Alla kommentarer avEngravadlax

Bloody Sunday2021-01-23
Tidig Greenglass är lite oslipad.

Outside the Wire2021-01-17
Ännu en stinkare från Mikael Håfström.

Richard Jewell2021-01-16
Vid nästan 90 års ålder känns Clint Eastwoods filmskapande lite tunghänt och inte så cutting edge, men det är rätt ok ändå. En läglig film om rovlystet mediedrev? Lite old hat. Ska bli spännande att se tillbakablickande mediakriminaldrama om ytterligare 25 år.

The Immortal2021-01-16
Ett dubbel- eller kanske snarare trippelavsnitt av Gomorrah, som är en svinbra serie, men det är TV-nivå på produktionen och inte precis någon blockbusterthriller.

Made in L.A.2021-01-05
Känns som en studentfilm Mann gjorde 10 år innan hans karriär tog fart, men den här kom mellan Manhunter och The Last of the Mohicans. Kan inte ha varit ett superviktigt projekt för honom.

The Fourth Kind2021-01-01
Suggestiv skräck i mockumentärform, det läskigaste jag vet. Jag är inte helt hundra på denna hybrid av mockdokumentär och traditionell spelfilm, jag hade nog föredragit det ena eller det andra, när man blandar så här så känns det lite som att missa poängen med bådadera. Milla Jovovich är sisådär, Will Patton överspelar, ingen bortsett från patienterna är väl direkt bra, men det är inte hela världen. Filmens styrka är de suggestiva hypnossessionerna, samt arkivfotot/ljudupptagningarna som är bland det mest hårresande jag har sett på film.

Sunshine2021-01-01
Jag har sett nästan 500 scififilmer, och den här, imo, är en av de bästa. Det röriga slutet till trots!

Wonder Woman 19842020-12-27
Det finns bra scener, men det är rörigt värre. Dessutom inte så lite fult av Hans Zimmer att sno temat från John Murphys musik till Sunshine (2007).

Reds2020-12-16
Reed och Bryant på 1910-talet verkar vara samma typ av personer som är kommunister 100 år senare; självbelåten elit/aspirerande elit med messiaskomplex och artistiska/författarpretentioner, som LARPar revolutionärer, namedroppar samma kvasivetenskapliga psykodynamiker (idag med det obegripliga tillägget av clownen Lacan), samt är helt olidligt narcissistiska och/eller neurotiska. Och hela grejen är verkligen ett LARP: Bryant LARPar stark och självständig, men hennes fragila ego får spel när Reed inte ger henne tillräckligt mycket uppmärksamhet; Reed och Bryant LARPar motstånd till traditionella institutioner som äktenskap, sedan gifter de sig; de LARPar poly, men är lika avundsjuka som vilket par som helst; de LARPar kollektivism, men hon dör av avundsjuka när all prestige går till ledarpersonligheten Reed, och han tappar sugen när han blir tillfrågad att åsidosätta sitt privatliv för kommunistpartiet och hans självförhärligande motiv (att bli ledare för ett erkänt amerikanskt kommunistparti) inte kan uppfyllas. Snacka om falskt medvetande. Bryant växlar mellan lismande när hon vill ställa sig in hos högstatuspersoner i sin umgängeskrets, och kokande ilska när hon får sin karaktär ifrågasatt, med en tendens att rationalisera och intellektualisera sina motivationer och handlingar utifrån sin progressiva idealism (Jack Nicholson som Eugene O'Neill: "Are you making this up as you go along? [...] Don't give me a lot of parlor socialism that you learned in the village."). Fler repliker tycks indikera en medvetenhet hos Beatty och Griffiths om LARP-aspekten, som denna av Edward Herrmann som Max Eastman: "You know, I think we all believe in the same things. But with us, it's more or less our good intentions. And with jack, it's a religion. Our old friend Jack is getting serious on us, *snort*." Lol. I princip varje scen med Nicholson/O'Neill går ut på att smula sönder Reed och Bryants LARPiga liv tillsammans: "You and Jack have a lot of middle-class dreams for two radicals", osv. Jag tycker det är uppenbart att Beatty och Griffiths tar O'Neills perspektiv, och jag har ingen aning hur det kommer sig att den här filmen betraktas som sympatisk till kommunism, och ännu mindre en hyllning till Reed och Bryant, då den ju till största del är ett exposé av den typen av borgerlig kontraelit som dras till marxism som en slags statuskonsumption. Av just den anledningen fann jag det här vara en ganska rolig film. (3/5).

Mad Emperor: Ludwig II2020-12-09
Här har man valt att inte låtsas om Ludwig II:s homosexualitet, och vi får se en betydligt mer sympatisk Richard Wagner än den parasiterande (om ändå talangfulla) psykopaten han var i verkligheten. Hans musik är också hela soundtracket, dirigerat av Karajan. Klaus Kinski är helt ok i sin filmkarriärs första större biroll som prins Otto I av Bayern. Daterad, men bra för att vara 1955.

Sputnik2020-12-09
Gullig rymdgremlin..?

Tenet2020-12-05
JDW är urkass. Han är dock inte ensam om det, känns som att Nolan har skött skådisregin på distans eller nåt. Tempot är onaturligt jäktat och monotont, den som har mixat ljud och musik måste vara döv, och jag tror inte Chris Nolan kan skriva manus utan brorsan. Dialogerna måste vara bland det sämsta jag har sett, och premissen är verkligen helt skrattretande. Otroligt att ingen stoppade honom när han pitchade skiten, lol.

Come Play2020-11-29
Väldigt humoristiska scener med sticky hand-leksaken i inledningen, kan tänka mig att Jacob Chase själv kan ha haft barn för inte så länge sedan och minns hur absurd den är. Det är en ganska välgjord film, bra regi, reko barnskådisar, men inte speciellt läskig. Känns som Stranger Things eller en barnfilm till sin ton. En skaplig regissör och manusförfattare med en otillräckligt mörk fantasi för genren?

Hillbilly Elegy2020-11-28
Inte jättesolitt manus, och vissa delar av handlingen känns montage:igt ytliga, men Glenn Close är 5/5.

The New Mutants2020-11-21
Maisie Williams är bra, men filmen i övrigt... meh.

Possessor2020-11-20
Kan tycka att det extrema våldet flyttar fokus från allt annat. Samtidigt vet jag inte om jag tycker att det finns så mycket annat att fokusera på.

Possessor2020-11-20

His House2020-11-19
Bra regi, dåligt skrivet.

The Dark and the Wicked2020-11-18
Man får till grundelementen av skräcken ganska ok, men det är väldigt fumligt och osammanhängande skrivet.

Cornelis2020-10-31
Rätt ok trots fantasilös svensk filmproduktion. Många birollsinnehavare som knappt kan kallas skådespelare, men Hans-Erik Dyvik Husby bär filmen som Cornelis.

The Craft: Legacy2020-10-29
Tonårshäxor hjärntvättar, med besvärjelse, en störig kille till att bli en lismande, lika cringe:igt woke robot som de själva är. Så småningom så inser de att det kanske inte var speciellt sjysst av dem, och de slutar med magi--i hela fem minuter. David Duchovny spelar en slags socialdarwinismförespråkande Ragnar Redbeard-typ, som är självhjälpsguru för män, och är man woke så är det tydligen det man tror att män pysslar med på självhjälpsmöten? Höjdpunkten för den här stödjande karaktären är när han håller session med sin mansgrupp, med talpinne, och alla knäpper med fingrarna som substitut för att klappa händer när de håller med något som sägs; en föresteelse man ofta kan se i woke:a sammanhang, på aktivistmöten och i vissa humanioradepartment, men aldrig vad jag vet ute i verkligheten. Jag undrade ofta under de 95 minuterna om det här kan vara satir. Jag blev aldrig riktigt säker. Fast troligtvis inte.

Åter till Cold Mountain2020-10-26
Sinnessjuk casting, filmen inleder med sin starkaste scen: en brutal strid med episk formnotsång dånande i bakgrunden. Jag har lite svårt för Kidman, känns som att hon överspelar--å andra sidan tycker jag alltid att Karolinskt uttal låter artificiellt. Läste att Portman var tilltänkt för rollen som Ada, jag undrar om de inte hade fungerat bättre i ombytta roller.

Borat 22020-10-24
Som första Borat delvis handlade om går det ut på att göra narr av den lägst hängande frukten på högersidan av den amerikanska politiken, vilket är hur kul som helst, men när SBC dyker upp på RNC klädd som en klansman får jag känslan av att han lider liite av TDS, och Giulianiscenen var inte alls så festligt komprometterande som jag leddes till att tro. Ganska värd uppföljare ändå!

The Doorman2020-10-15
Oof.⠀⠀⠀⠀⠀⠀

The Peanut Butter Falcon2020-10-10
Nja, Zack Gottsagen intonerar sina repliker fel.

Wounds2020-10-08
Som Anvaris förra film; solid regi, kinematografi, klippning, skådisar, merparten av dialog--men handlingen... meh?

Unfriended: Dark Web2020-10-06
Extremt cringe:igt kompisgäng, kunde inte se klart.

Brothers2020-10-05
Det är ganska bra överlag, men när Tobey Maguire ilskeskriker i kontratenor under järnrörsscenen brister det för mig.

Scary Movie 22020-10-03
James Woods gör en sjysst Max von Sydow.

Scary Movie2020-10-03
K.I. Wayans et al måste ha missat att Scream redan är en komedi.

Nästa sida »