Alla kommentarer avJD

The Party2020-06-13
Det är inget fel med teater på film, men här får man känslan av att sitta i en salong man skulle vilja lämna för att man lider svårt med alla inblandade. Man är dock artig och sitter kvar, tänker att den är ju bara en dryg timme, jag får stå ut.

Your Sister's Sister2020-06-10
Filmens behållning heter Rosemarie DeWitt (hon man hade velat se så mycket mer av efter första avsnittet av Mad men).

Tårtgeneralen2020-05-27
Mikael Persbrandt (och för all del Helena Bergström) har vad filmen i övrigt saknar: konstnärlig ambition och kvalitet. Filmen är mer en illustration än en film.

The Lighthouse2020-04-18
Jag känner mig egentligen lika kluven som Willem Dafoes skalle. Men samtidigt lika drabbad som densammma. Besegrad av mistluren.

Guds tystnad2020-04-05
Tystnaden, en av Bergmans topp tio, håller för hur många återseenden som helst. Den här håller inte ens för två minuter. Fruktansvärt dåligt. Men fotot är fint.

First Reformed2020-03-16
Stark och stilsäker samtidsskildring och hommage till Bergman. Tappar dessvärre mycket på slutet men likväl sevärd. Både Hawke och Seyfried (i för henne otypisk film) är mycket bra.

Midsommar2020-03-16
Det är relationsdramat mellan den traumatiserade huvudpersonen och hennes känslomässigt distanserade pojkvän som är det riktigt otäcka i den här filmen. Skickligt gestaltat. Att man får bådas perspektiv och mer eller mindre förstår bådas beteende gör det desto mer trovärdigt och obehagligt.

Lustgården2020-03-06
Om Bergman varit lat och obegåvad hade Sommarnattens leende blivit ungefär så här.

Annihilation2020-03-01
Om man accepterar premissen att filmen i sig är en muterad korsning mellan b-skräckis och konstfilm, på en gång lite yxig och med en strävan efter något förfinat, så är den riktigt njutbar.

Död snö2020-02-16
Det är som att den här genren har extra hög acceptans för, ja t.o.m. välkomnar, pajighet. Men det är inte så dåligt så det blir bra. Det är bara dåligt.

Parasit2020-01-23
Snyggt hopkommen förvisso men lite för plojjig och platt för att riktigt beröra.

Mute2020-01-17
Kanske inte ens ett intressant misslyckande. Men liksom off, vänd bort från sin publik på ett i sig hypnotiskt sätt. Skarsgård också som alltid bra.

Ocean's Eight2020-01-05
Anne Hathaway är åtta gånger bättre skådespelare än Sandra Bullock, som tyvärr har huvudrollen.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind2019-12-31
En film som bättre än de flesta andra gestaltar erfarenheten av att verkligheten är psykisk.

Iron Man 22019-12-30
11-årsgränsen är en övre gräns.

Downsizing2019-12-01
Visst, den är som tre filmer som inte hänger ihop, men för att uppskatta dess sanna värde tror jag man ska se den lite distanserat. En faktiskt väldigt smart kommentar till vår schizofrena Black Friday/Fridays for Future-samtid.

Ring Mamma!2019-11-25
Flera roliga scener och en huvudperson man gillar, men filmen har ett grundläggande problem i att man inte tror på henne som karaktär och inte heller på de relationer som skildras.

Cowboys and Aliens2019-10-25
En sak imponerar trots allt i denna lätt generande 11-åringsfantasi: ljussättningen som ger de där glimtarna i skådespelarnas ögon. Särskilt Craigs Bond-blå.

Joker2019-10-12
Phoenix mycket bra. Likaså foto, scenografi och framförallt musiken. Ändå känns den mer som en uppvisning än som en verklig berättelse. Parallellerna med Taxi driver är många men Taxi driver är vid jämförelse en mycket mer på riktigt smärtsam film. Ändå som just uppvisning, stilstudie mycket välgjort.

Ad Astra2019-10-05
Det finns tre saker att beundra med denna film. Det vackra sensuella fotot, den genomarbetade scenografin och Brad Pitt som så hängivet och lojalt spelar sin banala och platta huvudroll i denna lika banala historia.

Terminator: Genisys2019-10-04
Ganska snurrig och långt ifrån klockren men inte så tokig.

Synonyms2019-09-24
Det är mycket svårare att göra bra konstfilm än att göra bra mainstream. Friheten att pröva idéer är så mycket större, även de dåliga idéerna.

Yesterday2019-09-24
Rolig idé, mindre lyckad som film. Svag skådespelare i huvudrollen (ett enda ansiktsuttryck), för klyschig kärlekshistoria t o m för en komedi, för outvecklat manus. På ett sätt hör ju denna film till tidsresegenren och det kräver, om det inte är action, ett mer finurligt manus. Dessutom känns fotot tv-mässigt. Fult, utan nyanser.

Vincent van Gogh - Vid evighetens port2019-08-20
Till skillnad från flera andra kommentatorer tycker jag att kamera- och bildspråket här fungerar väldigt bra. Man kan skildra konst och konstnärer i film på ett mer återhållet sätt och det kan också bli bra, men här interagerar kameran med miljöer och framförallt människor på ett sätt som man föreställer sig att en målande bildkonstnär också måste göra. Willem Defoe är också helt lysande och blinkningarna i slutet till Scorceses Jesusfilm med samma skådespelare är fina.

The Last Days on Mars2019-08-12
Känns lite bättre när den blir sämre, dvs när den genremässigt växlar över från rymdfilm till rymdzombiefilm och man sänker kvalitetskraven, men det hjälper bara temporärt.

Ormens ägg2019-08-06
Efter att sent omsider ha sett Babylon Berlin kommer minnet av denna film tillbaka. Lite grann får jag känslan av att den kan ha varit en inspiration till tv-serien. För att vara misslyckad är den också oväntat bra, framförallt kombinationen av foto och scenografi, med en mer rörlig kamera och mer komplex användning av scenografin än vad som brukar känneteckna även Bergmans bättre filmer.

Never Look Away2019-04-07
Ett signum för en viss sorts dålig film är långa, ”vackra”, likgiltiga sexscener. De finns där utan någon riktig tanke eller intention, eller känslobotten. I regel är filmen som helhet då behäftad med samma problem.

Guardians of the Galaxy2019-03-18
Som Stjärnornas krig med en dos könshormoner. Det blir lite tröttsamt. Man längtar tillbaka till originalets renhet och oskuld. Samtidigt, som ju är fallet med tonåringar, har man överseende och småler någon gång. Groot är den mest försonande pubertetsmetaforen i filmen, med sitt ständiga groteska växande och sin oförmåga att uttrycka sig.

Hjärtat2019-03-01
Det är upplyftande att se en kärleksfilm som faktiskt handlar om kärlek.

Vågen2019-02-17
En tsunami av klichéer och hysteriskt överspel.

Nästa sida »