Alla kommentarer avJansmyr

John Wick: Chapter Two2019-01-23
Om ettan var som en sämre Kill Bill är detta ett försök att emanera en Bond-film. Reeves reser till Rom, där Bond var 2015, och shoppar i samma butiker som alla andra lönnmördare. Alla som spelat ett skjutspel med odödlighetsfusk kommer känna igen sig i filmen. Reeves smyger fram med sin pistol och har ihjäl alla innan de hinner skjuta mot honom. Men ibland är det någon som skjuter vår hjälte, men det gör inget för han har skottsäker kostym! Något Q inte kommit på än. Men skjuter inte proffs mot huvudet? Ingen fara, Reeves har säkert skottsäker hårgelé också, vem vill se en hjälte som inte bara lyckas hela tiden? Bleka karaktärer och oändligt med tröttsamt action; lite som att se en porrfilm för handlingens skull, fast skjutaction istället för porr (våldsporr?).

Chockbehandling2019-01-22
Underbar film. Faktiskt ganska svår i handlingen men visionen O´Brien är stor och genial, för att inte säga profetisk. Och musiken svänger! Med Suspiria, Phantom of Paradise och denna borde Jessica Harper vara en av de skådespelerskor med bäst smak genom tiderna. Jag vill också hävda att Harper är en av de skådespelerskor som verkar för smarta för att egentligen kunna spela övertygande, Marlene Dietrich är ett annat exempel. (Till skillnad från Andie Macdowell som blott tnker för mycket för att kunna skådespela.)

Phantom of the Paradise2019-01-22
Vilket storverk! Tolkningar av klassiska berättelser riskerar alltid att bli stolpiga och bundna av grundmaterialet. Phantom Gör Fantom på Operan till sin egen grej och slänger in både Faust och Dorian Grey. Smart val! För väl är väl Fantomen en ganska slaffsig kärlekshistoria? Och att Fantomen här får kontrasteras mot någon som är ännu smartare och elakare blir mer spännande än när han får slåss mot en stackars vit riddare. Filmen är förutom sång och underhållning ganska skrämmande. Inte för sina specialeffekter utan på grund av hur elak den är mot sina karaktärer. Jag tror knappt någon karaktär är med om något positivt i hela filmen.

En dam försvinner2019-01-20
Underbar film om tåg och brittiska turister, och så ett mysterium och en maktkamp som fullkomligt dränks av Hitchcocks ärliga kärlek för film och kärleksfulla hån av sina landsmän. Fulländad underhållning. Det borde göras fler tågfilmer.

La La Land2019-01-20
Ganska tråkig och såpoperalik för det mesta. Men jag tycker den i slutändan lyckas fånga lite existentiella frågor om drömmar, tid, kärlek och uppoffring. Den är med andra ord vad vi alltid vetat att en amerikansk version av Paraplyerna i Cherbourg skulle vara; ytlig, överdriven, sentimental. Men de vågar i alla fall behålla originalets slut, bra jobbat Hollywood!

John Wick2019-01-20
Som en manlig Kill Bill fast med skjutvapen, sämre handling och ganska trista karaktärer (Nyqkist undantagen). Däremot får den pluspoäng för sitt empatilösa och njutfulla vältrande i mäns vilja till våld.

Collateral2019-01-20
Sjukt stark trea, men inte tillräckligt intressant för att förtjäna en fyra.

Spansk karneval2019-01-15
Underbara Marlene spelar en fantastisk kvinna som både får njuta av ta ansvar för mäns barnsliga kortsiktighet och osofistikerade självförståelse. Kan man vara både intellektuellt högutvecklad och förmögen att njuta av varje passion livet erbjuder? Ja, Marlene kan. Filmen är annars underligt uppbyggd. Den ska utspela sig under en festivalvecka, men vi spenderar typ tio minuter på festivalen som är över på en natt. Stark fyra!

Baby Driver2018-09-20
Första tio minuterna är en femma, första halvtimmen en fyra, därefter blir den en typisk heist-film med lite melodrama sånär som filmens kärlek till musik.

I nattens mörker2018-09-14
En härlig film som är som bäst vid början och slut. Den sista duschscenen är nog det roligaste jag sett i år!

Hålet2018-09-14
Denna mysiga och roliga film utgör tillsammans med Kárhozat/Damnation av Bela Tarr subgenren: filmer där ensamma människor i tystnad överväger att bli impulsstyrda djur snarare än sociala människor medan regnet öser och så musikalnummer på det. Skriv till mig om du känner till någon mer film i samma box!

Teknolust2018-05-07
Det finns oräknerliga tråkiga filmer som anstränger sig för att vara smarta, och misslyckas. Detta är en smart film som anstränger sig för att vara rolig. Hurra!

Sex, lögner och videoband2018-05-04
Alla riktigt bra filmer prioriterar brottsycken ur genuina människors liv och existentiella frågeställningar över underhållning. Men bara för att man fokuserar på drama snarare än underhållning betyder det inte att man gör en bra film, här är ett exempel. Få, intressanta karaktärer interagerar med varandra på ett sätt som i slutändan inte blir vidare intressant. Terapiscenerna och scenen där Macdowell sätter ned foten var roliga, annars brister filmen i både charm och engagemang.

The Lost World: Jurassic Park2018-05-02
Jurassic Park. Dinosaurier på ett nöjesfält, KUL! Dinosaurier i djungeln? Se då hellre ursprungliga King Kong än detta. Mållöst smygande i djungeln, icke-namngivna karaktärer som dör som flugor, dinosaurier som mördarmonster som uppenbarligen hatar människor. All den känslighet och intimitet som gör originalet så bra saknas här, allt som återstår är en grupp människor som blir slaktade i djungeln medan hjältarna ständigt klarar sig. Gäsp.

Jurassic World2018-05-02
Inte i närheten av originalet, men mycket bättre än de tidigare uppföljarna. Jakterna är inte så spännande, utvecklingen är mycket förutsägbar, karaktärerna är de gamla vanliga. Det bästa med filmen är den asiatiske bioteknikern som ser ut exakt som Val Kilmer och inte kommer igenom en scen utan att titta in i kameran och fnittra. Den hade fått en trea för trevlig bakåtreferens till originalet (Jurassic Park gör sig bättre på ett nöjesfält än i en djungel.) men det taffliga försöket till samtidskomentar i form av kloning och biodesign är så yxigt genomfört att det sänker hela filmen till en tvåa. Tänk att man producerar en så dyr film men inte lägger mer än 50 spänn på manus...

Mad Max: Fury Road2018-05-02
Som en remake på tvåan; vilken tur tycker jag; originalet är alldeles för bra för att få en nyinspelning. Precis som i tvåan finns det inte mycket till handling, men till skillnad från tvåan är större del av produktionen nu gjort med dator och i studio, minus för det. Jag tycker det är skönt att de inte försöker ge filmen mer handling än vad den har genom att slänga in lite skådespeleri emellanåt. Filmen är vad som visas på trailern, i två timmar. Störst minus får den för att jag inte en gång under denna dystopiska film känner att det finns lite av något. Alla verkar ha oändligt med mat, bensin, ammunition och smink; dåligt!

Kiss of the Damned2018-02-15
Vacker och ful, sexig och äcklig. En vampyrfilm som låter en komma monstren nära. Skådespeleriet brister(vem bryr sig?) och manuset tappar styrfart mot slutet(beklagligt). Filmen grep om mitt hjärta, tyvärr utnyttjade den inte möjligheten att ge mig något, i så fall hade den varit en femma.

Daybreakers2018-02-09
Grundpremissen visar vampyrer som tagit full kontroll över samhället! Coolt? Äntligen får vi se horder av vardagsgråklädda vampyrer bo i radhus och pendla till sina tråkiga kontorsjobb. Inte så coolt! Idén är lite originell, men tar samtidigt död på allt som är intressant eller häftigt med vampyrer. Filmen pendlar mellan att vara negativ till miljöförstöring, anti-kapitalistisk, anti-fascistisk och anti-rasistisk utan att hitta hem i något budskap. Lägg till trist skådespeleri, fula specialeffekter och 91 minuter helt utan humor.

Mad Max2016-07-07
Utan tvekan den ursprungliga Mad Max-trilogins höjdpunkt. Jaktsekvenserna som i uppföljarna blir fåniga och studioinspelade är här råa, realistiska och ur inspleningssynpunkt olagliga. En rå, ohämmad och enkel film som inte drar sig för att gång på gång låta världen gå i bitar.

Guardians of the Galaxy2016-06-21
Snygga effekter och grym filmteknik(klipp, musik etc) men tyvärr finns vara sig handling eller analogier. Detta är en snygg film som inte handlar om något och som inte har något att förmedla. Det känns som alla i teamet gjorde sitt bästa men att manusförfattaren var hemma sjuk.

Inferno2016-02-19
Om Suspiria ställde frågor snarare än gav svar måste jag nog säga att den här inte ens lyckas väcka frågande i mig. Jag förstår mig inte på dem som hävdar den vara surrealistisk eller utan handling. Handlingen är ju ovanligt enkel och linjär. Däremot får jag inte alls grep om filmens innehåll, vilket jag antar hänger samman med att Argento själv inte var nöjd med filmen. Jag måste tyvärr också uttala mig negativt om soundtracket som jag inte fångas av.

Spectre2016-02-17
En ganska mystisk expose av Bondkuriosa som av någon anledning vill göra det som Skyfall redan gjort. Det vill säga analysera Bonds psykologi och vem det egentligen är han strider mot. Men där Skyfall till synes utan ansträngning lyckas blåsa liv i Bonds incestuöst homoerotiska relation till sina skurkar misslyckas Spectre kapitalt i att vara filmen som blåser liv i Bond. Där Skyfall smärtade oss med minimala portioner av fakta om Bonds liv som vi undrat över i femtio år kommer Spectre med en plusmeny Bondhistoria som inte är vidare intressant. Återkomsten av Spectre borde ha hanterats bättre än såhär. Och hur konstigt är det inte att skurken visar sig vara ... Steve Jobs!?!?

Skyfall2016-02-17
Ett ensambarn i Bondhistorien. Aldrig för har filmerna gjort ett allvarligt försök att förstå de psykologiska mekanismerna som driver Bond och hans skurkar. Denna film är inte bara ambitiös i sin strävan, den är makalös i sina åstadkommanden! För första gången får vi veta vem Bond faktiskt är. Utan tvekan den bästa Bondfilmen icke producerad under 60-talet med en skurk som delar prispallens topp med Emilio Largo från Åskbollen.

Casino Royale2016-02-17
Inte en dålig, men ack så överskattad Bondfilm. Försöket att "förnya" Bond, vilken Royale hyllas för, görs en gång i deceniet. Majestäts hemliga tjänst, ur dödlig synvinkel, Iskallt uppdrag och Goldeneye är alla filmer som vid sin ankomst hyllades för att vara nya "coola" Bond och jag tror vi snart kommer se Royale som lika förlegad som de andra uppfattas i dag. De som hävdar att detta är en rå och "äkta" Bondrulle bör se om scenerna vid pokerbordet och inse att de är fånigare än det mesta i Brosnanfilmerna.

Världen räcker inte till2016-02-17
Sophie Marceau räcker inte till ... att göra detta till en värdig film. Inte heller räcker de enastående interiörerna. Set designern har här gjort ett makalöst smakfullt jobb! Annars är den bottenbondskrap från början till slut.

Levande måltavla2016-02-17
En av de absolut sämsta Bondfilmerna i sin helhet tråkig, dåligt tempo och dåligt utnyttjade miljöer och relationer. Den kanske sämsta Bondbruden i både skådespel och karaktär, vilket bara görs värre av att Moore som Bond själv påpekar att han är alldeles för gammal för ett sådant flickebarn. Det som ger filmen en trea är de många magnifika detaljerna: Walken som en av de främsta Bondskurkarna vi sett; Grace Jones som den läskigaste kvinnan i en Bondfilm näst Rosa Klebb; och scenerna i Eiffeltornet och det sjukt tillfredsställande slutet.

Bay of Blood2016-02-17
Härlig film! Girigheten slingrar sig som en ouroboros genom människohjärtan. Slutet visar ett fantastiskt exempel på hur den till slut slukar sitt eget huvud!

Firmafesten2016-02-15
Härlig som få! Fartfylld, mångbottnad och ständigt spritstinkande. Håller alt vad den lovar.

Flykten från helvetet2016-02-14
Femman glider detta mästerverk ur handen under de sista fem minutrarna, då Argento trollat fram och mobiliserat alla de bitar som behövs för att inte bara skriva filmhistoria utan även filosofihistoria. Jag blir dock i och med klimaxet för första gången i filmen besviken och lämnas med den bittra kunskapen om att filmen med ännu mer mod kunde ha erbjudit svar, utöver att bara ställa frågor.

The Guest2015-08-14
Har nu sett denna och Adam Wingards tidigare You're next i snar följd. Tror killen försöker skapa ett alternativ till slasherfilmen i dagens skräcksörja. Snygga, raka, tydliga filmer. Som jag ser det har slasher filmen alltid dragits med sin interpativa vagehet som i rätt händer blir fantastisk, se Halloween som en ung kvinnas förnekelse av sin okristliga sexualitet, men som oftast bara blir smörja, vad är Jasons grej egentligen? Här ser vi filmer tömda på högre mening men fyllda av nära, materiell skräck. Mörda för ett arv, mörda för militären, enkelt! Mörda av okända, abstrakta och djupt psykologiska skäl, se It Follows, eller i värtsta fall Babadok. Äntligen har en svår genre delats i två, hoppas det inte får ödesdigra konsekveser!

Nästa sida »