Alla kommentarer avHarkaiden

Army of the Dead2021-05-25
Underhållningsvärdet ger en trea, men en svag sådan på grund av halvdana karaktärer, plågsamt oträffsäker humor samt att det inte gjordes särskilt mycket med heist-temat.

Mortal Kombat Legends: Scorpions Revenge2021-02-19
Själva storyn lär kännas igen av Mortal Kombat-veteraner, men det som gör den speciell är att det verkligen inte sparas på ultravåldet, liksom spelen. Mycket väl presenterat och värt en titt, kanske till och med för den som är obekant med denna franchise.

The Vast of Night2020-07-10
Det känns verkligen att detta är en debutfilm för regissören. Jag gillar premissen väldigt mycket och de långa tagningarna sätter skådisarna på prov. Dock så känns det samtidigt som att berättelsen inte får blomma ut ordentligt och blir lite av ett "jaha" på slutet. Scenerna där bilden mörknar till svart eller byter till en tv-skärm á la 50-talet av till synes ingen anledning var bara distraherande, vilket påverkade tempot. Hantverket är riktigt bra, men storyn tunn.

Ad Astra2020-02-07
Visuellt och ljudmässigt riktigt bra, annars väldigt monoton i allt annat. Det borde kännas mer storslaget och det har nog att göra med att världsbygget (eller universumsbygget) inte får tillräckligt med tid att växa och verkligen sätta sig. Dialog och inre monologer fungerade även sisådär. Trots detta absolut värd 7/10.

Color Out of Space2020-02-01
En film som sätter sina spår när du lämnar biostolen. Richard Stanley har skapat ett mästerverk inom kosmisk skräck, och jag ser verkligen fram emot Dunwich Horror.

The Lighthouse2020-01-18
Uppe och nosar på femman flera gånger, men filmen tappar mig lite strax innan den fullkomligt briljanta finalen. Utöver det levde den överlag upp till mina förväntningar. Dafoe och Pattinson övertygar verkligen som sina respektive karaktärer.

Stalker2020-01-04
Fungerar förmodligen bäst om man tar filmen i två sittningar, vilket passar i och med att filmen ändå är indelad i del 1 och 2. För mig var inledningen starkast då resan mot Zonen inleds, medan andra hälften är väldigt ojämn. Filmen slutar aldrig vara intressant och fotot är superbt, men det slöa tempot gör sig påmint lite väl många gånger. Hade vi fått se exempel på Zonens farliga fällor hade det också varit ett plus.

Snowden2019-11-19
Välgjord dramatisering, men för en bättre djupdykning och/eller komplement hade jag rekommenderat dokumentären "Citizenfour" och nu även Snowdens bok "Permanent Record".

Clownado2019-11-15
Tja, Linnea Quigley från Return of the Living Dead dyker upp i alla fall.

Captain Marvel2019-03-11
En av de mer mediokra MCU-filmerna. Här hade det behövts ett rejält lyft på manus-fronten, framförallt vad gäller den stundtals krystade dialogen. Men utöver det har du inte tråkigt i biostolen med den charmiga 90-talsmiljön och bra action - bortsett från klippningen i vissa fall.

A Swedish Elephant2018-09-02
Lite väl lång och hade kunnat klippas ner en del vad gäller utfyllnadsbilder i synnerhet, men annars tankeväckande och viktig.

Den blomstertid nu kommer2018-06-26
Jag hade väldigt gärna velat ge en fyra då folket bakom Crazy Pictures verkligen har överträffat sig själva med denna spännande och ovanligt påkostade svenska actionthriller. Filmen har dock ett par trådar för många i sin handling, som i sin tur inte knyts ihop mot slutet på ett fullt tillfredsställande sätt. Stundtals kändes det som att två filmer slagits ihop, då det inkluderade svartsjukedramat kändes en aning krystat mitt i den annalkande katastrofen filmen handlar om. Med det sagt är det rejält underhållande och specialeffekterna är top notch, plus att Jesper Barkselius stjäl showen till den grad att jag önskade att hans karaktär var en huvudkaraktär.

Annihilation2018-03-12
Det är ett skämt att denna inte kom ut på bio i Europa. Science fiction kryddat med body horror och tankeväckande idéer, samt en berättelse som tar sin tid att berättas. Karaktärerna kunde fått lite mer kött på benen, men överlag ännu en annorlunda och fräsch film från Alex Garland som vi inte får alltför ofta idag.

Command and Control2018-02-05
Mycket väl strukturerad dokumentär och samtidigt en hemsk påminnelse om sårbarheten hos den enorma kraft som är kärnvapen.

Tusk2018-01-14
Michael Parks är suverän, men vill man se en bra Kevin Smith-film med honom medverkande i så är Red State mer värd en titt.

Apornas planet: Striden2018-01-12
Kompetent, men lite väl utdragen. Tappade intresset ett par ggr.

Det2017-11-06
7/10 - Välproducerat, mestadels välspelat. Filmskaparna har varit mycket kreativa med Pennywise, men vissa gånger blir han mer rolig än skrämmande. Dock tillför Skarsgård en hel del creep-faktor och ska ha en eloge för det. Även Losers Club-ungarna känns sammansvetsade som vänner i regel är.

The Dark Tower2017-08-17
Riktigt illa behandling av källmaterialet, men inte oengagerande. Elba är grym som alltid - även fast Rolands personlighet här inte passar här - och de få actionscener som finns med är välgjorda. McConaughey stjäl för övrigt också showen med sin roll. Synd bara att storyn gjorts så lättviktig. Lite av en förolämpning.

Extraordinary: The Stan Romanek Story2017-07-22
Störig prolog i början som leder till intressanta intervjuer. Men mycket tyder på att Stan en gång såg ett ufo och byggde vidare på det med fiktion för att sälja böcker. Se och bedöm själv, men mycket kändes fejk och alldeles för fantastiskt för att vara på riktigt.

Stratosphere Girl2017-07-18
Skönt flow, förutom i filmens segare tredje akt.

The Whisperer in Darkness2016-12-12
Högst effektiv de första två tredjedelarna. Bristfällig i dramaturgi och effekter mot den sista biten. Överlag en av de bättre adaptionerna av Lovecraft.

The Witch2016-12-06
Grym debut och trevligt annorlunda typ av skräck som för tankarna till 70-talets sätt att göra saker och ting på (till viss del). Abrupt slut och något tunn story hindrar denna från att klättra högre, men jag vill definitivt ha mer av sånt här.

Juryn – A Time to Kill2016-12-06
Håller med Fläskkäft om att allra sista biten av filmen känns tillrättalagd. Inte heller speciellt trovärdigt, utan ett typiskt feel good-slut. Detta till trots är resan dit välgjord och effektiv, mycket tack vare briljanta skådespelarinsatser.

Carnage Park2016-11-05
Simpel, men härligt rå och en fantastisk insats från skådespelarna - i synnerhet Pat Healy som spelar den psykotiske veteranen med bravur.

The Gate2016-10-14
Mysig liten 80-talsskräckis med gott om atmosfär och mestadels riktigt bra effektarbete. Önskar jag såg den som liten.

Hoppsan, vem tryckte på knappen?2016-10-14
Har nu sett minst tre alternativa svenska titlar på den här filmen. Hur som helst en hyfsat kul komedi som vägs upp av Cleese.

Night Flier2016-10-09
Simpel och minimalistisk tv-adaption av en Stephen King-historia, men inte desto mindre stämningsfull och intressant.

Blair Witch2016-09-27
Viss spänning och en del bra tillfällen finns, men överlag en dålig uppföljare.

Iron Man: Rise of Technovore2016-09-12
Som tidigare personer har sagt så är partierna med Punisher de bästa. Resterande är problem med pace och karaktärer, med vissa undantag.

Suicide Squad2016-09-04
Handlingen i sig kändes som en självuppfyllande profetia mer än att superskurkar går ihop för att stoppa ett större hot. Däremot gillade jag majoriteten av karaktärerna och som actionfilm är denna rejält underhållande.

Nästa sida »