Alla kommentarer avEvilNed

Bloody Peanuts2020-08-05
Skönt välgjord och mångbottnade karaktärer. Mer genomarbetad än dussin-giallon även om det också betyder att den är aningen mindre av en exploitation-film

La corrupción de Chris Miller2020-01-11
Stark trea för mig. Om något så drar filmen ibland fötterna lite efter sig, vilket är synd för ibland visar den verkligen på prov att vara mästerlig. Men första halvan av filmen vill verkligen ta sin tid att utforska en kärlekstriangel som faktiskt inte är helt ointressant.

La visita del vicio2020-01-11
Knasig, men stämningsfull. Bildskön, stilistisk och lite creepy. Hade blivit en bra double bill med The Corruption of Chris Miller.

Emma, puertas oscuras2020-01-11
En mindre känd Jose-Ramon Larraz film som jag ändå uppskattar mer än de flesta andra jag sett. Stämningsfull med starka inslag av skräck! Mindre fokus på (o)erotik.

Symptoms2020-01-11
Hyllad här och där - inte minst när den kom då den skeppades till Cannes - men för mig kändes den mest seg och ointressant. Det händer väldigt lite i den, och eftersom den utspelar sig under hösten i England är det inte heller en miljö jag som svensk kan drömma mig bort i och tänka "Åh, önskar jag var där..."

Stigma2020-01-11
Ibland stämningsfull, men kanske inte något mästerverk. Tillräckligt stilistisk för att den ska sticka ut på något sätt.

Short Night of the Glass Dolls2020-01-11
Höjer vid en omtitt.

La polizia ringrazia2020-01-11
Älskade den

The Dead Are Alive2019-10-15
Mysig giallo om än ganska händelsefattig. Har dock en förkärlek för giallos som utspelar sig i bygden.

The Dead Are Alive2019-10-15

Smärta och ära2019-09-29
Jag gillade den! Mysig, lågmäld, positiv. Skönt flow och betraktande. Tyckte den fungerade bra och Banderas var fin.

Whirlpool2019-04-20
Trök.

Us2019-03-24
Jättesnygg och väldigt bra. Jag gillar känslan. Däremot fungerar inte riktigt världen filmen presenterar för mig. Känns inte genomtänkt. Försöker vara smartare än vad den egentligen är. Precis som i Get Out kommer det en tredje akt som förklarar lite väl mycket, vilket förstör mer än det bidrar med.

Horror from the Tomb2019-03-21
Zombiescenen är helt klart creepy. Dock alldeles för kort.

En snut på hugget2019-02-28
Bland det klyschigaste buddycop filmen jag sett - vilket förövrigt är bland det bästa beröm jag kan ge en film i denna genren. Däremot så saknar den något. Egentligen är jag nog bara inte jätteförtjust i Belushi.

Den blomstertid nu kommer2019-02-09
Jag ger filmen en fyra, men samtidigt erkänner jag att familjedramat var patetiskt. Däremot var spänningssekvenserna sinnessjukt bra. Jag kommer minnas de senare, och glömma relationerna.

Absolut makt2019-02-06
Tyckte mycket om den. Stundvis väldigt spännande och därimellan är det jävligt mycket skådisporr. 90-tals thrillers hade något, alltså.

Fyre: The Greatest Party That Never Happened2019-01-25
Älskar den.

Glass2019-01-21
Tyckte bättre om Split och Unbreakable, även om den absolut fungerar. Skönt att se en Superhjältefilm som är lite mer grundad i verkligheten. Slagsmålen är inte över jordens överlevnad och relationerna är mer personliga. Med det sagt så var den inte lika spännande som någon av de två föregångarna.

Split2019-01-20
Svag 4:a. Jag faller alltid för Shyamalans berättartempo. Det är inte särskilt haffsigt, utan snarare noggrant och utstuderat. Han har inte höjt sitt tempo i linje med tiden, såsom t.ex. Ridley Scott gjort (till katastrofala följer) utan han är kvar där han var 1999 med Sjätte Sinnet - allt får ta sin tid utan att för den sakens skull vara särskilt långsamt. Det är bara mindre spretigt. Det finns inte hundra trådar i hans filmer - det finns ett par. Det räcker. Och jag känner verkligen hur har kan skapa sån jävla spänning i vissa scener. Det fångar mig alltid.

A Quiet Place in the Country2019-01-20
Jag vet inte vad jag ska säga. Den kändes klyschigt european-arthouse och jag förstod inte alls vad poängen var. Problemet med den här typ av filmer, från den tiden, är att karaktärerna inte är riktiga eller av kött och blod. De är överspelade och vissa av deras karaktärsdrag betonas. Så är det här. Franco Nero är bara galen och lite kåt. Med det sagt så var den underhållande ibland, både i komiska drömmar Franco hade men också i sin mysrysarestetik. Däremot skulle jag dra mig för att kalla detta för en skräckfilm. Det är en solklar arthouse-rulle.

Beautiful Boy2019-01-19
För lång för att nå upp till fyran. Filmen är egentligen ett enda flöde av skildring av hur missbruk påverkar en familj. Väldigt fin! Men 90 minuter hade räckt och vi hade inte känt att något saknats.

Omänsklig fasa2019-01-17
Skön film! "This part of the world is known for two things: Crazy religions and the clap."

För några smutsiga dollar2019-01-13
Jag faller lätt för Gian-Maria Volanté oavsett film. Men kanske än mer så i en spaghetti western.

Ond död2019-01-06
Den här filmen är så otroligt konstig. Men det gör den så fantastiskt härlig! Såg om den igår och fullkomligt älskar den, i all sin bisarrhet.

Navajo Joe2018-12-30
Diggade den, men det är fan många som stryker med. begreppet "att döda någon" känns lite urvattnat i denna film.

Gang War in Milan2018-12-29
Oj, över förväntan. Förväntade mig meningslöst dravel i 90 minuter, och även om moralkompassen pekar helt fel så var filmen faktiskt jävligt underhållande.

Breakfast at the Manchester Morgue2018-12-24
Vill inflika, efter en omtitt, att jag håller denna film väldigt högt. Otroligt stämningsfull film. Tillsammans med den spanska "Who can kill a child?" så gör denna en fenomenal double feature av utomordentligt bra spansk skräck från 70-talet.

Julnötter2018-12-16
Riktigt dålig.

Beck - Lockpojken2018-12-14
Jag har svårt för Persbrandt överlag och speciellt som Gunvald. Den typen av osäkert machismo-manér funkar inte på mig. Men filmen är väldigt snygg och ett rejält snäpp över alla andra Beck-filmer som kom att följa.

Nästa sida »