Alla kommentarer avEngravadlax

Black Panther: Wakanda Forever2023-02-04
Stark inledning med en fin hyllning till Chadwick Boseman, balla antagonister, men Dominique Thorne är inte jättebra, och den centrala men enerverande endimensionella karaktären Riri är lite väl påtagligt en produkt av vår zeitgeists pseudovetenskapliga tankefixering vid hur representation i Hollywoodfilm magiskt ska lösa samhällsproblem (möjligtvis reflekterar detta filmindustriarbetares överdrivna känsla av självviktighet), och snart börjar dialogerna bli extremt styltiga. Lyckligtvis är Shuri den verkliga protagonisten i Wakanda Forever, och merparten av tiden ligger fokus på henne. Visserligen kommer hela konceptet med Black Panther från samma postkoloniala / socialkonstruktiva tankegods, och det blir väldigt löjligt när kolonimakter gestaltas som okomplicerat onda, samt Wakandier och Talokaner som högteknologiska ädla vildar (vilket inte är så himla postkolonialt egentligen), men lustiga kärnpremisser åsido så är detta en mycket bättre actionfilm än första Black Panther, och jag satt som klistrad nästan från början till slut.

Babylon2023-02-02
Svulstigt värre. Som att se en kaxig mid fuldansa i tre timmar. Nästan varenda scen har samma rytm och djup som en filmtrailer, och filmen i sin helhet tycks inte handla om någonting alls.

Decision to Leave2023-01-31
Tror inte att jag har gillat en Parkfilm på 20 år, men fram till en ~10 år sedan hade han iaf förmåga att engagera visuellt. Den skickligheten har jag inte sett ett spår av i hans senare filmer.

M3gan2023-01-29
Lite trist att hela premissen bara är ytterligare en repris av robotetikens lagar, superfånigt att M3gan får kortslutning av att få vatten på sig, och Allison Williams är inte jättebra... men det är roligare än Chuckie iaf.

Tapto2023-01-27
Sean Penn, Tom Cruise och Giancarlo Esposito är nästan barn här. De spelar bra, men manus (eller den litterära förlagan) imponerar inte.

Gudfadern del III2023-01-23
Varje gång Sofia Coppola är i bild känns det som en helt annan, sämre film.

The Menu2023-01-19
Mest absurd.

Vitt brus2023-01-08
Dåligt manus, usel regi.

The Pale Blue Eye2023-01-07
Samtliga medverkande överspelar något otroligt.

The Fountain2023-01-01
Såg om igen, fann att jag fortfarande tycker att den är väldigt snygg, men störde mig nu på att manuset är väldigt vekt. När jag tänker efter så var det enda jag tidigare mindes med klarhet från filmen just de sista 10 minuterna. Andra har redan pekat ut det här, men Aronofsky ger helt enkelt inte tillräckligt mycket djup till vare sig sina karaktärer eller sina koncept för att deras livsöden ska kunna bli engagerande eller koncepten intressanta. // 10 år senare-edit: Dolken och kartan-scenen är kanske det mest långsökta jag har sett i hela mitt filmtittande liv, huga. Känner för övrigt likadant inför filmen som sist jag skrev, en underutvecklad transportsträcka med en så visuellt gripande final att trean får stå. Hade kanske kunnat bli en riktigt grym kortfilm annars.

På västfronten intet nytt2022-12-16
Saknar starka leads, kass grafik, karaktärerna är lite i tunnaste laget, filmmusiken distraherar från mer än förstärker scener, och bortsett från att det är världskrig tycks filmen inte handla om särskilt mycket. Och visst att det är antikrigsfilm, men scenen med den nedstuckna franska soldaten kändes nästan parodisk.

Mr. Harrigans telefon2022-12-11
Herr Harrigans internetkritik känns helt artificiell, som om King (eller filmskaparna? Jag har inte läst novellsamlingen) lägger sina egna ord i sin karaktärs mun. Knappast något jag någonsin hade väntat mig en 90-åring säga efter att ha använt nätet för första gången i sitt liv.

Smile2022-11-17

Halloween Ends2022-11-04
Inte i närheten så usel som de första två i trilogin, inte samma filmtekniska hafsverk, några sjyssta mord, men känns som att man hade 15% av en färdig handling när man skred till verket och improviserade resten.

Dahmer - Monster: Berättelsen om Jeffrey Dahmer2022-10-15
Välspelad, men friheterna man tar sig med verklighetsbeskrivningen går långt bortom konstnärlig frihet och in på ren historierevisionism, med tydliga politiska förtecken.

Top Gun: Maverick2022-09-24
Det finns en bra actionfilm inströdd mellan allt innehållslöst nostalgirunkande, som dessvärre är 90% av filmen.

Nope2022-09-08
Dåliga idéer, noll dramaturgi, bara osammanhängande nonsens till manus. Mindre av en ren chansning än Us, men inte mycket bättre. Peele har filmtekniska chops, jag önskar bara att han förstod att han inte kan skriva manus för fem öre men att han har möjligheten att jobba med andra som kan det.

Prey2022-08-10
På något sätt vet Naru hur Rovdjurets teknologi fungerar--utan att ha sett den användas på relevanta sätt--tillräckligt bra för att kunna utforma strategier för att använda den emot honom. Definitionen av plot hole. Ofta står Rovdjuret stilla och låter sig bli påpucklad, det känns sådär.

The Black Phone2022-07-15
Det här med att karaktärer ska verbalisera sin inre monolog när de är ensamma som en form av exposition. Snälla manusförfattare, sluta upp med det där. Jag vet inte om det är mer pga att barnskådisarna inte kan agera eller för att manusförfattarna inte kan skriva, men jag tycker knappt en enda scen blev bra. Många screenplayidéer, som att representera spökkidsen i bild med Finney under telefonsamtalen känns tagna rakt ur en medioker teateruppsättning där man inte kan lösa en scen på ett bättre sätt pga teatermediets eller pjäsförfattarnas begränsningar. Dessutom mycket dåligt uppbyggd handling.

Schakalen2022-06-22
Ok för att vara 1973, men åldern känns, inte minst i finalen.

Schakalen2022-06-21
Nog det närmaste till en kinematisk förlaga till Hitmanspelen som går att finna--utseendet, musiken, Jackalens arbetssätt--och till skillnad från spelens filmatiseringar faktiskt går den här faktiskt att se.

Interceptor2022-06-15
Kunde svära på att det här var farskomedi baserat på det rappa tempot och den genomgående tramsiga kvalitén. Ofattbart att man inte slängde in lite comic relief och marknadsförde filmen som det istället.

The Unbearable Weight of Massive Talent2022-06-11
Känns som att Nic Cage har regisserat sig själv här, och möjligtvis haft mer än ett finger med i manus. Det blir varken Leaving Las Vegas eller Vampire's Kiss.

Morbius2022-05-17
Median-Marvel. Matt Smith ser ut som en Bogdanoff.

The Outfit2022-05-15
Mark Rylance är bra, men saknar motspelare av jämförbar kaliber. Inte jättesåld på manus.

The Northman2022-05-15
Kan knappt tro att jag gillar en Eggersfilm. Det här var väldigt praktfull schlock. Hans dialoger är fortfarande ganska pretentiösa för att maskera att de är av mycket låg kvalité, och många medverkande intonerar sina repliker lika kaotiskt som om de spelade i en Shakespearefilm--men det är riktigt snyggt foto (även grafik), bra redigering, samt dramaturgiskt effektiv om än enkel handling. Den grymma fornnordiskt inspirerade musiken gör mycket för att lyfta filmen och gör den (för Eggers obligatoriska) återkommande moderna musikkakofonin uthärdlig. Jag hade låga förväntningar, men det här kan vara vår generations Excalibur. Är f.ö. tacksam för Skarsgårds fejknordiska uttal, det värsta ljud jag vet är svenskar som bryter på engelska.

Army of Thieves2022-05-12
Supertramsigt manus med kontinuitetsluckor som en schweizerost. Mellan de hjärndöda replikerna--de flesta levererade på fulknackig engelska--döljer sig en helt ok rulle, men man kan tycka att några andra än Team Snyder borde rimligen ha fått jobbet att skriva efter stinkaren The Dead. Castingen är inte lika usel som i första filmen, men mestadels usel. Zombiekopplingen är dessutom fullständigt forcerad, om ingen ens hade nämnt zombies så hade det inte gjort någon skillnad överhuvudtaget.

Brazil2022-05-06
Känns som att jag kollar på live-action Looney Tunes. Visuellt engagerande utan något riktigt djup.

You Won't Be Alone2022-05-03
Migräninducerande kameraföring och redigering.

The Batman2022-04-23
Herregud vilket sömnpiller.