Alla kommentarer avG-man

Lejonkungen2019-08-24
Jag tycker att berättelsen fick en annan tyngd i och med denna omgörning, så datoranimationerna tillförde definitivt någonting utöver det rent estetiska. Men i grunden är det samma berättelse, varken mer eller mindre, så det kan inte bli högre betyg än originalet.

Tryggare kan ingen vara2018-12-22
Fin, totalt skräckinjagande och mäktig.

Mowgli2018-12-09
Överraskande bra för att vara en film med talande djur. Den hade dock kunnat vara snyggare visuellt.

Tomatkriget2018-12-01
Jag gillar grundkonceptet ”b-skräckis om onda tomater” väldigt mycket men tyvärr passerade de flesta av filmens skämt sitt bäst före-datum någon gång i mitten av 80-talet.

En dag till att leva2018-11-18
En väldigt snygg film rent visuellt såklart, men den gav mig en lite postkolonial känsla – de europeiska karaktärerna hamnade i förgrunden på bekostnad de angolanska.

Ted2018-11-11
Jag önskar verkligen att jag kunde ge den här filmen lägsta betyg men jag skrattade faktiskt lite här och där så i ärlighetens namn blir det en 2:a. Killkompisar/barndomsvänner som håller varandra tillbaka i utvecklingen är ett intressant ämne dock.

Annihilation2018-04-30
Meh, den här typen av skräckfilm har man ju sett alldeles för många gånger redan. Orkade inte se klart.

Surplus2018-04-27
Finns det inte någon slags smidig medelväg mellan att bara slå sönder allt och att hetskonsumera sig till döds? Fler perspektiv hade inte skadat. Men rice n beans-låten var onekligen svängig, man kanske borde beställa dvd:n från Discshop...

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri2018-03-05
Slarvig och inkonsekvent med inslag av orealistiska skutt i karaktärsutvecklingen. Dessutom omotiverat våldsbenägen och svartsynt på ett oskönt sätt. Nej detta var inget för G-man men å andra sidan gillade jag inte True Detective heller.

542018-01-13
Svag 3:a, man får ändå en känsla av hur det kan ha varit på Studio 54. Karaktärerna hade gärna fått vara lite mer utmejslade. Snyggare foto, mer extravagans och mer svärta hade inte heller skadat.

Velvet Underground and Nico2018-01-13
Jag läste på IMDb att filmen lär ska ha projicerats på Velvet Underground när de uppträdde. Cool idé som höjer betyget ett par snäpp i mina ögon. Men kameraföringen känns amatörmässig och oinspirerad, jag hade gärna sett antingen mer skak eller inget skak alls. Tragiskt med barnet (Nicos son?) som inte ser ut att må så bra av att vistas i den miljön. Svängig/hypnotisk musik.

Never Let Me Go2018-01-04
Kröp in under skinnet på mig på ett väldigt obehagligt sätt utan att för den sakens skulle vara värd att reflektera över i efterhand. Jag måste tyvärr ge en 1:a i betyg trots att filmen är helt okej rent hantverksmässigt.

Berberian Sound Studio2017-07-24
Bra skådespeleri. Toby Jones är perfekt i huvudrollen och tuffa, arty effekter uppe på det. Väldigt mycket Inland Empire över det hela vilket aldrig är fel. Kanske en aningens onyanserad skildring av italienare men filmen tjänade på det.

Anomalisa2017-07-22
Uj, vilken jobbig rulle! Jag har verkligen noll förståelse för Michaels (huvudpersonens) beteende – antagligen för vi inte får veta så värst mycket om vad som har lett fram till att han har kommit på kant med tillvaron så till den milda grad. Samtidigt sitter man där med skämskudden och lever sig in och mår pyton helt i onödan. Fint animerad dock!

David Lynch - The Art Life2017-07-14
Inspirerande att se någon som ägnar sig åt att få ned på papper, canvas eller i form av rörliga bilder det som han eller hon bär inom sig. Och David Lynch är verkligen fenomenal på att liksom fiska upp skatter ur sitt undermedvetna. Min bild av ett perfekt samhälle är att fler skulle få möjlighet att leva the art life.

Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge2017-07-10
Det vankades mycket hålligång och slapstick men även en och annan väderbiten sjöbuse. Bäst: Golshifteh Farahani som häxan Shansa.

Ghost in the Shell2017-04-16
Bra soundtrack och snyggt tecknad, men ett överflöd av teknikprat och pangpang gjorde att jag slutade kolla efter tio minuter, ”I’m too old for this shit” så att säga.

Jurassic World2016-01-05
Förutsägbar men ändå ganska underhållande. Hoppas att de gör en Jurassic Park 5 också (Jurassic War) och en Jurassic Park 6 (Jurassic Space). Sedan tycker jag att det räcker så.

Gravity2015-05-27
”Häftiga” actionscener som bara ställts på rad efter varandra. Handlingen tycks ha svävat iväg ut i yttre rymden. Eftersom jag är så himla snäll sätter jag en 2:a enbart på grund av de välgjorda effekterna. Det skulle vara mer intressant att se Gravity omtolkad som modern dans.

Prometheus2014-12-02
Ospännande actionsekvenser für alle. Dialog som bara en högstadiekille kan älska. Det känns som att jag är för gammal för sånt här. Men någonstans i botten finns det ändå en bra story så jag sätter en lite tveksam trea.

The Grand Budapest Hotel2014-11-28
Ganska snygg, men inte så snygg som jag hade hoppats. En och annan kul scen men Anderson kan bättre (jag tänker främst på Rushmore, The Royal Tenenbaums och The Life Aquatic som jag älskar). Jag gillar hans stil som regissör men det hela börjar bli lite förutsägbart. En vild gissning är att även nästa Wes Anderson-film kommer att innehålla en (eller kanske t.o.m. flera) perfektionistiska, detaljstyrande rollfigurer.

Den förunderlige konstförfalskaren2014-11-24
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om herr Landis. Han var inte ointressant i alla fall.

200 Motels2014-11-17
Jag upplevde filmen som väldigt ojämn. Mycket pubertala och/eller sexistiska skämt men bitvis extremt potent psykedelia. Jag är mycket positivt inställd till vansinniga filmer rent generellt men det behövs mer finess än så här om det ska bli bra.

Mary Poppins2014-03-28
Väldigt ojämn. Bitvis genialisk och bitvis ganska bisarr.