Alla kommentarer avJohanHag

The Dirt2019-03-26
Läs boken istället, detta är bara generiskt och kasst.

The Florida Project2018-11-11
Gillar man film utan story så är den säkert bra, annars svintråkig. Ingenting hände och fick till slut se klart den i 2 ggr hastigheten..

Avengers: Infinity War2018-09-15
Vad fan är det som händer? Har folk alltid gillat sånt här skräp? Ingen handling, bara one-liners (dåliga) och CGI.smörja. Har Marvel-filmerna blivit något slags opium för folket? Förstår inte över huvudtaget hur den här kan få så höga betyg. Det enda jag hade hopp om efter ett tag var actionscenerna, men de blir bara olidligt tråkiga med den ena demiguden efter den andra som skjuter eller slänger nåt CGI objekt helt utan tanke. Riktigt bra action bygger spänning, detta är bara en lång gäspning.

Spielberg2017-10-31
Den var bra och intressant men blir lite väl långrandig mot slutet, och väldigt mycket solskensblåsande upp i röven. Men Spielberg var ett geni (tappat lite de senare åren). Hade viljat se mer hur Spielberg, Scorsese, Coppola osv tog över Hollywood och förändrade hela spelfältet, hur de pushade varandra till helt nya höjder.

Blå är den varmaste färgen2017-10-24
Riktigt bra. Man tars in i huvudpersonens känslor då kameran är fokuserad på hennes ansikte den mesta delen av tiden. Ett grepp jag inte sett förutom men fungerar med bra skådespel. Det blir en intim film om hennes kärleksliv, som känns äkta.

Wonder Woman2017-09-06
Folk verkar vara så hänförda att det faktiskt är en KVINNA som har huvudrollen i en superhjältefilm att de bortser från de uppenbara bristerna som finns. Det ÄR en total b-film, en b-film med hög budget som tar sig själv på för stort allvar, men fortfarande en b-film. Varför pratar tyskarna bruten engelska och inte tyska? Manuset kommer inte med några överraskningar, som vanligt är superhjälten för överstark/odödlig så all spänning försvinner. De flesta birollerna görs av rätt kassa skådespelare. Musiken glöms bort snabbare än den hinner ta slut. Förutsägbara fighting-scener utan finnes och med massa slow motion inslängt för att se coolt ut. Är väl lite småunderhållande om man bara vill stänga av hjärnan och se massa uppenbara greenscreen-effekter antar jag. Som i princip alla superhjältefilmer som sprutas ut just nu.

Apornas planet: Striden2017-07-13
Woody Harrelson är som en blek imitation av Kurtz i Apocalypse now. Storyn är förutsägbar. Karaktärerna endimensionella. Musiken är fantastiskt tråkig, så generisk att det blir störande. Effekterna är ju bra men det är de ju alltid i Hollywood, de borde lägga mer tid på manus istället.

Skönheten och odjuret2017-06-21
Som väntat bara en mycket sämre version av den tecknade. Det mesta är kopierat scen för scen fast gjort sämre, mer "livlösa" musiknummer. När den tecknade versionen har energi och rörelse i bilden känns detta mest som en amatörteater där folk står stilla och sjunger, skittråkigt. De (få) nya inslagen är också dåliga.

Pollock2017-04-27
Seg, som de flesta biografier.

Logan: The Wolverine2017-04-02
Äntligen en bra Wolverine-film! De behövde ju några försök men denna blev riktigt bra.

Top Gun2017-01-23
Såg den först nu utan nostalgifilter. Extremt töntig och dåligt gjord film, utan nån handling egentligen.

Rogue One: A Star Wars Story2016-12-15
Nu får fan Hollywood sluta att nostalgirunka och anstränga sig lite.

Captain America: Civil War2016-06-16
Förstår verkligen inte hyllningarna till denna filmen (eller resten av Marvel filmerna för den delen). Det börjar bli väldigt mycket samma sak om och om igen. Första halvan är seg med ett riktigt uselt tempo, det är antingen vansinnesaction eller talking heads, ingen filmisk vision. Handlingen är krystad och det är uppenbart att man utgått från att superhjältarna ska slåss, och sen försökt motivera det. Men det funkar inte. Men visst var det några smått underhållande fightingscener.

10 Cloverfield Lane2016-05-06
Mycket bättre än jag trodde! Se filmen utan att veta för mycket.

The Intern2016-03-28
Jävlar vad denna filmen spelade allt säkert. Resultatet är är en totalt ointressant film där alla är lite för snygga, framgångsrika och perfekta. Till och med vädret är strålande solsken filmen igenom. Karaktärernas utveckling är så ytlig den kan bli. Robert De Niro visar hur långt bort från sina forna glansdagar han är.

The Big Short2016-03-28
Imponerande att göra en såpass underhållande film om en bostadsbubbla. Men det är helt sjukt hur det ekonomiska systemet fungerar och hur kriminella storbankerna verkligen är.

Crazy, Stupid, Love.2016-03-08
Såg om den nu efter 5 år. Var riktigt sliskigt kass, riktigt dåligt manus. Bra skådespelare räddar lite (minus pojken, ugh),

The Hateful Eight2016-01-19
Jag har gillat alla Tarantino filmer innan denna, men detta känns som en stor flopp. Filmen är seg och pratig, och även om dialogen glimtar till ibland är det långt ifrån Pulp Fiction eller Reservoir Dogs. Karaktärerna är platta. Också konstigt val att filma med ultra panavision 70 mm när filmen utspelar sig i princip enbart i en liten stuga, känns mest som en gimmick och fotot är inget att hänga i granen. Såg filmen på den enda 70 mm projektorn i Sverige i Rigoletto Stockholm och det var att kasta pengar i sjön, bilden såg ut att vara ur fokus hela tiden, det kan dock ha berott på projektorn. Men det värsta var nog manuset, Tarantino brukar ha en förmåga att skriva spännande manus med en smart upplösning. Men detta var bara dåligt, enbart snack i två timmar och när finalen väl kommer är den lat skriven och underväldigande. Detta känns helt klart som en blek Tarantino-kopia och inte en "riktig" Tarantino film. Han skulle nog valt att inte göra filmen trots allt när manuset läckte..

Star Wars: The Force Awakens2015-12-22
Inget mästerverk, men riktigt bra. De nya karaktärerna kändes bättre än de gamla vilket ändå får ses som en enorm bedrift. Storyn och tonen var starkt inspirerade av originaltrilogin, vilket ändå inte är dåliga inspirationskällor. Prequel-trilogin fick några vinkar men inte så mycket alls, detta är helt klart en värdig uppföljare på episod 4-6, ska bli spännande att se hur detta fortsätter.

Spectre2015-11-04
Detta var inte bra, betydligt sämre än Skyfall. De klämmer in alldeles för mycket Bond-klyschor så att Storyn blir hopping och ointressant. Känns som ett hopklipp av massa gamla bondfilmer med obligatoriska "Bond"-scener staplade på varandra. Det kanske var charmigt förr men nu känns det bara klyschigt. Actionscenerna var också oinspirerande och alldeles för många/för långa. Dessutom försöker de knyta ihop säcken med de andra filmerna (utan att lyckas särskilt bra). Resultatet blir en långdragen, oinspirerad, rätt tråkig bondfilm med alldeles för mycket inklämt och alldeles för tunn story. Craig kändes rätt träig men gjorde väl sitt jobb, första 20 minuterna var bra. Waltz var helt okej och ibland glimtade filmen till. Den hade kunnat vara så mycket bättre med en mer fokuserad story med mindre och bättre actionscener där man kunnat fokusera mer på intrigen mellan Bond och Waltz.

Paper Towns2015-10-27
Klyschig och totalt ointressant. Mer givande att glo på en "motivational poster" i två timmar. Men harmlös antar jag.

The Karate Kid2015-09-06
Helt klart sebar, bättre än jag trodde. Var några cheesy och pinsamma ögonblick men många fina scener och storklassigt skådespel av Jackie Chan. Egentligen bättre än originalet, eller minst lika bra. Borde hetat Kung-Fu kid, men det har ju med marknadsföring att göra..

The Skin I Live In2015-08-10
Spännande, obehaglig, bra story där man sitter och gissar hela tiden, stilistisk, lagom skruvad. Ett hantverk. Och detta är första Almodovar filmen jag ser, känner att jag måste beta av fler!

Ex Machina2015-05-15
Så det görs bra filmer! Synd att SF skiter i kvalitén när de köper in filmer.

Sagan om ringen - härskarringen2015-05-14
Efter ha sett om denna efter Hobbit filmerna är det tydligt vilken skillnad i klass det är. Det kommer aldrig gå att återskapa magin i de första filmerna. Några av effekterna är föråldrade men det gör inget då förvånansvärt mycket är odödliga praktiska effekter, miniatyrmodeller osv. Skapar en känsla som en dator aldrig kan mäta sig med. När Sagan om ringen först kom ut undrade jag om de skulle uppnå samma odödliga kultstatus som Star wars, och jag börjar nästan tro att de kommer göra det.

It Follows2015-05-03
Riktigt nervigt, satt och spände mig som en krampaktig kråka i biosätet genom hela filmen, och det måste ju räknas som ett bra betyg. Snyggt filmat och många referenser till gamla skräckfilmer för oss frälsta. Dessutom några skvättar av mörk humor. En av de bättre skräckisarna de senaste åren!

The Imitation Game2015-03-06
Det är ju ett bra hantverk. Men formeln är lite väl mycket Oscarflirtande: 1. Ha en udda, gärna lite utvecklingsstörd, men ändå smart person i huvudrollen. 2. Filma "vackert" men ta inte ut svängarna för mycket. 3. Mycket stråkar 4. Basera gärna handlingen på en verklig händelse. 5. Lagom mycket drama. Det blir helt enkelt lite tråkigt, men det är väl trevligt att man försöker göra "bra" filmer nån gång om året i alla fall.

Dum och Dummare 22015-03-01
Fy.. Fan.

Taken 32015-02-01
Jävlar vad ska man börja.. Horribelt skådespel från alla inblandade, särskilt Liam Neeson, låter som de läser de uselt skrivna replikerna direkt från manuset. Men detta är ju ändå en hjärndöd actionfilm så den kanske kan leverera på den punkten? Absolut inte! En gammal Neeson som stapplar omkring och en rejält skakig kamera och femhundra klipp i minuten för att dölja det, eller för att få filmen att framstå mer actionfylld än vad den är. Värre än Quantum of Solace. Lägg till överanvändning av lens flares och ett riktigt tråkigt och oinspirerat foto så blir det en av de sämsta actionfilmerna som gjorts.

Wild2015-01-21
Mellanmjölk. Jag blev vandringssugen.

Nästa sida »