Alla kommentarer avDV_86

X-Men: First Class2013-12-22
Helt ok X-Men film. Inte lika bra som triologin men inte dålig. Man får sin dos action. Jag gillade partiet där ungdomarna utforskar sina krafter och partiet där dom tränar för att kontrollera dessa. Cameon av Wolverine känns nu i efterhand som onödig, men det är ju kul att Hugh hamnade med på ett hörn och va dryg, även fast jag inte förstod varför han skulle va med. En svag tre iaf. Vi vet vad vi kan förvänta oss av en sånhär film

The Raven2013-10-29
Jomen absolut. Jag gillar kostymdramer och att det handlar om Poe gör det inte mindre intressant. En spännande historia där vissa scener får en att sitta som på nålar. Välproducerad och bra skådespelarinsatser. Cusack är en skådespelare jag inte har nån speciell relation till, men han gör rollen som Poe riktigt bra. En stark 3:a.

Monty Pythons galna värld2013-09-19
Får en femma för nostalgin. Man ser den inte för att den är välgjord eller spännande. Man ser den för att det är en humorklassiker och när man vill ha en dos av Pythons genialt galna humor. Det är en tunn tråd mellan genialitet och galenskap och denna tråd stavas M-O-N-T-Y P-Y-T-H-O-N. Inte lika bra som Life of Brian, men det är flams och trams i absoluta världsklass. 5/5

De fantastiska Baker Boys2013-09-11
Ibland är det en trea, ibland en fyra. I många stunder är filmen ganska seg och inget speciellt händer. Bra skådespelarinsatser av alla tre och kemin är stundtals fantastisk. Men segheten finns där hela tiden och det finns ingen riktig wow-känsla. Jag älskar filmer som handlar om band och artister. Det är en trevlig film med bra musik, men det blir inte mer än 3/5, trots att det är Jeff Bridges

Ubåten2013-09-08
Kultfilm. Varför har jag inte sett den här tidigare? Jag har hört mycket om den och nu i veckan bestämde jag mig för att köpa den och verkligen sätta mej ner och kolla på denna mastodontrulle. Jag ångrar mig inte kan jag säga. Mycket välgjort krigsdrama om en ubåtsbesättning och dess kamp för överlevnad. Man får verkligen den här klaustrofobiska känslan och karaktärerna och handlingen har tittaren i ett järngrepp hela filmen igenom. Om du redan har sett så GÖR DET TAMEJ TUSAN. Ett sant mästerverk. En klar 5:a

Jägarna 22013-09-08
Bland alla 2:or och 3:or väljer jag att sätta en 4:a. Inte lika bra som ettan (som sällan uppföljare är) men här lyckas Sveriges Steven Spielberg med konststycket att göra en riktigt bra uppföljare till sitt egna mästerverk. Denna film är lite mera klassisk deckargåta än första filmen, men hemvändarkänslan är densamma. Erik är fortfarande inte välkommen hem, inte minst bland kollegorna. Men han blir ändå lika insatt i fallen på ett personligt plan. Jag älskar förövrigt dom norrländska naturstockarna (naturbilderna). Personligen så tror jag Kjell Sundvall gjorde rätt i att vänta 15 år innan han gjorde sin uppföljare, då han gjorde det med klass. Fan, jag vill va som Rolf Lassgård när jag blir äldre

Jägarna2013-09-08
En klar femma. Denna thriller har jag sett så många gånger men jag tröttnar aldrig på den. Kemin mellan Jähkel och Lassgård är fantastik, man kan tro att dom är bröder på riktigt. Och lägg till Sveriges Steven Spielberg (Kjell Sundvall) och du har ett mästerverk. Starkaste scenen är när dom tar ut Ove på "jakt". Ett måste. Ett ABSOLUT måste. Solklart 5/5

Office Space2013-09-05
Rätt smårolig film. Den obligatoriska, för denna sorts filmer, slackergrannen finns med. Han kanske inte bidrar så mycket till Peters liv, men han finns där och är en tröst i ensamma stunder. Chefen är ett riktigt praktarsle och jag blev mer förbannad på honom och hans mobbande av Milton och den ständiga kommentaren "That would be great" än vad jag tyckte han var rolig. Inget mästerverk, men heller ingen film man flyr ifrån. Som sagt var, en ganska småtrevlig film

Rädda menige Ryan2013-09-05
En av dom absolut bästa krigsfilmerna som gjorts. Spielberg visar varför han är filmvärldens kanske största i regissörstolen. Såg om den idag efter några år och ta mej tusan, den är lika bra som första gången man såg den. Scenen i början är ett inferno av sällan skådat slag och här sätter verkligen Spielberg ribban för genren. Snyggare scen finns knappast. Seg blir den aldrig, däremot går den ner i tempo i mitten. Detta görs för att vi ska få en inblick i kamratandan soldaterna emellan och deras olika historier från livet. Slutscenen är otroligt snygg och man känner sej nästan som en av soldaterna, då allt är så intensivt och man känner själv pulsen när tyskarna väller in i den lilla staden. Det som sumpar den definitiva femman är att det i denna scen blir lite väl mycket amerikansk propaganda. Annars är det historiens kanske bästa krigsfilm. Stark 4/5

Bron2013-09-03
Scenen med stridsvagnarna puttar upp betyget en aning. Annars var det bara en massa gap och skrik hela filmen igenom. I en del scener är det så pass mycket överspel så det blir skrattretande. Jag lägger inte något stort fokus vid specialeffekterna, då jag har överseende med att det är 50-tal. Intressant story dock men jag orkar inte med allt gap och skrik. Speciellt inte när det är överspel som genomsyrar detta. Skulle gärna velat lära känna karaktärerna lite bättre och hur dom arbetar tillsammans, intriger och dylikt. Nu så är det bara ett gäng krigskåta ungdomar som man inte vet mycket om. Svag 3:a. Imorgon har jag glömt filmen

Den 5:e kvinnan2013-09-03
Håller med Shootenanny att det är klart att den blir lång om man ser den i ett sträck. Eftersom jag själv är en Wallander-nörd såg jag hela på en gång och jag hade inga problem med att hålla koncentrationen. Det kanske är den mörkaste av alla Wallanderfilmer, men det är något som jag gillar. Svag 4:a

Villospår2013-09-03
Stabil Wallanderthriller. Rolf Lassgård är alltid lika bra som Wallander (han är den enda Wallander enligt min mening). Jag tycker skådespelarinsatserna är bra, dock är dalogerna på vissa ställen knaggiga men det har man överseende med. Jag stör mig dock på Ann Louise Höglund. Nä, det blir underkänt för hennes del. Kommer ihåg att jag var rädd när jag läste boken, så rädd att jag knappt vågade se filmen. Det betyder bara att boken är ypperlig. Boken är en klar femma, medan filmen är en stabil 3:a. Läs boken innan ni ser filmen är mitt tips.

Country Strong2013-08-30
Inte lika gripande som Crazy Heart men ändå en riktigt bra film. Jag tyckte James Canter var ett rövhål från början som bara tänkte i dollartecken, men han växer och sympatierna för honom likaså, dock får jag inte 100% sympati. Beau är den karaktären filmen handlar om, men han får tyvärr inte så mycket utrymme som jag hade förväntat mig. Tycker dock dom borde skippat Beau och Canters kärleksrelation, tillför liksom inte så mycket. Dom kunde bara varit vänner och historien hade inte förändrats ett dugg. Jag gillar såna här filmer som kretsar kring musik. Och dom ska helst innehålla misär för att få mig att sitta kvar. Jag är säker på att Shana Feste sneglade en aning på Crazy Heart när hon skrev filmen. 4/5

Natt på museet 22013-08-26
Ettan är klart bättre. Den här verkar bara vara en fortsättning på ettan. Visst vi får uppleva ett nytt äventyr men annars är allting sig likt. Jag kan dock ana lite vuxnare skämt i denna än i förra. Jag har svårt att tro att 10-åringer har en speciell relation till General Custer och Kamunrahs diss av Darth Vader är en av dom mest fantastiska dissar jag hört. Jag gillar dock även scenen när dom hoppar in i tavlan där folk firar andra världskrigets slut. Filmen har sina stunder, men trotts det nya äventyret spinner den vidare lite för mycket på ettan. Stark 2:a

Natt på museet2013-08-26
En bra bakfyllefilm. Ben Stiller spelar en vanlig svensson som får uppleva ett hissnande äventyr när han tar jobbet som nattvakt på naturhistoriska museet i New York. Lockar till en del skratt. Owen Wilsson och Dick Van Dyke står för den mesta humorn. En scen som jag garvade så mycket åt att jag nästan ramlade av stolen var när dom ska punktera ett av däcken på skåpbilen. Det är flamshumor, men jag gillar't. Stark 3:a/svag 4

Robin Hood2013-08-22
Jag blev varken besviken eller fick wow-känslor. Såg denna på bio och valde att se om den såhär 3 år senare. Betyget visade sig vara detsamma. Bra skådespelarinsatser och intressant drag att väva i dagens demokratiska principer i 1200-talets England. Jag hade dock gärna velat se Robin fightas mer med sheriffen av Nottingham, men i och för sig utspelar sig denna film innan legenden om Robin Hood. Som sagt, varken besvikelse eller top-notch. Stabil 3:a. Filmer med medeltidsteman är ofta uppbyggda i stort sett på samma vis. En film som går hem alla dagar i veckan

Den tunna röda linjen2013-08-22
Det var ett tag sedan jag såg denna, men vad jag kommer ihåg var den otroligt seg och dom 2 timmar och 50 minuterna kändes plågsamma. Jag kan låta orättvis, men det var då jag kände då. Blir nog att rota fram filmen och ge den en chans till såhär några år efter.

Numb2013-08-20
Filmen är överlag en 4:a. Ett intressant och hemskt ämne som förmedlas av Matthew Perry. Perry spelar en av, eller rent av kanske, sin bästa roll, man känner att han har gått in 100% för rollen som Hudson och resultatet blir därefter. Dock så känns filmen aningen ojämn. Ibland känns den som den står och stampar på ett ställe utan att mycket händer, för att senare "skärpa till sig" bli den 4/5-film som den är. Bra skådespel överlag. Perry och Pollack är ett perfekt radarpar och Lynn Collins är plågsamt vacker.

Mystic River2013-08-14
En mycket bra deckare av Clintan. Stark film som berättar om samhällets baksidor samt vilka övergrepp en del idioter kommer undan med. Bra skådespelarinsatser av Penn, Bacon och Robbins. Dock så tycker jag Penns karaktär mot slutet utvecklas lite väl mycket till en maffiaboss och jag vet inte om jag tycker att det var ett så lyckat drag av Clintan. Men på det stora hela en välskriven och välspelad kriminalare. stabil 4:a

Seven2013-08-14
Såg om den för ett tag sedan hemma hos en polare. Jag hävdar fortfarande att det kanske är den bästa deckare som gjorts. Vidrigaste scenen är fortfarande mannen med dropp i sängen. Fullkomligt genial film.

God Bless America2013-08-14
Trodde detta skulle vara en skruvad rulle där kulorna viner i varannan scen och blod i massor så det blir komiskt, våldsromantik helt enkelt á la Tarantino. Jag hade fel kan jag bara säga. Filmen går mycket djupare än så. En man som är dödstrött på allt ytligt skit som prackas på konsumenterna via massmedia. En man som är trött på att ALLA vill synas i TV till vilket pris som helst. En man som är trött på att se Tv-program gör människor till åtlöje för att tjäna pengar. Han tar hellre saken i egna händer och gör vad som krävs. En film om ett viktigt ämne som mycket väl kan skapa debatt. Vill vi leva i ett samhälle där ytliga skitprogram på TV ska tala om för oss vad vi ska tycka och tänka istället för att vara kreativa och tycka och tänka själva? Stark trea. P.S. Är det nån mer än jag som tycker att Joel Murray och Stellan Skarsgård är ruggigt lika?

Supersugen2013-08-13
Sammanfattning av filmen är att 3 nördar ska bli fulla och ha sex med tjejer eftersom det är den sista festen innan alla drar iväg till college. Skulle kunna vara vilken high school-komedi som helst, men den har så mycket mera. Att detta är en Seth Green-film är det ingen tvekan om, 47 svordomar i varannan mening typ, men det stör mig inte. Visst jag tycker absolut inte att det är hemskt, men jag sitter heller inte och asflabbar varje gång dom säger "fuck". Poliserna är dom klart bästa i hela filmen. "I asume you all have guns and crack" är redan en klassisk replik. Stabil 4:a

Min låtsasfru2013-08-13
Förutsägbar redan från starten, som i för sig dom flesta romantiska komedier är. Skådespeleriet är bra och Sandler och Aniston spelar mot varandra som om dom inte har gjort något annat i hela livet. Visst, det är väl en mysig film som gav mej några skatt i vissa scener, men ingen film som jag väljer en fredagkväll o knäcker en bira till. Stark 2:a dock

The Big Lebowski2013-08-13
Såg om den nu ikväll och det må vara den bästa komedin som någonsin gjorts. En av dom i alla fall. Jeff Bridges levererar som alltid och John Goodman är lysande som den buffliga högljudda krigsveteranen Walter "Shut the fuck up, Donny" Sobchak. Den är skruvad på det där härliga Coen-sättet och jag sitter med fjant-flin hela filmen igenom. Finns inget annat betyg än 5/5

Blues Brothers 20002013-08-04
Att göra bra uppfölja brukar generellt va svårt, men denna uppföljare är det definitivt inget fel på. Visst den är inte bättre än ettan (som uppföljare sällan är). Musik som gör att det spritter i kroppen och en underhållande story. Jag valde mellan en stark trea och en fyra. Det blev det sistnämnda då det är så sjuuukt bra musik i filmen.

Thor2013-08-03
Njaa. Funkar en fredagskväll då det inte händer nåt särskilt. Jag blir dock trött på personer som dissar den för att den inte är mytologisk korrekt. Låt mej påminna dessa personer om att filmen inte har ett dugg med asatron att göra, förutom karaktärerna. Om ni (dessa personer) vill åt den nordiska mytologon hänvisar jag till Snorre Sturlassons alster. Annars en film man kan sätta i dvd:n om inget annat händer. Kan dock sträcka mej till en stark 2:a. Den har sina stunder

The Wolverine2013-08-03
Wolverine är tillbaka. Han slaktar badguys på löpande band och hittar kärleken i Mariko, (som han får i uppdrag att beskydda) en vacker japansk kvinna, tillika barnbarn till Silversamurajen. Traditionell kärlekshistoria varvas med hejdundrades spektakulära actionscener. Vi har sett det förut och vi kommer att se det igen. Man vet vad man får redan innan man går in i biomörkret, så därför känns en 3:a rätt befogad. Btw, var det bara jag som tyckte att Marikos far var en japansk Reine Brynholfsson?

Anchorman2013-08-03
Will Ferrell är en skådis som uteslutande har sånahär tramsroller och förekommer allt som ofta i sånahär trams o flamsfilmer. Men Ancorman är inte bara trams o flams, det är flams o trams top-notch. Här driver man med 70-talets syn på kvinnliga nyhetsankare så mao finns det lite mening bakom allt tramsande. Steve Carells karaktär Brick är underbar. "LOUD NOISES!" Når upp till en 3:a. Ett bra betyg för en flams o tramsfilm

Crazy Heart2013-08-02
Allt är så makalöst bra. Musiken, storyn, skådespelarna. Verkligen Jeff Bridges paradroll. Hade inga förväntningar alls när jag såg den för första gången och det kanske var bra, det är numera verkligen en av mina absoluta favoritfilmer. Stark 5:a

Lara Croft - Tomb Raider2013-08-02
En helt okej action/äventyrsrulle. Ingen för svår handling, så man kan lugnt gå o koka kaffe eller poppa popcorn mitt i filmen för att sedan när man återvänder får känslan av att man inte missat något. Att spelen är så grymt mkt bättre än filmen/filmerna är det ju inget snack om, men å andra sidan: hur bra brukar filmer som baseras på spel vara? Tomb Rider är ingen film man kollar på med spänning. Lägg upp fötterna på bordet, knäck en bira och låt en eventuell händelselös fredagkväll passera

Nästa sida »