Alla kommentarer avJarmo

Super2011-06-22
Klichéer blandas med lätt normbrytande berättande. Tröttsamt och upplyftande om vartannat. Svårbedömd och fantastiskt våldsam. Det blir en trea.

The Unbelievable Truth2010-10-05
Poise!

The Hurt Locker2010-08-06
Möjligen ett betyg i underkant, men jag hade förväntat mig lite mer analys och tyngre tankegods än vad den här actionrullen fullproppad med ondsinta wacky iraqis med stenansikten och hat i blick leverer. Får dock känslan av att jag missat nåt, vadän denna uppståndelse runt filmen annars? Är filmskaparna måhända ironiska? Hoppas det.

Flickan2010-07-20
Inte en tidstypisk livsmedelsförpackning till, för då jävlar! Foto? Jag skiter väl i foto. Provocerande medioker.

The Book of Eli2010-07-19
Bibelskolan i Babylon (bortom Thunderdome): Jesus Christ with a knife

Gå och se...2010-02-11
fy. fan.

Public Enemies2009-07-31
Kulor och klichéer haglar. Habil underhållning i slutändan.

Watchmen2009-04-19
Starkare än förväntat. Mr Snyder skickar ut det fantastiska, vindlande berättarsnickeriet som återfinns i boken (pirathistoria, var är du?) och ersätter med mjukporr och öppna frakturer. Subtilt är det inte. JFK:s hjärna har dock aldrig farit ut snyggare över en kaross tidigare.

Synecdoche, New York2009-02-27
Dissociation, någon? Antingen det, eller så rör det sig bara om en otroligt tillkrånglad och överdrivet invecklad film om vetskapen att ens egen obändiga vilja att berätta sin historia bottnar i sorgen över att aldrig kunna ta del av alla andra människors lika självupptagna, och i stort antagligen identiska, berättelser. Ett lass magnifikt egocentriskt dravel med andra ord. Fantastiskt.

Made In Britain2008-10-04
Vete fasen om man inte skall se Trevor som en symbol för alla Englands "förlorade" ungdomar i ett pissigt Thatcherland? Tim Roths rollgestalt är ju helt klart tillspetsad, möjligen inom ramen för vad som är sannolikt (om det ens är intressant, framförallt om man väljer att se honom mindre som egentlig person än en metafor enligt ovan), med ett ständigt hat mot allt och alla som skapats av/i, såsom titeln anvisar, ett England i brant ekonomisk/social nedförsbacke. Driven av något som närmast liknar fatalism besannar huvudpersonen snabbt och säkert sin egen utsaga att han egentligen avskys av alla samt har "close to nil" ("Optimistic!") chans att skaffa sig något annat än ett långt fängelsestraff, alternativt en tidig död. Filmskaparna använder dock inga pekpinnar, berättelsen om det ärlighetstörstande skinnhuvet Trevor är fri från den sortens lätta knep och är i sin korthet subtilt (den spektakulära huvudrollskaraktären till trots) och fantastiskt skarpt återgiven. Rekommenderas varmt.

Sharkwater2008-10-02
Filmen lider av lite väl mycket "crazy shark-hating guke" som snackar utan att verka ha någon synapskontakt mellan storhjäran och stämbanden och en rejält tunn samhällsanalys. Är det bara jag, eller gränsar filmen och dess Snake Jailbird-klingande berättarröst till det overt rasistiska? (Fattar inte de här utfattiga idioterna att de måste åka hem med deras dykarsjuke kompis och inte fortsätta dyka i dagar efter sjögurkor? Förstår de inte att de borde ha en medkännande arbetsgivare eller åtminstone ett fack? etc, etc) Dock vackert foto och, självklart, otroligt viktigt att budskapet om att det är pengar som styr världshavens öde, och vårt, kommer fram.

Studie i brott2008-08-11
Tiden har inte varit nådig mot den här historien, dock toppenfoto och en fantastisk subtilt stegrande spänning. Segar sig upp till trean, knappt.

Cubic2008-08-01
Lite murrig ideologisk grund, skulle jag nog säga, skymtar inte McCarthys fula nylle och någon pro-dödsstraffsvärdering fram emellanåt? Fast å andra sidan fick vi se herr Bale fäktas med pistol! Det var kul. Habil action, för sjutton. Orwell utan trotskij i blodet; Lev blir utbytt mot mynningsflammor och soppan uttunnad med visir som spräcks i slow-motion.

The Dark Knight2008-07-31
Fantastisk Ledger, sanslös inledning, kallhamrad historia, och action så man (nästan) försmäktar. Jag får tacka Frank Miller att Läderlappen blev så här intressant (eller snarare historien om denne, huvudrollen är ju klart lamast i persongalleriet), filmen och påminnelsen om dark knight retuns får mig nästan glömma hans senare feltramp 300. En hel del klichéer lyckas man dessutom ducka för i filmen, vilket är beundransvärt, även om en magisk neger slängs in i mixen. God underhållning.

Yrke: Reporter2008-07-29
Långsamt och grymt!

Zabriskie Point2008-07-29
Carl Marx. I min smak lite väl utdragna scener med hårdhånglande par i damm och explosioner i slow motion, bortsett detta: sevärd till tusen.

Necrobusiness2008-07-28
Behjärtansvärt anti-kapitalistisk, men finns det något kvar att undra över efter tio minuter? Dessutom börjar berättarrösen bli påfrestande insinuerande två tredjedelar in i filmen som står och stampar långa perioder.

Diary of the Dead2008-07-15
diarrhea of the dead

Gone Baby Gone2008-07-14
Övervägde ett högre betyg, men den styltiga, bitvis riktigt fåniga dialogen, drar ned filmen. Spännande emellanåt emellertid.

Paranoid Park2008-07-07
Rullbräda eller inte, det här är en elegant film berättar-, innehålls- och formmässigt. Jag anser den vara Van Sants starkaste bredvid Elephant. Varning får väl ändå utfärdaas för ett periodvis lågt tempo, något som inte störde mig. Gillade skarpt hur föräldrarna fick sin plats i filmen: ur fokus, bakifrån; ansiktslösa, ointressanta, med tio sekunders undantag för fadern när han, om än lite flackt, försöker få riktig kontakt med sonen. Solid fyra.

In Bruges2008-06-24
Puttrig, skickligt genomförd liten film om osympatiska människor som väcker sympati. Ralph Fiennes starkast i rolllistan, och fulast. När blev det så?

Death Proof2008-06-24
Fy fan vad bajs. Korv, alltså. Inborrad mellan Quentins fuktiga läppar. Ej underhållande. Stabil etta.

Barnhemmet2008-06-24
3:an är stark. Skrämmande i ett lågt (positivt) tempo, vacker och mörk. Det känns att Del Toros hand vilar över filmen som tyvärr lider av en onödig (över-)tydlighet och, legio inom genren, ett till stora delar alltför fyrkantigt persongalleri. Men skrämd blev jag.

Semi-Pro2008-06-24
Du får vad du tror du skall få; kul iibland.

Boondock Saints2008-06-16
Nä, det här är inte kul. Klichéfylld vardagsaction. Oförklarligt att den hålls högt av så många. Finnig.

Be Kind Rewind2008-06-16
Mos Def är skitfin när han fyrar av sina släpiga repliker, Jack B sköter sig när han sprallar igång på vanligt manér, Danny Glover är mycket gubbe och manuset är om än möjligen lite tunt, i alla fall i min mening, intressant och mysigt nog att engagera. Väntade mig mindre av filmen.

Instängd2008-05-30
Effektiv! Obehaglig, men faller in i slentrianmässig skräckjargong till slut, tyvärr.

1991: The Year Punk Broke2008-05-22
Ice! Ice!! We don´t have ice in Holland! Dave Grohl innan han regredierade till Foo Fighters dumrock visar genialitet. Grunge? Nej. Till och med Nirvana är ju faktiskt mer punk än något annat. Dinosaur, hur är de grunge? Skrota uttrycket grunge, eller låt det bara förknippas med Chris Cornells avklippta mysbyxeshorts. Och gå vidare.

Så som i himmelen2008-05-17
Gud vad fin film. Micke N i vit uppknäppt skjorta, i motljus, i norrland, pånyttfödd, naken nedanför den fladdrande skjortan, den vita, dansandes i det vildvuxna gräset, vändandes sitt regnvåta ansikte mot himlen, med slutna ögon och erigerad penis. Gud vad fint.

Day of the Dead2008-05-17
Lite svagare än Dawn of the Dead men en bättre och mer fartfylld film än jag väntade mig. Effekterna är uppdaterade ett par gånger jämfört med föregångaren och de vandrande döda är inte bara rejält mejkade med grått täcksmink längre, på gott och ont. Att sedan karaktärerna är platta och skådespelarna inte ur toppskiktet rör mig inte i ryggen. Dario Argentos frånvaro är dock extremt beklaglig; hade han fått stå för musicerandet även denna gång skulle den här filmen lyft än högre. Fyran är svag, men spontan.

Nästa sida »