Alla kommentarer avDjungelurban

Inside Man2006-03-31
Kan inte minnas den senaste gången då en film led så här mycket på grund av uselt score. Eller scoren är egentligen helt ok, men för någon helt annan film isåfall och i den här filmen gör den sitt bästa att suga musten ur stämningen konstant. Filmen i sig är dock så välskriven och intressant att den trots det lyckas väl att hålla uppe intresset även om den tappar lite tempo i slutet. Tänk dock hur bra det hade varit med ett bättre score.

Feardotcom2006-03-11
Det var en hård kamp men till slut gick FearDotCom segrande i striden som Stephen Dorff's uslaste film. Jajamensan, till och med Alone in the Dark är "bättre". Är inget annat än en geniunt pinsam Ringu ripoff utan vare sig intelligens eller engagemang från nån varken framför eller bakom kameran. För att slutligen citera Natascha McElhone från filmen; "Oh my god" vilken usel hög med skit.

Krambjörnarna2006-03-09
Visst är den söt, men när det kommer till kritan så är den ju även riktigt dålig. Har bevisats alldelles för många gånger att barnfilmer inte behöver vara kassa, så det finns ingen anledning att släppa förbi den här.

Cursed2006-03-09
Först var det seriös och corny, sen blev seriös och ok för att senare övergå i oseriöst halvparodiskt och ordentligt rutten. Aningen schitzofren film. Fast jag tror nog hoppet var ute för den i vilket fall som helst ändå. Bra blev det iallafall inte.

Mindhunters2006-03-09
Renny Harlin gör faktiskt för en gångs skull ett bra jobb med filmen, det är ju bara det att när en film handlar om profilers så är det inte särskilt bra om dom i filmen är sämre profilers än en själv.

En geishas memoarer2006-02-26
Allt är ju bara så vackert. Man blir ju alldelles hänförd. Den är verkligen värd alla sina 6 st Oscarsnomineringar i techkategorierna (ok, ljudklippning förstår jag inte riktigt men visst) och hade hela filmen varit lika bra som det visuella hade det här kunnat blivit en 5a. Men, sen har vi ju dialogen. För varje gång någon som helst dialog yttras bryts magin. Det är det som är problemet. Gör man en film om geishor i Japan så ska det fan i mig vara på japanska, allt annat blir bara pinsamt. Varje line ger mig små kalla kårar på ett dåligt sätt och jag vänjer mig aldrig vi det heller. Inte skådisarnas fel, dom gör så gott dom kan men man kan bara göra så mycket när man lär sig dialogen fonetiskt. Det är ju för sorgligt att en sån liten detalj ska sabba så mycket, men liten tuva stjälper stort lass eller vad det nu brukar heta. Visst är det fortfarande bra, men jag kan inte låta bli att tänka på hur bara det skulle kunna varit.

North Country2006-02-25
Den här filmen lever lite teorin att så länge budskapet är bra så är filmen bra. Vilket givetvis inte håller. Josey blir lite för mycket den goda skinande ängeln som slåss en rättvisans kamp mot dom ondskefulla demonerna och sådan svart/vit skildring funkar i princip aldrig utanför sagor eller kraftigt romantiserade berättelser. Och det här skulle ju vara en realistisk dramaskildring. Att jag inte sen kan identifiera mig med någon eller någonting överhuvudtaget gör inte saken bättre direkt. Hade det inte varit för att casten gjort riktigt bra jobb med det lite ihåliga manuset så hade det här kunnat blivit riktigt illa. Nä, ska vi prata om bra kvinnliga förebilder så röstar jag på Veronica Mars istället.

Instängd2006-02-17
Storyn är oerhört klyschig och jag är lite irriterad hur en av karaktärerna hanterades i slutet men ändå är det en klockren fyra. Första halvtimmen ängnas nämligen helt åt att få oss att tycka om karaktärerna vilket gör allt så mycket mer personligt och stämningen är sen den bästa sen The Ring. Rejäl förbättring mot Dog Soldiers, Neil Marshall blir nån att hålla ögonen på i framtiden.

Groom Lake2006-01-22
Why Amy, why!?!?!

Doom2006-01-06
Herregud! Den var ju till och med bra. Det enda som gör att den inte får en 4:a är det extremt trista FPS sekvensen.

Gökboet2005-12-29
ÄNTLIGEN!! En filmklassiker som inte visar sig vara drastiskt överreklamerad (läs Citizen Kane) utan verkligen håller klassen.

Mystic River2005-12-14
Wow, vilken film. Regin är ju faktiskt mästerlig, Million Dollar Baby var definitivt ingen lyckoträff för Clintan. Skådisarna är ju lysande hela bunten och det faktumet att jag listade ut vem som dödade Katie klart tidigare än vad man borde gjorde av någon anledning ingenting. Även manuset var lysande men bara till en viss punkt, under den sista kvarten sjönk kvaliteten på manuset som en sten från att vara riktigt mästerligt till att vara lite ruttet till och med. Visst så klarar regi och skådespeleri av att hålla uppe filmen här oxå och den klarar sig även väl på de gamla meriter så filmen i stort byggt upp. Men det sänker ändå betyget från att ligga i absoluta toppen. Detta är dock av kosmetisk betydelse eftersom det enda betyget som sänks är IMdb betyget (från 10 till 9). På filmtipset är betyget oavsett 5.

Kaena: The Prophecy2005-12-13
Ehhh... Vad pratar ni om egentligen? Tyckte att det var väldigt välgjort på dom flesta hållen och själva storyn kändes minst lika kreativ och fantasifull det brukar vara när animationens semigud Miyazaki är i farten. Att man sen visst kan tycka att animeringen vara lite väl glassig och därför aningen själlös må väl hända, men en riktigt bra film är det iallafall.

Paparazzi2005-12-09
Att få se ett par exempel på några riktigt ruttna päron i en redan ganska halvrutten branch bli ordentligt tilltvålade av ett av deras tidigare offer är definitivt den typ av poetic justice som jag gillar. Var på tiden att en sån här film gjordes. Tycker även att dom hade lyckats med stämningen i filmen och iallafall jag utvecklade hyggligt starka känslor för nån scen här och var. Hittills låter det väl bra. Det var ju bara det att manuset mer eller mindre var gräsligt. Finns ju så mycket saker att förbättra och ändra på avsevärt att det är rent sjukt. Så det som kunde ha blivit en stark 3:a, kanske till och med en 4:a, landade här på en 1:a. Usch vad jag är besviken...

Stealth - Det osynliga hotet2005-12-07
Visst är storyn lite sådär halvkorkad och det är ju inte direkt den Wargames i luften som jag hade önskat helst. Jag vet inte om det var för att jag försväntade mig en enorm kalkon men jag är faktiskt riktigt positivt överaskad av den här filmen. Den mesta funkar iallafall halvskapligt och så är den ju full av väldigt tjusig CGI.

Gen 132005-11-17
Look, it's X-Men... Only not... Jo, håller med om att det känns väldigt mycket som ett pilotavsnitt, en massa lösa trådar där i slutet som skadar den en del men jag får nog erkänna att för en gångs skull så har ett amerikanskt animeförsök funkat ganska bra. Jag är definitivt positivt överaskad.

Armageddon2005-11-10
...och det enda jag kan tänka under hela tiden som filmen går är "jag önskar att jag kunde se Deep Impact istället"...

Mad Max2005-11-09
Nä, förutom att det konstant är hyggligt ointressant så faller den här filmen på den höga "dum som en stock" nivån hos alla karaktärerna.

Final Cut2005-11-02
Idén är verkligen bra, men det funkar helt enkelt inte. Storyn är lite intetsägande och vissa delar blir bara för ologiska när det gäller karaktärers agerande och resonemang. Så nära men ändå så långt borta.

Widow on the Hill2005-11-01
James Brolin gör det han ska och Jewel Staite är riktigt bra. Men Natasha Henstridge klarar helt enkelt inte av rollen och manus håller helt enkelt inte. Sitter nästan hela filmen och tänker "den linen skulle dom ha haft istället så skulle det låta bättre och ändå få fram samma poäng". Kanske det betyder att jag har talang för att skriva manus, men jag tror nog att det har mer att göra med herr Stephen Harrigans avsaknad av talang.

Flightplan2005-10-26
Äh, ni är alla höga. Bästa thrillern hittills i år.

Tangled2005-10-26
Kanske det är för att ganska svag för Rachael (även om det inte hjälpt flera av hennes andra filmer) eller kanske för att thrillers är lite av favoritgenren men det här var ju faktiskt riktigt bra.

Black Hawk Down2005-10-26
Visst är filmen väldigt bra på att fånga kaoset i en krigssituation som den här och den är väldigt snygg. Har inte heller några problem med att den är så vinklad, filmen är nämligen gjord för att va subjektiv och därmed realistisk. Är man en soldat i en sån situation är fienden bara ett gäng skrikande människor. Men efter ett tag blir det ju inte så lite tjatigt att se på så det slutar helt enkelt på en 3:a.

Slipstream2005-10-20
Jajamensan, det här är helt klart den sämsta filmen jag någonsin sett. Alla inblandade i den här filmen har uppenbarligen drabbats av kollektiv härdsmälta, från regissören till clappern. Finns ingenting i denna film som inte är vidrigt, patetiskt, skrattretande, amatörmässigt och för det mesta är det alltihop på samma gång. Undvik till varje pris...

Drömfångare2005-10-19
Hur är det ens möjligt att det finns folk som går med på att göra sån här dynga.

Paycheck2005-10-18
*Varning, denna text kan förstöra filmupplevelsen för er och innehåller en indirekt SPOILER* När man inser att Michael redan testkört sin plan ett par gånger så vet man redan att han och alla andra inblandade kommer klara sig bra vilket gör att filmen aldrig blir riktigt spännande. Att sen plotholesen stog som spön i backen hela tiden gjorde inte saken bättre.

Alien Lockdown2005-10-18
Vissa människor borde inte få skriva manus och vissa människor borde inte få regissera. Och när dessa personer gör en film tillsammans med ett antal skådespelare som möjligen hade gjort bäst att hålla sig ifrån skådespelarbranchen så kan vem som helst lista ut resultatet.

First Blood2005-10-15
Åhh stackars plågade Vietnam veteran... Vad synd det är om honom och plågade psyke. Ledsen, men jag kan inte hitta en enda cell i kroppen som känner minsta sympati herr krigsmaskin. Känns liksom som om det krävs för att filmen ska funka. Att sen alla verkar ha glömt sina hjärnor hemma hjälper ju inte heller. Vilket är tur för Sly eftersom maken till usel supersoldat har väl aldrig tidigare skådats.

Körkarlen2005-10-11
Rekommenderad 5:a?!?! Hur kan detta vara möjligt. Visst är den ett tekniskt mästerverk men själva filmen är inget mer än ett usel ripoff på redan dödstrist "A Christmas Carol". Usch och fy säger jag bara.

Herr Arnes pengar2005-10-11
För att vara 1919 så är den väldigt snygg och den nya scoren är ju grym. Men jag måste nog säga att storyn är rent ut sagt är vidrig, förstår inte hur det är möjligt att det här är en svensk litteratur klassiker.

Nästa sida »