Alla kommentarer avFiskjävel

Lord of War2016-12-29
Lyckas faktiskt helt ok med att blanda ett viktigt tema med humor. Cage gör en av de bästa rollerna jag sett. 3+.

Sömnlös i Seattle2016-11-26
I mitt tycke är detta egentligen en ganska bristfällig film på många sätt och vis. Den är översentimental, löjligt surrealistisk och krystad. Eftersom detta är ett genomgående tema genom hela filmen känns det trots allt ganska genomtänkt och gulligt. De sympatiska karaktärerna lyfter också upp filmen ett snäpp. 3.

Singin' in the Rain2016-11-26
Helfestlig musikal som bjuder på många skratt och leenden. Dansnummer och biovisningarna är några klara favoriter. Dock saknar jag bra kvalitet av det som brukar vara essensen i en musikal; musiken. 3+.

Circle2016-11-26
En film helt i min smak. Får mig som åhörare att rannsaka mig själv och bjuder samtidigt på spänning som ofta dämpar ner förutsägbarheten. Slutet av filmen känns dock som en besvikelse med sitt antiklimax. 3.

Ali2016-11-26
I det stora en helt ok rulle med hyfsade skådespelarinsatser. Tyvärr är den alldeles för lång för sitt eget bästa. Tempot var i vissa stunder outhärdligt. 2.

The Swedish Theory of Love2016-11-26
För mig var dokumentären provocerande att titta på. Upplägg och problematisering upplevdes ligga på högstadienivå och de argument som lyftes fram var helt bisarra. Filmskaparen undvek av någon konstig anledning att nämna de årliga rapporter från FN över lyckligaste folken i världen, där Sverige alltid ligger topp tio. Att påstå att afrikaner med enorma tumörer på tungan samt spjut genom kroppen är lyckligare än medelsvensson torde inte bara vara felaktigt, det är ett hån mot dem också. Såg en dokumentär för något år sedan om en flicka som hade en enorm tumör i munnen. Hon blev utkastad från sin by då invånarna trodde hon var angripen av demoner. Författaren har dock helt rätt i att vi går mot ett alltmer individualiserat samhälle som i längden skulle kunna vara skadligt. 2-.

Beck - Steinar2016-11-26
Det nya teamet känns som ett nödvändigt upplyft i Beck-serien. Ser fram emot fler avsnitt med Steinar. Dock var intrigen i denna film bland de tunnaste hittills. 2.

Laputa - Slottet i himlen2016-11-26
Enligt mig topp fyra bland Miyazakis filmer. Så otroligt snyggt, fantasirikt och berörande. Avsaknaden av desperata och skrikande röster gjorde den bara ännu bättre. 4.

Beck - Gunvald2016-11-26
Tycker detta var en av de bättre Beckfilmerna, både skådespelar- och hantverksmässigt. Dock är det svårt att sätta ett högre betyg när man sett liknande innehåll 30 gånger innan. 2+.

The Boxtrolls2016-11-26
Rent innehållsmässigt är det kanske inte den bästa barnfilmen jag sett. Kan dock inte förbise dess charm. 3-.

Småkryp: Långfilmen2016-11-26
Snygg och humoristisk film som passar de flesta åhörarna. Tyckte dock det blev liite segt i längden då tempot inte var det högsta. 3+.

Avrätta mig2016-11-26
Oj, vad förvånad jag blev av alla positiva reaktioner. Själv tyckte jag inledningsvis att dokumentären var hyfsat bra och intressant. I längden tyckte jag dock den stod och stampade på samma ruta. Ett bra berättande dock. 2+.

En dödsdömd har rymt2016-11-26
Det är en konst att skapa och bibehålla spänning under lång tid med relativt små medel. Denna filmen lyckas med detta, och med bravur. 4.

Red Road2016-11-26
Intressant inledning som i längden övergår till en monoton och faktiskt ganska tråkig atmosfär. Dock är hantverk såväl som skådespelarinsatser tillräckligt bra för att lyfta upp filmen till ett hyfsat betyg. 3.

Kvinnorna på sjätte våningen2016-11-26
Mysig och härlig film med intressanta människoöden. Dock tror jag filmen skulle tjänat på att dra ner på feel-goodkänslan, det gör filmen i sig lite för lättsmält och förutsägbart i min mening. 3+.

Efterskalv2016-11-26
En oväntat bra rulle. Som åhörare sitter jag som på spikar filmen igenom och verkligen lider med huvudkaraktären. Fotot är riktigt snyggt och skådespelarinsatserna bra. Dock tappas fokus ibland på grund av det långsamma tempot. Känns också som ett förutsägbart slut då de flesta, vad jag kallar, "pretto"-filmer slutar som så. 4.

Suffragette2016-11-26
En viktig film som berör på alla sätt och vis. Skådespelarinsatserna är mycket bra och hantverket är helt klart godkänt. Dessvärre lämnar filmen alltför många lösa trådar efter sig, vilket gör att många av scenerna känns omotiverade.

Moneyball2016-10-31
Sitter och väger mellan 3 och 4 i betyg. En helt klart godkänd film som egentligen inte bjuder på någonting extra. Att filmen är baserad på verkliga händelser visar att arbetet med filmen kanske inte varit lika avancerad som många andra filmer. 3+.

Exorcisten: Begynnelsen2016-10-31
En svag film som ibland känns lite för mycket för sitt eget bästa. Allt våld, äckel och död tröttnar man snabbt på. Till slut sitter man bara och väntar på utgången av det hela, vilket inte visar sig vara något uppseendeväckande. 2-.

Black Swan2016-10-31
En otroligt snygg och välgjord film med en extraordinär skådespelarinsats av Natalie Portman. Som tittare sitter man som på nålar från början till slut och sugs lätt i handlingens centrum när det blir som mest intensivt. Femman hade varit ett faktum om filmen inte varit så pass förutsägbar vad gäller huvudrollens vanföreställningar och filmens utgång. 4+.

Asterix på olympiaden2016-10-31
Ja vad ska man säga? Varken bra eller dålig film. Stundtals (lite) roligt, mestadels medioker. Inte särskilt spännande men en helt ok film att se på när man vill åt något lättsmält. 2+.

Paranormal Activity: The Marked Ones2016-10-31
Det är svårt att förhålla sig till filmen då jag inte har sett några av de andra delarna. Rent spontant kan jag dock tycka att den undviker kalkonstämpel genom sin hyfsade stämning. Den känns dock inte tillräckligt avancerad för att klassas som bra. 2.

The Broken Circle Breakdown2016-10-31
Filmen håller en hög standard rakt igenom avseende skådespeleri och form/stil. Mitt problem med den är dess långsamma tempo kombinerat med gråa yta. Är den inte lite väl tråkig ibland? 3-.

165 Hässelby2016-10-31
En hyfsad dokumentär om förorten och de hinder som uppstår när man bor där. Går inte så mycket på djupet i de problematiseringar den framställer. 2+.

Min så kallade pappa2016-10-31
Vet inte vad jag ska tycka om filmen egentligen. Tycker den är snäppet vassare än de flesta andra svenska filmer på grund av dess unika stil. Karaktärernas agerar märkligt och storyn i sig är märklig. Frågan är bara vad filmens egentliga syfte och budskap är? 3+.

Desmond & träskpatraskfällan 2016-10-31
En ganska udda barnfilm som undviker fällan att nedvärdera barns kognitiva förmåga. För mig som "vuxen" var det också en tillfredsställande upplevelse. 3+.

Flood2016-10-31
En ganska tunn katastroffilm som trots allt inte är helt outhärdlig. 2-.

Ghostbusters II2016-10-31
Tvåan var mycket sämre än jag kom ihåg den. Såväl skådespelarinsatser som intrig är mycket svagare här. Känns mer som en taskig repetition av ettan vars enda syfte var att håva in mer cash. 2-.

Ghostbusters – spökligan2016-10-31
En helt ok film med helt ok humor och helt ok skådespelare. Specialeffekterna är kanske inte high-tech idag, men på den tiden var det säkerligen det. 3.

Austin Powers: The Spy Who Shagged Me2016-10-31
För mig är denna film motbjudande i många avseenden. Den är sexistisk, gör narr av minoriteter i samhället och har ett värdelöst innehåll. Humorn existerar knappt och ligger som högst på högstadienivå. Jag kan knappt komma på något tillfälle då jag drog på smilbanden. 1+.

Nästa sida »