Alla kommentarer avFuntomen

New Moon2012-01-06
Åtminstone bättre än första filmen. Berättelsen är full av hål och är faktiskt inte speciellt intressant. Däremot är den inte i närheten av lika pinsam som "Twilight", vilket inte är att säga lite när en av huvudpersonerna är rök i stora delar av filmen. Det är pajigt, liksom de fantastiskt fult datoranimerade vargarna. Skådespeleriet har dock också tagit ett steg upp sedan "Twilight" även om det är träigt som bäst. Fortsätter serien utvecklas i den här riktningen kommer film nummer fem vara en femma, men jag har inga förhoppningar.

The Holiday2010-12-05
En väldigt solid trea. Oförarglig, mysig och charmig. Trots den brokiga skaran skådespelare fungerar persongalleriet ypperligt. Till och med Jack Black som annars brukar vara mästare på att överdriva känns trovärdig. Dessutom ganska roligt och med intressanta bi-historier. Väldigt bra musik.

Sherlock Holmes2010-07-10
Som film generellt är "Sherlock Holmes" utan tvekan en fyra. Handlingen är häftig, dialogen rapp, fotografiet väldigt läckert, soundtracket välljudande och specialeffekterna fina. Robert Downey Jr. spelar den roll som på senare verkar ha blivit hans paradroll; den smarta och handlingsfasta excentrikern, och gör det med bravur. Övriga skådespelarinsatser varken glänser eller är katastrofalt dåliga utan fungerar bra under omständigheterna. Mitt största problem med filmen är att man kallar den för "Sherlock Holmes". För mig fungerar det verkligen inte att så totalt göra om en karaktär. Bitvis känns det som att man inte litar på att den manusidé man har kläckt ur sig ska hålla och att man därför kastat in Sherlock Holmes konceptet. Man har dock missat det viktigaste med Sherlock Holmes, nämligen slutledningsförmågan och den gentleman han trots missbruk är. Här tar action och pseudoslutledning överhanden vilket får mig att rygga tillbaka. Jag gillar verkligen konceptet och genomförandet är bra, men just Sherlock Holmes-aspekten känns bara fel. Det är ganska trist.

Iron Man 22010-07-10
"Iron Man 2" är en sådan film där jag egentligen vill sätta betyget tre, men där jag inser att filmen är för bra och betyget i slutändan faktiskt blir en fyra. Den främsta anledningen till denna ambivalens är den första filmen som håller en överlag jämnare kvalité och är bättre både handlings- och actionmässigt. Någonstans känns det som att "Iron Man 2" bara står och stampar på samma plats hela tiden. Precis när det laddas upp inför något häftigt så avbryts allt och man slängs hux flux tillbaka till någon form av normalläge. Just detta normalläge är filmens stora problem. Det lyfter aldrig riktigt, trots bra skådespelarinsatser och läckra effekter. Även om det inte är allt så finns det repor i den yta som trots allt är en av filmens viktigaste delar. Djupet är sådär Marvel-fantastiskt halvflummigt och fungerar väl. Jag saknar verkligen det där lilla extra som jag förväntar mig när jag ser en superhjältefilm. Det är bra, men inte tillräckligt bra. Som vanligt i Marvel Studios senare filmer är scenen efter eftertexterna nördigt skön och bygger upp bra hype inför vad som komma skall.

Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer2010-07-10
Jag förstår inte vad folk väntar sig av en film som den här. Jag kan hålla med om att skådespeleriet (med Jessica Alba i framkant) är av diskutabel kvalité, men å andra sidan kan man inte vänta sig Ibsen av Fantastiska Fyran. Fortfarande väldigt häftigt förpackat och med snygga effekter. Jag saknar ganska stora portioner av Galactus-historien som är både förenklad och komprimerad. Det är förståeligt, men lite synd eftersom det förtar delar av den potential som finns. I slutändan är det en helt okej underhållningsfilm som lider av samma bristfälliga (och faktiskt lite töntiga) karaktärsgalleri som serieförlagan.

Prince of Persia2010-07-10
Jag förväntade mig verkligen inget mästerverk utan snarare en hygglig film som underhöll för stunden och fick precis det. Det är läckra och välgjorda miljöer, en rapp handling som aldrig stannar av utan fortskrider i lagom tempo, ganska mycket action och klichéer lite varstans. Inget av det bekommer mig speciellt mycket, eftersom filmen gott och väl fyller sitt syfte. Ingenting sticker ut, varken bra eller dåligt, utan är strömlinjeformat som det ska vara. Filmens komiska höjdpunkt är utan tvekan när man inser att Gyllenhaal är väldigt lik Robert Wells rent utseendemässigt. Det är roligt och svårt att släppa.

Du levande2010-05-08
"Du levande" är olik det mesta annat jag har sett tidigare. Den är rolig, dyster på ett upplyftande sätt och väldigt vacker. Jag gillar verkligen studiokänslan och Roy Anderssons säregna bildspråk. Jag har inte så mycket mer att säga än wow.

Flickan som lekte med elden2010-04-19
"Flickan som lekte med elden" lider till en början av samma saker som föregångaren "Män som hatar kvinnor" gjorde. Skådespeleriet är slentrianmässigt och karaktärsgalleriet överskuggas av de kändisar som medverkar. Vad "Män som hatar kvinnor" hade var dock en oerhört mycket mer intressant historia, på alla sätt mer sammanhållen än del två. Allting är lite spretigt, lite hoppigt och lite ofärdigt. Det känns som att det tas allt för många genvägar förbi de delar som hade kunnat bli intressanta. Då jag inte läst boken vet jag inte om det beror på källmaterialet eller om det beror på filmen i sig, men ologiskt är det verkligen på sina ställen. Mest av allt lider filmen dock av att historien i grund och botten är spännande men ack så ointressant.

Män som hatar kvinnor2010-04-19
Jag är lite velig om huruvida Män som hatar kvinnor är en trea eller en fyra. Å ena sidan är den bättre än 97% av alla svenska filmer de senaste tio åren (en högst ovetenskaplig siffra visserligen, men känslan är så i alla fall), snyggt filmad, klippt och presenterad. Berättelsen är spännande även om jag inte förstår hur en så pass störd historia kan ha blivit så folklig. Det är helt enkelt bra. Samtidigt så har man fyllt filmen med stora namn. Inget ont i det, men när behållningen att se en ny karaktär överskuggas av att se en stor svensk skådespelare tappar man lite. Att skådespeleriet sedan dessutom verkar ske på rutin i rätt många av fallen är också onödiga detaljer som drar ner en i övrigt bra film. Det är snyggt och bra, det kommer jag inte ifrån men samtidigt kan jag inte släppa hur bra det hade kunnat bli om man bara vågat lite mer.

Kapten Blod2010-04-19
En helt klar trevlig och underhållande äventyrsfilm. Jag gillar skådespelarna, jag gillar studiokänslan, jag gillar filmmusiken och jag gillar helheten. Matiné när den är som bäst!

Moon2010-04-12
Likheterna med Kubricks "2001" kan man inte bortse från när man rör sig i genren, men med det enkla konstaterandet lämnar jag jämförelsen. "Moon" lyckas faktiskt med att infria relativt högt ställda förväntningar. Dessutom var den inte lika obehagsbetonad som jag förväntade mig och långt ifrån lika förutsägbar. Istället väldigt spännande och bra. Jag gillar när man befinner sig i en så pass stereotyp genre som sci-fi ändå är men väljer att inte fokusera på just sci-fi-aspekten utan lägger fokus på annat istället. Skådespeleriet är riktigt, riktigt bra, kanske för att det verkar ligga ett välskrivet manus bakom det. I vilket fall som en film som troligtvis kommer att växa med tiden.

Jakten på Bernhard2010-04-11
En gripande, vacker, vemodig och oerhört fin berättelse som dessvärre lider av horribelt kameraarbete. Eftersom jag lider av åksjuka var jag tvungen att blunda mig igenom andra halvan, men trots detta en riktigt bra film, mest till följd av berättelsen som är fantastisk.

The Island2010-04-09
The Island hade kunnat bli något riktigt intressant om man skrivit om filmens andra halva. Det börjar bra och utvecklas sedan till att bli riktigt spännande innan filmens andra halva tar vid. Där är det som att man gör en helomvändning och totalt ignorerar det suggestivt obehagliga som finns i början. Andra halvan bjuder visserligen på läcker framtidsaction, men den ter sig blek i jämförelse med inledningens kliniskt rena utopiska dystopi. Det blir blaha och en sentimental soppa med en förutsägbar och tråkig avslutning. Utan att avslöja för mycket hade jag föredragit lite mindre socker och lite mer lidande. Det hade gjort allting otroligt mycket bättre. I övrigt en snyggt filmad och likaledes snyggt orkestrerad film. Ett stort minus är den nästan parodiska produktplaceringen som får filmen att kännas ordentligt daterad.

Den ryska dörren2010-04-09
En rätt charmig film som underhåller bra under tiden med ett enda egentligt problem, nämligen att den marknadsförs som en Molinsk skröna. Det skruvar upp förväntningar som filmen inte når upp till. Hade Molins filmer bara innehållit charm och en trevlig historia hade det varit okej, men nu fattas det en hel del. Ändå en överlag trevlig film.

Miraklet i Lourdes2010-04-09
Generellt sett en väldigt spretig historia. Någonstans bakom en massa lager av mer eller mindre ointressanta biroller och sökt bildspråk finns en bra och spännande berättelse. Det känns dessvärre som att någon inte tyckte att den delen skulle räcka för att fylla ut en film utan plockade in en massa annat. Det irriterar mig rätt mycket, speciellt som stora delar av kringhandlingen inte leder till något. Filmens största problem är dock att den inte säger mig någonting. Den berättar en halvtråkig historia i lagom fart, men lämnar inga bestående intryck. Tråkigt nog en blek film.

Alla säger I Love You2010-03-07
Helt okej underhållning för stunden, men dagen efter hade jag glömt bort den. Den gör således inget bestående intryck mer än fragmentariska minnesbilder jag försöker tvinga fram. Ändå minns jag den som både bra och rolig men inte mycket mer. Musikaldelarna fungerar, men övergångarna till sången fungerar inte riktigt lika bra. Okej, varken mer eller mindre.

Music and Lyrics2010-03-07
En halvcharmig kärlekskomedi efter den vanliga mallen. Man vet från första början precis vad man får och man blir inte förvånad. I det stora hela väldigt förutsägbart, men det är ändå en rätt trevlig film att titta på. Det är inte stor filmkonst, men underhållning i dess renaste form. Historien i sig är söt utan extravaganser och håller sig på rätt nivå hela tiden. Ett ganska starkt okej sammanfattar filmen rätt bra. Synd bara att man försöker sig på samma sak i eftertexterna. Bitvis hade nog den sammanfattningen räckt, för bortsett från utfyllnad bjuder inte filmen på mycket mer. Men trevlig är den, det kommer man inte ifrån.

Man on Wire2010-01-30
Det var länge sedan jag såg en film som talade så till mig som "Man on Wire" gör. Bitvis frågar jag mig visserligen hur tillspetsad historien är - speciellt eftersom vissa bitar nästan känns för otroliga. Just historien är också en av filmens stora styrkor som verkligen är spännande och som har ett bra driv. Jag tycker att man har hittat en bra blandning mellan arkivmaterial, intervjuer och rekonstruktion. Speciellt bra tycker jag dock att ljudsättningen är. Dialogen är krispig och musiken är alltid precis rätt och ljudmixen är hela tiden perfekt. Slutligen är "Man on Wire" en otroligt vacker film. Sista scenen är fantastisk och kan vara något av det vackraste jag har sett och överlag är det mest vackert. Jag är tagen och hittar inte riktigt orden, men en väldigt film är det utan tvekan.

Titanic2010-01-18
Den växer för varenda gång jag ser den. Detaljarbetet är helt underbart och både miljöer och karaktärer är skapade med omsorg om ömhet och det känns verkligen när allting sedan brakar samman. Det är klaustrofobiskt, ångestladdat i största allmänhet och hela tiden lika välgjort. Titanic är något av det bästa som har gjorts rent filmiskt. Det är föga nyskapande (förutom kanske effekterna), det var förutsägbart redan -97 men jag vill ändå hävda att Titanic berör som få andra filmer. Jag känner verkligen med karaktärerna efter den lilla presentation dem får. Jag må vara blödig och lättmanipulerad av väl anpassad filmmusik men något annat än ett mästerverk är det faktiskt inte.

Heat2010-01-16
Överraskande bra är jag nödgad att konstatera. Trots blek början växer filmen ju mer den fortskrider. Jag irriterar mig dock över sättet den är filmad på. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som gör det, men lite irriterande känns det. I övrigt håller manus och skådespeleri hög klass och filmen är såväl tät som spännande och häftig. Ett stort plus är äktheten, inte för att jag har superpejl på hur sånt här går till i verkligheten, men våldet är för en gångs skull inte förskönat eller onödigt spektakulärt utan känns så rått och meningslöst som våld ändå ofta är. Man kan också konstatera att bortsett från filmmusiken har filmen åldrats värdigt. Mot slutet finns en kort scen i en tunnel - ljuset i den scenen är fantastiskt och just där inser jag att trots att det stundtals känns segt så är "Heat" faktiskt en riktigt bra film.

TV-feber2010-01-11
En helt klart charmig historia, men den tappar styrsel lite mot slutet. Jag kan tycka att allting går till överdrift och jag börjar faktiskt irritera mig stundtals på de utsvävningar man tillåter sig göra. Ändå är det med väldigt mycket värme och glimten i ögat man gör det. Skådespeleriet håller hög nivå vilket även manus gör. Nog kan man ha sämre förebild när man ska göra film än Lars Molin, men trots bra skådespeleri, välskrivet manus och rolig historia är det en bit kvar till Molin-nivå.

Click2010-01-10
Faktiskt ganska charmig. Konceptet är riktigt bra och det generella utförandet är det inget fel på alls. Tvärtom tycker jag att filmen i stora drag känns positivt originell och påkostad, speciellt mot filmens senare delar. Historien är visserligen både förutsägbar och den traditionella bot-och-bättrings-historien, men den är stundtals helt underbart rolig. Sedan har man Adam Sandler. Han spelar precis som han har gjort i varenda film jag har sett med honom. Det är oengagerat, opersonligt och mest bara dåligt. På minussidan finns också en mängd tröttsamma och lite för ofta upprepade skämt. Det är verkligen synd, för med en annan huvudrollsinnehavare, lite mer självdistans och lite mindre publikfrieri hade detta kunnat bli en humorklassiker av rang. Nu landar det på en besviken och trött trea som vare sig Christopher Walken eller David Hasselhoff kan rädda.

Strictly Ballroom - de förbjudna stegen2010-01-09
Handlingen är nästintill pastischartad och skådespeleriet är i bästa fall taffligt. Det är pinsamt, stundtals riktigt dåligt men hela tiden riktigt roligt. Anslaget och filmens första halvtimma är bland det roligare jag har sett. Hade filmen fortsatt i samma dokumentära stil hade det mycket väl kunna bli full pott. Istället bjuds man på en sympatisk, rolig, charmig och varm historia. Jag känner mig lite glad inombords, trots allt. Förväntningarna var i stort sett obefintliga, men jag blev positivt överraskad. Ur ett filmiskt perspektiv en katastrof, men det hindrar den (förvånande nog) inte från att vara en riktig toppenfilm. Synd bara att slutet är ganska dåligt.

Avatar2010-01-08
Förväntningarna var ganska ljumma egentligen och till en början kändes filmen minst sagt ljummen. Helt klart välgjord, men ändå störde någonting för mig. 3D-effekterna gjorde mig lite åksjuk och allting gick lite för snabbt. Sedan saktade filmen ner lite, förklarade, presenterade och satte igång på riktigt. Ungefär här någonstans kapitulerade jag också. Jag gillar verkligen berättelsen och sättet den berättas på. Inte för att det är nyskapande eller unikt på något sätt, utan mest för att det är välgjort. Jag känner mig också positivt överraskad över specialeffekterna och det datoranimerade. Det är inte draget till överdrift utan hålls på en perfekt nivå. Interaktionen mellan skådespelare och datorgrafik är dessutom bland det snyggaste jag har sett, men jag känner aldrig riktigt ett så starkt wow som jag trodde jag skulle göra. Det är snyggt så det visslar om det, men på ett sätt som ändå inte tar fokus från handlingen. Jag ställer mig lite tveksam till designvalen av hela floran på Pandora, den känns verkligen stereotypt Sci-Fi, och man tycker att man hade kunnat göra det ännu mer spännande och konstigt. Filmmusiken är även den av toppklass och ganska typisk för James Horner. Det är inte fantastiskt, men väldigt bra och det för upplevelsen det där sista steget kvar till en riktigt bra film. Det blir en femma, det kan faktiskt inte bli något mindre. Jag gillar berättelsen, jag gillar tematiken, jag gillar skådespelarna, jag gillar musiken och jag gillar filmen överlag.

Försoning2010-01-08
En spännande film som redan i inledningen fångar mig. Anslaget är faktiskt fenomenalt bra, men sedan svänger allt och filmen tar en annan riktning än jag först förutspått. Det fortsätter dock lika bra och man bjuds på i synnerhet bra skådespeleri och manus, men också på en rent visuellt snygg film. Jag gillar bildspråket. Något annat som verkligen talar till mig är filmmusiken som på ett väldigt snyggt sätt komplementeras av fiffig ljuddesign. Historien är både förutsägbar och oväntad på samma gång, men slutet känns faktiskt krystat. Ändå en bra film som jag inte har något emot att se igen någon gång.

Du ritar fult2010-01-03
Helt klart en konstig film med ett lika konstigt tema. Däremot är den minst lika estetiskt tilltalande och snygg, om inte mer. Jag tror inte riktigt att jag förstår slutet, men den är helt klart bra i alla fall.

Igelkotten i dimman2009-12-27
Spännande, fin, välgjord och stämningsfull. Dock slutar den abrupt och lite märkligt.

The Imaginarium of Doctor Parnassus2009-12-26
Bara det visuella gör helt klart stora delar av filmen. Det andas verkligen Terry Gilliam och är lika delar surrealistiskt som fantasifullt och mysigt. Just det visuella är vad som fångar mig men tyvärr märks Heath Ledgers bortgång i allt som inte är visuellt. Handlingen är nämligen oerhört rörig och knyts ihop dåligt på slutet. Ändå gillar jag det jag ser. Man kan inte annat än le när man bjuds på sagoromantisering, dansande poliser, surreella landskap och en i övrigt välgjord film. Visst, specialeffekterna känns något daterade, men det gör ingenting eftersom allt det andra fungerar så oerhört bra. Tom Waits prestation som djävulen är underhållande och välspelad, liksom övriga insatser. Lite synd är det bara att man låtit Colin Farrells version av Tony få mest utrymme (efter Ledgers), speciellt då Farrell helt klart gör den sämre insatsen. Jag kan inte låta bli att fantisera om en film med enbart det material som fanns, en ofärdig elegi över Heath Ledger. Jag tror faktiskt det hade varit bättre i mångt om mycket. "The Imaginarium of Doctor Parnassus" är i vilket fall som en riktigt läcker film som väger på gränsen till en femma.

Mary & Max2009-12-19
Någonstans i mig gör det ont. Mary and Max berör så oerhört. Det är tragiskt och nästan obehagligt ibland. Men historien berör och allting är väldigt välgjort, inte minst manus som nog är filmens starka sida. Jag kan tycka att en nackdel är att komiken stundtals är allt för skruvad för att den ska relatera till historien. Istället blir det misär mest hela tiden. Ändå en klart, klart sevärd film som enkelt placerar sig bland 2009 års bästa filmer.

The Squid and the Whale2009-12-19
På ren instinkt tycker jag att detta är en riktigt bra film. Jag kan egentligen inte säga varför, för den innehåller delar jag inte alls tycker om. Ändå fångar dialogen mig, skådespeleriet känns äkta men ändå överdrivet och hela tiden finns det något som driver. Jag vet inte hur mycket Wes Anderson hade att säga till om som producent, men känslan i filmen är densamma som brukar finnas i hans filmer. På det hela taget en fängslande film som slutar för abrupt. Jag gillar det ändå.

Nästa sida »