Alla kommentarer avCaltha

High Heels2011-11-30
Uppenbarligen har inte en enda drag queen konsulterats vid inspelningen av denna pinsamma buskis om stora starka karlar i klänning.

Falling Angels2011-11-16
Helt ok bidrag till den lite väl överexploaterade genren skruvad-tragikomedi-om-dysfunktionell-familj-i-sextiotalsfärgglad-villaförort.

Bob Roberts2011-11-16
Alan Rickmans medverkan är det enda som höjer denna obegripligt urtrista "komedi" över ettan.

Attenberg2011-10-31
Det händer inte så mycket men det blir aldrig tråkigt tack vare fantastiska djurimitationer och löjliga gångarter i matchance outfits och fint foto. Möjligen kan man få för mycket av indiefilmens knäppa dialog framförd med depressivt tonfall och neutralt ansiktsuttryck - ordlekarna var kul men alla förolämpningar som man inte vet om de är skämt eller allvar mindre kul. Men det uppvägs av det visuella berättandet. Bara man inte tar det för "realism" bara för att det är lite diskbänksgrått.

Firefox2011-10-28
Rätt töntig film som lyfts av den tidiga åttiotalsnostalgin. Den här beigedassiga och plåtskramliga looken är verkligen estetiskt överlägsen dagens vräkiga, vulgo, cgi-biffade actionfilmer vars hysteriska färger och sterila blänkande ytor man kommer generat småskratta åt om tjugo-trettio år.

Nio liv2011-10-13
Såg den mest för Jason Isaacs men han är ju rätt intetsägande med amerikansk accent. Däremot var filmen riktigt bra, märkligt berörande för att vara så korta snuttar ur olika personers liv och inte för övertydlig. Ganska mycket teater/monologkänsla - inte helt "realistiskt" skriven eller spelad men det är inget negativt. Möjligen kändes det genomgående musikstycket lite påklistrat i vissa av episoderna.

I sista sekunden2011-08-23
Riktigt bra i sin genre, dvs klockan-tickar-action, tack vare den charmigt daterade tidsfärgen och att Walken för en gångs skull har en huvudroll, samt även faktiskt Depps föredömligt nedtonade och passande småträiga insats som gör att det inte blir för smörigt. Plus för vinjetten med vackra närbilder på ett urverk till lite Elfman-aktig musik som är riktigt mysig. Jag föredrar helt klart såna här mediokra mainstreamfilmer från 80-90-tal framför dagens: de är kortare, såväl hjältar som skurkar är lite mer klantiga och därför mänskliga, estetiken är charmigt fulsnygg, man slipper nonstop specialeffekter och det analoga fotot ger en textur som får det hela att kännas mer verkligt än dagens plastigt utslätade, retuscherade digitala look som får tom skitiga och slitna ytor att se rena och fräscha och lite overkliga ut.

Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten2011-07-16
Hyfsat bra fortsättning på serien, håller fanan högt vad gäller slapstick-matiné med fajter och flykter som jag nästan önskat jag sett i 3d. Tyvärr kan inte Penelope Cruz ersätta kemin med Will och Elizabeth, hur töntiga de än var, och det enda intressanta med henne, dvs scenerna där hon är i drag som Jack, gör man inte alls något av. Hade kunnat bli riktigt kul om hon gjorde en bra Jack-imitation och de spelade länge på tuppfäktning mellan 2 Jack, men hon klarade väl inte av det, eller också ansågs det inte tillräckligt "sexigt" med övertygande drag. Dock fullgod underhållning i stil med de tidigare i serien, men känns lite billigt att scenografin kring "ungdomens källa" är så uppenbart återanvänd från "de dödas ö".

Harry Potter och dödsrelikerna - Del II2011-07-16
Gudskelov att den var så mycket bättre än den ursega och trista del ett, ett värdigt avslut på serien! Snape är äntligen med lite mer igen och får skina. Kunde rentav blivit en femma om det inte vore för buskisepilogen...

Singin' in the Rain2011-07-16
florstunn handling som tyvärr bygger väldigt mycket på det misogyna nidporträttet av Lina Lamont, men musikalnumren är ju kul, särskilt "Gomorron gomorron"

An Education2011-07-01
Kvalitativ och estetiskt tilltalande underhållning ungefär som Mad Men, men det känns lite som att filmen var gjord av en tonårstjej - huvudpersonens självgoda perspektiv genomsyrar verkligen berättandet så det nästan blir "Mary Sue"-varning på det hela. Slutet kändes också lite "jaha"

En förtrollad april2011-06-11
En riktig feelgoodfilm för tanter sponsrad av italienska turistrådet. Sensmoral: dåliga äkta män bättrar sig spontant av lite sol och värme och kärlek. Seg och full av övertydliga voiceovers (typisk filmatiserad roman) men karaktärerna har ändå en viss charm och den nästan romantiska vänskapen mellan kvinnorna är fin. Början av filmen gillade jag men sen går det bara långsammare ju mer idylliskt allting blir.

Kontakt2010-12-27
Kristen propagandafilm.

Oskuldens tid2010-12-23
Suck vad jag är trött på att se flator skildras som hysteriska psykon, och över huvud taget på att se kvinnor (särskilt "äventyrliga" och "konstnärliga" sådana) framställas som hispiga överspända våp. Önskar att jag kunde säga att jag inte sett någon värre patologisering av lesbiskhet sedan femtiotalet, men tyvärr räcker det med att gå tillbaka till Notes on a Scandal... Tacka vet jag vampyriska lesbianer som är ohämmat onda med stil och har sönderdresserade vinthundar vid namn Cléo. Eva Green gör en skamlöst ointressant och överskattad rolltolkning men alla flickorna är bra, särskilt den militäriska lagkaptenen och filmen är onekligen snygg.

En enda man2010-11-30
En i vågen av sjukt snygga 50-60-talsfilmer, men mer och bättre än de flesta andra dylika. Denna har något speciellt i stämningen och filmningen - det är verkligen snyggt fångat hur detaljer ses ur huvudpersonens perspektiv och hur hans tankar, fantasier och minnen gestaltas. En historia som "borde" vara tragisk men inte är det, och tack och lov för det, för att vi slipper snyftstråkar etcetera.

Harry Potter och dödsrelikerna - Del I2010-11-23
Snape rockar de första fem minuterna eller så, sedan går det bara utför och blir rätt segt och långtråkigt, men Lucius är åtminstone med en del och det är ju kul. De har verkligen inte ansträngt sig det allra minsta för att göra ett avslut, det är ohämmad "fortsättning följer"-känsla.

Coco Chanel & Igor Stravinsky2010-11-08
Två timmars bildspel av Chanels inredning och kläder med lite Stravinsky som ljudspår hade varit mer givande än den här filmen. Den enda sevärda biten var iscensättningen av Våroffer i början - jag rekommenderar starkt att stänga av när filmtiteln kommer upp i bild. Stravinskys hustru var iofs fint spelad med ett ständigt plågat småleende men filmen skiter fullkomligt i denna enda tillnärmelsevis intressanta karaktär.

Milk2010-11-04
Det blir en trea för att det bitvis kändes lite väl mycket som att den historiska trovärdigheten hängde på en massa statister i pilotglasögon och polisonger som återskapade historiska demonstrationer, och för frånvaron av flator.

District 92010-07-12
Jag trodde det skulle vara en seriös apartheid-allegori och det var det väl också i den första kvarten ungefär, sedan spårade det ut i äckelorgier (lätt den äckligaste film jag sett) och pubertala actionäventyr. Jag är besviken på att det handlade så mycket om den mänskliga huvudpersonen och så lite om själva utomjordingarna, och att de två utomjordingar man fick se mer av var så uppenbart förmänskligade och förgulligade med uttrycksfulla ansikten, fräsch grön färg och hederliga kärnfamiljsvärderingar... Dessutom minus för rasistisk skildring av den nigerianska maffian.

Gösta Berlings saga2010-06-21
Tre timmar men känns inte lång. Lars Hansson gör Gösta Berling oemotståndligt karismatisk i all sitt pompösa utagerande och intrigerna kring honom begripliga. Älskar majorskan också. Kul att det obligatoriska buskisinslaget i äldre film, oavsett hur melodramatisk i övrigt, här utgörs av visuell komik i form av överdimensionerade hattar och kragar. Men kan inte låta bli att undra vad de egentligen säger när de babblar på som sjutton och man sen får läsa en liten kondenserad replik... Någon läppläsare som kan berätta?

Herr Arnes pengar2010-06-21
Den nyskrivna musiken till boxen Svenska Stumfilmsklassiker förhöjer verkligen upplevelsen av vad som annars skulle ha varit en ganska stel och oengagerande historia. Jag gillar att en del ljudeffekter är inskrivna i soundtracket, det ger mer tyngd åt det visuella. Bäst tycker jag om inledningen med de tre legoknektarnas äventyr, sedan blir det lite segt, men de spöklika specialeffekterna är fina också.

Varulven2010-06-14
Fin atmosfär, fina kulisser och fina zigenare väger upp det blatanta logiska glappet i att ena varulven faktiskt förvandlas till en varg medan andra varulven springer runt på två ben i något slags skitful neandertalskostym men ändå tas för varg och gör en vargs tassavtryck. Jag gillar att far och son ser helt jämngamla (fyrtioårsåldern) ut och att fadern är liten som en docka medan sonen ser tung och dyster ut och står och kutar med ryggen för att komma mer i faderns nivå och respektfullt lyder denne lilleputts minsta vink, det bidrar till den allmänt bisarra stämningen i filmen.

Blodshunger2010-06-06
Snygg film (om man gillar 80-tals new romantic) med genomgående bra musik och originell ljudläggning. Det räcker fint så, men dessutom är storyn helt ok med inte alltför klyschig vampyrlore. Jag kan tänka mig att delar av filmen känns lite väl töntiga om man ser den med fel inställning, inställningen att det ska vara läskigt på riktigt etc. Man får se det mer som en lång, dyr, ambitiös synthvideo från 80-talet, mest estetiska effekter. Underbart tidsdokument.

Swing it, fröken!2010-05-27
Klämmig, värdig uppföljare till Swing it magistern, även om Babs käcka vikarie är mer än lovligt huslig av sig. Helt klart en bättre film tekniskt och dramaturgiskt än Vårat gäng åtminstone.

Star Trek: First Contact2010-05-27
Bättre än förra åtminstone...

Frankensteins hus2010-04-22
Lika osammanhängande och odramaturgisk som House of Dracula, men inte fullt lika dålig. Den har sina stunder. Jag gillar den tangorabattsprydde Dracula och den amerikanska flickan och zigenarflickan i biroller är också bra.

Hon dansade en sommar2010-04-15
Oerhört snyggt filmad, jag är en sucker för svartvitt och här verkar de ha använt mycket rödfilter för att få himlarna sådär riktigt svarta! Däremot dramaturgiskt mindre lyckad, hela bihistorien med byfånen som byggs upp så hotfullt med den varningsläteliknande trudelutt (f ö extremt irriterande) som spelar så fort han är i bild rinner bara ut i sanden och har ingen riktig koppling till huvudhandlingen eller påverkan på huvudpersonerna. Musikarbetet är överlag irriterande hattigt och det känns rätt knäppt med bönder som pratar Stockholmska, men filmen som helhet har ändå en viss charm som komplement till Sommaren med Monica.

Den fantastiska räven2010-04-04
Stop motion-animering är ju alltid fint och kul att se, men annars var filmen för lik Wes Andersons spelfilmer för att vara riktigt bra, dvs den är en smula långtråkig (för mycket grävande!), handlar om ointressanta grabbgrejer och är befolkat av skådisar som pratar med maximalt irriterande släpig och blaserad amerikansk accent. Skönt att Michael Gambon bröt av mot det sistnämnda i alla fall. Älskade Roald Dahls böcker när jag var liten men just den här läste jag aldrig och har inget sentimentalt förhållande till, så jag kan varken säga att filmatiseringen förbättrar eller förstör den. I alla fall, kul att se om det inte går något bättre på bio, men recensionerna är hysteriskt översvallande.

Terje Vigen2010-03-24
En tidstypiskt sentimental historia men jag var på ett sentimentalt humör när jag såg den och blev djupt gripen. Vet inte alls hur jag skulle tagit emot filmen om jag hade varit på ett annat humör men jag tror att filmmediet lyckas göra så mycket mer av en dammig dikt som verkar moralisk fabel, och få en att känna de mänskliga erfarenheter som presenteras, inte som moraliserande men som simpla sanningar om känsloreaktioner. Naturskildringen gör mycket, liksom färgläggningen och den nya musiken till stumfilmsboxen.

Frankensteins brud2010-03-19
Senare uppföljare till Frankenstein och Dracula är bara meningslösa monster-mischmasch men Dracula's daughter är faktiskt bättre än originalet och Bride of Frankenstein minst lika bra. Det är skönt att monstret får fortsätta att vara missförstådd och inte bara bli "aaarrrgh!" och dynamiken mellan honom och hans "brud" är bra skildrad. Annars är den ungefär likadan som Frankenstein vad gäller kulisser och åskväder och melodramatiskt överspel, fast med mer komiska inslag (jag gillar käringen med skinn på näsan skarpt!). Udda det där med blandningen av buskiskomedi och melodrama i gamla filmen, något för alla... Ibland blir det pannkaka men här funkar det helt ok. Vinjetten med Shelley, Shelley och Byron är också rätt charmig.

Nästa sida »