Alla kommentarer avDarn

En man som heter Ove2016-01-21
Lite som en uppmuntrande nekrolog över alla de människor som har, håller på eller ska "checka ut" i vårt samhälle och en liten-liten glimt av det nya som är på väg att komma i dess ställe. Det torde nog vara den största anledningen till filmens extrema popularitet. Särskilt bra är den inte, vare sig som film eller som historia betraktat. Alla små försök till värme krockade lite för ofta med bagatelliserandet av döden, kände jag. Å andra sidan kanske det är just det som är historiens mening och, även det, anledningen till varför boken går hem hos generationerna över mig.

Stockholm Boogie2016-01-21
Visst, jobbiga karaktärer, men sånt går alltid att ordna med bra regi och skådespelare som kan hantera vredesutbrott utan att det blir pinsamt. Synd att det blev för mycket av det. Idén är annars bra.

The Assassin2016-01-21
Meditativ och lite märklig med sina byten av format. Ball och fin i övrigt, i alla fall.

The Walk2015-11-13
Intressant att se att 3D-tekniken här spelar roll, snarare än att bara vara en gimmick, vilket varit förekommande i samtliga 3D-filmer med undantag för en handfull. Här lyfter den konceptet litet, snarare än tvärtom. Det är helt rätt. Narrativt sett finns det en naiv värme som varken provocerar eller, för den delen, ger en större upplevelse, förvisso. Det kan dock vara gott nog.

Victoria2015-11-13
Filmiskt sett är det en ren och skär uppvisning i hur naturliga drag av att använda tekniken, som förr togs för givet, ger en närvaro inget annat kan tävla emot. Som inte inte vore nog är filmen mer än detta. Spännande att inte den uttjatade pop-baserade Berlin-estetiken utnyttjas, som någon här i spalten sett vara till dess svaghet. Det ökar dock realismen, tänker jag, och ger filmen det den vill säga, snarare än att spela på våra föreställningar. Det finns så mycket jag skulle kunna säga om "Victoria", men jag lämnar det där.

Spectre2015-11-13
Bortsett från den extremt snygga långa tagningen i filmens inledningsscen, diverse vidare kameraåkningar samt krispigheten i ljudet är det övriga, för det mesta, vad det är. Det är, å andra sidan, kanske inte min uppgift att försöka analysera mer än vad jag gör. Men att döma av hyllningskören som följt av filmen kan jag inte låta bli att undra vad det är jag missar eller, alternativt, ser igenom. Handlingsmässigt finns det klart anspelningar på samtidens skeenden och särskilda frågeställningar som ger en hopp om ett lyft för Bond-konceptet. Det är dock att hoppas för mycket, även denna gång. Det är, helt enkelt, vad det är. Och så får det väl vara.

Rocky2015-11-02
Jag hade riktiga problem med denna. Rycktes inte alls med i vare sig storyn eller temat. Om det så hade att göra med att jag känner noll för boxning som idrottsutövning eller att det inte gjordes trovärdigt vet jag inte. Tror det var en blandning. Visst, med en stor dos distans går det att se det bra med filmen, något jag antar går att se om en sett filmen som yngre och låtit den finnas med ett bra tag. Kan vara så.

Kris2015-11-02
Nej, jag ställer mig inte riktigt bakom den hoper som ser denna som Bergmans lågvattenmärke. Visst, den bär flera skönhetsfel och skådespelarinsatserna är av lite för varierande grad, men det kändes bara charmigt.

Black Mass2015-11-02
Fin, förvisso, och med en realistisk touch - precis så som biografiska filmer borde vara. Kändes bara lite för anonym för sitt eget bästa. Den nådde inte ända fram till mig. Depps insats var skarp!

Min lilla syster2015-10-22
Jag brinner för både ämnet och framställningen av en tämligen god representation av unga flickors uppväxt utan tänkta moraliska pekpinnar. Skådespelarinsatsen från de två huvudkaraktärerna var för det mesta klanderfri och var även filmens allra största behållning. Tyvärr blev det bara alldeles för mycket enligt ett välkänt s k "brevfilmsformat", vilket störde en stor del av känslan. Att bara fungera som ett underlag för diskussion kan vara gott i sig, men det finns bara så mycket mer att hämta i temat som sådant. Nåväl. Starkt ändå!

Goodbye to Language2015-10-22
Jag greppar leken med den digitala filmen (som även följer med ända in i eftertexterna, kul!) och dekonstruktionen av 3D-filmen som sådan. Men, precis som en föregående talare kan jag inte ta in resterande, resterande innehåll blir bara väldigt larvigt. Visst bär det mig lite emot att ge ett underbetyg till en av mina absoluta filmfavoriters avsked till konsten, men det är bara mitt eget problem och bör inte få överta min känsla. Eller tänker jag helt fel? Kanske kommer jag på andra tankar efter ett tag.

Tjuvheder2015-10-22
Jag känner starkt för temat och filmens, vad jag antar är, tänkta motiv. Däremot tycker jag inte att det riktigt införlivas i tonen. Nog för att det spelas på en filmisk realism. Kanske kan det vara där det brister, personligen, för mig. Dialogen, tugget, är vad den är, och fungerar tyvärr lite löst med ett par bristande insatser i några av de bärande rollerna. Representation är väl dock genomförd, för den som gillar det och tycker det är en viktig aspekt - som jag.

Container2015-10-22
Det biter inte särskilt mycket på mig och jag letade länge efter en känsla från vilken jag kunde plocka upp det mesta. Därefter fann jag att jag kände igen den viskande monologen från den prosa Lukas' sysslar med i sina böcker, för att inte tala om innehållet och de geografiska platserna i dessa, som även de får figurera lite löst i en konstfilm som ändå gav mig spridda känslor.

Malcolm X2015-10-17
Det tog ett tag innan jag kunde känna mig in i stilen av den independent-artade dialogen och den lite bagatelliserande stilen av att skildra berättelsen. Som en längre film än genomsnittet betraktat fyller den dock, med ovanstående sagt, en kul funktion. Det blev aldrig särskilt svulstigt, vare sig i känslan av produktionen eller i berättandet. Ändå var det just detta jag kände skar sig i min upplevelse av filmen. Jag är kluven.

Taikon2015-10-17
Gillar hur filmen spelar en roll och fyller en funktion till bilden av efterkrigstidens Sverige. När detta sker i samband med de nostalgiska dokumentbilderna över Stockholm och Sverige är det litet kraftfullt hur resultatet blir. Hade dock önskat att den, som film betraktat, burit lite fler estetiska drag och inte varit så pass upprepande i sitt berättande. Kanske hade det sista ändå en anledning?

The Fountain2015-10-08
Väldigt vacker film. Foto, klippning och ljud är mästerligt. En film som skulle kunna tjäna mycket på att bara ta in med bara känslan. Ett lite oförtjänt omdöme, kan tyckas, med tanke på att filmen ändå behandlar frågor som har en större vidd än bara det som syns på bild. Men då jag inte är särskilt förtjust i detta sett att skildra religiösa berättelser samt gestaltningar av mikro- och makrokosmos blir det inte mer än ett starkare godkänt i betyg. Det får vara så, så länge.

The Martian2015-10-08
Det må låta hårt att säga det, men den här filmen gav mig absolut ingenting. Det var och är känslan efteråt. Det är ett hårt omdöme i sammanhanget då det faktiskt gjorts filmer som behandlar samma tema på både jord och andra planeter eller, för den delen, i rymdutrymmen. Desto lättare väger dock mitt omdöme när den faktiskt inte stötte sig med mig eller med konventioner så pass att det störde. Den var trots allt tämligen sympatisk i sin framtoning, sånt ser jag alltid som positivt. Däremot borde namnen bakom, tycker jag, veta och göra något bättre än detta.

T.S. Spivets fantastiska resa2015-09-30
Bildskön, vackra färger och bra vyer. I övrigt kändes den väldigt platt. Jag ställer mig lite bakom det en annan redan tänkt här i spalten: det kändes som filmen hade svårt att veta vad den ville vara. Lite för osmart för att vara en film för äldre, eventuellt lite för tung för att vara en film för yngre. Åldersambivalensen åsido, det behöver inte göra en film mindre bra. Men det påverkade helt vid min tittning. Svagt medelbetyg.

Flocken2015-09-30
Jag gillar syftet och sensmoralen starkt. Dessutom finner jag även att en klassaspekten skulle berikar den, visserligen redan, starka meningen. Vad jag dock hade svårt för, och det visade sig ganska omedelbums, var det lite styltiga framförandet. Litegrann hade det att göra med de spridda skådespelarinsatserna och visst manus. Den hade gärna fått byggas upp av något mer stilmässigt genomgående annat än några få inklippta detaljer på ställen, lite här och var. Det hade den förtjänat och det hade givit den en mer känslomässig tyngd till en annars tung historia. Berättelsen blev därmed lite för lättläst till slut och budskapet uppenbart. Å andra sidan, vad gör väl det?

Främlingar på tåg2015-09-30
Tänkte, precis som en i spalten, att manuset kändes lite sisådär. Jag kände att det bar några för plötsliga detaljer som blev för bärande. Litegrann på ett sätt på sånt som ger driv åt narrativet i tv-serier, vilket jag har svårt för att köpa för det mesta. Utförandet var dock klanderfritt och skådespelarinsatserna, som oftast och alltid, superskarpa.

Pi2015-09-30
Fann den särskilt intressant i den eviga konstruktionen av motsättningen mellan natur och kultur. Det var filmens stora behållning, för mig personligen. Därtill kunde jag lägga till dess independentkvaliteter som jag gillade skarpt. Dessutom, eller kanske även lite pga föregående nämnda, var den enormt snygg.

Dödande kärlek2015-09-21
Skriver helt under på det många redan skrivit i spalten: fint foto! I övrigt fick jag en känsla av att den kändes lite ihålig, rent handlingsmässigt. Men sett till andra ingredienser så som klassiska noir-grepp och särskilda scener var den fullt godkänd.

Zelig2015-09-21
Det finns en chans att jag gillar denna kvicka, korta och väldigt rika film vid en andra titt. Än så länge greps jag dock inte med av allt. Mestadels fann jag i alla fall referenserna till, vad jag tror var kopplingar till Markers film Terrassen, som kul.

Irrational Man2015-09-21
Nog för att huvudintrigerna är i det tradigaste laget såg jag framför allt denna film som ett gott tecken på att Allens förmåga på äldre dagar inte bara resulterar i en sorters film. Visst fanns det mycket likheter med tidigare filmer, men här var det väldigt subtilt. Bortsett en läsning av filmen som ett Allen-verk skulle den lätt kunna ha gjorts av någon annan. Visst kan jag tänka mig att det slentrianmässiga (evinnerliga!) sätt som huvudkaraktären rabblar humanoirareferenser har sin poäng till filmens tema som sådant, men jag är osäker om det är något som går förbi den genomsnittlige åskådaren, eller så var det bara min tolkning. Särskilt kul var det ett par gånger, särskilt underfundigt kändes det i stort sett aldrig. Eller var det inte poängen? Nåväl.

Red Army2015-09-17
Efter att ha sett den SVT-producerade dokumentären om samma såg jag denna som en nästintill blekare variant. Är det ett bevis på att flashig layout i dokumentärsammanhang inte är att föredra framför innehåll? Kanske. Tycker den saknade en strävan efter att vilja visa på helheten, åtminstone var så resultatet framställdes för mig. Istället gav den allt på en relativ sådan genom att låta Fetisov få stå som en form av huvudkaraktär, vilket bara blev parodiskt.

Sicario2015-09-17
Nog för att det ska mycket till för att jag ska bry mig ett spår om narrativ som kretsar kring narkotikauppgörelser mellan burdusa män med stenhård jargong. Jag tycker ändå att det fanns tendenser i denna film som skulle kunna få mig att gilla den litet. Men när ytterligare ingredienser, så som ett objektifierande av den enda deltagande kvinnan, lägger mer vikt i samma vågskål gör det saken svårt för mig. Visst, det fanns grader av viss komplexitet och yta som lät den stå ut och inte framstå som "bara" en tyngre actionfilm. Sett till sitt innehåll var den dock av samma skrot och korn som de flesta inom sitt skrå, kände jag. Tyvärr.

Every Thing Will Be Fine2015-09-17
Jag greps inte alls av något i denna film, inte ens av den dystra lågmäldheten. Nog för att karaktärer får vara osympatiska och ändå kan väcka sympati hos en som åskådare. Men det är svårt att ryckas med i några som i samma stund inte agerar särskilt väl mer än att visa samma sorts ansiktsuttryck. Om budskapet är att lyfta fram en av de metoder som psykoanalysen (något jag har svårt för) vilar på eller inte låter jag vara osagt. Det skulle kunna vara så. Oavsett vilket gillade jag inte filmen.

This Is England '882015-09-17
Jag vet inte riktigt varför jag inte berördes fullt ut av denna årgång. Kanske är det rimligt vartefter karaktärernas liv gått och blivit mer av på en relativt stadig nivå, vilket torde rimma med den tid och den kontext den utspelar sig inom. Men nog skulle även det kunna ha gjorts på ett sätt som skulle kunna gå att ta till sig mer? Bra skådespeleri var det alltjämt fortfarande av samtliga i ensemblen.

Efterskörd2015-09-17
En väldigt vinklad film, på ett bra sätt, som visar lite mer än bara själva tingen i sig. Hennes humor och underfundighet berikar mycket. Poängen med hennes användande av en digitalkamera gav även en liten extra touch till filmens tema, som sådant.

La Pointe Courte2015-09-13
Det tog mig en stund att hitta det fina med filmen. Jag hittade det i, som även en annan mycket riktigt satt fingret på här i spalten, blandningen av nya vågen-estetiken och socialrealismen. Det klassiska narrativet är därmed så klart av underordnad betydelse. Den genomgående dialogen som det tvivlande paret höll igång med var dock inte alltid givande. Kvar blev alltjämt ett väldigt fint foto (nästan som flertalet väldigt bra komponerade fotografier) som ibland gav en insiktsfulla förnimmelser.

Nästa sida »