Alla kommentarer avFul_fisk

In the Loop2021-01-24
Nä. Verkligen inte särskilt rolig politisk satir, kanske främst pga att man inte begriper vad den politiska intrigen går ut på särskilt mycket. Eller kanske ännu mer, man begriper inte vad man ska tycka om den, och vad det egentligen är som kritiseras, vilka karaktärer som man förväntas sympatisera med eller inte, osv. Kändes som ett försök att göra The Office fast politisk, men The Office har så tydliga karaktärer och utnyttjar den fejk-dokumentära stilen utsökt. Den här blev aldrig särskilt engagerande, skarp eller rolig. Kanske missade jag något. Åtminstone så måste jag applådera Peter Capaldis insats, han spelar sin oerhört argsinta karaktär med en enastående inlevelsefull entusiasm.

Herkules2021-01-13
2021-01-13: Oj, den här växte nu när jag såg den igen (tredje gången)! Hade missat hur kul den här filmen var, riktigt packad med action och skämt på ett härligt sätt. Påminner förstås mycket om Aladdin, och är faktiskt inte så långt ifrån. Hades står förstås för de största skratten, men här finns mycket att gotta sig åt. Må hända att min tidigare kommentar om att filmen aldrig riktigt landar i något allvar fortfarande kvarstår, men den här gången gjorde det mig inget. Det blir en klar höjning till en fyra! 2018-05-12: Ganska rolig, ganska snygg och ganska gemytlig. Tempot är dock på tok för högt för att man ska landa i filmen och bli engagerad, mycket i filmen känns genomstressat. Men visst fungerar den, barnen lär knappast klaga och de vuxna kan även glädja sig åt blinkningarna till den grekiska mytologin, kändis-varumärken, gospel-musiken och några coola animations-grejer. Sevärd Disney!

Greta2021-01-13
Tämligen lysande dokumentation av dessa två turbulenta år i Greta Thunbergs liv, där hon går från nobody till världsberömd. Ingående och bra berättat, där man får en tydlig bild över både Thunbergs personlighet och rörelsen hon går i bräschen för. Man får en ganska deprimerad bild över världsläget och politikerna vi har. Jag hade nog velat se den cynismen leva kvar på slutet snarare än den optimistiska syn på huvudpersonens efterverkningar det istället blir, det hade mer varit i linje med filmens helhetsbudskap. Men överlag en skitbra och mycket sevärd dokumentär!

Macken2021-01-13
Klassiskt försök att föra TV-serie till bioduken genom att göra det lite mer allvarligt, fast utan framgång. Faktiskt en rätt tråkig film, utan någon av Claes Erikssons klassiska ordlekar i dialogen eller andra patenterade finurligheter. Rätt lite humor överlag egentligen, vilket gör filmen ganska långdragen. Storyn leder aldrig riktigt någonvart, även ifall det hela knyts ihop rätt fint med Gött å leva på slutet. Minns att jag inte var överförtjust när jag såg den här som liten, och det lossnade inte den här gången heller. TV-serien räcker. Troligtvis Galenskaparnas svagaste långfilm.

Den skyldige2021-01-13
Tät och spännande rakt igenom. Fungerar väldigt bra, en riktigt kanonthriller! Bör ej missas. Synd bara på den urusla och stentrista filmtiteln, som nog ensam höll mig ifrån att se den tidigare, förslagsvis på bio.

Capricorn One2021-01-11
Inte alls så bra som jag trodde den skulle vara, här hade nog krävts en bättre regissör. Men storyn är klassisk och slutjakten lika så. Synd bara att man inte lärde känna astronauterna bättre. Hade nog velat skippa Elliot Gould och fokusera helt på dem.

Stinsen brinner...filmen alltså2021-01-11
Märks lite att det är en scenföreställning från början, och den gör sig nog egentligen bäst just på scen. Men samtidigt har filmen sin charm och tillräckligt många roliga bitar för det ska fungera hyggligt. Bäst är givetvis italienarna.

Hajen som visste för mycket2021-01-11
Kul film! Charmigt 80-talig och bra satir över börsvärlden.

Superhjältarna 22021-01-11
Rakt igenom actionpackad och underhållande med samma känsla och atmosfär som ettan. Storyn kanske upprepar lite väl mycket vad som hände i ettan, och man kan lite väl lätt lista ut vart filmen är på väg med skurk-biten, men i övrigt en kul och underhållande film.

Prinsessan och grodan2021-01-11
Charmig och härlig Disney-film som jag tydligen inte kommenterat tidigare. Är väl tio år sedan jag såg den nu, och den var minst lika bra vid en omtitt. Animationer i världsklass, karismatisk skurk, härliga sångnummer och en smart story. Inledde en rad med Disney-filmer i en klass studion inte varit i på många år före det. Synd bara att det inte fortsatte med den handtecknade stilen.

The Holiday2021-01-11
Inte så bra som jag väntat mig efter det avtryck den givit, men visst är det en harmlöst charmig film. Är aldrig tillräckligt rolig för att nå upp till några Love Actually-nivåer och nog kunde man väl haft lite tuffare kanter och mindre förutsägbara utvecklingar i storyn. Men visst är det en trevlig och mysig film med bra skådisar!

Mank2021-01-06
Trivsam Hollywood-romantik med en stabil Oldman i högsätet. Måste vara komplett omöjlig att hänga med i för den som inte kan sin Citizen Kane- och Hollywood-historia, men den snygga stilen och den rappa dialogen är trivsam. Ganska oengagerande dock, jag inser efterhand att jag inte bryr mig så mycket om vad som händer. Men visst är det snyggt och välgjort, vilket räcker gott och väl för ett fullt godkänt betyg. Hade dock väntat mig lite mer.

Se upp för Jönssonligan2021-01-01
Som riktigt fan kan man förstås inte hålla fingrarna borta, och försöker ta in det nya utan att jämföra strängt med vad som varit. Projektet har alltid känts lite läskigt eftersom det denna gång är riktigt spännande personer inblandade, som Jönssonligan-dyrkaren Henrik Dorsin och Tomas Alfredson, Sveriges kanske främsta verksamma regissör, som dessutom var med när det begav sig på 80-talet. Och under den första halvtimmen känns det också som att det håller på att gå vägen. Första kuppen är snyggt sammansatt med fin klippning, stilrent foto och trivsam stämning. Men sedan barkar något åt fanders. Plötsligt ska ligan splittras för att tvingas samsas igen (samma misstag som förra försöket Den perfekta stöten från 2014 gjorde). De gamla filmerna gick inte på tomgång så länge, där var de osams någon minut, och sedan raskt i kast med nästa kupp. Säga vad man vill om de gamla filmerna, men man vet aldrig från början hur de kommer att avslutas redan från början, den första kuppen klaras alltid av under första halvan, och sedan händer diverse förvecklingar som gör att de får nya saker att lösa. Nu ska de istället vara osams hela filmen. Och på vilket sätt osams? Tja, för det första är alla karaktärer helt och hållet omstöpta till oigenkännlighet, endast Sickan har drag av Sickan i sig, och därifrån blir det bara mer och mer bisarrt. Att låta Ankan Johansson spela nedtonat är lika dålig beslut som att göra om Vanheden till en introvert morsgris utan ryggrad. Doris får jag aldrig riktigt grepp om, hon verkar vara ligans sekundant, men är ändå varken rolig eller intressant. David Sundins Harry har absolut ingen personlighet alls. Framför allt saknar samtliga medlemmar i ligan någon som helst sammanhållning eller kemi. Ett stort, stort problem. Dessutom är de inte det minsta roliga. Och då är nog ändå själva storyn det värsta med filmen. Efter den ganska lyckade öppningen blir det mer och mer urspårat i någon snårig intrig kring finsk tronföljd som glider längre och längre ifrån Jönssonligan och mer och mer in i... ja, Grotesco. Det blir liksom parodi på amerikansk genre-film. Vad är Jönssonligan över det? Dessutom blir folk mördade och sådant, vilket inte heller matchar tonen. Mitt i allt går Doris och Harry på en fest med frukttema där ett live-band sjunger olika frukter med första bokstaven bortplockad. Det är i detta inferno av humorbefriad meningslöshet som det slår mig, att manusförfattarna Dorsin och Ulvshammar faktiskt skrev Åsa-Nisse - Välkåm to Knohult. Och det är där denna film landar. Magplask i ett försök att uppdatera en gammal kulturskatt i en mer skruvad Grotesco-variant. Skillnaden är att Åsa-Nisse aldrig varit bra, och att den nya aldrig kändes som att den försökte vara särskilt bra heller, att de mest gjorde den som en kul grej. Men Jönssonligan var bra, och jag vet att de som gjort denna film också tycker det. Så varför stöper de om allting till ett skruvat Grotesco-äventyr utan finess och lyckad humor, istället för att verkligen försöka slå an den rätta ådran? Kanske går det inte att återskapa magin. Kanske bör man bara låta Jönssonligans arv vara. Om Den perfekta stöten kändes fel för att de distanserade sig för hårt från originalen, som om de vore något att skämmas över, så är felet denna gång snarare motsatsen, att de försöker hitta magin men misslyckas kapitalt. Faktiskt är detta den sämsta Jönssonligan jag sett, och jag funderar allvarligt på bottenbetyget, för min tvåa är fan svag. Filmen gjorde mig genuint ledsen och besviken i hur all talang schabblas bort så lättvindigt. Och värst av allt är att Tomas Alfredson regisserat, och till och med varit med och skrivit. Karln har gjort mig besviken många gånger, och jag har aldrig hymlat med att hans verk var som störst när han var doldis (Bert, Killing-filmerna, En decemberdröm), och att jag alltid hittat något jag ogillat med hans senare kritikerrosade filmer Låt den rätta komma in och Tinker Tailor Soldier Spy. Men aldrig har han varit ute på såhär djupt vatten, det här är riktigt illa, och jag är chockad att en sådan supertalang ens vill ha sitt namn på denna röra. Och innan jag avslutar måste jag flika in hur meningslöst tråkiga skurkarna är, båda halvorna av Wall-Enberg, och att Marie Göranzons intetsägande bi-bi-biroll fått en guldbagge-nominering när hon spelade en riktig biroll i Orca är fullkomligt ofattbart. Kritikerna har aldrig gillat Jönssonligan, så det är anmärkningsvärt att de tycks tycka om den här, men jag ställer mig på publikens sida. Se upp för nya Jönssonligan!

Mustang2021-01-01
Vacker och berörande film med stark närvaro. Riktigt bra, verkligen värd att se!

Filmen om Nalle Puh2021-01-01
Den här filmen såg jag många, många gånger som liten och tycker fortfarande om, framför allt på grund av inramningen med de olika äventyren och berättelserna ihopvävda till ett småmysigt litet nedstamp i Christoffer Robins tankevärld. Dock har finns det många märkliga inslag som jag aldrig riktigt fått grepp om och som känns extra tydliga som vuxen. Den riktar ju in sig till riktigt små barn, och när man är riktigt liten så bryr man ju sig inte om detaljerna, men... vissa saker var lite skumma redan då. Framför allt påminns jag om varför den här filmen inte fortsatte att rulla i videobandsspelaren jämte Robin Hood och Lejonkungen när jag kom ut ur dagisåldern, och varför den inte heller återkom i slutet av tonåren, när jag blev nyförälskad i Disney. Karaktärernas dumhet, som ska vara en hel del av charmen, är inte alltid charmig. Ibland är den bara konstig och... ja, sned. Som när Ugglas hus går sönder, och Ior plötsligt bestämmer sig för att Uggla ska flytta in i Nasses hus och Nasse tvingas ut och ingen ifrågasätter... Eller när Nalle Puh helt utan anledning får äran för att ha räddat Nasse och Christoffer Robin arrangerar en hyllningsfest åt hans ära trots att han inte gjort något... Vi är ju i Robins fantasivärld, så jag förstår inte heller hur det går ihop. Överlag är ju alla figurer tänkta att representera ett barns olika sidor, men till slut känns det som att vi snarare har klivit in på psyket. Varenda figur har ju för fan diagnos! Tiger har ADHD, Kanin har OCD, Nalle Puh är efterbliven, Nasse paranoid, Uggla mytoman, Ior depressiv och Christoffer Robin är förstås schizofren som kommit på alltihop. Minns också att jag brukade sympatisera med Kanin och störa mig på Tiger, men det verkar ha vänt till motsatsen nu. Allt som allt blir filmen lite skum och konstig ibland och fungerar alltså inte som den där urskillningslösa feel good-upplevelse den borde vara. När säcken knyts ihop på slutet görs det i alla fall väldigt väl med en melankolisk och väldigt vacker final. Fram tills dess är det en blandad påse, men som sagt så är helheten det viktigaste här. Tvivlar inte en sekund på att dagisbarn kommer att uppskatta att se detta hundra år från idag. Men någon av de största Disney-produktionerna kommer det väl aldrig att vara, hur många gånger jag än såg den som liten.

Törnrosa2020-11-30
2011-11-19: Ingen av Disneys största verk, men den håller. Liksom i stort sett alla Disney-filmer så har denna rulle en hel del magiska scener, även ifall helheten inte är magisk rakt igenom. Drakstriden på slutet och scenerna som innefattade trolldom var väldigt fina! Bara det räcker för att filmen ska vara sevärd. 2020-11-30: Inledningsvis hinner jag tänka att filmen är bra och sevärd, om än lite ännu en av Disneys prinsess-filmer. Men så kommer det där makalöst snyggt sammansatta klimaxet och filmen tar sin plats bredvid Askungen och Snövit som storverk! Otroligt snyggt tecknad film, helt fantastiskt snyggt med hur den är designad som medeltida målningar, skurken är underbart ondskefull och slutstriden är så actionpackad och häftig att det finns inte. Skitbra film, helt enkelt! Här höjer vi till fyran helt klart!

Orca2020-11-30
Ganska bra drama där skådespelarna får mest utrymme att glänsa. I övrigt tycker jag filmen är ganska oinspirerat filmad, lite som att de ljussätter, sätter upp en vinkel, klipper med jämna mellanrum, utan att varken klipp eller vinklar talar något språk. Tycker också den var lite för mörk och melodramatisk för sitt eget bästa, den hade gynnats av lite mer uppsluppenhet. Men överlag ett sevärt drama som dock nog inte hade fått samma uppmärksamhet under andra omständigheter.

Tropic Thunder2020-11-24
Det tog sina år innan jag såg denna, men den var fan värd väntan. En riktigt rolig film med bra och skarp Hollywood-satir som underhåller ordentligt hela vägen in i mål! Eller okej, sista akten är kanske lite väl pang pang, men inte så det förstör. Det enda som inte fungerar är Jack Black, som utöver fejktrailern i början inte är rolig för fem öre. Downey jr. och Tom Cruise är däremot briljanta!

Micke och Molle – vänner när det gäller2020-11-22
Har jag inte recenserat denna tidigare? Nåväl, en kanonfilm är det ju sannerligen. Väldigt fin och stark och vågad för att vara Disney i sina mörka bitar. Vacker och känslosam!

Askungen2020-11-18
Gud vilken fin film det här är, alltså. Teckningarna är helt makalösa, och berättelsen otroligt känslosamt berörande. Designen på styvmodern och systrarna är fantastiskt motbjudande! Gillar bitarna med kungen också, han är för jävla festlig. Överlag en bra avvägning av humor, magi och allvar som gör helheten strålande suverän. Nära toppbetyget!

Rio2020-11-17
Ganska standard story, men bra animerad med många fina färger, samt en hel del skratt och värme. Trevlig film!

Utøya 22 juli2020-11-14
Riktigt bra film. Närgånget och övertygande skådespelare. Jag började tänka på det tekniska lite väl mycket kanske, och bitvis blev det mindre intensivt berättelsemässigt, men annars fungerade det mesta riktigt bra. Det jag tänkte mest på var dock fotot, som faller lite mellan stolarna i min värld. Det är ganska grådaskigt och fult, men inte på så sätt att det blir rått och sjaskigt, utan bara... lite tråkigt. Hade nog hellre (blir lite teknisk) sett den här stilen filmad av handkamera med vidvinkel objektiv och slopat stilistiska skärpedragningar och andra stilistiska inslag, om fotot nu inte ska vara så närgånget och osnyggt... Men i övrigt som sagt en verkligt sevärd film. Dystert att den amerikanska varianten som kom bara några månader senare och fick mycket sämre omdöme har fått så otroligt mycket mer spridning. Säger en hel del om den strukturella filmiska rasism mot filmer utan engelskspråkigt innehåll som råder där ute.

Alice i underlandet2020-11-14
2012-08-07: Bara irriterande och jobbig. I början är det väl intressant med hur filmen skildrar drömmar och galenskaper, men det håller inte på något sett för en långfilm. Har aldrig uppskattat denna jobbiga berättelse, stör mig mest bara på karaktärerna, och Disneys kreativa team kan inte ändra på detta. Den enda som inte går mig på nerverna är Filurkatten. 2020-11-14: Ja, den här har jag ju aldrig gillat, men när fan blir gammal blir han religiös och när jag blir gammal börjar jag tydligen uppskatta Alice i underlandet. Det är fortfarande en helstörd berättelse på alla sätt och vis, och jag har fortfarande full förståelse för ifall någon skulle tycka att det är total dynga. Men animationsvärlden är så sinnessjukt jävla kreativ och allt som händer är så jävla knasigt och knarkigt att jag ändå blir hänförd till sist. Det blev jag inte förr, men nu tycker jag det är smått fantastiskt att Disney satte ihop denna helsnurriga LSD-trip till film! Makalösa animationer, surrealistisk upplevelse. Jag höjer till en solklar fyra!

Frost/Nixon2020-11-10
Rätt bra, men inte alls så bra som jag trodde. Bra spelat av Sheen och Langella, men det rent filmiska var inte lika intensivt och spännande; foto, musik osv. Framför allt intervju-biten var väldigt onödigt och distraherande. Men i övrigt rätt hygglig.

Ursäkta, vad är klockan?2020-11-10
Småkul komedi som duger för en enkel titt. Cleese är alltid sevärd. Lite melankoliskt att sådana här filmer inte görs överhuvudtaget längre...

The Trial of the Chicago 72020-11-10
Välgjord och välspelad för det mesta, men det där lilla extra saknas. Tycker Molly's Game var klart bättre, t ex. Baron Cohen är verkligen en bra skådis. Sevärd, men trist att alla filmer ser så digitalt stela ut nuförtiden, märks extra mycket när det ställs mot arkivbilder som här.

Mästerdetektiven Basil Mus2020-11-02
Mysig och trivsam med fina miljöer. Höjer till en fyra, absolut sevärd för sina fina karaktärer och stämning.

Fantasia2020-11-02
2012-05-12: Mycket bra, det här! Några bitar var magiska, framför allt Nötknäpparsviten. 2020-10-02: Höjer till en femma. Makalös prestation, helt otroliga animationer!

Hitta Nemo2020-11-02
Blir nog bättre för varje gång. När den kom tyckte jag mest den var okej, men när jag såg den i vuxen ålder tyckte jag den var suverän. Idag blir jag fan bölig av den! Suverän film, rakt igenom. Härlig. Ser redan fram emot att se den igen och igen.

David Copperfields äventyr och iakttagelser2020-11-02
Kändes som att det finns en rikedom bland alla excentriska karaktärer och många vändningar som gått förlorad från bok till film. Här blir det mest smålustigt men rätt innehållslöst. Och när det kom till den direkta humorn så fick mig egentligen inte att skratta alls... Annars anska färgstarkt och välgjort, men inte så jättemycket mer. Ingen dålig film sådär, den funkar, men jag hade väntat mig mer efter all finfin kritik.

Nästa sida »