Alla kommentarer avHakvin

Dragged Across Concrete2020-12-02
Årtiondets regissör. Steven Craig Zahler är vad Quentin Tarantino var den första halvan av 1990-talet. Till skillnad från Tarantino så jobbar Zahler i motvind, med ett tema och en stil som skulle kunna sammanfattas som raka motsatsen till 2010-talet. Det är starkt, modigt, smart, snyggt, manligt och originellt. Denna filmen visar att Brawl in Cellblock 99 INTE var en one-hit-wonder utan en grund till en ny film-epok. Dragged Across Concrete är mer än en action-thriller med attityd. Den berör med sin jordnärhet och där har vi en ingrediens man inte kan hitta i en Tarantino-film.

The Outpost2020-11-29
Tråkig. Berättelsen står stilla under 80% av filmen... ett fåtal riktigt bra scener men inget nytt på nåt sätt.

The King of Staten Island2020-11-25
Kändes då och då som en ny Napoleon Dynamite vilket inte bara kräver att karaktärerna är pinsamt oanpassade utan också mycket intressanta. Oroade mig för ett utmynnande i amerikansk feel good-klyscha men blev positivt överraskad. Gillar hur "ingen är perfekt"-temat övertygar utan moralkakor och utan att mytförklara hjälten, som finns men som har en baksida! Underhållande och ganska smart film.

Brawl in Cell Block 992020-11-14
2010-talets mest värdefulla verk i filmväg.

The Square2020-10-12
När jag ser Ruben Östlund-filmer så tittar jag på dom på samma sätt som när jag tittar på Saló. Det är absurt bortom universums gränser och om Ruben tror att han speglar mänskligheten på något sätt så måste han ha levt hela sitt liv inuti en snusdosa. Men kul - det är det.

Richard Jewell2020-08-26
Väldigt intresseväckande inledningsvis. Clint Eastwood är bra på den biten. Filmen blir sås under andra halvan och saknar en slutkläm.

Lone Survivor2019-04-10
Man kan ibland få en känsla av att krigsfilmernas era dog någonstans vid Saving private Ryans tid, men det är inte sant. Det har gjorts många och några av historiens bästa krigsfilmer under 2000-talet, de blir bara inte en bråkdel så uppmärksammade när både folket och företagen tycker att vi behöver en sjunde batman vs spiderman-barnfilm. Tummen upp för en patriotisk, ärlig, hyllande, gripande och trovärdig klassisk krigsfilm med bra skådespelare och riktigt långa men extremt spännande scener.

The Equalizer 22018-12-19
Tangerar betyg 1 men klarar sig tack vare Denzel Washington som alltid är underhållande att titta på även om till och med han framstår som rentav dålig emellanåt pga katastrofalt skrivna dialogfrekvenser. Se hellre första Die Hard igen än denna.

The Equalizer 22018-12-19
Tangerar betyg 1 men klarar sig tack vare Denzel Washington som alltid är underhållande att titta på även om till och med han framstår som rentav dålig emellanåt pga katastrofala dialogfrekvenser. Se hellre första Die Hard igen än denna.

Superhjältarna 22018-11-06
Dialogerna är onaturliga, hjärndöda, bisarra och ifall det här är samma röstskådespelare som i originalet så måste dem alla ha fått var sin stroke mellan de två filmerna. Samma stroke-öde gäller filmernas animerade karaktärer, som beter sig totalt oigenkännligt, och då snackar jag om när de INTE har glasögon på sig... såna där glasögon måste däremot ha använts oavbrutet av filmens skapare genom arbetsprocessen. De levererar en nästan lika kreativ, fräsch och revolutionerande produkt som mcdonalds när jag köpte cheeseburgare igår. Handling: SAMMA som i originalet fast under den IQ-slukande och numera hundraprocentigt stendöda parollen "kvinnor kan action (VI LOVAR!!!!!) och män kan.. öh.. helst inget men de BÖR åtminstone sitta hemma o göra ingenting". Ynklig och obetydlig mcdonaldskalkon som kommer att ha glömts bort innan den släpps för allmänt bruk. Jag är besviken, ifall det inte var tydligt.

The Grand Budapest Hotel2018-09-11
Nu har vi sett Wes karaktäristiska stil några gånger och kan inte längre bygga ett betyg på det. Det som återstår att säga om den här filmen är: rörig.

Avatar2018-05-14
Konstigt. Filmen har åldrats som grädde för mig. Nu, när man ser bortom de rent visuella aspekterna så finns det mest pinsamheter kvar. Här och nu sätter jag en (förmodligen överskattad) 3:a pga hänsyn till min ursprungliga reaktion, som var en 5:a (!!!)

Columbus2018-04-06
Inte trovärdig. Inte mänsklig

Last Man Standing2018-03-24
Den som är ute efter något experimentellt eller revolutionerande har nog aldrig satt på den här filmen. Men jag sammanfattar den som "härlig". När man ser omslaget, castingen och läser en rad om dess handling så vet man vad man får. Den klassiska Bruce Willis finns. Den klassiska Christopher Walken finns. Gangsterkänslan finns. Westernkänslan finns. Dock blir man en aning besviken. Alla dess delikatessingredienser håller en medioker kvalitet.

Baby Driver2018-02-19
Go film men jag kan inte riktigt tåla det som har hänt med actiongenren nu på 2010-talet. På 90-talet var det den goda som vann mot den onda och slutet gott allting gott. Nu ska det nyanseras och ifrågasättas kring etik och hållas på.. detta trots att alla bilar exploderar när de faller och alla vapen har oändligt med ammunition. Det finns inget utrymme för sådant i genren om du frågar mig och resultatet blir pretentiöst, bisarrt och osmakligt. Denna hade kunnat nå en 4 ifall den var mer "ärlig mot sig själv".

Kungens val2017-11-23
Det kanske helt enkelt är som så att en film som handlar om en person som säger ordet "nej" en gång inte kan bli särskilt intressant. Iaf lyckades inte denna film med detta.

När mörkret faller2017-10-13
Instämmer totalt med Zero75. Spännande och bra på många sätt, men lika öppensinnad som någon sovjetisk propagandafilm tyvärr. Fördummande är ordet.

Kung Fury2017-09-22
En tidlös kultfilm. Både ett kulturellt och ett teknologiskt historiskt mästerverk där exakt ALLT faller på plats. Och bakom hela jätten finns EN ung grabb, exklusive skådespelare givetvis. Hur många fanns bakom Terminator 2? Tycker det är bortom universum trångsynt, bakåtsträvande och löjligt att bedöma den här filmen efter samma kriteriemall som när man bedömer The Matrix eller Avatar. Jantelagen visar sin fulla styrka.

American Sniper2017-08-08
Nu var det ju bland annat just "tvekande" kring skjutning av barn som filmatiserades här... hmm. Frisk fläkt i en tid då hollywood låter sig hållas i järngrepp av politisk korrekthet och producerar mest urtråkiga moralkakor. Underhållande, stark och empatisk film. Clint Eastwood vet var skåpet ska stå.

Swiss Army Man2017-07-25
Den störda killen som blir torterad i "Prisoners" har den här gången skaffat skägg och bosatt sig på en öde ö. Inflytandes från havet kommer en död Harry Potter som visar sig besitta de mest extraordinära egenskaperna. Han kan både bäsa de mest kraftfulla bäsarna och agera wakeboard på samma gång. Sjungandes på Cotton eye joe beger de sig ut i det blå med pruttmotorn på högvarv. Helt klart ett måste för alla äventyrslystna vattensportsnekrofiler och du - du hänger med!

No Escape2017-07-15
Osmaklig och oövertygande film med genomsnittliga hollywoodaction-skadade amerikaner bakom rattarna som tar sig an ett koncept de tyvärr inte grejar.

Room2017-07-06
Obehaglig, mänsklig och jordnära film om hur man alltid accepterar sin tillvaro men påverkas av positiva/negativa överraskningar.

Mannen med oxpiskan2017-06-30
Mycket märklig film. Väntade på någon tvist. Fick ingen.

Ett hål i mitt hjärta2017-01-08
Med utgångspunkten att detta är en experimentell och brutal typ av komedi med Thorsten i spetsen så är den... skön. 3/5 Med utgångspunkten att se filmen på det sätt som Moodyson själv så uppenbart vill att man ska, så är den inget annat än ett pinsamt raseriutbrott från en 60-talist som är helt ute och cyklar. 0/5

Oldboy2016-10-05
BÄTTRE än originalet. Aningen brutalare också

Spirited Away2016-03-06
Alice i underlandet. Så lite handling som en film någonsin kan ha, fullproppat med totalt irrelevant flum mellan de 5 första och de 5 sista minuterna. Jag förstår ingenting utav förtjusningen. Någon är skyldig mig en medalj för att jag faktiskt tittade klart.

WALL-E2015-09-09
oooooo så gulligulligull.... nej det blir problem för mig också när robotar är 100 gånger sentimentalare och mänskligare än mänskligheten. Sen måste jag ifrågasätta svängningarna i hjälte-plåtbitens skick/hälsotillstånd. Antingen är det bara jag, eller så lämnar filmen oss med minst ett par enorma tekniklogiska hål angående detta..? Underhållande barnfilm i övrigt. Wall-E! Waaaall-eeee! WALL-E!

Man on Fire2015-02-28
Några försök på episka citat kan vara gott i en sån här film. Men här har en billig citatmaskin från 1965 fått programmera hela filmens dialoger.

Dum och Dummare 22015-02-08
Sorglig situation för såna här filmer.. den 30-åringen som minns första filmen som det festligaste nånsin har nu gått det smått betydande steget från litet barn till vuxen... kanske till och med medelålders-vuxen. Ändå verkar det som att denna 30-åringen förväntar sig en liknande fascinerande filmupplevelse igen. Åldersmässigt stämmer jag in på beskrivningen men jag tar filmen för vad den är. Dum och dummare 2 håller stenhårt! På 20 år har Harry och Lloyd inte vuxnat till sig för fem öre, även om jag har det. Fantastiska insatser av Carrey och Daniels.

Prisoners2014-09-07
Ja. En klassisk thriller borde ha sin plats bland femmorna också (utan att kvotera). Och bättre än så här blir det inte. Denna, Seven och Psycho <3

Nästa sida »