Alla kommentarer avEngravadlax

Dune: Part Two2024-04-09
Fortsatt snyggt, men lika ostigt och innehållslöst som första filmen. Det är fortfarande helt omöjligt för mig att bry mig om de här endimensionella karaktärerna. Jag har inte läst böckerna, men jag hoppas att de är bättre skrivna än det här manuset. Jag tror Chalamet och Zendaya är dessutom alldeles för svaga skådespelare för att spela så här centrala roller.

Spaceman2024-03-17
Känns som att den här filmen delvis är konsekvensen av att folk gick på att Adam Sandler skulle vara bra i Uncut Gems, men det är samtidigt obegripligt att man har valt att chansa på ett sådant uppenbart stolpskottsmanus.

Poor Things2024-02-28
Nope, hipsternonsens.

American Fiction2024-02-26
Stundtals ganska kul satir av wokeismen i den amerikanska förlagsbranschen.

Mitt stora uppror2024-02-25
Väldigt kul wokesatir.

The Holdovers2024-02-25
Hyfsat trovärdig 70-talspastisch, men inte så mycket därutöver.

Dumb Money2024-02-22
Det är inte en dåligt gjord film, den är småkul mest för att flera av de medverkande är naturligt roliga skådisar, redigeringen är effektiv och Paul Dano är som vanligt väldigt bra, men handlingen känns väldigt lågupplöst.

Mean Girls2024-02-21
Det var knappast det här jag förväntade mig av en Mean Girls-remake. Bortsett från att det är mer eller mindre samma manus med samma karaktärer som i förlagan--lite fantasilöst, imo--så har väl statusnormerna i en amerikansk gymnasiemiljö troligtvis förändrats sedan början av 00-talet? Bortsett från att denna Regina George är, öh, baktung. Jag har också svårt att förstå valet att göra en musikal--å andra sidan har jag alltid svårt att förstå att någon kan ha valt det.

Swearnet: The Movie2024-02-20
Känns som att de precis har lirat GTA V och tänkt "vi gör de här karaktärerna som oss själva istället för en till TPB."

Trailer Park Boys: Don't Legalize It2024-02-20
Grådaskigt värre, slapp redigering.

Trailer Park Boys: Countdown to Liquor Day2024-02-18
Den sömnigaste TPB-filmen. Alla agerar med låg energi, och redigeringen saknar helt rytm.

Trailer Park Boys: The Movie2024-02-16
Man frångår mockumentärstuket det mesta av tiden, och Clattenburg och Wells har inte riktigt screenwritingförmåga för konventionell film.

Mass2024-02-09
Ok regi, men visuellt helt livlös, även om det är ett kammardrama.

Dogman2024-02-09
Nu har det slagit slint i huvudet på Besson.

The Beekeeper2024-02-09
Jag lyckades inte sluta himla med ögonen åt det här manuset, så kunde inte se klart.

The Son2024-02-08
Utan skådespelargeniet Anthony Hopkins i så gott som varje ruta så hänger alla de medverkandes prestationer desto mer på Zellers regi, som jag misstänker många (inklusive jag själv) har överskattat efter Hopkins insats i The Father. Zeller är pjäsförfattare först och främst och regissör i andra eller tredje hand. Det känns lite som att se en film av David Mamet. The Son blir en aning teatralisk ibland och jag får ofta intrycket att man inte har brytt sig om att göra några omtagningar, men det är annars mestadels ett ganska trovärdigt, om än stundtals melodramatiskt familjedrama.

Slow Video2024-02-08
Habil och småkul, men produktionsvärdena känns lite för mycket TV-film.

Akira Kurosawas drömmar2024-02-05
Snyggt, trippigt, men tunt. En del fin musik av Shinichiro Ikebe.

The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes2024-02-01
Jag gillade de första tre HG-filmerna och tyckte Mockingjay 2 åtminstone gick att se, men det här var bara skräp. Endimensionella karaktärer spelade av fullständiga medelmåttor, och jag får inte direkt intrycket att Francis Lawrence har lagt ned sin själ i regin denna gång.

Lawrence av Arabien2024-01-29
Faktiskt ett makalöst hantverk utifrån den kunskap och teknologi man hade 1962. Mitt problem är bara att jag aldrig har fastnat för den här eran eller idiomet av film, som i Lawrence of Arabia är på sina sista ben innan New Hollywood tar över.

Ferrari2024-01-26
Jag är inte överförtjust i Adam Driver, tycker t.o.m. att han är träigare än vanligt här, och jag kan inte låta bli att undra hur det hade blivit med den påtänkte Christian Bale i huvudrollen. Rallyscenerna är inte heller de mest spännande jag har sett, och CG:n känns lite i billigaste laget.

Juno2024-01-09
Jag fann bara Juno helt olidlig fram till sista halvtimmen. Varenda tanke och preferens hon ger uttryck för känns 100% affekterad, och det är konstigt att ingen reagerar på det. Den mesta gulliga indiemusiken framförs av tondöva amatörer.

Thanksgiving2024-01-08
De här karaktärerna blir inte dödade snabbt nog.

South Park (Not Suitable for Children)2023-12-24
South Park-skaparna går på äggskal kring det trendiga, kvasinazistiska progressiva vansinnet "affinity groups", och gör istället ett dubbelavsnitt som mestadels handlar om det betydligt mindre uppseendeväckande OnlyFans, och även där känns det som att man missar många tillfällen till bitande satir.

Die Hard2023-12-14
Har sett den här några gånger sedan jag var barn på 90-talet, men numera känns produktionsvärdena rätt mossiga.

Leave the World Behind2023-12-13
Kanske det fånigaste undergångsscenariot jag har sett på film, vilket i sig är en bedrift, och ger intrycket av att man har lagt ned halvvägs in i produktionen.

Killers of the Flower Moon2023-12-12
Inget större mysterium vad som är i görningen här, men dramat består till stor del i att Ernest är sist med att begripa hela omfattningen--p.g.a. sin "disposition", som Agenten Tom White eufemistiskt kallar det--och det är rätt bra drama. Sista kvarten är onödigt fourth wall.

Sjusovaren2023-12-10
Woody Allen har inte våldtagit något barn, flera oberoende polisutredningar har friat honom från misstanke, bl.a. p.g.a. bevisning om att Mia Farrow coachade Dylan Farrow till att ljuga om det påstådda övergreppet. Flera av deras gemensamma adoptivbarn har vittnat om att Mia Farrow är en manipulativ psykopat som misshandlade dem fysiskt och psykiskt, varav en, Thaddeus Farrow, drevs till självmord (även Tam Farrow, enligt sin bror Moses). Den enda anledningen till varför folk plötsligt tror att anklagelserna är sanna är för att Mia Farrow tilläts göra en svårt partisk dokumentärserie av idioterna på HBO, och en vän till henne på New York Times gick med på att publicera hennes lögner i en krönika som lästes av miljontals godtrogna imbeciller som inte vågade tro något annat efter semi-moralpaniken #MeToo. -- Filmen är f.ö. habil tidig Allen, men lite för mycket fars för min smak.

Occult2023-12-07
Efter 34 Shiraishititlar är jag benägen att kalla den här hans enda bra film. Skräcken är suggestiv, trots en hel del nollbudget-CGI. Slutet är lite tramsigt på ett sätt som är väldigt typiskt för Shiraishi, men det har inte hindrat mig från att se om den ett antal gånger.

The Blackwell Ghost2023-11-25
Turner Clay, USAs Koji Shiraishi. Jag har i skrivande stund sett 7 av dessa. Alla går att se, men bara 3 och 4 är vad jag skulle kalla sevärda så här långt.

Nästa sida »