Alla kommentarer avBenStiller

Harold Frys oväntade vandring2024-01-13
Engelsk pensionär släpper hela sin tillvaro för att till fots gå 800 km för att besöka en döende före detta arbetskamrat. Kvar lämnas frun, spelad av den alltid duktiga Penelope Wilton, helt oförstående. Hela historien har tydliga bibliska associationer där pensionären Harold nästan får Messias-status, detta efter att tidningar börjar följa vandringen. Svårt att inte irriteras av Harolds tjurskallighet och beteende. Inte lika förutsägbar som förväntat, inte heller lika bra. Ger den en svag 3:a.

Jason Bourne2023-09-17
Visst är det några scener som känns spännande, och svenska Alicia Vikander sköter sig bra. Dock drunknar den tunna handlingen i alla dessa tröttsamma, på gränsen till löjliga actionscener och fjantiga tekniska overkligheter. En film för 15-åriga mopedgrabbar, inte för vuxna. En 2:a blir det, men nog inga fler Bourne-filmer för mig.

The Banshees of Inisherin2023-02-22
Visst, välspelad och snyggt filmad film. Även övertydlig, obehaglig och förutsägbar. Satt och längtade till filmen skulle sluta, tecken på en alldeles för lång film med tunn handling. En svag 3:a.

Äventyraren Thomas Crown2023-02-15
Klassisk 60-talsfilm som står sig än idag. Väldigt snyggt filmad. Steve McQueen och Faye Dunaway båda välklädda och välspelande. Hyfsat spännande är det också. En gedigen 3:a.

Alla vet2023-02-13
Till en början rörigt och svårt hålla isär persongalleriet, men filmen växer hela tiden. Upplösningen blir riktigt spännande. Javier Bardem i rollen som vinodlaren Paco är utmärkt och bär upp filmen. Värd en klar 4:a.

Wonderstruck2023-01-13
Påkostad film och snyggt filmad, men stundtals helt obegriplig. Bygger på en bok, och troligtvis har man hoppat över stora delar av bokens handling för att korta ner filmen. Bortkastade två timmar att titta på den här, ger den en svag 2:a.

Boy from Heaven2023-01-08
Välgjord och spännande film. Ingen bra turistreklam för Kairo eller Egypten, som framställs som korrupt, skenheligt och skitigt. Religiösa män, alltid män, styr och ställer ofta tillsammans med en autoritär regim. Fiskarpojken Adam får till uppdrag att infiltrera ledningen för ett muslimskt universitet där en ny andlig ledare ska utses. Fares Fares spelar en överste i egyptisk underrättelsetjänst. Ser väl inte helt trovärdig ut, men gör det bra. Litet svårt att se filmen som svensk, all dialog på arabiska och med undantag för Fares inga svenska skådespelare. Spänningen hålls uppe filmen igenom, det räcker för en stark 3:a.

Bergman Island2022-12-28
Riktigt rörig handling där huvudpersonerna omväxlande befinner sig i nuet, och ibland i ett fiktivt filmmanus. Fina miljöer från Fårö, men det väger inte upp för svårbegripbar story och krystade dialoger. Vill man se något "Bergmanskt", då rekommenderar jag att man ser en äkta Bergman-film. Den här rullen får en svag 2:a.

Min älskade Picasso2022-11-25
Anthony Hopkins gör det skapligt, men det räcker inte för att hålla liv i den här alldeles för långa filmen. Det bestående minnet är att man inser vilken självupptagen och osympatisk person Picasso verkar ha varit. Ger dock filmen en någorlunda stark 2:a.

The Railway Man2022-08-28
Stark skildring av hur krigets fasor sätter spår i människor även lång tid efter krigets slut. Livet blir sig aldrig mer likt för en grupp brittiska soldater som under tortyrliknande former tvingas bygga järnväg åt Japan. Colin Firth spelar "Eric Lomax", som efter kriget har tåg som sitt stora intresse. En kärlekshistoria som tar sin början ombord på ett pendeltåg, verkar till en början ljus, men sedan kommer minnena ikapp. Det är i sådana här engelska historiska miljöer som Firth gör sina bästa roller, denna kanske hans bästa. Även den unge Lomax, spelad av Jeremy Irvine, gör det bra, även om jag störde mig på att han ständigt ser nyrakad ut trots umbäranden i ett japanskt fångläger. Ett extra plus för att filmen har verklighetsbakgrund, baserad på bok skriven av huvudpersonen Eric Lomax själv. Många obehagliga scener, så inget för barn och känsliga personer. Hade gärna sett mer djup i karaktärerna, ganska ytliga och klichéartade. Klart sevärd och tankeväckande. En svag 4:a.

Elvis2022-07-07
Trots att Austin Butler är skapligt porträttlik, åtminstone i vissa vinklar, och gör det bra i konsertscenerna, så är filmen en besvikelse. Elvis liv snabbspolas i snudd på vansinnigt tempo, dessutom filmat som en surrealistisk rock-video. Karaktärerna i filmen skildras väldigt ytlig. Det mesta kretsar kring den skrupelfrie managern Colonel Parker, Elvis själv och mamma Gladys, övriga agerar mest statister i dramat. Parker spelas av Tom Hanks, som inte gör någon av sina bästa roller. Spelar över å det grövsta, och är föga trovärdig. Möjligtvis gillas filmen av en yngre generation som inte var med då det begav sig. Jag ger filmen en 2:a

Top Gun: Maverick2022-05-26
Schablonmässiga karaktärer, skådespelare som spelar över å det grövsta, töntig dialog. Det är minusposterna för Top Gun, Maverick. Gillar du flygscener, Tom Cruise och action, då finns chans att du sitter som fastnaglad i biostolen under två timmar. Själv är jag måttligt imponerad förutom av alla specialeffekter. Betyget blir en svag 3:a.

Old Henry2022-04-24
Gillar du gamla spagettiwestern, Clint Eastwood och liknande, då blir du inte besviken. Välspelad, snyggt filmad och ”skitig” western. Trots tidvis långsamt tempo, så hålla spänningen uppe filmen igenom. En klar 4:a!

Same Kind of Different as Me2022-03-30
Mer som ett TV-drama än en spelfilm. Bra budskap, men utan att riktigt beröra. Den annars duktige Greg Kinnear är här stel och saknar känslan för att göra hans karaktär trovärdig. Ger filmen ändå en stabil 3:a.

Cry Macho2021-12-28
Tråkigt att Clint Eastwoods kanske sista film också är hans sämsta. Efter en enastående karriär är han värd all respekt och beundran, men här borde någon ha sagt stopp. Taffligt manus och tunn handling. Skådespelarinsatserna lämnar mycket att önska, inte mycket trovärdighet i varken repliker eller den larviga storyn. Satt och längtade efter att filmen skulle ta slut. En B-film värd en 1:a, men höjer till en svag 2:a på grund av att den åldrade Clint trots allt fortfarande kämpar på.

The Man Who Knew Infinity2021-11-26
Välspelat drama om indiskt mattesnille som får chansen att bevisa sina teorier inför engelska överklassakademiker. Jeremy Irons övertygar i rollen som universitetsprofessor. Engagerande men utan sensationer. Ganska stark 3:a.

Alice och borgmästaren2021-10-19
Brukar gilla franska filmer, men den här är ingen höjdare, kanske för "fransk" för att passa svensk publik. De pratglada huvudpersonerna sysslar med akademiskt snömos till dialog, helt utan substans. Inte heller ges något djup i karaktärerna, de verkar vara på jobbet större delen av dygnet, privatlivet antyds bara. Ger filmen en svag 2:a.

Corpus Christi2021-04-10
En riktigt stark film som inte lämnar någon oberörd. Huvudpersonen Daniel kommer från en trasig bakgrund, vill komma ifrån sitt destruktiva liv och har religiösa grubblerier. När han av misstag blir tagen för präst ser han sin chans. Gränsen mellan gott och ont är inte alltid knivskarp. Välspelat från alla håll och snyggt filmat. Det blir en klar 4:a.

Wind River2021-01-15
Något så ovanligt som en socialrealistisk film med spänning. Utmärkta skådespelare och häftiga naturscenerier. Trots ett något dämpat tempo hålls intresset uppe hela tiden. Betyget blir en 4:a.

Inside Llewyn Davis2021-01-02
Förvänta er ingen feelgood-film, detta är inte en sådan. Filmens huvudperson är en osympatisk super-loser, men man vill ändå att det ska gå bra för honom. Fina skådespelarprestationer rakt igenom med ett extra plus till John Goodman i en hela tiden onykter biroll. Ganska långsamt och lågmält, men det blir en svag 4:a från mig.

The President: Lyndon B. Johnson2020-10-10
Woody Harrelson är storartat och porträttlik i rollen som Lyndon B Johnson. Intressant om en stark ledare som fick chansen att träda in som president efter att JFK tragiskt blivit mördad. Den som har intresse för amerikansk politik, 60-talets i synnerhet, har högtidsstund i drygt 1,5 timme genom den här filmen. Den får en något svag, men dock en 4:a.

On the Rocks2020-10-05
Sofia Coppola har lyckats göra en sämre "Woody Allen-kopia" i den här filmen där den mesta handlingen utspelar sig på Manhattan. Bill Murray spelar en excentrisk far som försöker hjälpa sin dotter, att undersöka huruvida hennes make är otrogen. Klichéartat och föga trovärdigt, karaktärerna saknar djup och handlingen berör inte. Rashida Jones är godkänd i rollen som dottern i en snabbt glömd rulle. Betyget blir en 2:a.

På väg med miss Daisy2020-09-30
Välgjord film med fina skådespelarinsatser. Tycker dock att Morgan Freeman spelar över en smula. Småtrevlig, men ganska förutsägbar handling. Sevärd, inte mer. Känns konstigt att filmen fick Oscar för "bästa film". Misstänker att handlingen, som speglar rasmotsättningar i framförallt USA:s sydstater, låg rätt i tiden och gav den extra uppmärksamhet. Det får bli en 3:a från mig.

The Professor and the Madman2020-09-26
Gripande skildring om gränsen mellan genialitet och galenskap. Både Mel Gibson och Sean Penn gör starka skådespelarinsatser, dock känns det som ett längre manus blivit hopklippt till en kortare film än tänkt från början. Intresset hålls uppe filmen igenom. Ger den en fyra.

Firman2020-08-02
Skådespelare som Gene Hackman och Ed Harris gör vilken film som helst litet bättre, så även här. Filmen bygger på en bok av John Grisham, gör inte riktigt boken rättvisa, men hyfsat spännande ändå. En snutfager ung Tom Cruise sköter sig OK, men Gary Busey och Holly Hunter i biroller känns inte trovärdiga. Filmmusiken känns fullkomligt malplacerad och sänker både spänningen och helhetsintrycket en smula. En 3:a får den!

The Whole Truth2020-07-29
Tunt krystat manus, balanserar på gränsen till B-film. Inte direkt dåliga skådespelarprestationer, karaktärerna saknar dock helt djup och personlighet. Duger till 1,5 tim. slötittande i brist på annat. Jag gillar annars rättegångsdramer, men finns betydligt bättre filmer i genren. Betyget blir en 2:a.

Möt Joe Black2020-07-26
Känslosam film med starka skådespelarinsatser. Väldigt lång, men handlingen höll hela vägen. Ett måste för romantiker! En stark 4:a. Claire Forlani i den kvinnliga huvudrollen är på egen hand värd ett plus.

Sorry We Missed You2020-07-25
Ungefär så långt ifrån en feelgood-film man kan komma. Ken Loach har gjort ytterligare en socialrealistisk film som skildrar brittisk arbetarklass. Fadern och modern sliter omänskligt hårt för att ge familjen ett bra liv. Ingen rulle man vill se två gånger, men man får ett nyttigt perspektiv på hur pass bra svenska arbetsvillkor är jämfört med engelska och många andra länders.

Pojken med cykeln2020-06-22
Bröderna Dardenne levererar återigen en välspelad socialrealistisk skildring med belgisk/franska karaktärer. Se den inte med förhoppning om att bli på gott humör! Huvudpersonerna är, med undantag för kvinnan, ganska osympatiska, pojken mestadels odräglig. Duktiga skådespelare, men man lämnar filmen med fler frågor än svar. En svag trea.

Dazed and Confused2020-04-16
Längtar du efter att se en film där amerikanska ungdomar dricker öl, röker på, säger "mannen" i varannan mening, då är det här filmen för dig. Helt utan tråd i handlingen. Filmen får en svag 1:a, endast för att filmmusiken är OK.

Nästa sida »