hänga med i denna film om man inte kände till så mycket på förhand. Naomi Watts är bra i vanliga fall men passar inte riktigt som Diana här. Synd att man inte får se Charles eller Queen Elizabeth alls. Se hellre Spencer för en mycket mer kompetent film om Diana.

Spencer2022-12-09
Kristen Stewart ser kanske inte jättemycket ut som Diana, men hon är riktigt bra i rollen och filmen är överraskande nog mycket av en tät och intensiv thriller. De har gjort ett gediget jobb att berätta allt från Dianas synvinkel, och visst verkar Charles, Elizabeth, m.fl. rätt osympatiska. Unik film med ett imponerande kameraarbete och cinematografi.

Perfect Blue2022-12-01
Tack till Filmstaden som visade denna pärla från 1997. Första halvan är riktigt bra, och då kan man fortfarande hänga med i handlingen. Därefter blir det betydligt svårare och det går inte riktigt att greppa vad som är verklighet och vad som är fantasi. Fina animationer, absurda och roliga karaktärer, och ett mysterium som definitivt har David Lynch-vibbar. Ser gärna mer av Satoshi Kon.

Black Panther: Wakanda Forever2022-11-21
En del spektakulära actionscener, men delarna mellan det var bara långa transportsträckor, speciellt som filmen i sig är nästan tre timmar lång. Undervattensvärlden och Wanda är väl häftiga, men då filmen lutar sig så mycket på CGI blir det ändå svårt att imponeras och det känns som alla bara agerar inför en stor greenscreen ändå. Svag story som i viss mån räddas av de mer actionfyllda scenerna.

Väktarens hämnd2022-11-21
Den enda behållningen här är egentligen en ung och mörkhårig Jennifer Aniston i sin första roll. I övrigt finns det inte mycket att hämta. Filmen är en skräckkomedi, men problemet är att den varken är läskig eller särskilt rolig. Leprechaun har uppenbarligen hämtat inspiration från A Nightmare on Elm Street och Freddy Kreueger men där Freddy är skoj och charmig är Leprechaun bara trist och jobbig. Inte ens hans irländska accent övertygar.

Nausicaä från Vindarnas dal2022-11-21
Man kan definitivt börja urskönja en specifik stil av Miyazaki, med unga, starka kvinnliga figurer i huvudrollerna. På det sättet är filmen lik några av hans andra verk såsom Mononoke och Laputa. Filmen är ytterst vackert tecknad, med spektakulära actionscener och otäcka jätteinsekter.

The Lost Daughter2022-11-15
Olivia Colman fortsätter imponera och bär denna mystikberättelse som definitivt är lite rörig och inte helt enkel att hänga med i vad det gäller allas motiv och bakgrunder. Inte ens när filmen är slut så har man helt hajat vad exakt man sett och varför vissa uppträdde som de gjorde. Med ett lite starkare slut hade den till och med kunnat nå upp till fyran. Har sett vissa klaga på tempot eller att den var seg men i mina ögon vad filmen intressant från första början ända till slutet.

Dunkirk2022-11-07
Mycket imponernade hur Christopher Nolan så gott han kan håller sig undan CGI och snarare förlitar sig på praktiska effekter. Imponerande rollista med namn som Kenneth Branagh, Tom Hardy, Cillian Murphy, och Harry Styles (!) av alla. Såg Darkest Hour, där Dunkirk är en detalj i historien. Intressant att sedan se en djupdykning av Dunkirk denna mycket intensiva film. Kan rekommendera att se de båda filmerna från 2017 i samma veva.

Darkest Hour2022-11-07
Gary Oldman är som sagt fenomenal som Winston Churchill, och får John Lithgow i The Crown att blekna i jämförelse. Kombinera detta med ett fint foto och en intressant skildring av en viktig vecka under andra världskriget så är resultatet helt klart en stabil film. Lustig nog är Dunkirk en viktig detalj i filmen, och Christopher Nolans film om Dunkirk kom samma år och tävlade vid samma Oscars-gala. Den kan mycket väl ses antingen före eller efter Darkest Hour. Sminkningen är för övrigt helt fantastisk, och kanske den skarpaste jag sett i något sammanhang. Oldman ÄR verkligen Churchill.

Laputa - Slottet i himlen2022-11-02
Kanske den vackraste och mest detaljerade Miyazaki jag har sett, och den är verkligen fin att titta på. Storyn kommer lite i andrahand efter de otroliga illustrationerna.

Top Gun: Maverick2022-11-02
Storyn är inte särskilt speciell, men sista halvan när man slåss mot en oidentifierad fiende precis som i originalet är fenomenal. Man blir verkligen sugen på att bli stridspilot när man ser filmen, och produktionen med minimal CGI och green screens är enormt imponerande. Filmen är snäppet bättre än originalet, samtidigt som den har en hel del fina hyllningar till 1986 års version.

Last Night in Soho2022-10-28
Fenomenal första halva, där allt är mystiskt och oväntat med en hel del vinkningar till Dario Argentos Suspiria (1977). Därefter tappar tyvärr filmen i kvalitet och många av de historier som introduceras i början av filmen får ingen riktig fortsättning. De spöklika varelserna som dyker upp i sista halvan var inte läskiga och hade kunnat skippats. Märkligt att Edgar Wright, som är så talangfull - inte lyckades knyta ihop denna säck på ett bättre sätt. Fortfarande ett godkänt betyg med tanke på den mästerliga första halvan och bra presationer av framför allt Anya Taylor-Joy och Thomasin McKenzie.

Halloween Kills2022-10-17
Förstår mycket av kritiken, det känns väldigt mycket som en mellanfilm som inte bidrar med så mycket till historien, samtidigt som att man hela tiden vet att det kommer komma ytterligare en film. Likväl är det i min mening en stabil Halloween-film. Myers är stenhård, och morden och effekterna brutala och välgjorda. Dock upplevde jag inte filmen som särskilt läskig, utan blir nästan snarare lite av en actionthriller. Visst gör dock filmens protagonister en hel del märkliga val, speciellt när man vet hur svårt det är att ha ihjäl Myers. Synd att Jamie Lee Curtis roll inte var större, men det kanske vi sparar till Halloween Ends.

Nästa sida »