Alla kommentarer avFlorian1978

The Wolf of Wall Street2018-01-03
Vilken fruktansvärd film! Det finns två dominerande ämnen: sex och droger. Och för att variera temat förekommer även droger och sex. Filmen vill toppa Oliver Stones "Wall Street" från 1987 men misslyckas kapitalt. "Wolf" lånar friskt från Stones klassiker: far, flickvän med designambitioner, osv. Men till skillnad från "Wall Street" blir kritiken mot kapitalismen en liten fotnot i "Wolf". Istället får vi repetitivt titta på sex- och drogorgier. Pinsamt!

Kronjuvelerna2017-10-01
Vilken märklig film ...

Luftslottet som sprängdes2017-09-09
Som många andra härinne har skrivit så tycker jag också att "Luftslottet" är bättre än andra filmen, men att den första är klart bäst. Det som är positiv i sista filmen är att man knyter ihop trådarna och det byggs upp en rätt så spännande story. Men just här börjar också problemet med filmen. Man bygger upp en story om en jättekonspiration och flera personer i filmen tar emot order från "högsta ort". Och det är verkligen jättespännande under första halvan av filmen. Men sen är det som att sticka hål i en ballong och man känner besvikelse när man har sett hela filmen. Framförallt får man egentligen aldrig riktigt veta hur allting hänger ihop och på vilket sätt detta skulle kräva att man behöver skriva en ny författning om skandalen uppdagas (som en i filmen uttrycker det). Och det fungerar liksom inte riktigt, tycker jag. Säger man A måste man också säga B. Sedan kan man ha andra synpunkter också: t ex personen Hans Fäste gör märkliga inhopp hela tiden men man får inget riktigt grepp om honom. Och det finns också ett par andra detaljer som inte förklaras ordentligt. Nej, när jag har sett hela serien måste jag ändå säga att jag är ganska besviken.

Flickan som lekte med elden2017-09-09
Seg film med ett slut som inte känns tillfredsställande (OBS! Min recension syftar till filmens långa version).

Avatar2017-03-18
Bra specialeffekter, ett angeläget ämne, men handlingen är ändå ganska tunn.

Still Alice2016-11-03
Bra insats av Moore, men saker och ting rushar förbi väldigt mycket och en del beteenden av vissa personer får ingen riktig förklaring. Moore bra, som sagt, men manuset utnyttjar inte ämnets fulla potential.

Elser2016-08-01
Filmen ger en bra bild av Elser och hans motiv och man får en bra inblick i hur vardagslivet förändrades efter 1933. Men minuspunkter är kärlekshistorien som intar en för stor roll och att Arthur Nebe framställs som positiv karaktär (Nebe var bl a chef för Einsatzgruppe B som mördade 45 000 civila i Ryssland).

Valkyria2016-08-01
Nja, den får väl fram de centrala dragen och den gör inte någonting fel direkt. Men det finns flera problem här. Stauffenberg framställs väldigt "slätt" och manuset lägger tonvikt på nästan varenda scen vilket leder till en dålig dramaturgi i filmen. "Attentatet mot Hitler" är bättre.

Attentatet mot Hitler2016-08-01
Pluspunkter är att filmen visar Stauffenbergs förvandling från Hitleranhängare till oppositionell. Positivt även ett bra manus förövrigt. Negativt är kanske att man inte riktigt förklarar hur "Operation Walküre" konkret fungerade.

Från djupet av mitt hjärta2016-08-01
Konstig film där ingenting riktigt hänger ihop. Men naturbilderna var fantastiska!

En familj2016-02-28
Oengagerande!

The Big Short2016-02-24
Jag skulle ändå vilja påstå att jag har vissa förkunskaper om ämnet, men jag förstår inte den här filmen. På något sätt verkar det omöjligt att förklara finanskrisen på ett pedagogiskt sätt. Margin Call lyckades inte, och den här lyckas heller inte. Besvikelse!

Dream House2016-02-20
Fängslande. Man engageras i huvudkaraktärernas öde och filmen bjuder på en och annan oväntad vändning. Vad som förvånar mig är hur en sådan film kan få låga 35/100 på metacritic?

Fröken Smillas känsla för snö2015-08-22
Bille August verkar ha en bra känsla för att förstöra fina böcker. Vare sig det är "Night Train To Lisbon" eller den här. Första halvan är helt okej, men sedan spårar filmen ur totalt!

Höstlegender2015-08-22
Filmen har flera gripande ögonblick men personernas bevekelsegrunder förblir delvis oklara och för mycket ska berättas under relativt kort tid.

The Way Way Back2015-08-16
Handlingen är ganska tunn, men filmen verkställer den på ett mycket bra sätt.

Jurassic World2015-07-30
Det här var ett svårt val: 1:a eller 2:a?Jag var först inne på att sätta en 2:a, men med tanke på hur undermålig handlingen är, hur klyschig filmen är (titta bara på rollfördelningen mellan män och kvinnor) och vilka konstiga reaktioner skådespelarna visar så måste jag sätta en 1:a. Effekterna var helt okej, men Jurassic Park visade effekter av samma kvalitet redan för 22 år sedan. Inget nytt under solen!

The Fourth Kind2015-07-28
Egentligen hade jag tänkt att ge filmen en 3:a, men med tanke på att man försöker föra publiken bakom ljuset genom "originalmaterial" sänks betyget till en 2:a

The Maze Runner2015-07-27
En film med ett oklart syfte och klyschiga scener samt en delvis förutsebar handling och ett något lustigt slut.

Dark Skies2015-07-24
Jag förstår inte riktigt att en del människor är så hatiska över denna film. Visserligen kan man tycka att det finns vissa logikfel. Men varför det skulle sänka en hel film har jag svårt att förstå, framförallt eftersom felen inte påverkar själva handlingen negativt. Det här är en genomtänkt film med en intressant idé och spänning ända fram till slutet. Plus att det även finns inslag av socialdrama i den som tilltalar mig.

It Follows2015-07-24
En oinspirerad och fantasilös film som är hemsk ibland men som på det hela taget förklarar väldigt lite och lämnar en sval känsla.

The Pact2015-07-22
Utdragen och mycket förklaras inte.

Night Train to Lisbon2015-06-17
Man vet inte riktigt vad filmen vill säga en, "filosofiska" meningar blandas med en historia som inte engagerar.

The Reader2015-06-15
Första timmen var extremt långsam, men filmen lyfte sig helt klart under andra timmen, när de moraliska frågorna diskuteras. Manuset har tyvärr några svagheter och karaktärernas beslut förklaras inte alltid. Winslet gör en lysande insats. Med andra ord: filmen lämnar ett väldigt blandat intryck, därför en 3:a.

Shutter2015-06-14
En film som bevisar att det inte behövs någon stor budget för att vara bra.

Primer2015-06-14
Jag förstod inte filmen ...

Red Tails2015-06-07
Jag ger den en 3:a eftersom den tar upp ett viktigt ämne som det länge har tigits om. Men annars är filmen alltid lite under genomsnittet: lite för dåligt manus, handlingen är förutsebar, specialeffekterna är lite för dåliga och filmen har vissa tendenser att framställa krig som ett stort äventyr.

The King's Speech2015-06-07
Colin Firth briljerar genom övertygande skådespeleri men det hela är en aning ointressant. I så fall borde man borrat djupare i de psykologiska mekanismerna bakom stamning, men det gör filmen tyvärr inte.

The Weather Underground2015-04-19
Intressant dokumentär som på ett bra sätt förklarar rörelsen "Weather Underground"

Vem mördade Kurt Cobain?2015-04-18
Filmen hade några intressanta ansatser och gav nog vissa insikter om Cobains liv, men i slutändan verkar det som att filmen saknade riktigt bra material för att knyta ihop säcken mot slutet.

Nästa sida »