Alla kommentarer avEvilPeter

Blade Runner 20492020-01-13
Är ett stort fan av originalet, men uppföljaren lyckas faktiskt bli än bättre. Den spelar vidare på många teman i originalet på ett bra sätt som lämnar många frågor lika öppna som förr, och den inför även fler från orignalförfattarens andra verk vilket ger en film som faktiskt har mer djup än föregångaren. Lägg därtill att det är en av de tekniskt vackraste filmer jag sett och det blir full pott.

The Assemblage of the Crystal Sphere2018-02-28
Den klart bästa filmen kring rollspelande. Den lyckas blanda det töntiga med ett varmt förhållande till spelandet.

The Gamers: Dorkness Rising2018-02-28
Precis som föregångaren lyckas denna bara göra narr av spelformen, även om de åtminstone försöker göra något bättre här.

The Gamers2018-02-28
Klarar sig precis till en tvåa men misslyckas med allt annat än att nedvärdera spelformen, till skillnad från The Assemblage of the Crystal Sphere som faktiskt lyckas finna en värme i länken till rollspelandet.

Batman v Superman: Dawn of Justice2016-03-24
Snyder är bra visuellt men har svårt att berätta en historia och den här filmen faller främst på regi och klippning. Filmen känns stundtals ryckig och att scener inte flyter ihop väl, samt att karaktärernas motivationer är väldigt dåligt uppbyggda så när saker väl tar fart så betyder det så mycket mindre än det kunde. Affleck är bra i sin roll, men de andra stora rollerna är mediokra, förutom Eisenberg's Lex Luthor som spelar karaktären som om hans far vore The Riddler i Batman Forever.

Man of Steel2015-07-23
Man of Steel är bra på konceptstadiet men genomförandet är dåligt. Ett svagt manus som ofta säger en sak medan filmen visar en annan och som framställer huvudkaraktären och hans föräldrar i dålig moralisk dager, trots att vi pratar om Superman. Jag gillar heller inte hur de i princip tar bort vikten av hans mänskliga arv och istället gör honom en nästan helt Kryptonsk hjälte. Sista akten har också mycket dålig hantering av tempo i actionen och allt blir monotont, trots allt som händer. Visuellt är det inte mycket att klaga på och skådespelarna gör sitt jobb, men detta blir ändå sämre än Reeves gamla film.

Attack the Block2012-01-16
En riktigt svag tvåa. Där filmen försöker vara cool tycker jag den bara lyckas vara omogen och skådespeleriet är inte direkt bra. Det var lätt att få mer sympati för monstren än huvudpersonerna och filmen känns sämre med lite distans till den.

Änglar och demoner2010-11-01
Då jag läst boken och filmen förenklat och förhastat så mycket kan jag inte riktigt bedöma filmen rättvist. Det var kul att få se alla platser men handlingen hade nog varit bättre som miniserie så man kunnat följa boken mer och, framförallt, få med CERN mer.

Pans labyrint2007-02-08
En underbar sagofilm som levereras på ett mörkare och lite mer vuxet sätt än många andra. Anledningen till att den inte är så nyanserad i allt ser jag som att det är en saga ur ett barns perspektiv. Dock en mörk sådan.

Dawn of the Dead2005-09-07
Ett stort framsteg på skräckfronten jämfört med orginalet. Jag föredrar zombies som man inte till synes måste vara efterbliven och/eller handikappad för att falla offer för. Dessutom bättre regi just ur skräcksynpunkt.

Super Size Me2004-11-21
Intressant att maten gjorde så mycket skada på så kort tid. Lustigt att swingrope anser att en normalfuntad människa direkt inser att detta skulle hända när läkare och dietister häpnar över resultatet. Fast om man inte är van att basera sina teorier på fakta kanske man tror på det viset...

Flying Daggers2004-11-06
En fantastiskt bra film och lite av motpolen till Hero, så jag förstår att Yimou ville göra även denna innan han övergav wuxia. Där människan saknar betydelse i Hero är det tvärtom i Flying Daggers. Den lilla kärlekshistoria som äger rum i den omvälvande tiden tillåts ta allt utrymme och filmen är bländande vacker på alla plan. Årstiderna får föra handlingen framåt på ett väldigt vackert sätt t ex. Filmen är mer subtil i sin framtoning än Hero (även om det ibland är tvärtom) och det syns på vad folk skrivit att det inte varit vad de förväntat sig. Någon pratade om att filmen var Hollywood-aktig vilket ju är absurt. Filmen följer verkligen wuxia-stilen helt och hållet. Och att likt Sandin bryta ned hanlingen till något torftigt går att göra med alla filmer. Ger ingenting.

Ong Bak - The Muay Thai Warrior2004-07-01
En svag trea. Huvudpersonen är en riktigt duktig fighter och bra på stunts men filmen bjuder inte på någon högre nivå på något annat. Sedan blir man ju lite mer besviken då många hyllar filmen och det visar sig att den inte är så unik som man trodde.

Kill Bill - Vol. 22004-04-27
Wow! Tarantino har gjort det igen. En otroligt härlig film helt utan svaga punkter. Jag älskar det här...

Livet i 8 bitar2003-06-18
Även jag trodde att det skulle vara mer tv-spelshumor och nostalgi. Nu räddade Kjell Bergqvist och Jan Malmsjö filmen till godkänt iaf.

Matrix Reloaded2003-05-24
Har svårt att sätta betyg ännu men det är en intressant film som till skillnad från ettan verkligen bjuder in en att tänka en hel del själv. Bra att de inte försöker göra mer av samma sak utan har gått på ett mer surrealistiskt tema. Actionscenerna hade riktigt snygg koreografi.

Fist of the North Star2003-04-10
En stor besvikelse för min del. Den bygger upp en story runt ett budskap som den sedan helt förkastar i slutet vilket gör att allt känns bortkastat.

Hero2003-04-08
Ett visuellt mästerverk! Det känns som varje bildruta i denna film är värd att rama in. Handlingsmässigt tycker jag också den var rätt intressant och mycket av karaktärsutvecklingen sker i kampscenerna. Filmen är dock nedkortad 18 minuter (inte 40 som någon skrev nedan) så jag ser fram emot att se den fullständiga versionen. Det räcker ändå till en 5:a även i nuvarande form.

Diamantfeber2003-03-01
Bästa bond-filmen och den har världens coolaste torpedpar. Och vilka kommentarer... -Hello, I'm plenty. -But of course you are. -Plenty O'Toole. -Named after your father perhaps? Otroligt Bond.

The Ring2003-03-01
Stor besvikelse. Jag gillar verkligen den här sortens film och tanken är bra. Tyvärr misslyckas skådespelarna gestalta intressanta karaktärer och regissören når inte heller ända fram. Filmen har bara ett par läskiga scener imo och får endast godkänt.

Snatch2003-02-25
En av de härligaste filmer jag sett. Karaktärerna är helt underbara vilket är den stora skillnaden mot den aningen träigare Lock Stock... Det är svårt att tro att Ritchie började spela in filmen med intentionerna att det inte skulle vara så mycket humor med...

Sagan om ringen - härskarringen2003-02-25
Ett fantastiskt fantasy-epos av allra högsta klass. Skådespelarna är alla fantastiska och PJ har verkligen lyckats visualisera sin vision. Filmupplevelser blir inte bättre än så här.

Sagan om de två tornen2003-02-25
Ett mästerligt epos, precis som FotR. Allt ligger på högsta nivå även om jag borde vänta tills den förlängda versionen kommer ut för att göra slutgiltigt omdöme. Xiaowen: Huornerna som kommit tar hand om de flyende orcherna när de redan förlorat slaget. Det har filmats och kanske kommer i den förlängda versionen.

Sagan om ringen2003-02-25
En medioker film med massa konstigheter. Inte speciellt snyggt tecknat och ännu mindre snyggt designat. Boromir, en viking i spandex? En apa med man och vingar som Balrog? Nej tack. Lustigt att se att Fluffis tror att sindarin inte ska uttalas som Liv gör.

The Ring2003-02-25
En stor besvikelse. Tanken är bra men skådespelarna och regissören klarar inte av att ro hem det. Synd då jag annars älskar psykologisk skräck.

Gangs of New York2003-02-22
En ganska bra film som dock har en del fläckar. Ändå var betyget nära fyra tack vara Daniel Day Lewis fantastiska skådespel vilket var den stora behållningen.

Thunderbolt2003-02-20
En usel film med stora logiska luckor. Det känns som en del av filmen måste brunnit up med tanke på de osannolika klippen. Ett exempel är när de ska leta efter skurkarna och sekunden senare är de hos dem.

Bram Stoker's Dracula2003-02-20
Otroligt snygg visuellt sett. Gary Oldman är helt perfekt som Dracula och Keanus stelhet gör absolut inget när han spelar mycket torr engelsman, tvärtom. Bästa Dracula-filmen någonsin.

Langoljärerna2003-02-19
En bra film som tyvärr tappar allt på slutet. Allt innan slutet är dock riktigt stämningsfullt så det blir en 3:a ändå.