Alla kommentarer avGroundhogDave

The Number 232024-04-08
Usel. Riktigt usel. 23 x usel faktiskt! Det enda goda med detta bottennapp var att den tog slut och David Sylvians (Nine Horses) the banality of evil spelades till eftertexterna.

Fart, flickor och faror2024-03-29
Versionen jag såg var med musik av The Club Foot Orchestra. Musiken var en bärande del av upplevelsen, såklart.

Jerry & Marge Go Large2024-01-14
En feelgoodrulle man bara blir nervös och förbannad av. Stackars rikfattiga jänkare som bara har ETT hus att bo i på ålderns höst... (och EN gammal bil) vilken tur att Cranston knäckte lottosystemet så att hela stan kunde få del av vinstpengarna. Profithallelulja! Att tjäna storkovan är dessutom väldigt bra för sexlivet när du passerat pensionsåldern.BOOOONER! Tänder matematiker på det här? "Det är bara matte inget personligt!" "Det handlar inte om matte utan om att vara mänsklig" Att kräkas rakt ut har sällan känts naturligare. Vilken satans kapitalrunkande skitfilm! Breaking Bad - Rest in Peace! Men vet ni vad? Nu har vi Jazzfest! Filmen har ju verklighetsbakgrund.

My Heart Can't Beat Unless You Tell It To2023-10-21
Ingen munter historia.

Everything Everywhere All at Once2023-09-27
En mycket tröttsam kreativ bajskorv. Rekommenderas inte.

Supernova2023-07-28
Sömnpiller. Orkade halva.

Den siste gentlemannen2023-04-12
Kicktorsk.

Meek's Cutoff2023-02-12
Fin bibelallegorisk balansgång. Lagom diabolisk. Extra + till den sparsmakade Morriconeljudkänslan. Känns som att Reichardt gjort precis den film hon ville göra.

Metropolis2023-01-29
Skall försöka komprimera. (kmprmr). -älskar den flammande svart/vita grovkorniga stumfilmselden som sprakar i fotot. Dekoren/ljussättningen är nästan kubistisk ibland. -accepterar den totala bibelplankningen i berättandet. -hatar musiken/stråkarna. Vid omtitt ska jag välja egen musik och funderar på något instrumentalt. Ett långt stycke soft men varierad Ambient, kanske?

Undertow2022-10-18
Positiv overraskning som dock tappar lite fart i den senare halvan. Som vanligt upptäcker jag vad musiken gor for en film och i denna sitter Phillip Glass bakom rodret och guidar oss lågmält och varsamt over floden Styx in i dodsriket.

The Lost Leonardo2022-07-30
Fin porträttering av en skrupelfri värld.

Cry Macho2022-06-05
Bollywood i Hollywood.

Little New York2022-04-07
Överaskande bra dramaturgi. En liten pärla faktiskt. Stör mig dock på tempot som är lite för lågt så det blir en sänkning till 3a efter omtitt.

You Were Never Really Here2021-12-18
Kan någon förklara varför tanden dras ut?

Tigrar2021-10-01
Hade svårt för ändringarna gentemot boken eftersom de kändes som ett övergrepp mot huvudpersonens autentiska upplevelse... men efter lite googling gick det över. Faktum kvarstår dock: Boken 5a, Filmen 3a. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/g63JbJ/martin-bengtsson-vi-ar-inte-nagra-jarnstatyer-som-tal-allt

Ladulåt2021-09-23
Fin, helt enkelt.

The Killing of a Sacred Deer2019-09-18
"Förstår du? Det är metaforiskt. Mitt exempel. Det är en metafor. Jag menar att det är... ...det är symboliskt."

Hanasaari a2019-06-17
På väg mot en 5:a när magin nånstans bryts (säkert avsiktligt men iaf) och jag finner mig tänka på annat mot slutet. Landar ändå på en 4:a för att bild och musik får mig att tänka på både Lynch, Koyanisquaatsi och Biosphere samtidigt.

Wiener-Dog2019-05-07
Stor svart komik som får andra hälften av filmen att lyfta.

Flykten till framtiden2019-04-13
Usch vad fin! Det värker i hjärteroten. Jag har nog fortfarande inte accepterat att framtiden ser ut så här...

Locke2019-03-09
Intensiv, heroisk och... moralisk.

Miss Violence2019-02-14
Otäckt välgjord.

I Believe in Miracles2018-11-08
För den som tyckte att "The Damned United" slutade innan festen började så finns fortsättningen att finna här... fast i dokumentär form. Spelarna som utförde miraklena får agera historieberättare men Clough & Taylor stjäl postumt ändå huvudrollerna. Gjord med omtanke och skön feeling. Glöm inte bonusmaterialet, gott folk! Tjing.

Gläntan2018-10-01
Intressant att få se förlagan till Tjuvheder... som helt klart vann på att få mogna till i 4 år.

Gainsbourg - ett legendariskt liv2018-09-18
Egentligen en 4a. Jamen sätt det då. Näe, tänker jag inte.

Du var där med din polare Frank2018-09-02
Innovativ med enkla medel!

Saxofonen, djävulens instrument2018-08-31
Kul om saxofonens historia. 3+. SVTplay

A Kind of Murder2018-07-06
Det imiterande bildspråket är totalt överordnat. Skådespel och dramaturgi får underordna sig. Jag köper det. Log igenkännande hela filmen igenom åt interiörer och scenerier. Åt fint balanserad tafflighet. Noir i nikotingult möter TV-teater från en svunnen tid... fast med nutida stjärnor. En skön ironisk blinkning.

The Walk2018-05-15
Herrejävlar! Tyckte dokumentären var superb å trodde denna skulle vara skit, men icke. Nervkittlande på gränsen till outhärdligt för oss höjdrädda.

Earth2018-05-02
Mycket klassisk musik för pengarna.

Nästa sida »