Alla kommentarer avFrankiie

Joker2019-10-04
Joaquin Pheonix, wow wow wow!

I Am Not Your Negro2017-06-30
En beundransvärd man den där Baldwin - berättad med Samuel L. Jacksons röst, vilken jag inte alls kände igen. Bra dokumentär!

Get Out2017-05-04
Get out är en av årets bästa filmer. Allt från den originella handlingen, till skådespeleriet och de aktuella rasfrågorna som filmen tar upp. Filmen innehåller en hel del symbolik och referenser för den som letar. Otroligt välskriven story och en oerhörd spänning genom hela filmen.

Mr. Church2016-10-30
Väldigt fin film. En överraskande och fantastisk prestation av Murphy.

Suicide Squad2016-08-20
Mest värdelösa jag har sett

Den lille prinsen2016-03-30
Snarare en allegori för livet och vad som är viktigt. När människan blir en vuxen glömmer hon bort de viktigaste delarna, det som "är osynligt för ögat"; vänskap, barnslig nyfikenhet, kreativitet, fantasi och framförallt kärlek. Det är budskapet med denna lilla unika film. Påminner mycket om Coraline men är betydligt ljusare.

The Revenant2016-01-09
Av någon oförklarig anledning, lyckas inte DiCaprio beröra mig överhuvudtaget. Bra film i övrigt.

3 Nights in the Desert2015-04-11
fint foto, fin soundtrack och en fin melankolisk stämning.

The Good Lie2015-03-03
berörande och sorglig. tänk om alla människor runt världen kunde få det liv som vi har i väst, jag håller med MinotaurKing, nationsgränser borde raderas, världen tillhör alla.

Birdman2015-02-23
Förutom några få scener och dialoger som var bra så kan jag inte säga att den berörde mig särskilt mycket. Vad jag gillar med den är framförallt miljön, den dystra och färglösa teatern där det mesta utspelas, och Nortons karaktär som är den enda lidelsefulla och intressanta av de alla. Jag tror att filmen försöker tala om signifikans, att betyda något och bli sedd, men jag är osäker på om den talar om det enbart i en kontext av skådespeleri/teater eller mer allmänt, där förlorar den mig. Trots att den är filmad på ett långsamt och flytande sätt så händer allting så väldigt fort... det gör också att slutet blir förvirrande - kort var den bara för virrig för att jag skulle känna något bestående.

Teenage Mutant Ninja Turtles2014-10-25
Så besviken, tyckte jättemycket om mina barndomshjältar som inte alls var porträtterade väl, de var helt okej som bäst. Och huvudskådespelerskan förstörde nog hela filmen, och gapade igenom hela filmen; det enda uttrycket man fick i princip! Nej, jag tycker inte om Bay's tolkning av en sådan fantastisk serie.

Zeitgeist2014-10-25
Man behöver inte särskilt mycket bevis för att inse att världen förstörs av religion, pengar och maktgirighet. Bra semi-dokumentär som lär ut konsten att ifrågasätta. Man bör ifrågasätta precis allt, och då börja med ens egna tankemönster.

The Double2014-10-03
En film som vill känna sig 'unik'. Den var riktigt bra!

Honeymoon2014-09-13
ok, va?!

Winter's Tale2014-05-16
På riktigt? Crow, Connelly och Smith i denna usla rulle? hemskt var det.

Pompeii2014-05-08
Kit Harington, nuff said!

En familj2014-04-15
Roberts var fenomenal, vilken kvinna!

Amour2014-04-10
Trovärdigt, fint, sorgligt, enkel skildring av livet, men trots det så svårsmält och tungt. Skådespelet var sjukt imponerande.

Spring Breakers2014-04-06
Varje generation skapar sin eskapism i någon form, vår tids verklighetsflykt är just det som syns i filmen; festande, alkoholism, droger, dragdrömmeri om en filmisk värld, "precis som i ett tv spel". Vi lever i en alltmer fiktiv värld, vi (våra barn) växer upp till den här typen av verklighetsflykt och hur skadligt det än är, så är det en del av vår moderna era, men en läxa som man kanske lär sig efter att ha sett filmen är att all eskapism är flyktig och kortvarig, precis som i filmen. Vårlovet måste ta slut förr eller senare och vi kan inte fly från det gråa i vår värld! Angående den feministiska aspekten, jag tror att den biten är sekundär för filmens budskap och det kanske förklarar de tydliga skillnaderna mellan dem manliga och kvinnliga karaktärernas djup/komplexitet etc. Helt ok film!

Den stora skönheten2014-03-19
Tyckte om så mycket med denna film. En del festliga scener som stundtals påminde om dem från The Great Gatsby. Riktigt fint foto och det kan man vänta sig då det mesta utspelar sig i Rom; dialogerna var charmerande, smarta och roliga. Den når inte riktigt fram till en 5a för mig; ett fint avslut men minuterna innan var alldeles för långdragna och allusionerna för luddiga.

Nymphomaniac2014-03-17
den handlar om mycket mer än sex, den vill handla om mycket mer än sex... jag återkommer när jag suttit igenom dem fyra timmarna igen och denna gång på riktigt förstått vad den vill handla om.

My Week with Marilyn2014-02-25
Jag tycker personligen inte att Michelle Williams lyckades fånga Marilyns personlighet. Det hela kändes platt och krystat på något sätt. Det kanske också har att göra med att jag allmänt inte står ut med Williams skådespeleri.

Vita nätter2014-01-06
wow!

The Death of Charlie Countryman2013-11-22
Efter att ha sett trailern hade jag vissa förväntningar på filmen, men nu när jag har sett den känner jag mig bara förvirrad. Jag förstod inte syftet riktigt och det fanns ingen som helst struktur eller poäng med det hela.

Shirin2013-11-20
Jag kan se ambitionen med filmen, konceptet osv. Ur ett experimentellt perspektiv är den jätte intressant men innehållsmässigt faller den platt för mig och den är lite väl lång. Nu är dessa kvinnor skådespelare men det tycker jag inte gör så mycket då själva idén är att leka med film, filmupplevelse och människans känslor i stort. Någon har påpekat att allt är fejk men det är hela tanken, all film är fejk i grunden, och det är väl både relevant och irrelevant i detta fall; oavsett så handlar det om dem riktiga känslorna som film väcker hos människor. Kiarostami är för mig en spännande regissör som alltid kommer med något nytt, något man inte har sett innan, däremot är det som att han aldrig riktigt når fram i hans försök, det blir nästan för ambitiöst. Så känner jag är fallet med Shirin, det är någonting spännande där men det är inte tillräckligt för att lämna mig hänförd.

Happily Ever After2013-02-13
den enda scenen värd att nämna är den mellan gainsbourg och depp i musikbutiken. fin.

Seven Psychopaths2013-01-15
Kunde ha blivit ett riktigt bra manus, höll dock inte hela vägen. Stundtals humoristiska scener och bra skådisar. Helt ok.

Black Swan2013-01-10
Förutsägbar film, den vill för mycket och faller bara pladask istället. Portmans skådespeleri är precis som i alla andra av hennes filmer, ensidig, karaktärslös, samma jäkla ansiktsuttryck när hon gråter. Det finns inga nya uttryck, blickar, konturer liksom. Ja hon fick en Oscar, men alla vet ju att Oscars styrs av hollywood nepotism.

Gabbeh2012-12-27
Oavsett så är fotot gripande vackert, vilket inte är konstigt. Allt man behöver för att få det fotot i Iran är en kamera!

Gabbeh2012-12-27
Iransk film har en tendens att vilja vara alltför metaforisk och poetisk. Det är så påtagligt beskrivande och vackert att det skär i ögonen och sinnena. Gabbeh är en långdragen och stundtals seg film som försöker försköna en berättelse om en senil man och hans fru... och deras matta.

Nästa sida »