Alla kommentarer avHompen

The Cloverfield Paradox2019-11-01
Svag trea. Inte särskilt bra manus, visst finns vissa saker som ok, men främst dialogen har jag svårt med, och sedan även regin, jag tycker inte det känns som trovärdiga reaktioner från skådespelarna, visst där är nära, men inte tillräckligt nära. Filmen engagerar inte. Och så undrar jag varför man inte få se mer av vad som händer på jorden. Känns som om de fick ta bort en del ifrån manus där.

Den blomstertid nu kommer2018-10-29
Bra början, med stabil klippning, och karaktärerna sätts bra (utom Annas familj). Men efter första akten så är det några scener som är för långa, tempot hade behövt vara snabbare. Bra foto, bra skådespelare. Imponerande filmskapelse. Hade föredragit dock något starkare färger i bilden vid post-produktion. Ljudet är också på tok för lågt på blu-ray utgåvan. Filmen når inte riktigt ända fram, pga klippningen. Men är ändå en av den bästa svenska filmerna någonsin.

Tulpanfeber2018-10-10
Andra halvan av filmen bra. Första halvan förstörs av klippningen (för snabba klippningar) och av berättarrösten (visa istället för att berätta). Hade varit en bättre film om den byggs upp långsammare och skapat en stämning.

The Shape of Water2018-09-08
Lite väl banal berättelse. Det händer inget oväntat. Förvånad att "familjefilmen" har sex, onani och naket.

Det2018-09-08
Mycket besviken. En hel del är förändrat jämfört med boken, till det sämre. T.ex att Beverly är den som skjuter slangbella. Saknar också kopplingen till biofilmerna de ser på bio. Ungarna känns också lite för lite losers, känns lite väl coola. Första halvan känns inget bra. Tar sig något i andra halvan, men försent att rädda filmen då. Ser mycket hellre tv-versionen.

Människor möts och ljuv musik uppstår i hjärtat2018-09-06
Svag tvåa. Väldigt taffligt. Försöker att vara artsy, men det funkar dåligt.

Insomnia2018-08-23
Många stora namn här. Ändå är det Alaskas vidder och småsamhällen som man minns bäst. Handlingen försöker vara något nytt, men når inte riktigt fram. Det blir aldrig spännande. Ok att se, men inte så mycket mer. Bäst är inflygningen i början, snyggt foto. Och visst är skådespelarna bra, men någonstans så förloras gnistan. Kul ändå att se ett tidigt verk av Nolan.

Elvira Madigan2018-07-29
Thommy Berggren bra som vanligt. Pia Degermark bra som Elvira. Saknar dock något av den spänning som hade kunnat byggts när situation kring paret dras åt. För lite bakgrund och sidohändelser.

Ormens väg på hälleberget2018-07-29
Bra manus, bra skådespelare, bra regi. En film om hur de flest människor förr kunde ha de gentemot överheten.

Sköna juveler2018-01-18
En av de sämsta filmerna någonsin.

Dunkirk2017-07-25
Helt ok. Över medel. Men en svag 4. Det är snyggt filmat (Hoyte Van Hoytema), speciellt flygscenerna. Spännande musik (Hans Zimmer), som dock inte är i närheten av musiken i Interstellar. Ok skådespelare men ingen som skiner. Manuset har sina ljusa stunder. Men början och slutet är inte så bra. Början hade behövt etablera karaktärerna och platsen/situationen bättre. Man hade behövt känna ännu mera av instängd situation. Sedan är slutet för sentimentalt och något utdraget. Denna tid hade man istället kunnat lägga på en något längre inledning. istället börjar filmen med en del text. Så tröttsamt.

The Goonies - dödskallegänget2017-06-23
Har inte sett denna sedan 80-talet. Minns det som att det var mer utav "lösa pussel" än det är. Och att de lyckas hitta vissa saker och lösa vissa gåtor känns så slumpmässigt. Manuset är med andra ord inte det bästa. Även dialogen känns mindre bra, och det blir en hel del skrikande och överhuvudtaget en del plumpa saker, sexism och mobbande. Men små ändringar hade detta kunna bli bättre, nu är det med nöd och näppe okej, även om jag tycker specialeffekterna, eller vad vi ska kalla dem, känns okej, de har klarat sig rätt så bra ändå. Det blir en trea mest för att det är en kultrulle.

Terminator: Genisys2016-12-08
Ingen bra början, lång introduktion med speaker röst. Sedan fortsätter filmen i dåligt tempo, och med mycket prat. Filmen väcker aldrig mitt intresse. Se T1-T3 istället. Glöm denna.

Arrival2016-12-06
Okej, men inte mer. Ingen biofilm, vänta till video, eller skippa helt. Bra skådespel, men något tunt manus. Eller åtminstone löses några problem i filmhandlingen utan att "vi" får vara med, utan vi får bara svaret, vilket gör filmen tråkigare. Tycker också färgerna i filmen är bleka, så också filmen som helhet.

Independence Day2016-10-28
Bra underhållning, bra skådespel, bra effekter. Man blir road och det finns en del klassiska one liners. Bra dramaturgi, utan att vara en intelligent film. Och visst tycker man att amerikanskheten i filmen är störig, men bortser man från det så är det en go action rulle.

Turist2016-09-20
Över medel, men är något pretentiös. Intressant manus, och bra slut. Sevärd, även om vissa scener, särskilt i början är överdrivet "kvalitetsfilmsklippta". Också att filmen är indelad i "första skiddagen" osv, med textskärmar, känns så lånat från Bergman/von Trier e.dyl. Snyggt foto, men känns emellanåt "för mycket", för stilrent. Filmen vill mer än vad den ger, även om det är rätt så bra.

Fahrenheit 4512016-09-08
Klart mossig film. Varken manus eller miljöerna är bra. Skådespeleriet är blandat. Julie Christie är bra, men har inte mycket att arbeta med.

De sju samurajerna2016-06-30
Säkert bra för sin tid. Men filmen är ojämn, och för lång, hade mått bra av att klippas ner. Dålig storyarc. Inga karaktärer utvecklas. Och storyn har inga vändningar. Bitvis intressant att se historisk japansk miljö.

The Revenant2016-06-28
Snyggt foto. Och en del fina kameraåkningar. Annorlunda musik, dock skulle temat kommit tillbaka några fler gånger i filmen. Snygg kostym och scenografi (fast mest är det natur). Lagom många karaktärer. Men för tunn, och för linjär story. Tycker inte heller slutet är hundraprocentigt. Ändå klart bättre än många andra filmer, men det är för att många filmer är dåliga. Denna är över medel.

Star Wars: The Force Awakens2016-01-02
En okej film. Bra skådespelare. Bra musik. Men det känns verkligen som en "safe" film. Inte mycket nytt. Känns som en ny introduktion. Flera gånger lågt tempo. Och ingen scen som är wow, såsom Hoth-scenen är. Skalan är väldigt liten filmen igenom. Känns inte som något man är sugen på att se igen.

Aristocats2015-12-07
Trist. Påminner en del om Pongo och de 101 dalmatinerna men sämre. En hel del tråkig slapstick. Katterna okej, men hundarna, gässen och musen (föddes idén till Basil Mus här?) långdragna. Sovscenen med hundarna påminner något om sovscenen i Robin Hood, men den här är sämre. Musikscenen med Scat-katt är lång.

Djungelboken2015-12-07
Bra grundstory, bra karaktärer, och bra tecknat. En hel del smarta och starka scener, såsom scenen med Baloo och scenen med apkungen. Men tyvärr några mindre bra såsom när gamarna sjunger eller att saker i de olika scenerna med Kaa har återanvänts. Saknar också att det inte finns någon återkoppling på vart elefanterna tar vägen, nu har inte elefanterna någon mening för storyn. Slutet är bra. Musiken och sångerna bitvis riktigt bra. Totalt sett något över medel, och en riktigt klassisk Disneyfilm. .

En sensation2015-12-06
Suveränt foto, imponerande scenografi, bra skådespeleri. Manuset är också bra, och säkert nyskapande för sin tid. Är väl inte lika imponerande idag, men ändå något man bör se.

Den tunna röda linjen2015-11-20
Långdragen. Och tycker att de filosofiska tankeorden gör filmen sämre. Filmen tar sig något mot slutet, men jag tycker ändå att det ges för lite för att vara en film på tre timmar. Musiken är okej, bitvis så att man fastnar för den, men inte ens Hans Zimmer kan förvandla dessa tre timmar till något större än det är, en krigsfilm som vill mer än den kan leverera. Filmen är för pretantiös.

Svärdet i stenen2015-11-15
Dåligt manus och tråkig film. Svärdet är knappt med i filmen, utan kommer med de sista minutrarna. Fram till dess förvandlas Arthur till olika djur av Merlin, och så utspelas ointressanta minifilmer. En av dem påminner mycket om när piff och puff firar jul. Klart svag film. Och den tecknade stilen känns ruchad. Som om de inte hade tid att göra en färdig film.

Pongo och de 101 dalmatinerna2015-11-15
Bra story. Visa scener riktigt bra, såsom tv-scenen och flykten till flyttbilen. Mellandelen dock lite seg. Och känns mycket segt med hundarnas nodrop, och att figurerna från Lady och lafsen återanvänds känns lite udda. Looken i filmen är tråkig, och filmen som helhet känns medelbra.

Törnrosa2015-10-24
Första halvan är rätt så trist och långsam. Tar sig några i andra halvan. Lite snällt så får det bli en svag trea. Snyggt animerad, och bra antagonister i onda féen, korpen, grisväktarna och draken, men bakgrunderna känns stela. Kul att den är i widescreen.

Mad Max: Fury Road2015-10-20
Snygg. Men tråkigt manus, tråkig handling. Och så det mest irriterande: att sådär 5% av bilderna spelas upp i snabbare hastighet än vad de är inspelade i, för att få actionscenerna att se mer snabba ut. Men man ser så tydligt att det är detta man gjort, och det ser inte bra ut, man tas ut ur filmen, så dåligt. Hoppas detta inte är en trend (såg att Tomorrowland använde samma sak) för då slutat jag att se på film.

Viskningar och rop2015-10-19
Snyggt foto. Intressant manus, men slutet känns förhastat.

Ex Machina2015-10-19
Gillar inte den något förhastade inledningen. Och inte riktigt stämningen sedan heller. Skådespelarna är bra, och något intressant börjar byggas upp. Men det känns som om intrigen är för tunn.

Nästa sida »