Alla kommentarer avFul_fisk

Okja2021-09-24
Jag är förbluffad över alla höga betyg, det tog tio minuter innan jag kände vartåt den här filmen barkade, och efter 50 minuter gav jag upp och stängde av. Det sker väldigt sällan att jag stänger av, men den var verkligen bortom räddning, och utifrån hur förutsägbart det varit så långt skulle fortsättningen vara lika usel. Herrejösses vilket dravel! Tycket det är märkligt hur folk tycker filmen för fram ett viktigt budskap, det räcker ju för fan att läsa beskrivningstexten på 25 ord som ligger här ovan på filmtipset, alternativt se valfri utplockad halvminut ur filmen, för att förstå exakt vad den två timmar långa filmen vill få fram. Man kan väl tillåtas kräva lite mer än så? Egentligen dog filmen så fort man fick se Okja själv, jag kunde aldrig köpa att den där varelsen var där. Det kändes bara som en figur skapad i datorn, och jag fattade heller aldrig tycke för den. Och så skulle det bli sådär barnsligt charmigt med bajs- och fjärthumor och så, men det blev liksom bara tramsigt. Jag antar att tanken är att filmen ska vara barnslig och överdriven, inte minst då den skildrar ett barns perspektiv, men det fanns liksom ingen charm. Det blev bara tramsigt och korkat. Ja, jag vet att jag inte tittade klart, men utifrån vad jag läst av andras kommentarer verkar det inte som att filmen ändrade stil och jag pallar verkligen inte mer av detta skräp. En sak till: affischen ser mörk och tung ut, men filmen var ju väldigt satirisk, och hade dessutom färgstarkt foto och mycket humor. Jag tycker nog att marknadsförararna kunde tänkt till lite där. Allt som allt framstår Parasit som den enda Bong Joon-ho-film som överhuvudtaget fungerat hos mig (The Host var också skräp). Jag förstår honom nog inte riktigt.

Donnie Brasco2021-09-22
Proffsig och gedigen gangsterfilm med Al Pacino i högform, men den extra nerven infinner sig aldrig och vi landar på en stabil trea. Dugligt, alltså. Depps familjescener känns som att de är där för att ge hans karaktär med lager, men de fungerar nästan på motsatt håll och gör honom mest bara mer svårbegriplig. Men Pacino är kanon hela vägen, förstås.

Gunda2021-09-21
Det hänger helt på slutet, hann jag tänka. Bara ett par djur filmade i deras vardag på gården i knivskarpt svartvitt foto räcker då inte till ett godkänt betyg. Men så kom slutet och herrejävlar! Det var verkligen värt väntan, och räddade inte bara trean utan skjutsade även upp det hela till fyran. Fram tills dess hinner man tänka det mesta om pretentiös filmkonst, men med en slutpunch så oförglömlig som denna är det mesta ursäktat. Vackert!

Medea2021-09-21
Såg den utan undertexter och hade ganska stora problem med gammeldanskan, så det är tur att jag kände till berättelsen sedan tidigare (tack svenskalektionerna på gymnasiet!) För mig var det här bara en fröjd för ögat, och jag njöt hela vägen av den hypnotiska atmosfären. Magiskt foto. En film som helt och hållet handlar om stämningen, och den uppskattade jag.

Will Hunting2021-09-21
Trevlig feel good-film som jag såg för 20 år sedan men var lite för ung att uppskatta då. Rakt igenom stabil och engagerande med bra skådespeleri, inte minst från en väldigt känslosam Robin Williams. Hade kanske kunnat slopa 20 minuter och skippa ett par "bli ovän och sams igen"-sidospår och liknande, men filmen förstörs inte av detta. Kul med en rejält stor roll för Stellan Skarsgård också, som annars brukar få de träigaste rollerna i Hollywood. Överlag en film som verkligen lämnat avtryck; känns som att både Matt Damon och Ben Affleck båda lever väldigt mycket på rollerna de gjorde i denna stora genombrottsfilm.

Snömannen2021-09-21
Började ganska okej med rätt snygga bilder och rolig casting med Peter Dalle och lite sådär, men sedan blev det mest bara standard-deckare med en oinspirerad Fassbender i ett lite för rörigt, lite för ospännande och lite för fantasilöst Bron-avsnitt. Jag har inte läst boken, men storyn är ju rätt löjeväckande, så det förvånar mig att alla dessa stora namn ens ville ha med den att göra. Räcker väl gott så för underkänt, men sedan kommer slutet ovanpå det. Upp med händerna alla som inte gissade vem mördaren var! Riktigt löjeväckande klimax som faktiskt fick fram ett par ordentliga fniss ur mig. Verkligen en dålig film. Efter detta och nya Jönssonligan kan jag inte mer än att tacka Alfredsson för den här tiden, jisses vad han har tappat.

She's Funny That Way2021-09-21
Lättsam komedi som försöker återuppväcka komedin från Hollywoods heydays. Fungerar ganska bra tycjer jag, fick absolut ett par garv. Framför allt Jennifer Anniston, som jag aldrig tyckt varit särskilt rolig, överraskar finfint här! En bagatell, väldigt nära sentida Woody Allen. Kul att se en ny Bogdanovich-rulle igen, men det är ju knappast en ny Go'dag yxskaft.

Knives Out2021-09-21
Att ironisera över whodunnit-deckaren är knappast något nytt, så har Rian Johnson, en regissör som aldrig imponerad nämnvärt på mig, något att tillföra genren som vi inte redan sett i alltifrån Släpp deckarne loss det är mord till Gosford Park? Ja, det har han absolut! Egentligen är det ju mer en komedi än en deckare, inte minst i och med Daniel Craigs underhållande överspel med usla sydstats-accent. Allting är rätt överdrivet, twisterna oändligt många och intrigen underhållande snårig. Men det är ju just det som är poängen. Det blir väldigt underhållande. Jag tyckte om den! Kul film.

Avgrunden2021-09-21
Positiv, men mixad. Tycker den etablerade allt rätt hafsigt i början och jag hade sedan svårt att hålla koll på vem som var vem och vem som ville vad och varför den gjorde så osv. Men visst var det spännande hela vägen och stundtals riktigt nagelbitande. Väldigt snyggt gjord, och fantastiskt välbehållna dator-effekter! Mysigt att se en sådan här 80-tals-klassiker jag aldrig sett förut. Såg bioversionen, om det blir en omtitt någon gång provar jag den andra varianten.

Event Horizon2021-09-21
Spännande och stabil rakt igenom. Mer påkostad än jag trodde den skulle vara. Effekterna håller ihop bra också. Mycket Alien-inspiration skiner igenom. Slutet är kanske lite sådär (och Prodigy till eftertexterna?!) men annars är detta vida överlägset allt annat sopan Paul WS Anderson någonsin rört vid.

Babyteeth2021-09-16
Det här var mig en duktigt pretentiös film. Jag blir positivt överraskad av kommentarerna som föregår, trodde det skulle ströslas med "åh vad jag skrattade och grät åt denna underbara och varma film" och dylikt. Jag tyckte verkligen inte om den, allting kändes bara så tillgjort och falskt på något sätt. Karaktärerna kändes bara aldrig äkta, utan tillyxade och överdrivna, allt för att få fram den där indie-komiska känslan som filmen suktar efter att uppnå. Den misslyckas. Karaktärerna blir inte charmigt udda, utan känns falska och humorn flyger inte. Dessutom är det en ganska konstig moral i historien; det fanns inte en del av mig som ville att knarkaren skulle vara med tjejen, och hon verkade mest bara intresserad av honom för att det stod så i manus. Visuellt? Tidstypiskt digitalt foto med kort skärpedjup och mycket närbilder. Kortfilmsgenerationen börjar få göra långfilm och tar med sig sin oinspirerat strömlinjeformade studentfilmar-stil. Nä, som sagt, jag tyckte verkligen inte det här var bra. Ett tag var den till och med nära ettan, men jag sansade mig och kom att minnas Transformers och allt sådant. Så illa är ju inte detta. Men nog blir man en smula provocerad av att kritikerna hyllar pekoralet.

Fredsmäklaren2021-09-13
Tidstypisk amerikansk före 11 september-action. Idag, när denna tid känns alltmer svunnen går nog en sådan här simpel underhållningsfilm hem lite bättre hos mig än då, när det rådde närmast inflation. Välgjord och spännande hela vägen in i mål. Budskapsmässigt finns väl egentligen ingenting här att hämta utöver några teman som lappar ihop intrigen snarare än att lämna några tankar till eftertexterna. Men det funkar. På något sätt känns både Clooneys och Kidmans attityder till händelserna och effektiva arbetstempo ganska naturligt, och jag får känslan i att det är lite såhär underrättelsefolk faktiskt skulle agera i sådana här situationer (minus all action då). Vilket ju är på gott och ont, som USAs klåfingriga utrikespolitik överhuvudtaget.

Collective2021-09-13
Riktigt kolsvart och tragisk historia. Väldigt engagerande att följa, men samtidigt hade jag nog önskat att filmskaparna hade kunnat berätta lite tydligare, inte minst för oss utanför Rumänien, som aldrig läst om dessa händelser i tidningarna. Och så hade slutet, där det dramatiskt klipps till tysta eftertexter lite sådär sensationslystet, kunnat undvaras. Men utöver dessa små skavanker är det verkligen en stark och omskakande film som verkligen bör ses.

Den sommaren2021-09-02
Riktigt intressant, fascinerande och fängslande. Ibland kan det gå lite på tomgång, men det kan också ha att göra med att jag såg den lite upphackat. Men verkligen bra och sevärt!

Sju år i Tibet2021-09-01
Väldigt fin rakt igenom, även om den där sista punchen som kammar hem högre betyg än en trea aldrig riktigt slår in.

Det våras för sheriffen2021-09-01
Det görs för lite anti-rasistiska komedier i världen. Här har vi en, och den är suverän. 2021: Tydligen har jag hunnit recensera den här filmen två gånger, och ingen av gångerna givit det toppbetyg filmen förtjänar. En av de bästa komedierna, ja filmerna, som gjorts. Kolossalt rolig, och den bästa filmen om rasism någonsin, på en och samma gång! Slutet är metafysiskt, fullkomligt mästerligt och genialiskt. Det kan inte vara tal om något annat än en femma här! Skäms på mig själv för att jag satt fyror tidigare!

Wolfwalkers2021-09-01
Absolut en fin film, trivsam stämning, mycket hjärta och fina animationer. Så långt bäddat och klart för en solklar fyra. Men för att vara en icke-Disney så lutar den så oerhört mycket mot alla Disneys klichéer. Framför allt har de plockat alldeles för mycket från Modig; miljö, huvudperson, konflikt, fadersgestalt, nästan allt är därifrån. Och då var ändå Modigs största brist att DEN plockade alldeles för mycket från andra filmer, främst då Draktränaren och Björnbröder. Den klassiska huvudpersonen i ett barn som drömmer om att bli en stor krigare brukade vara en pojk-kliché, nu är det istället en flick-kliché. Kändes kanske fräscht när Modig kom, nu är även det gjort till döddagar. Återigen, jag gillar den här filmen, och min trea är stark. Det är bara tråkigt att sådan god potential till något rent lysande slösas bort på alla dessa genrekonventioner som gör filmen så kolossalt förutsägbar att man efter första halvtimmen kan lista ut exakt vad den resterande timmen kommer att bestå av.

Kulregn över Broadway2021-08-28
2013: Bra, men inte överväldigande. Schyst dialog och kul story, men jag hade lite högre förväntningar. Även när Woody Allen inte agerar själv så är det en väldigt Allensk film. 2021: Vilken underskattning, den här filmen är ju skitbra! Väldigt rolig, och även snygg och välgjord. Solklar höjning till en solid och rätt stark fyra!

Happy Gilmore2021-08-28
Kul film! Har märkligt nog aldrig sett den förut, känns som att jag är sist i världen. Rätt traditionell story, men många roliga scener. Sandler kunde en gång i tiden!

There Is No Evil2021-08-28
Bra film! Har lite svårt för episodfilmer, tycker nästan alltid det är bättre när berättelserna berättas parallellt, men här fungerar det bra. Tänkvärt om dödsstraff, stämningsfullt och spännande hela vägen.

Svart bok2021-08-25
Bra, tät och spännande andra världskriget-spionthriller! Blev kanske en smula rörigt att hänga med i alla vändningar så småningom, men annars en rakt igenom välgjord spänningsfilm.

The Big One2021-08-23
Lite ostrukturerad och inte någon av Michael Moores bästa filmer. Men överlag underhållande och intressant, som vanligt.

Betjänten2021-08-21
Rätt fin, mycket tack vare fotot. Hade kunnat vara skarpare i hur historien berättas, men överlag en bra och sevärd film.

Pensionat Oskar2021-08-21
Njae, jag vet inte. Bra skådisar och så, men storyn engagerar aldrig riktigt. Känns lite för flamsig för att bli ett bra drama och för icke-rolig för att bli en bra komedi. Och varför ser den ut som en 90-tals-barn och ungdoms-serie? Gillade inte alls stilen, tyckte inte den såg bra ut. Kanske är det det som skaver? En besvikelse efter fina Freud flyttar hemifrån. Stina Ekblads spya i vispgrädden är behållningen i en ganska svag, om än inte helt hopplös, rulle.

Freud flyttar hemifrån2021-08-16
Lite tillyxade karaktärer emellanåt, men annars en genomgående bra och stabil film. Kul att se en sådan här "neurotisk judisk familj"-film ifrån Sverige snarare än New York. Bra skådespeleri. Fan vad den genomsnittliga filmen var så mycket snyggare på 90-talet än den är idag.

Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese2021-08-15
Ingen ny No Direction Home kanske, men två dryga mycket trevliga timmar i TV-soffan. Har nog aldrig sett så bra Dylan-framträdanden som de han gör här (nej, jag är ingen Dylan-expert och har inte överdrivet myket att jämföra med). En gedigen myspys-stund för alla 70-tals-rock-älskare!

Charter2021-08-14
En tämligen skaplig och bra film. Gillade först det effektiva tempot, som raskt höll filmen på tå rakt igenom. Men efterhand insåg jag också att detta kom till ett pris. Ibland hade filmen behövt stanna upp och verkligen dyka djupare i scener och dialoger. Känslorna tillåts aldrig blomma ut, och vissa partier skriker efter en tio minuter lång dialog eller annat som verkligen för fram karaktärernas samspel. Att man inte får veta allt om dramats bakgrunder och vem som man ska heja på, som kritiserats ovan, tycker jag var en tillgång.

Flickan ovanpå2021-08-14
Dyrkar ju Billy Wilder, och tidsandan är härlig. Men det blir rätt platt och innehållslöst i längden ändå. Jag känner inte till Tom Ewell sedan tidigare och har spontant svårt att se hur han fick huvudrollen här, kunde de inte fått Cary Grant eller någon annan självlysande stjärna att blåsa liv i figuren? Den tveksamma kvinnosynen ligger ju förstås som en filt över hela filmen, men det hade inte gjort så mycket om filmen bara varit roligare. Nu är det mest Ewell som går omkring och håller oändligt antal monologer till ett ganska långsamt berättartempo. Något egentligt budskap eller ens poäng kommer inte direkt fram heller. Nä, absolut inte utan charm, men här blir det underkänt.

Capote2021-08-05
Kände inte överhuvudtaget till händelserna filmen handlar om eller boken Capote skrev om det hela. Gillade hela känslan i filmen; fotot och klippningen kändes gammaldags på alla positiva vis. Hoffman givetvis suverän, de andra också. Det enda plumpet i protokollet är att jag efterhand inte förstod riktigt Capotes motiv, eller vad han gjorde med det ena eller det andra, som t ex när han plötsligt reser bort i ett år precis när fångarna börjar öppna upp sig. Fick aldrig grepp om det där, och undrade om det försökte vara det ena eller det andra eller om det skulle vara mångbottnat. För mig blev det ett frågetecken, och en betygstrea. Men det skulle absolut kunna bli en fyra vid omtitt. Verkligen en sevärd film, absolut.

The Founder2021-08-05
Många treor här, för mig var det en solklar fyra. En film som bara rullade iväg i 2 timar och engagerade hela vägen. Gör inte anspråk på att vara ett mästerverk, men gör allting rätt i övrigt. Keaton är fantastisk i huvudrollen. Mycket intressant och bra berättelse. Varför såg jag bara besvikelser på bio 2016, och upptäcker alla guldkornen nu, fem år senare?

Nästa sida »